PDA

View Full Version : Opnemen: Mic of POD?



hole
29 januari 2009, 13:44
Gitaarcollega's,

Ik wil wat betere opnames gaan maken dan ik nu met mijn Korg Pandora (vIII) maak.

Mijn dillema is het volgende:
Ik heb een mooie gear (CAE 3+ -> G-Major* -> VHT 2/50/2 -> BagEnd S12D). Het zou dus voor de hand liggen om deze te mic'en (Aan te schaffen: Microfoon + simpele mixer: Laten we zeggen € 200,00)

Aan de andere kant zijn de tijden waarop ik ga opnemen net die tijden waarop mijn dochter slaapt(direkt onder de (niet geïsoleerde) muziekruimte (lees: zolder). Daarom zou een andere (praktische) oplossing zijn: het aanschaffen van een modeler (meer bepaald: POD XT, € 200,00 2de hands). Nadeel hiervan is dus dat het niet MIJN setup is die ik opneem

Waar zouden jullie voor gaan? (Ik noem het maar even Kwaliteit (optie 1), of Practisch (optie 2). Alvast bedankt voor jullie mening. Het zou fijn zijn als jullie ook aan kunnen geven waarom jullie voor een bepaalde keuze gaan)

Ik neig zelf naar optie 1, en zelf een isolatiecab te maken (eigenlijk: laten maken door een handige vriend). Iemand hier ervaringen mee?

* Aub G-Major bashen achterwege laten..ik ben er tevreden mee ;)

Raffel
29 januari 2009, 13:48
Hangt er een beetje vanaf of je ook on-the-fly wil opnemen. Je hele setup mic-en en tweaken is meer iets voor een hele dag in het weekend of verschillende dagen op een rij 's avonds, dan even vlug iets opnemen.

Voor demo's en on-the-fly opnames zou ik dus zeker voor een pod o.i.d. gaan. wellicht kun je opnames met je CAE uitstellen tot in het weekend als je dochter niet slaapt?

hole
29 januari 2009, 13:59
Daar zit iets in.

Maar voor het opnemen van ideetjes kan ik altijd nog mijn Pandora gebruiken. Het gaat mij dus niet zozeer over 'on the fly' opnamens.

Trouwens, omdat ik (op dit moment) niet in een band zit (:angry:), kan ik het spul wel gewoon "laten staan".

skabouter
1 februari 2009, 12:20
ik ga liever voor kwaliteit, en ben goed bezig met mics enzo. Ik vind het alleen wel heel veel werk om de sound te krijgen die ik wil! Mn mics zijn prima, mn amp is zeer ok, maar om precies die sound te krijgen die ik wil is altijd lastig...

Hoewel ik hier een een aversie tegen heb wil ik misschien ook wel 1 zo`n line-6 plug `n play bakje voor erbij........

artnaz
1 februari 2009, 12:25
Ik weet niet in hoeverre een isolatiecab dempt, maar dat lijkt me wel de ideale oplossing. Hoe dan ook zal je op een gegeven moment toch je eigen mooie rig willen opnemen, en niet een moddeling apparaatje (niks mis met een POD XT hoor).

Les Paul R8
1 februari 2009, 12:28
Zelf gebruik ik de line6 spullen vooral om snel even een ideetje op te nemen. Ook voor de bas vind ik het een prima manier van opnemen, vooral met de mogelijkheid om te re-ampen is het erg prettig werken.
Maar als ik echt een goede gitaartrack wil, zet ik toch een mic voor mijn amp.

Liquid_Metal
1 februari 2009, 12:29
Ik neem op met een mic. Heb alleen tot nu toe nog niet de kwaliteit die ik wil. 'kWeet niet waar het aan ligt. Het een Sennheiser Evolution mic, Phonic mixer en Creative Extreme Gamer soundcard. Redelijke gear, maar de amp komt niet zo vol in de tracks als ik zou willen (en zoals sommige amateurbands het wel kunnen) :(

skabouter
1 februari 2009, 12:33
ja cabinet micing is een lastig verhaal, ik verkijk me er af en toe ook op! probeer misschien eens 2 mics voortaan! 1 dynamische dichtbij de speaker, en 1 condensator die van veraf alles oppikt....hier haal ik soms goeie resultaten mee! Je geluidskaart zou je ook nog wel kunnen upgraden, zo`n gamerskaart is anders dan een recordingkaart/interface.

Harald
1 februari 2009, 13:01
uitstellen tot in het weekend als je dochter niet slaapt?

Tis natuurlijk schandalig en volstrekt onredelijk, maar in het weekend slapen kinderen ook :sneaky: ;) En als papa of mama door de weeks overdag gewerkt hebben willen de kids in het weekend papa en mama ook wel zien, naast boodschapjes die soms toch het handigst in het weekend zijn... Niet dat je geen tijd kan vrijmaken, maar als je thuis bent als ouder is de kans dat je niet ongestoord kunt werken als de kinderen wakker zijn toch wel groot (als ze nog niet al te oud zijn iig)

In mijn geval komt het er voorlopig toch op neer dat als ik een hele dag ongestoord wil opnemen, ik dat eigenlijk het beste niet thuis kan doen. De situatie van TS kan natuurlijk anders zijn.

Moet wel zeggen, je eigen amp opnemen en die sound goed op schijf krijgen lijkt makkelijker dan het is. Heb in verschillende studios en met verschillende rigs opnames gemaakt, net als thuis. Thuisopnames leggen het af tegen studios. En bij studios onderling is er ook nogal verschil. De gitaar sound op de live opnames in Ridderkerk vond ik trouwens ook niet verkeerd. Daar is bij het mixen van een of twee nummers de gitaar nog door een amps sim gehaald om wat meer distortion te krijgen.En bij Han had ik toen ik de eerste solo terug hoorde over de speakers toch gelijk zoiets van "Zo goed heb ik mijn elektrische werk nog niet gehoord, gaaf" Nu hielpen de speaker cabinets natuurlijk ook. En het stond hard, maar dat kwam door die cabinets. De twee Hotrods waar ik over speelde, stonden net op 2. Dat is nauwelijks aan bij die dingen. Dus voor de sound zelf is het nog maar de vraag of je hem heel hard moet zetten. Dat is deels voor het gevoel, en doordat je hard met een meer dynamiek speelt. Je kunt dan ook heel zacht aanslaan en het nog goed horen. Wat je wel mist als je de amp zacht zet is de interactie tussen gitaar en versterker qua feedback. Dat is bij mij een onderdeel van mijn speelstijl. Ik improviseer de meeste solos, en kan daar mooi op inspelen. Maar die interactie ben je ook kwijt als je de versterker in zo'n isolatie cab zet.

Als ik dan Meul's opnames met een Pod (XT of latere versie?) hoor, ben ik voor thuis toch al snel geneigd te denken dat zo'n kastje toch best wel handig is. Kan toch ook heel goed klinken. (al ligt het vast ook aan Meul natuurlijk)

Han S
1 februari 2009, 13:36
@ Skabouter

Als je microfoons op verschillende afstanden van de speaker zet loop je grote kans op faseproblemen. Ik probeer het altijd met een enkele microfoon, dan heb je nooit een fasefout en het lukt me altijd.

Hier (http://www.gearslutz.com/board/so-much-gear-so-little-time/361545-11-mics-guitar-amp-shootout.html)heb je een shootout met 11 microfoons, ik mis alleen de Beyer M88 en de M160, die zouden er bij moeten zijn en ook de Sennheiser MD441 want die kan het ook geweldig doen op een gitaarcab.

@ Harald: veer in den krans voelt altijd prima, waarvoor dank.

skabouter
1 februari 2009, 18:40
ja idd, ik heb daar ook wel eens last van gehad, maar niet al te erg, door phase reversing, en door gewoon wat verder te experimenteren met schuiven......Maar jij gebruikt dus altijd maar 1 mic, dichtbij de conus? Welke, als ik vragen mag? en heb je wel eens metalbands opgenomen, en kreeg je hier vette sounds mee?

Leuke shootout btw, grote verschillen zeg! Alleen ik had graag een plaatje van de plaatsing erbij gezien.

Han S
1 februari 2009, 21:38
ja idd, ik heb daar ook wel eens last van gehad, maar niet al te erg, door phase reversing, en door gewoon wat verder te experimenteren met schuiven......Maar jij gebruikt dus altijd maar 1 mic, dichtbij de conus? Welke, als ik vragen mag? en heb je wel eens metalbands opgenomen, en kreeg je hier vette sounds mee?

Leuke shootout btw, grote verschillen zeg! Alleen ik had graag een plaatje van de plaatsing erbij gezien.

Of ik wel eens metalbands heb opgenomen? Ik heb wel 500 metalbands opgenomen, als het vet, breed en diep moet weet ik wel hoe ik dat ga doen. :D

En ik gebruik op een gitaarcab bijna altijd een Sennheiser MD421 MK1, een Beyer M88 of een MD441, maar nooit een SM57. En de plaatsing voor de conus is cruciaal, een cm verschil kan een totaal ander geluid geven.

skanky
1 februari 2009, 21:53
Ik gebruik heel vaak meerdere microfoons voor een gitaarcabinet.
sm57/421 voor de close miking en meestal m'n B&O BM6 ribbon en een wisselende LDC iets verder weg. Je moet idd oppassen voor faseproblemen, maar als je die eenmaal hebt gereduceerd krijg ik toch wel een hele vette sound die ik niet met alleen close-miking kan maken.

Liquid_Metal
1 februari 2009, 21:57
Wow Han S, handige link. Ik vind die SM7B vooral erg mooi. De SM57 klinkt ook goed.
Zelf gebruik ik een Sennheiser E835, dichtbij de conus (en ja, ik gebruik 1 mic). Raadt iemand dat aan of af?

Han S
1 februari 2009, 22:07
Als ik een SM57 geluid wil hebben maar dan beter, dan neem ik de Sennheiser MD416, een vrij zeldzame microfoon die eigenlijk voor de reporter bedoeld was.

In die shootout klinkt de SM7 inderdaad erg goed, maar de MD421 klinkt helemaal niet zoals ik hem ken en hij zegt ook niets over de plaatsing.

Bloodline
2 februari 2009, 01:41
Gitaarcollega's,

Ik wil wat betere opnames gaan maken dan ik nu met mijn Korg Pandora (vIII) maak.

Mijn dillema is het volgende:
Ik heb een mooie gear (CAE 3+ -> G-Major* -> VHT 2/50/2 -> BagEnd S12D). Het zou dus voor de hand liggen om deze te mic'en (Aan te schaffen: Microfoon + simpele mixer: Laten we zeggen € 200,00)

Aan de andere kant zijn de tijden waarop ik ga opnemen net die tijden waarop mijn dochter slaapt(direkt onder de (niet geïsoleerde) muziekruimte (lees: zolder). Daarom zou een andere (praktische) oplossing zijn: het aanschaffen van een modeler (meer bepaald: POD XT, € 200,00 2de hands). Nadeel hiervan is dus dat het niet MIJN setup is die ik opneem

Waar zouden jullie voor gaan? (Ik noem het maar even Kwaliteit (optie 1), of Practisch (optie 2). Alvast bedankt voor jullie mening. Het zou fijn zijn als jullie ook aan kunnen geven waarom jullie voor een bepaalde keuze gaan)

Ik neig zelf naar optie 1, en zelf een isolatiecab te maken (eigenlijk: laten maken door een handige vriend). Iemand hier ervaringen mee?

* Aub G-Major bashen achterwege laten..ik ben er tevreden mee ;)

Een pod kan echt prima klinken. Ik gebruik er zelf een als sinds 2004 en heb er zo´n beetje alles mee gedaan wat er mee gedaan kan worden.

Je hebt tegenwoordig ook cab impulses, als het ware een externe cabinet simulatie.
Ik zet dan de cab simulatie van mijn podxt uit, neem het signaal op en loop dat door de impulse. En dat klinkt mij toch een partijtje realistisch!