PDA

View Full Version : Versleten buizen?



Maikel
18 december 2001, 02:30
Hoi,

hoe weet ik of de buizen van mijn versterker versleten zijn? Ik heb een Fender Blues deVille 2x12 en heb hem nu 4 jaar. Nog nooit nieuwe buizen in gedaan.

Groet Maikel

LordRiffenstein
18 december 2001, 13:39
Hangt er eigenlijk vanaf hoe vaak je die versterker gebruikt en hoe luid je speelt. Hoe vaker je speelt, hoe sneller je de lampen zal moeten laten vervangen. Speel je dagelijks en veel op hoog volume dan zal je de lampen elk jaar of elk anderhalf jaar moeten vervangen. Wil je het echt weten, neem je versterker naar je plaatselijke winkel en vraag om de lampen te controloren en dan kan je ze ineens laten vervangen.

Greetzz,

Yoeri

SteavisSmokin
18 december 2001, 15:21
Effe een tip: je kan je versterker dan beter naar een versterker techneut brengen, die hebben er véél meer verstand van dan de verkoop lui in een doorsnee muziekwinkel. Check http://www.fns-tubetech.nl, dat is redelijk in de buurt van Nijmegen en een erg goede.

Als je je versterker veel gebruikt hebt dan zullen je eindbuizen nu wel aan verversing toe zijn. Je voorversterker buizen zouden misschien nog wel een jaartje meekunnen, maar ik raad je aan ook die te vervangen. De standaard buizen in Fenders zijn Sovtek's en door een beetje meer geld uit te geven aan een betere buis heb je een véél betere toon.

Steven

Maikel
18 december 2001, 20:23
Hoi,

bedankt voor de tips. Die versterkertechneut zie ik wel zitten.
Op deze versterker zit ook een leadchannel maar die moet zo ongelovelijk hard staan om er distortion uit te krijgen. Zou dat ook op te lossen zijn met andere buizen? Nu gebruik ik een pedaal daarvoor.

Groet Maikel

Slowhand41
18 december 2001, 23:34
Controleer af en toe je buizen door er, als de versterker aan staat, voorzichtig b.v. met de achterkant van een schroevendraaier tegen te tikken. Een slechte voorbuis geeft dan meestal piepende bijgeluiden, een slechte eindbuis kan gaan meeresoneren of kraken.
Wanneer moet je de buizen vervangen?
Het is moeilijk om dit precies aan te geven. Het slijtageproces van buizen is te vergelijken met dat van gloeilampen en ook van snaren. Het geluid wordt langzaam neuzeliger, het laag wordt minder strak en de dynamiek verdwijnt. Meestal gaat de buis pas na langere tijd (10 tot 15 jaar) echt kapot, wat dan schade aan de versterker kan veroorzaken. Laat je oren maar beslissen en vervang ze als je iets gaat missen in je sound en de respons van je versterker. Als vuistregel kun je hanteren: Dagelijks gebruik - eindbuizen 1 jaar, voorbuizen 2 jaar; 2x per week - eindbuizen 2 jaar, voorbuizen 4 jaar.

Grandma_Placenta
18 december 2001, 23:38
JA, die heb je uit de Feedback!!

Slowhand41
19 december 2001, 00:09
Ja, en die hebben het van Dolf Koch!! Die heeft dit 10 jaar geleden al eens gepubliceerd.

SteavisSmokin
19 december 2001, 02:57
Zelf vind ik een schroevendraaier een beetje aan de heftige kant om daarmee op buizen te tikken die aan staan, met de nagel van je vinger tikken heb ik persoonlijk een wat beter gevoel bij. 'Buizen zijn van glas, behandel ze daarom ook alsof ze van glas zijn' las ik laatst en daar ben ik het helemaal mee eens. :wink:

Het lead kanaal van een deville heeft een Gain regelaar om de mate van oversturing mee te regelen die moet het ook op lager volume doen anders is er iets kapot.
Verschillende type buizen hebben een verschillende hoeveelheid gain. Je zou de 12AT7 in de phase inverter postitie (dichts bij de eindbuizen) kunnen vervangen door een 12AX7 voor meer gain, maar dit is alleen van invloed als je met de versterker op een redelijk volume speelt. De rest van de buizen zijn 12AX7's en die hebben de meeste gain van dit type voorversterker buizen dus daar zou je niets aan kunnen veranderen voor meer gain.

anoniem
21 december 2001, 14:56
je kunt ook een potlood met zo's gummetje aan het uiteinde gebruiken om op je buizen te tikken, daarmee zul je ze sowieso niet beschadigen.

En trouwens Dolf Koch is niet de enige amp-tech die dit advies geeft, het is gewoon de waarheid.

Geert

Sandman
21 december 2001, 16:42
Hoe zit het met de marshall valvestate? Die heeft geloof ik alleen buizen in de voorversterker zitten, zodat het lijkt op een buizenversterker. Moeten die ook na verloop van tijd vervangen worden? Ik heb hem al zo'n 8 jaar en nooit aan iets laten vervangen.

Slowhand41
21 december 2001, 23:25
Jouw Valvestate heeft 1 buisje in de voortrap zitten (ECC83 of 12AX7) die zou ik zeker een keertje vervangen na 8 jaar, kan je geluid alleen maar van opknappen (meer helderheid en strakkere vervorming).

Sandman
23 december 2001, 21:21
dat zal ik dan zeker doen...

jp
2 mei 2002, 02:18
even over het blues deville 'distortion' kanaal : deze zuigt. ik weet het, fender is voor clean, maar doe er dan geen lead kanaal op. op een laag volume kan men deze versterker no way laten oversturen. daarvoor is een powersoak à la loadbox van koch nodig.
ik heb nu een andere versterker waardoor ik deze niet meer nodig heb, dusseh...hij is eventueel te koop ! (hehe,ik voel de zakenman in mij opbloeien!)

Moonchild
2 mei 2002, 14:39
blues deville 410 of 212? enneh wat moet ie dan ongeveer kosten?

Maikel
3 mei 2002, 21:48
Hey JP,

heb jij die powersoak te koop? En wat moet tie kosten dan?

MAikel

De Klaas
8 mei 2002, 17:06
Hi,

Mocht het nog van enig belang kunnen zijn, je kunt aan je versterker horen wanneer de eindbuizen aan hun eind beginnen. Wanneer je veel aan je volumeknop moet draaien om een constant volume te houden (dus wanneer het volume van je versterker vanzelf varieert), dan zijn je eindbuizen waarschijnlijk toe aan vervanging. Ik heb het zelf al ervaren, wanneer je daar nog een half jaartje op door blijft gassen, dan kan het wel eens gebeuren dat je op een gig staat met een defecte versterker