PDA

View Full Version : 1 of 2 speaker kabels?



Izegrim
29 januari 2009, 15:45
Maakt het nou wat uit of ik m'n head met 1 kabel (8 Ohm) mono aansluit op m'n kabinet of dat ik 2 kabels (2x 16 Ohm) stereo aansluit? Ik heb ergens eens wat opgevangen dat het kan schelen in je geluid, maar ik ben de klepel weer es kwijt.

Dank u! :D

Nielsje
29 januari 2009, 15:46
Maakt het nou wat uit of ik m'n head met 1 kabel (8 Ohm) mono aansluit op m'n kabinet of dat ik 2 kabels (2x 16 Ohm) stereo aansluit? Ik heb ergens eens wat opgevangen dat het kan schelen in je geluid, maar ik ben de klepel weer es kwijt.

Dank u! :D

Probeer het uit ;)
Ik heb ook geen idee.. Nooit die intentie gehad eigenlijk. Wellicht geinig als het mogelijk zou zijn om een van de twee kanalen enigzins te vertragen, om zo een stereo sound te creëren.

Izegrim
29 januari 2009, 15:48
Wil het best uitproberen, maar dan moet ik weer een paar tientjes aan een kabel uitgeven teneinde de conclusie te trekken dat het niks uitmaakt. O ja... natuurlijk zal het zo zijn dat je er in de bandmix niks van terug hoort, maar toch...

Nielsje
29 januari 2009, 15:50
Wil het best uitproberen, maar dan moet ik weer een paar tientjes aan een kabel uitgeven teneinde de conclusie te trekken dat het niks uitmaakt. O ja... natuurlijk zal het zo zijn dat je er in de bandmix niks van terug hoort, maar toch...

Heb jij geen reserve speakerkabel dan?

n00b! :D;)

Izegrim
29 januari 2009, 15:52
Nee, als ik die nodig heb biets ik hem wel van de geluidsman. :p

pol
29 januari 2009, 17:57
overbodig lijkt me.
als je iets wil doen : vervang de jack ingang op je cab en op de versterker door speakon, dat heeft een veel groter contactoppervlak dan die idiote jacks... ik snap niet waarom die dingen bij gitaarversterker nog altijd gebruikt worden. met al die aansluitingen vanachter op de amp is de kans dat je je vergist toch redelijk groot.

Izegrim
29 januari 2009, 18:03
overbodig lijkt me.
als je iets wil doen : vervang de jack ingang op je cab en op de versterker door speakon, dat heeft een veel groter contactoppervlak dan die idiote jacks... ik snap niet waarom die dingen bij gitaarversterker nog altijd gebruikt worden. met al die aansluitingen vanachter op de amp is de kans dat je je vergist toch redelijk groot.

Ja die mogelijkheid bestaat inderdaad. Gelukkig kan een Dymo labelprinter dat soort foutjes helpen voorkomen. ;)

sjaak1990
29 januari 2009, 18:10
Maakt het nou wat uit of ik m'n head met 1 kabel (8 Ohm) mono aansluit op m'n kabinet of dat ik 2 kabels (2x 16 Ohm) stereo aansluit? Ik heb ergens eens wat opgevangen dat het kan schelen in je geluid, maar ik ben de klepel weer es kwijt.

Dank u! :D

Het zal wat uitmaken lijkt me, minder verlies in totaal omdat je het dubbele kabel oppervlak krijgt. Kan je beter gewoon één goede kabel kopen lijkt me. Zelf volgende week maar een 2x10mm kabel solderen als dat lukt.

Izegrim
29 januari 2009, 18:50
Neehee, we gaan niet solderen. We gingen jammen. :D

Maarre... als ik nu van een 1,5mm naar 2x 2,5mm kabels zou gaan zou dat toch wat verschil moeten maken? Nou ja, we zien wel. Iemand nog ervaring ermee? Voordat ik een paar peperdure Klotz's koop ofzo...

sjaak1990
29 januari 2009, 19:18
Neehee, we gaan niet solderen. We gingen jammen. :D

Maarre... als ik nu van een 1,5mm naar 2x 2,5mm kabels zou gaan zou dat toch wat verschil moeten maken? Nou ja, we zien wel. Iemand nog ervaring ermee? Voordat ik een paar peperdure Klotz's koop ofzo...

Hahah, doe ik het in het weekend wel :D

Als het gaat lukken (weet niet of 2x10mm te dik is om gewoon te solderen, geen ervaring met zulke dikke kabels) dan kan je die van mij wel proberen :)

Je hebt sowieso minder verlies in je kabel, er zijn mensen die zeggen dat het veel uitmaakt maar ik ga het zelf maar proberen. Ik hoor wel verschil duidelijk tussen 2 kabels die ik heb.

maestro_nl
29 januari 2009, 20:23
Maakt zeker uit!
Test maar eens met een stereo cab 2x 8 ohm of mono 1x4 ohm.

Nielsje
29 januari 2009, 20:45
als je iets wil doen : vervang de jack ingang op je cab en op de versterker door speakon, dat heeft een veel groter contactoppervlak dan die idiote jacks...

Is dat zo? Hoe bepaal je zo dat het contactoppervlak groter is dan de jack?

http://www.buyspeakercable.com/mitee_speakon.jpg

http://www.guitargear.be/images/photos/speaker_cable_jack_speakon.jpg

Izegrim
29 januari 2009, 21:18
Maakt zeker uit!
Test maar eens met een stereo cab 2x 8 ohm of mono 1x4 ohm.

Ik heb wel een stereo cab, maar die is 1x 8 of 2x 16. Het effect zal wel hetzelfde zijn. Ik heb alleen m'n shit in de oefenruimte staan dus dat kan ik zondag pas weer testen. Als ik uberhaupt 2 kabels heb.

Nielsje
29 januari 2009, 21:22
Maakt zeker uit!
Test maar eens met een stereo cab 2x 8 ohm of mono 1x4 ohm.

Wellicht is het leuk om behalve iets te roepen, dit ook even te onderbouwen?
Uiteraard niet verplicht, maar om dit nou maar zomaar aan te nemen..

En of het nou komt omdat je stereo speelt, of vanwege de andere impedantie, dat is ook wel interessant.

maestro_nl
30 januari 2009, 10:53
Het is in feite biwiren wat in de Hi-Fi wereld ook wordt toegepast.
Iedere speaker heeft een aparte kabel waardoor de speakers elkaar 'minder in de weg' zitten naar de eindtrap toe. Ondanks dat bij de eindtrap alles weer aanelkaar geknoopt wordt ipv bij de speakers.
Maar zelf testen is veel leuker en je zult je verbazen afhankelijk van
de kwaliteit van je setup en je oren.
Het laag wordt strakker en de sound minder iets punchier maar ook iets dunner.
Zelfde verschil hoor je ook met een 4x12 op 4 ohm (alles parallel dus) of 16 ohm (half serieel/half parallel)

schwalbe
30 januari 2009, 18:26
Gezien buizenbakken niet zonder load mogen draaien is 2 kabels in ieder geval een veilig idee: mocht er 1 defect raken dan is er nog steeds een load.

JelmerOnGuitar
30 januari 2009, 19:31
Stereo spelen --> luxe/vette shit!:D

Ik speel via mn POD (thuis) stereo, dat betekent stereo delay's/chorus etc.. Dat is heel vet, je kunt zeg maar een delay van links naar rechts laten "pingpongen" een chorus is zo breed als de tyfus en je geluid is super!

Máár wat nog vetter is, dat heeft de bassist van mn band ("bonne" op dit forum) nu..

Zn gitaar gaat zn effecten bak in, daar wordt die in 2'en gesplitst vervolgens gaat het zn effecten in, en daarna allebeide naar een andere versterker met een appart cabinet.. Jáh je hoort het goed..
Dit betekent: Links een totaal ander geluid dan rechts, hij heeft links half buis en rechts totaal buizen.. en ook nog die effecten zoals ik hierboven vettel..

Een dikkere bassound heb ík nog nooit gehoord, met zijn sound kun je een huis slopen volgens mij, te gek dus:D..

svdijk
30 januari 2009, 20:00
Maakt idd wel wat verschil, maar dat ligt meer aan de eindtrafo in de versterker dat het geluid iets anders is.
Probeer maar eens een 16 Ohm cabinet op de 8 Ohm uitgang uit (kan trouwens geen kwaad, is een"veilige mismatch").
Klink net iets smeuiger.
Ik heb wel eens met twee speaker kabels op één marshallcab gespeeld, alleen is die mono 16 ohm, en stereo 8 Ohm(per kant dan).
Bij de stereo aansluiting (2x8 Ohm dus) met dubbele kabel moet deze dan op de 4 Ohm's aansluiting komen.
Ik vond de 16 ohm uitgang wat punchiër en stugger, terwijl de 2x8 Ohm uitgang iets smeuiger klonk.

sjaak1990
31 januari 2009, 14:40
Gezien buizenbakken niet zonder load mogen draaien is 2 kabels in ieder geval een veilig idee: mocht er 1 defect raken dan is er nog steeds een load.

Nadeel is dat je het soms niet meteen door zou hebben, want je blijft geluid houden. Ik ga denk ik 2 kimber 4vs kabels kopen, kan ik het dan mee testen. 2x10 mm zijn geen jacks voor helaas.