PDA

View Full Version : Opnemen van gitaar zonder modelling software



Marshallover
29 januari 2009, 09:52
Hallo,

Ik wil binnenkort mijn opnames wat beter aan gaan pakken en mijn gitaar via mijn effecten/versterker op de pc gaan opnemen.

Tegenwoordig doe ik dit d.m.v. rechtstreeks de gebalanceerd output van mijn Power soak (Koch Loadbox) te gebruiken naar de ingang van een Behringer mixertje welke vervolgens naar de input van mijn Creative PC geluidskaartje gaat. Redelijk geluid maar ik denk dat ik met een externe Interface een beter resultaat behaal.

Ik gebruik dus zelf mijn versterker en mijn effecten en zit dus niet te wachten op modelling software en dergelijke die mijn geluid weer vergallen.

1) Ik heb al gelezen dat de line out van de versterker eigenlijk geen goed optie is. Ik gebruik hiervoor mijn Koch Loadbox gebalanceerde output. Is een microfoon voor de versterker een betere optie? Zoja, is een Shure SM57 dan geschikt?

2) Welke Interface raden jullie aan? Emu? M-Audio Fast track? Focusrite? Ik heb eigenlijk alleen een USB ingang over dus zo'n aansluiting moet het worden. Waar moet ik aan denken? Kan een USB Interface gewoon werken met de al aanwezige geluidskaart in mijn pc?

Het mag best wat kosten maar ben niet van plan complete bands op te gaan nemen. Een microfoon aansluiting (met phantom power?) en een gitaaraansluiting zal voldoende zijn denk ik. Als het maar mooi klinkt en niet mijn originele geluid teveel aantast.

Bedankt!

harrie-beton
29 januari 2009, 10:18
1) Ik heb al gelezen dat de line out van de versterker eigenlijk geen goed optie is. Ik gebruik hiervoor mijn Koch Loadbox gebalanceerde output.

de voicing van de speaker maakt een belangrijk onderdeel uit van je tone. Met de line out mis je deze.


Is een microfoon voor de versterker een betere optie? Zoja, is een Shure SM57 dan geschikt?

Waarom die sm57 steeds opduikt... Het is een matige microfoon voor een gitaar. Een condensator klinkt veel beter zoals de rode nt1a of de b1. Het klinkt veel vetter met een grootmembraam. Denk om een statief en goed mikken, de voicing komt vrij precies.


2) Welke Interface raden jullie aan? Emu? M-Audio Fast track? Focusrite? Ik heb eigenlijk alleen een USB ingang over dus zo'n aansluiting moet het worden. Waar moet ik aan denken? Kan een USB Interface gewoon werken met de al aanwezige geluidskaart in mijn pc?

Elke professionele audiokaart is goed, er zijn mooie met direct een pre amp erin voor een microfoon. Kijk bij www.feedback.nl voor mooie usb kaarten. Je gewone kaart kan gewoon blijven zitten.

Ik ben een schaamteloze modeling fan en de verschillen tussen modeling en microfoon opnames zijn kleiner dan je denkt. Veel moddervette metal producties op dit forum zijn met modeling.

Noctiis
29 januari 2009, 10:24
Een optie is om met Impulses te gaan werken.
Je neemt dan alleen de preamp van je versterker op (via een goede geluidskaar) en op de pc kun je een impulse laden die de poweramp en cabinet 'faked'. Dit levert echt erg mooie resultaten op!

harrie-beton
29 januari 2009, 10:25
dat is modeling, hij geeft aan dat niet te willen....

Marshallover
29 januari 2009, 10:28
De reden waarom ik niet wil modellen is omdat ik veel geld heb gestoken in mijn effecten en mijn versterker en daarom dat geluid ook wil horen in opnames...

Bedankt alvast!

Noctiis
29 januari 2009, 10:28
Ja maar je versterkersound en effecten blijven toch intact door gebruik van de preamp.

bert k
29 januari 2009, 10:55
1
Waarom die sm57 steeds opduikt... Het is een matige microfoon voor een gitaar. Een condensator klinkt veel beter zoals de rode nt1a of de b1. Het klinkt veel vetter met een grootmembraam.
Dat is al lang onderwerp van discussie! En dat het vetter klinkt met een groormembraan condenstator is gewoon niet waar zoals het hier staat. Het is zeker niet waar dat een condensator altijd mooier is. Ik ben zelf een liefhebber van dynamische mics voor gitaar. Als je geen SM57 wilt dan kan je denken aan een Sennheiser MD 421, errug mooi. En wat was dat ding waar Han altijd zo over jubelt? Een Beyer?

Noctiis
29 januari 2009, 10:58
Ik heb eens een Cd opgenomen met de MD 421 en kan dat alleen maar beamen, klinkt erg goed.

SM57 vind ik off-axis (en voor snaredrums ;)) ook wel goed overigens.

Marshallover
29 januari 2009, 11:13
Ja maar je versterkersound en effecten blijven toch intact door gebruik van de preamp.

Klinkt erg interessant. Wat ik dan dus niet opneem is de speaker sound. Kan ik mee leven maar wil niet vast zitten aan modelling software. Dus eigenlijk een Interface die mijn geluid zo mooi mogelijk naar de computer stuurt en zelf niet beinvloed en niet afhankelijk is van modelling software. (hoe je het went of keert, je betaald voor die modelling software als het bundled erbij komt en daar heb ik geen geld voor over)

Maar dan komen we weer uit bij het issue dat een line out van een versterker niet geschikt zou zijn? Hoe dan opnemen? Of eigenlijk...hoe mijn geluid naar de Interface sturen?

bert k
29 januari 2009, 11:25
Ja, dus toch een microfoon. Als je het geluid van je huidige setup wilt vastleggen kom je niet onder een mic uit. Kan je een beetje op volume opnemen? Een versterker die te zacht staat, klinkt op een opname vaak niet lekker.
Als ik je eerste post lees denk ik dat een betere geluidskaart/interface wel een verbetering kan zijn.

Noctiis
29 januari 2009, 11:25
Impulses zijn zo gratis als wat. Het enige wat je nodig hebt is een gratis impulse loader als KeFIR of Voxengo Boogex en impulse files (daar zijn stapels gratis van te vinden).

Zoals je zegt simuleert het de speakers en heeft (vind ik) als grote voordeel dat je onbeperkt kan experimenteren met speakersoorten. Er zijn hele goede impulses te vinden (http://www.guitarampmodeling.com/viewtopic.php?f=32&t=2452 lees dit maar eens door).

Ik kan me overigens goed voorstellen dat je ook met een mic wilt werken hoor!
Ik zit alleen persoonlijk in een omgeving waar mn amp niet zo hard kan voor opnames en dan valt een mic al gauw af.

Edit: je kunt ook de FX loop gebruiken als preamp out toch? Als je die koppelt aan een goede audio interface voor je pc ben je een heel eind.

tidalwave_sideburns
29 januari 2009, 11:49
Ik heb laatst zeer aanvaardbare opnames gemaakt via de fx out van m'n buizenbak.
Deze via toneport opgenomen. Speaker simulator eroverheen. Enkele lagen met verschillende EQ instellingen en panning, prachtig geluid.

hole
29 januari 2009, 13:30
Als je geen SM57 wilt dan kan je denken aan een Sennheiser MD 421, errug mooi. En wat was dat ding waar Han altijd zo over jubelt? Een Beyer?

Als de SM57 en Sennheiser (klanktechnisch gezien) te vergelijken zijn, lijkt de SM57 budgetair een betere keuze ...(NB: ik heb absoluut geen verstand van micro's dus misschien slaat deze opmerking helemaal nergens op)

bert k
29 januari 2009, 13:40
Nou, ze klinken beslist niet eender, de Sennheiser is wat 'mooier', wat meer hoog. Maar hij is ook drie keer zo duur als de 57, dat is wel jammer.
SM57 is best een bruikbare mic, hoor, maar er zijn heel veel alternatieven.

Heynis
29 januari 2009, 14:59
Ik gebruik vrijwel altijd een Sennheiser e906 voor gitaren. Deze plaats ik recht voor de conus, en dan draai ik hem 30-45 graden van de conus weg. Zo ben je het overschot aan hoog kwijt en klinkt het best goed voor een mic van 150 euro.

De SM57 gebruik ik eigenlijk alleen op de snare of voor metalgitaristen. De MD421 moet ik nog een keertje gaan proberen.

HaroldA
29 januari 2009, 15:03
Nou, ze klinken beslist niet eender, de Sennheiser is wat 'mooier', wat meer hoog. Maar hij is ook drie keer zo duur als de 57, dat is wel jammer.
SM57 is best een bruikbare mic, hoor, maar er zijn heel veel alternatieven.

Ik heb 2ehands een MD-421 op de kop weten te tikken voor 100,- (oudje, inc DIN-3 plug, adapter en mini-statiefje!)

Marshallover
29 januari 2009, 17:06
Opnemen via microfoon geniet blijkbaar de voorkeur maar hoe zit het dan met het "op ritme" spelen via bijv. een clicktrack? Die dan via koptelefoon af laten spelen?

HaroldA
29 januari 2009, 17:11
Opnemen via microfoon geniet blijkbaar de voorkeur maar hoe zit het dan met het "op ritme" spelen via bijv. een clicktrack? Die dan via koptelefoon af laten spelen?

Ja........

harrie-beton
30 januari 2009, 11:20
Ik zou de versterker dan beetje inpakken om te dempen. Als de microfoon voor de versterker naar je zin staan kun je een koptelefoon op doen en luisteren hoe het geluid binnenkomt. De versterker hoeft niet keihard maar net hard genoeg dat er een mooi laag in zit. Veel gitaarversterkers klinken iel als ze zachtjes staan. De kunt de versterker inpakken in een doos met kussens, schuim of dekens. De omgeving hoort dan weinig van de versterker en op je koptelefoon hoor je dan je eigen sound. Via een mengtafel of via de pc kun je daar dan alles bij in mengen, bijvoorbeeld een metronoom.

Marshallover
30 januari 2009, 11:43
Sorry maar ik ga mijn versterker niet inpakken. Ik denk dat het wel moet lukken met een goeie microfoon en mijn Koch Loadbox.

Nu even over software. Waarmee nemen jullie op? Ik heb nu een gratis programmetje (Absolute Mp3 recorder) waarmee ik partijen opneem terwijl ik via mijn hoofdtelefoon of mijn computerboxen Fruit Loops sampletjes afspeel. Ik heb met name wat problemen met het precies op de maat krijgen van mijn gitaarpartijen doordat Fruity Loops slechts een beperkt aantal maten af kan spelen...

Ik hou erg van de geluiden die ik uit Fruity Loops kan halen maar het is natuurlijk niet echt een opname programma...

Oftwel: ik zoek een combinatie van een programma die veel sample heeft/veel mogelijke muzieksoorten/stijlen aan kan en waarmee ik iets makkelijk op kan nemen zonder dat ik daarvoor een opleiding producer gedaan moet hebben...

Bedankt voor de reacties tot dusver!

duckman
30 januari 2009, 11:49
Een simpel programma is Riffworks.
http://www.sonomawireworks.com/products.php

Er is volgens mij ook een gratis variant, maar die ken ik niet.
Ik gebruik dit naast Cubase en AA om te componeren.
Werkt erg handig en is relatief simpel.
Drum samples zijn top en via rewire kun je ook bijv reason gebruiken.




Sorry maar ik ga mijn versterker niet inpakken. Ik denk dat het wel moet lukken met een goeie microfoon en mijn Koch Loadbox.

Nu even over software. Waarmee nemen jullie op? Ik heb nu een gratis programmetje (Absolute Mp3 recorder) waarmee ik partijen opneem terwijl ik via mijn hoofdtelefoon of mijn computerboxen Fruit Loops sampletjes afspeel. Ik heb met name wat problemen met het precies op de maat krijgen van mijn gitaarpartijen doordat Fruity Loops slechts een beperkt aantal maten af kan spelen...

Ik hou erg van de geluiden die ik uit Fruity Loops kan halen maar het is natuurlijk niet echt een opname programma...

Oftwel: ik zoek een combinatie van een programma die veel sample heeft/veel mogelijke muzieksoorten/stijlen aan kan en waarmee ik iets makkelijk op kan nemen zonder dat ik daarvoor een opleiding producer gedaan moet hebben...

Bedankt voor de reacties tot dusver!

Solidkick
30 januari 2009, 11:49
De Kock loadbox heeft zelf ook speaker simulatie (voicing).
Ik heb daar redelijk goede resultaten mee weten te bereiken in combinatie met wat spaarzame toepassing van EQ.

Als je niet gebruik wilt maken van simulatie software is een hardware speaker sim ook een optie. Zelf gebruik ik de ADA Microcab.

Als je toch wilt miken is het idd zaak dat je wat volume kan maken.
De speaker moet wel enigszins wapperen anders klinkt het te dun.
Ik ben zelf een liefhebber van de MD421, Beyer M88 en Beyer M201 maar het is maar net welke sound ik zoek. Soms krijg je de beste resultaten met de goedkoopste shit.
Er zijn 2e hands leuke koopjes te vinden maar houd er wel rekening mee dat een microfoon een fragiel stukje techniek is waar een hoop mis mee kan gaan.
Een top mic die in de loop der jaren is volgespuugd zal niet goed klinken.

madman
30 januari 2009, 12:14
Uiteraard klinkt een mic natuurlijker, maar als je je eigen spullen wilt opnemen zonder kabaal te maken zou ik zeggen; als je dan toch een loadbox hebt, koop een kleine interface met zowel een (line-)jack als xlr aansluiting, evt nog met fantoomoptie...

Op die manier kun je evt. zang opnemen, en als er niemand last van heeft als je je versterker op föhn-volume zet, alsnog een mic gebruiken om je gitaar op te nemen. Als de kleine dan ligt te tukken, kun je nog steeds spul opnemen via je loadbox...

Marshallover
30 januari 2009, 12:43
Uiteraard klinkt een mic natuurlijker, maar als je je eigen spullen wilt opnemen zonder kabaal te maken zou ik zeggen; als je dan toch een loadbox hebt, koop een kleine interface met zowel een (line-)jack als xlr aansluiting, evt nog met fantoomoptie...

Op die manier kun je evt. zang opnemen, en als er niemand last van heeft als je je versterker op föhn-volume zet, alsnog een mic gebruiken om je gitaar op te nemen. Als de kleine dan ligt te tukken, kun je nog steeds spul opnemen via je loadbox...

Top! Dank je wel! Goed idee!

madman
30 januari 2009, 13:25
Tja, lag voor de hand toch?;)

Een interface moest er sowieso komen om een beetje kwaliteit te krijgen, of je moet met of zonder mic op gaat nemen.

Als je die eenmaal hebt kun je voorlopig iig vooruit qua kwaliteit opnames en daarnaast op je gemakje nog eens rondkijken voor een mic...

harrie-beton
30 januari 2009, 20:26
Een loadbox is wel een vorm van modeling, namelijk imitatie van de speaker voicing - dat wou je toch niet?

Marshallover
30 januari 2009, 21:13
Een loadbox is wel een vorm van modeling, namelijk imitatie van de speaker voicing - dat wou je toch niet?

Dat heb ik nooit gepost:




Ik gebruik dus zelf mijn versterker en mijn effecten en zit dus niet te wachten op modelling software en dergelijke die mijn geluid weer vergallen.



Het ga mij om mijn eigen effecten en versterker. Niet van die software zoals Line 6 die bij de UX1 etc levert...waarbij je dus effecten zelf als een soort ketting digitaal kunt inzetten...

HaroldA
1 februari 2009, 13:11
Sorry maar ik ga mijn versterker niet inpakken. Ik denk dat het wel moet lukken met een goeie microfoon en mijn Koch Loadbox.

Vind jij die loadbox een beetje klinken dan? Ik vind dat een van de slechtste speaker sims die ik tot nu toe gehoord heb. :stop:

Nils47
3 februari 2009, 09:12
Voor iedereen die met mics gitaren wil opnemen, ik vond dit een mooi artikel:

http://www.soundonsound.com/sos/aug07/articles/guitaramprecording.htm

Liquid_Metal
8 februari 2009, 12:36
Wow, dat is zéker een mooi artikel. Ik ga vanmiddag de mixer en microfoon maar ns uit de studio naar huis brengen. Wil m'n opneem-skillz graag verbeteren :D

Liquid_Metal
9 februari 2009, 19:24
In navolging van het artikel 2 posts boven mij heb ik vandaag ook wat geëxperimenteerd met de positie van mijn microfoon. Ik gebruik een Engl E530 preamp, Peavey Classic 50/50 poweramp, Harley Benton 212 V30 cab en Sennheiser E835 mic.
De vorige keer dat ik ging opnemen (een paar maanden terug) was de eerste keer dat ik dat met microfoon deed, en ik pleurde de microfoon maar gewoon recht voor de speaker (centerconus, tegen de grille aan, geen hoek). Nu ik wat wijzer ben heb ik wat geëxperimenteerd, en WAT EEN VERSCHIL!!! In het gelezen verslag was al redelijk verschil, maar met een mega Metal-overdrive over dik 10 buizen wordt dat nog eens extra duidelijk.
Voor zover ik het nu zie zet ik de microfoon in het midden van het conus-midden en de rand, tegen de grille aan, met een hoek van 22 graden.
Mocht iemand wat sounds willen horen dan kan ik, met wat moeite, wel wat online zetten.

Nils47
10 februari 2009, 10:17
Ja wel mooi artikel he?

Kun je een anders een foto posten van je mic setup. Altijd interessant natuurlijk :)!

Liquid_Metal
10 februari 2009, 19:50
Ja wel mooi artikel he?

Kun je een anders een foto posten van je mic setup. Altijd interessant natuurlijk :)!

Ik zal zien wat ik kan doen :P.
Ik heb vandaag nieuwe snaren op m'n gitaar gezet, maar de setting die ik gisteren zo lekker vond is het nu niet meer. Veel te schel :(. Ik vind nieuwe snaren sowieso niet zo mooi, ik speel ze liever een paar dagen in. dan vind ik ze wel fijn. Eventjes bekijken hoe lang dat duurt, en hoe het geluid dan is. Of ik dan nog steeds in het midden tegen de grille met een hoek van 22 graden het mooist vind.