PDA

View Full Version : Gezocht: stille versterker



Kingfisher
28 januari 2009, 19:43
Luid is makkelijk, maar stil? Ik woon op een appartement, en heb tolerante buren, maar niet alles-vergevend. Ik zoek een versterker die een mooi geluid heeft op een redelijk volume. Dus geen Marshall die je op scheur moet zetten, alvorens er auditief manna komt uitstromen.
Clean is voor mij het belangrijkste.
Budget tot 1.500 eurie
Mijn ideale versterker qua geluid is een Fender Twin-Amp, en die is switchable naar 25 amp, maar ik vrees dat dat al genoeg is om de pels van een op de versterker slapende kat te blazen.
Momenteel speel ik The Smiths, jazz, Police, Bowie, maar het kan net zo goed QOTSA zijn. Het hardere metalwerk vind ik wel interessant, vanuit een sociologisch-wetenschappelijk oogpunt bekenen, maar ligt minder in mijn interessesfeer.
Dus, lampjes, switchable....bestaat er een lampebak met koptelefoon, of ben ik mezelf nu compleet belachelijk aan het maken?

rocker_71
28 januari 2009, 20:01
Ik zou zeggen, een Microcube. Hou je veeeel geld over.
(buizenbak op een appertement is gewoonweg te hard, of je moet met een attenuator gaan werken, dat zou wel goed kunnen)

sjaak1990
28 januari 2009, 20:10
Ik zou zeggen, een Microcube. Hou je veeeel geld over.
(buizenbak op een appertement is gewoonweg te hard, of je moet met een attenuator gaan werken, dat zou wel goed kunnen)

Buizenbak hoeft niet te hard te zijn hoor, ligt aan hoe gehorig het is. Ik speel mijn brunetti smiddags altijd met master op 4 en level op 5 ofzo en dan gaan de buizen toch wel lekker werken. Krijg nooit klachten.

Tho
28 januari 2009, 20:12
De ENGL Powerball doet het ook bijzonder goed op laag volume. Zelfs op letterlijk fluistervolume doet hij het super.

sjaak1990
28 januari 2009, 20:12
Ik zou zeggen, een Microcube. Hou je veeeel geld over.
(buizenbak op een appertement is gewoonweg te hard, of je moet met een attenuator gaan werken, dat zou wel goed kunnen)

Buizenbak hoeft niet te hard te zijn hoor, ligt aan hoe gehorig het is. Ik speel mijn brunetti 60 watt smiddags altijd met master op 4 en level op 5 ofzo en dan gaan de buizen toch wel lekker werken. Krijg nooit klachten.

@ Kingfisher: Je hebt een ruim budget. De kleine ampjes worden de laatste tijd populairder. De 5 en 2 watt koch die eraan komen zijn mss wat voor jou? Verder is er meer te lezen over laag wattage buizenamps. Dit zijn geen metalbakken maar scheurbakjes, lijkt mij erg leuk ook, wil ook wel zon klein dingetje erbij.

Kingfisher
28 januari 2009, 20:28
ik ben minder bezorgd om het budget: ik heb al in geen 6 jaar iets gekocht, dus ik kan best mijn schade beginnen inhalen. Momenteel vind ik dat ik niet alles uit mijn Strat haal wat er in zit.

Ben ik beter met een Fender Twin en die op volume 2 te zetten, of koop ik beter een kleinere, goedkopere versterker die ik op 6-7 kan zetten?

En als ik toch vnl. clean wil, zijn transistor bakken de laatste 6 jaar verbeterd? Ik was maar matig te vinden voor mijn Marshall 8240.

Mesa Boogie Express 5:50?

Les Paul R8
28 januari 2009, 21:21
Buizen op laag volume blijft gewoon lastig. Zelfs 5 watt is al snel te hard. Ik heb ooit klachten van mijn buren gehad toen ik (voor mijn gevoel) rustig en niet al te hard zat te spelen op mijn Orange AD5.
Eigenlijk elke buizenamp ga je al snel te hard zetten. Gewoon omdat dat lekker klinkt.
Als ik jou was zou ik eens naar een goeie modeling (pre)amp kijken, bijv Line6. Dan heb je een redelijke buizensound, maar kan je in ieder geval altijd een koptelefoon opzetten.

iWishmaster
28 januari 2009, 22:18
Probeer eens een Koch Studiotone. Heeft een ingebouwde power soak en een koptelefoon uitgang. Met 15W kan ie heel hard, maar ik vond hem zachter eigenlijk beter klinken (de clean dan). Clean is goed, scheur is wel aardig, reageert goed op pedalen heb ik gehoord (geen ervaring mee).

Als je de ultieme overpriced guitar gadget wilt: Zvex Nano (http://zvexamps.com/amp_view.html). 0,5 - 1W buizen ampje (kost rond de 500e geloof ik).

kenx
28 januari 2009, 22:26
Hoy,

Mischien een Fender Blues junior of een gewone fender Junior?

mvg,

kenny

Les Paul R8
28 januari 2009, 22:29
Als je de ultieme overpriced guitar gadget wilt: Zvex Nano (http://zvexamps.com/amp_view.html). 0,5 - 1W buizen ampje (kost rond de 500e geloof ik).

Ik weet niet hoe je er bij komt dat de Nano overpriced is. Het is duidelijk dat je hem nooit gehoord hebt. Anders zou je hem niet eens noemen. TS zoekt een versterker die juist goed is in clean en de Nano is juist bedoeld om op laag volume eindbuisoversturing te krijgen.

arcane
28 januari 2009, 23:07
Je wilt Fender clean en je vraagt je af of er eventueel een goede transistor bak is en het moet zacht kunnen maar wel goed klinken: Fender performer.

Heerlijk clean, buisje in de pre-amp, kan zacht en klinkt nog steeds rete goed.

sjaak1990
28 januari 2009, 23:40
Zelf nooit door gespeeld

http://www.suhrguitars.com/badger.aspx

Lijkt me geweldig ding.

Ik weet dat youtube niet veel zegt maarja geeft wel een indruk toch:

http://nl.youtube.com/watch?v=HBUxUB-6qjw&feature=channel_page

Ik vind zelf dat moddeling niet in de buurt komt van buizen, zou zelf buizen nemen met je budget, als het nodig is met een power soak, vind dat moddeling altijd wat mist.

almarvk
29 januari 2009, 07:26
De meest stille amp die ik heb gehoord is een Hook.


Super stil, tussen het geluid door :D

bastiaanvanbeek
29 januari 2009, 08:06
Luid is makkelijk, maar stil? Ik woon op een appartement, en heb tolerante buren, maar niet alles-vergevend. Ik zoek een versterker die een mooi geluid heeft op een redelijk volume. Dus geen Marshall die je op scheur moet zetten, alvorens er auditief manna komt uitstromen.
Clean is voor mij het belangrijkste.
Budget tot 1.500 eurie
Mijn ideale versterker qua geluid is een Fender Twin-Amp, en die is switchable naar 25 amp, maar ik vrees dat dat al genoeg is om de pels van een op de versterker slapende kat te blazen.
Momenteel speel ik The Smiths, jazz, Police, Bowie, maar het kan net zo goed QOTSA zijn. Het hardere metalwerk vind ik wel interessant, vanuit een sociologisch-wetenschappelijk oogpunt bekenen, maar ligt minder in mijn interessesfeer.
Dus, lampjes, switchable....bestaat er een lampebak met koptelefoon, of ben ik mezelf nu compleet belachelijk aan het maken?

ik zou zeggen koop n versterker die je geweldig vind klinken en helemaal aan jou eisen voldoet. aangezien je budget vrij hoog is raad ik je niet aan om een goedkopere kleinere versterker te kopen, alleen omdat ie dan zachter gaat. buizen versterkers kunnen hard, maar hoeven niet hard te gaan. de meeste buizenbakken kunnen juist ook heel zacht, oke je hebt dan op zacht volume misschien niet zon mooi geluid dan wanneer ie hard staat, maar ach dat blijf je houden. als je dan bij n optreden je versterker flink kunt opentrekken, komt je buizengeluid toch weer goed tot z'n recht. ik zou gewoon lekker voor de Fender Twin Amp gaan, daar ging je voorkeur toch al naar uit. en als je m uiteindelijk toch te hard vind voor thuis dan zijn er nog wel andere mogenlijkheden om je volume omlaag te krijgen, bijvoorbeeld een Boss Equalizer (daarmee kun je je geluid aanpassen)

iWishmaster
29 januari 2009, 11:54
Ik weet niet hoe je er bij komt dat de Nano overpriced is. Het is duidelijk dat je hem nooit gehoord hebt. Anders zou je hem niet eens noemen. TS zoekt een versterker die juist goed is in clean en de Nano is juist bedoeld om op laag volume eindbuisoversturing te krijgen.

Ik heb hem nooit live gehoord inderdaad, alleen clipjes. Maar dit ding lijkt mij echt alleen voor thuis leuk als gadget, verder kan ik geen toepassing bedenken waarvoor er betere alternatieven zijn voor evenveel of minder geld.
Neemt niet weg dat het voor TS een goede optie zou kunnen zijn (je bied hem zelf tweedehands aan, komt dat even goed uit!).

Overigens is er geen onderscheid in preamp en eindbuizen in dit kastje: de preamp buis is ook de eindbuis, maar da's een detail.

Les Paul R8
30 januari 2009, 16:47
Ik heb hem nooit live gehoord inderdaad, alleen clipjes. Maar dit ding lijkt mij echt alleen voor thuis leuk als gadget, verder kan ik geen toepassing bedenken waarvoor er betere alternatieven zijn voor evenveel of minder geld.
Neemt niet weg dat het voor TS een goede optie zou kunnen zijn (je bied hem zelf tweedehands aan, komt dat even goed uit!).

Overigens is er geen onderscheid in preamp en eindbuizen in dit kastje: de preamp buis is ook de eindbuis, maar da's een detail.

De Nano is zeker geen speeltje. Voor een CD opname heb ik hem eens gebruikt. De geluidsman dacht ook dat ik een geintje maakte, tot ik hem op mijn 4x12 aangesloten had :). Hij wou er meteen zelf ook 1 hebben.
Het volume is laag, maar er zijn weinig amps die zo lekker scheuren. Voor mij is het nu te zacht, aangezien ik een heerlijke studio heb met de nodige geluidsisolatie.
Voor TS is dit zeker niet de juiste amp, aangezien hij bijna niet clean te krijgen is.

Kingfisher
31 januari 2009, 11:08
Gisteren de Mesa Boogie Express 5:50 1x12 gaan testen by Keymusic in Roeselare. Weer een symptoom van een GAS-aanval: van Brussel naar Roeselare en terug, 3 uur in de auto, voor een uurtje te prutsen met een bakje.
Review (met fender strat plus)
Positief:
- Klassebak
- Zeer genuanceerd clean, ook op 5W, op volume 3. Bij goedkope versterkers hoor ik amper het verschil als ik schakel tussen de drie pickups, bij de Express geeft elke positie een compleet ander geluid. Ook tussen fingerpicking en plectrum is er een éééénorm verschil. Het ding pikt dus elk verschil op en gaat dat versterken.
- heeft een eigen geluid, dus wordt een hate it/love it affaire.
- Het scheurkanaal gaat van cornflakes crunch tot grunge. Wie verder wil naar deathmetal, zoekt best een andere versterker of een pedaaltje. Dus de scheur gaat van 0 tot 7. Maar binnen dat beperkt gama is hij subliem en genuanceerd.
- Speelt mooi op fluisterniveau, maar je stapt best een paar metertjes achteruit als je het ding op 50W zat, de gain op 8 en het volume open draait.
- échte springreverb

Negatief:
- Prijs: momenteel 1800 euri, ernaast stond een volledige stack voor bijna de helft van de prijs. Je mikt dus op kwaliteit bij deze, niet kwantiteit.
- het frontpaneel is vertikaal, dus je ziet de labels van de knoppen niet. Maar ik vermoed dat als je de versterker een paar maanden heb, je wel wet welke knop wat doet. Of hem een beetje schuin zetten
- Ik heb die contour knop niet echt begrepen: ik weet niet echt wat ie doet
- geen volumeknop voor de return/send loop
Buiten de prijs, moet je dus echt zoeken naar negatieve opmerkingen.

Conclusie: deze versterker is voor mensen die een eigen geluid willen voor thuis/studio/kleine club. Wie stil wil en veel opties wil, koopt beter een modelling amp (of twee, voor dezelfde prijs).

Ik? Zodra de loonfiche er is, rep ik me naar de winkel. Hebbehebbehebbe.