PDA

View Full Version : Klein, irritant probleem.



robventieldop
28 januari 2009, 22:08
Hallo,

ik heb hier naast de bank een Epiphone AJ-15-NA als "grijpgitaar" staan. Het ding voldoet prima voor de tijdens-tv-kijk-tokkel en mijn zoontje en ik galmen er regelmatig Poesjes Miauw en Dikkertjes Dap op mee.

Nu viel mij echter op dat op de hoge E snaar de 13e fret vreselijk klinkt, hoe lang al? Geen idee, ik kom er bijna nooit. Hij flageoleert (is dat een woord?:)) prima maar een fret hoger klinkt het iel, vals en bijna op de zelfde hoogte als de 14e fret. Er is niets te zien op het ijzer, er schuurt niets en verder klinkt hij goed.

De gitaar blijft het prima doen, ik raak echter helemaal bezeten van de eventuele oorzaak.

Iemand een idee??

Ruudj
29 januari 2009, 09:19
Dat heeft te maken met de bevestiging van de hals aan de 'body'. Veel goedkopere gitaren vallen dood als je voorbij de twaalfde fret komt. Zelfs op duurdere gitaren kom je dat ook tegen. Het is een berucht geval, en ik let er ook altijd op als ik weer eens een nieuwe gitaar wil toevoegen.

dunnoaname
29 januari 2009, 11:31
als de 13e fret net zo klinkt als de 14e, is er meer mis dan alleen een doodgevallen toon. Het klinkt er naar of j 14e fret te hoog is en de snaar daar dan tegenaan trilt (of je 13e te laag). Ik had hier ook last van op een (elektrische) gitaar, toen heb ik de actie heel iets verhoogd en de te hoge fret ietsjes afgevijld, en daarna weer een beetje in dezelfde vorm als de rest van de frets gevijld.

blablablabla
29 januari 2009, 12:31
de actie is gezakt omdat de vrieskoude het hout heeft uitgedroogd.
zodra het weer terug warmer wordt zal dit probleem zich waarschijnlijk vanzelf oplossen.
je kan in afwachting de gitaar bevochtigen, op de juiste manier ( niet met de tuinslang)

robventieldop
29 januari 2009, 18:22
Vanavond het ding maar eens onderwerpen aan een grondige inspectie. Wat me eigenlijk nog het meest irriteert aan het verhaal is de verschrikkelijke dwangmatigheid die je ervan krijgt. Speel je een stukje, zit je ondertussen toch weer te pielen op die 2 fretten waar ik, nogmaals, eigenlijk nooit kom, ook niet met m'n andere gitaren trouwens.