Inloggen

View Full Version : Help.! Topkam los.



harmonyman
14 maart 2003, 18:31
Het kunststof topkammetje van mijn akoestische gitaar is er bij het snaarwisselen afgekomen. Iemand enig idee hoe je zo'n dingetje weer vastzet? Moet dat met pvc-lijm of zo?
Los erop zetten -zodat de snaren het op de plaats houden- lukt niet, dan loopt de boel enorm aan op de toets omdat het dingetje de neiging heeft door de snaarspanning en door z'n wat afgeronde vorm "naar voren te kantelen".
Heeft iemand hier ervaring mee?

sickpunk
14 maart 2003, 18:39
gewoon lijmen lijkt mij....

harmonyman
14 maart 2003, 18:41
Okee, maar waarmee? Ik wil de situatie er niet nog beroerder op maken.

sickpunk
14 maart 2003, 19:39
ben niet zo'n lijm kenner... maarja ik gebruik op alles kit(doorzichtige) het gaat er toch alleen om, dat ie nie voor over kanteld?? nou... smeer wat tusse......geen aggressieve lijm(hout....wee nie hoe dat reageerd)

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: sickpunk op 2003-03-15 14:04 ]</font>

piezo
15 maart 2003, 09:48
De lijm hoeft alleen maar te zorgen dat de topkam niet verschuift bij het stemmen.
Ik gebruik altijd (zelfs voor messing topkammen) gewoon Velpon/Hobbylijm. Zolang je maar géén lijm gebruikt die flexibel blijft (zoals Bisonkit) of een lijm die zo sterk is dat je de boel beschadigt bij het weer verwijderen van de topkam.

harmonyman
15 maart 2003, 10:02
Ok, ga ik proberen. Bedankt. Ik laat nog wel even horen/lezen hoe 't afgelopen is.

SchaapOpJeHoofd
15 maart 2003, 17:57
Natuurlijk niet doen op een Martin van 3000 euro oid

harmonyman
15 maart 2003, 18:57
Nee, nee, nee. Dan ga ik wel naar een officiële reparateur. Aan een Martin ga ik zelf niet lopen rommelen. Zou ik niet eens durven. Gaat hier om een Bee&amp;Billy. Iemand wel eens van gehoord trouwens? Is echt een heel fijn instrument.
Heb het kammetje inmiddels met een beetje alleslijm vastgezet. Nu maar hopen dat ie blijft zitten.

Luca P
15 maart 2003, 22:58
Bee &amp; Billy?
Hmmm....vroeger had je Maja de Bij en die had een vriendje die heette Billy toch?

En idd, als je de verkeerde lijm gebruikt verklooi je nog meer als je hem moet vervangen.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Luca P op 2003-03-15 22:59 ]</font>

harmonyman
16 maart 2003, 11:15
Altijd fijn als mensen je serieus blijven nemen. Als ik er zo maar wat op had willen smeren had ik sowieso de vraag niet gesteld. Overigens: inmiddels heb ik van iemand met verstand van zaken de tip gekregen zo min mogelijk lijm te gebruiken om a: de sustain niet negatief te beïnvloeden en b: het kammetje later gemakkelijk weer te kunnen verwijderen. Lijm dient alleen om hem even op z'n plaats te houden, de snaarspanning doet inderdaad de rest.
Mensen bedankt: ik ben er verder wel uit.