PDA

View Full Version : Probleem met G 7th capo



Les TeleStrat
28 januari 2009, 21:08
Hallo

Ik heb een G 7th Nashville capo (zie hieronder)

http://www.g7th.com/images/nashville-advert.gif

Is een zeer handig ding, omdat hij zo te plaatsen en te verwijderen is. Klinkt geweldig op mijn Sigma acoustic en Fender en Gibson electrics.

Echter op mijn Ibanez AW140 klemt hij bovenaan de hals (omg. t/m 5 à 6de fret, niet volledig. De hals is daar dunner/smaller dan verder naar de body van de gitaar toe. Ofwel de E-bas of de e-hoog worden niet voldoende geklemd.

Hebben jullie een dergelijk probleem ook al eens ervaren met een capo? Is er een capo voor zowel akoestisch als elektrische 6-strings die dit probleem niet heeft?

Jedeel
29 januari 2009, 00:52
Echter op mijn Ibanez AW140 klemt hij bovenaan de hals (omg. t/m 5 à 6de fret, niet volledig. De hals is daar dunner/smaller dan verder naar de body van de gitaar toe. Ofwel de E-bas of de e-hoog worden niet voldoende geklemd.


Heeft dit niet te maken met de radius van de hals?
(Ik ken jouw gitaar niet, maar als andere gitaren geen probleem opleveren, dan
moet het m.i. met de radius (ronding) van de hals te maken hebben.)

kenx
29 januari 2009, 07:35
Ik heb zelf nooit dergelijke problemen gehad met 'n capo.
Kan inderdaad van gitaar tot gitaar verschillen, vandaar dat eentje voor akoestisch niet dezelfde is dan eentje voor elektrisch of eentje voor klassiek.

mvg,

kenny

Eko
29 januari 2009, 16:32
Moet inderdaad te maken hebben met de radius van de hals. Een western heeft , over het algemeen , een vlakkere hals. Net als veel Gibsons en een moderene Fenderhals.
Een vintage type hals is iets kleiner en heeft een kleinere radius. Die loopt dus iets meer gekromd. De buitenste snaren zullen dus iets dieper lijken te liggen.
Dat is de reden dat je capo`s ook in diverse uitvoeringen hebt. Je zult dus een tweede moeten aanschaffen. Een onesizefitsall is er niet.

Nielsje
29 januari 2009, 16:34
Hebben jullie het nou over de radius van de hals (en/of vorm), of de radius van de toets? Dat zijn twee verschillende dingen..

Ik vermoed dat de TS een andere radius toets heeft, waardoor het lastig wordt.