PDA

View Full Version : Nieuwe koppen voor een Echocord



Bernardduur
28 januari 2009, 19:19
Tenminste, dat denk ik. Effe het hele verhaal!

Sinds gister eigenaar van een kapotte Dynacord Echocord; gekregen voor een hele goeie prijs. Maar helaas kapot!

Symptomen: preamp werkt voor beide kanalen maar geen echo. Alles loopt en doet t maar ik hoor geen repeat. Het compleet openzetten van de echo volume + feedback geeft geen geluid, alleen maar doodse stilte.

Ik heb het circuit vanuit het schema + de service manual nagekeken en alles is op zich in orde. Met een audio probe kan ik het signaal volgen tot de recording head, erna ben ik t kwijt. Als ik audio op het circuit na de playback head zet komt dit door.

Waar ligt het dus aan. De recording head of de playback head. Mss wel beide...... hmmmmm, hoe kan ik deze testen? Heb met een oud cassette bandje geprobeerd een tape loop te maken om zo te luisteren naar een voorbedrukte loop..... ook niets.

Voltages in het apparaat komen goed overeen met de gegeven waarden. Enige wat apart is is de voltages rond de record en erase head. Op het schema is een tweede trafo te zien en de voltages erna zijn in AC (wisselspanning). Met een trimpot kan ik gemakkelijk de voltage van de record head op 30V krijgen (AC) maar de erase head springt daarboven goed uit met 200V. Misschien is mn meter kapot want hij geeft op lagere settings rare uitkomsten!

Nog andere dingen te melden? Koppen doorgemeten geven een waarde van 85 ohm per stuk, de erasing head van 1.2 ohm.

Schema (http://www.peel.dk/Dynacord/Dynacord_Echocord_Mini.pdf)

cluseau
28 januari 2009, 19:56
Waar ligt het dus aan. De recording head of de playback head. Mss wel beide...... hmmmmm, hoe kan ik deze testen? Heb met een oud cassette bandje geprobeerd een tape loop te maken om zo te luisteren naar een voorbedrukte loop..... ook niets.

Misschien is mn meter kapot want hij geeft op lagere settings rare uitkomsten!

Nog andere dingen te melden? Koppen doorgemeten geven een waarde van 85 ohm per stuk, de erasing head van 1.2 ohm.


Hoi, je koppen zijn goed hoor. Ik heb tientallen jaren recorders gerepareerd en kan de keren dat ik een onderbroken kop ben tegengekomen op een hand tellen. Als hij ohms te meten is is hij 99% zeker goed. Ander verhaal is het slijtpatroon. Door de constante wrijving van de tape onstaat er in de loop der tijd een ware deuk in het front. Dit resulteerd in een zacht bagger geluid met veel verlies van je hoge frequentie's maar hij werkt dan wel

De lage ohmse waarde van de erase head is ook normaal. Deze maakt deel uit van een hoogfrequent oscillator. Dit is gelijk de reden dat je meter raar doet. Deze is heel waarschijnlijk niet geschik voor de HF voormagnetisatiestroom.

Vraagje: is het een stereo uitvoering, zijn dan beide kanalen defect?

Opname kop en weergavekop defect is vrijwel uitgesloten gezien het onderbreken van koppen zeer zeldzaam is.

Ik ben overtuigd dat je probleem ergens anders ligt maar zeg nooit nooit.
Je methode om eerst een stukje audio hoorbaar te maken is de juiste weg. Daar zou ik me op concentreren want dat moet in eerste instantie toch werken als er iets op de tape staat. Is de tape trouwens van muziekcasette formaat dan is de kophoogte zeer kritisch. Wat vroeger veel voorkwam was het loslopen van de verstelbare zijde. Onder de montage moertjes zit een veertje welke de kophoogte en azimuth instelbaar maken. Als de afstelling is gedaan werd dat afgelakt met borglak. Deze lak springt er door veroudering op den duur af en de moertjes lopen los onder de veerdruk. Iets om even te checken.

vg
Frans

nico verduin
28 januari 2009, 20:27
Duurt nog wel effe, maar vrijwel altijd zit er een mannetje op de Vintage beurs in Veenendaal die loops maakt op de juiste lengte.

cluseau
28 januari 2009, 20:39
Duurt nog wel effe, maar vrijwel altijd zit er een mannetje op de Vintage beurs in Veenendaal.

Wanneer is die beurs, ik zoek nog een sloop chassis voor experimenten :seriousf:

Bernardduur
28 januari 2009, 20:59
Thx!

Het is een mono versie met 2 inputs die beide gemixt worden tot 1 signaal.

borglak is zeker verkruimend..... maar maakt dat uit als ik de tape over de koppen laat lopen? En ja, het is gewoon muziekcasette tape omdat ik geen andere tape (meer) heb.

cluseau
28 januari 2009, 21:08
Thx!

borglak is zeker verkruimend..... maar maakt dat uit als ik de tape over de koppen laat lopen? En ja, het is gewoon muziekcasette tape omdat ik geen andere tape (meer) heb.

De kans is dan groot dat de afstelling is verlopen.
De koppen moeten zuiver haaks langs de tapeloop opgesteld staan. Als de hoek maar 1 graad verkeerd staat heeft dat al gevolgen voor de kwaliteit van je signaal. Als de koppen gemaakt zijn voor gewoon bandrecorder tape gaat een muziekcassette bandje niet werken. Bij deze techniek zijn uMeters al van invloed. Even om aan te geven hoe kritisch de afstelling is.
Ik denk dat je moet beginnen met een juist tape formaat anders wordt het in het wilde weg gokken.
Frans

Bernardduur
28 januari 2009, 21:10
Kwaliteit van het signaal OK, maar helemaal niets qua geluid???? kan dat ook met een verkeerde instelling????

Joey Handsome
28 januari 2009, 21:10
Ik heb hier nog juist tape liggen en een Echocord. Beetje jammer dat daar ook iets mis mee is. Het geluid is erg zacht, dus er gaat ergens iets niet goed. Ben totaal niet technisch aangelegd verder. Hij delayt wel.
Anyway, om maar even te spammen, men mag altijd pmmen.

cluseau
28 januari 2009, 21:17
Het geluid is erg zacht, dus er gaat ergens iets niet goed.

Kijk hier heb je meer aan, dit duid duidelijk op vervuilde of verkeerd afgestelde koppen. Misschien is de tape te leen om de andere te testen. Weet je tenminste dat het niet aan een verkeerde tape ligt.

cluseau
28 januari 2009, 21:22
Kwaliteit van het signaal OK, maar helemaal niets qua geluid???? kan dat ook met een verkeerde instelling????

Ik neem aan dat je het nu over het signaal hebt dat tijdens opname naar de kop toe gaat. Als dit signaal door de kop gaat maar deze is niet in staat een geschikte tape te magnetiseren blijft er niets over. Misschien kun je een deal maken met Joey Handsome . Leen zijn tape om de jouwe te maken en fix in ruil zijn delay welke waarschijnlijk alleen afgesteld of schoongemaakt moet worden.

Winwin situatie :cheerup:

Frans.

Bernardduur
28 januari 2009, 21:25
Audio via mn MP3 speler op het circuit na de playback head geeft (vervormd) signaal en de echo + tone knoppen werken.

Met een audio probe kan ik het signaal volgen tot de record head........ daarna is het weg.

Oh, en ik heb een goede tape....... er staat alleen niets op :D

cluseau
28 januari 2009, 22:02
Audio via mn MP3 speler op het circuit na de playback head geeft (vervormd) signaal en de echo + tone knoppen werken.

Met een audio probe kan ik het signaal volgen tot de record head........ daarna is het weg.

Oh, en ik heb een goede tape....... er staat alleen niets op :D

Dus als ik het goed begrijp vervang je het signaal wat van de weergavekop zou moeten komen door het signaal van je mp3 speler? Vervorming is dan logisch, speler is natuurlijk veeeeeeel te hard maar methode is goed.

Als het signaal tot aan de opname kop komt is deze dus niet in staat de tape te magnetiseren altans niet op de juiste plaats. Stel dat de opname kop onder een hoek van 10 graden staat op te nemen en de weergave kop in normale positie staat te luisteren dan is de opname kop als een schreeuwende in de woestijn. Zij zitten ahw niet op dezelfde golflengte.

Tweede punt is de voormagnetisatiestroom (3x woordwaarde) Er kan wel HF door de wiskop gaan maar de opname kop moet ook een deel HF krijgen tesamen met het op te nemen audio. Als dat ontbreekt blijft er ook niets van over. Beste is scoopje erbij.

Let ook op dat de tape een voor en achterkant heeft.
De ene kant kun je op opnemen en de andere kant kun je volstrekt niets mee :seriousf:.

Bernardduur
28 januari 2009, 22:11
Glossy side to the front staat er op de mijne; dat zit dus wel goed.

Ik zal de koppen effe nakijken op een afstaan......; geprobeerd en ze lijken goed op elkaar!

Ik kan ook de stroom op de opnamekop meten dus dat is er ook.

Zou ik iets van "Noise" moeten horen als ik de echo volume op max zet (met de input volume op 0)? Ik hoor nu namelijk niets

cluseau
28 januari 2009, 22:35
Zou ik iets van "Noise" moeten horen als ik de echo volume op max zet (met de input volume op 0)? Ik hoor nu namelijk niets

Ja, zet alle regelaars even op max. Als je de hete draad op de weergavekop aanraakt met je vinger moet dat signaal (brom) goed hoorbaar zijn aan je output. Op de 3 polige din plug dus.

Bernardduur
28 januari 2009, 22:42
De hete draad van de playback knop kan is op het circuit aanraken en daar had ik met mn MP3 speler ook al signaal dat reageert op de volume en toon knop.

Frits van Mourik
28 januari 2009, 22:57
Duurt nog wel effe, maar vrijwel altijd zit er een mannetje op de Vintage beurs in Veenendaal die loops maakt op de juiste lengte.

FWIW:
Op Marktplaats vind je meneer "cutterbox", die allerhande tapeloops voor echomasjientjes verkoopt.

cluseau
28 januari 2009, 23:01
De hete draad van de playback knop kan is op het circuit aanraken en daar had ik met mn MP3 speler ook al signaal dat reageert op de volume en toon knop.

Is dan toch goed, (denk dat we elkaar verkeerd begrijpen)

Je kan proberen de wiskop even los te maken.
Doel is het wissen voorkomen van eventuele opnames.

Dan zou je eigenlijk een stuk tape moeten hebben waarvan je zeker weet dat er wat opstaat en dat dan laten "loopen".
Je kan dan eerst metingen verrichten aan het weergave deel.

Je zit namelijk met een kip / ei probleem en weet niet of het nu fout gaat in de opname of weergave kop.

Even voor de zekerheid: je beide koppen meten ohms door he? Zo ja dan is daar niets mis mee.

cluseau
28 januari 2009, 23:12
Met een trimpot kan ik gemakkelijk de voltage van de record head op 30V krijgen (AC) maar de erase head springt daarboven goed uit met 200V. Koppen doorgemeten geven een waarde van 85 ohm per stuk, de erasing head van 1.2 ohm.



Sorry, vraag is al beantwoord met 2x 85 ohm.

Wat je ook kan doen is die 30 volt zo laag mogelijk afstellen en het dek laten loopen. kijk wat het effect is van de lage spanning.
Als deze te hoog is zou de opname kop als wiskop kunnen gaan werken
Een te lage spanning zorgt natuurlijk voor een hoop rotzooi omdat hij niet goed wist maar dan hoor je tenminste wat.
Zie net dat de wisspanning maar 40V mag zijn ipv 200V, alleen met de scope te meten!

Bernardduur
28 januari 2009, 23:34
Is dan toch goed, (denk dat we elkaar verkeerd begrijpen)

Je kan proberen de wiskop even los te maken.
Doel is het wissen voorkomen van eventuele opnames.

Dan zou je eigenlijk een stuk tape moeten hebben waarvan je zeker weet dat er wat opstaat en dat dan laten "loopen".
Je kan dan eerst metingen verrichten aan het weergave deel.

Je zit namelijk met een kip / ei probleem en weet niet of het nu fout gaat in de opname of weergave kop.

Even voor de zekerheid: je beide koppen meten ohms door he? Zo ja dan is daar niets mis mee.


Wiskop is los en het klinkt hetzelfde; niets :D Ik heb een tapeloop gemaakt van een cassette tape waar ik van weet dat er iets opstaat.

Heb helaas effe geen scope tot mn beschikking om hem op 30V te zetten. Kan em met mn multimeter wel op 30V krijgen maar of dat te vertrouwen is, denk t niet.......... Geprobeerd met trimpot op oor te "spelen" maar resultaat is continu hetzelfde: niets..........

Effe een andere vraag er tussendoor. Mijn unit mist 2 knoppen (de grote knoppen). Weet iemand een plaats waar ik die zou kunnen kopen?

cluseau
29 januari 2009, 08:10
Wiskop is los en het klinkt hetzelfde; niets

Geprobeerd met trimpot op oor te "spelen" maar resultaat is continu hetzelfde: niets..........

Als ik er zo over nadenk vind ik het vreemd dat je helemaal niets hoort. De ruis van magneetbanden is vergelijkbaar met windkracht 12 in een wilgenbos dus dat zou je zeker moeten waarnemen. Kom ik weer tot dezelfde conclusie....probeer eerst een bekend opgenomen stuk tape weer te geven. Het wissen moet daarbij natuurlijk even voorkomen worden dus met wiskop en opname kop los. Eigenlijk ben ik ervan overtuigd dat het in de weergave van de tape al fout gaat.

Even een vraagje: hoe is de staat van het oppervlak van de kop, daar waar de tape hem raakt. Dit moet brandschoon en niet vervormd zijn. Eventueel ff reinigen met alcohol (spiritus) en wattestaafje.

Ik zag dat je een audio probe hebt, Je zal daarmee niet snel iets horen op de weergave kop want het signaal dat van de kop afkomt is zeer klein zoniet nauwelijks waarneembaar. Het beste kun je dat checken op de collector van T9 en dan T8. Meet ook even de gelijkspanningen op deze twee torren, daar ben ik benieuwd naar.

Inmiddels ben ik zo geboeid door dit onderwerp dat ik bereid ben het ding GRATIS voor je na te kijken. Probleem is de afstand tussen ons maar daar mag je dan zelf wat voor bedenken :D

Frans.

Bernardduur
29 januari 2009, 09:36
Had em al schoongemaakt iig maar zal nog eens kijken!

Als ik er totaal niet uitkom kom ik graag langs :D. Moet wel vaker in de buurt zijn!

Joey Handsome
29 januari 2009, 11:49
Ik hou me ook warm aanbevolen.

cluseau
29 januari 2009, 13:09
Ik hou me ook warm aanbevolen.


Alles is mogelijk

Bernardduur
31 januari 2009, 01:07
Fixed!

Wat er mis was? Geen idee. Ik heb per bordje de ELCO's vervangen + de transistoren en nu heb ik repeats en geluid...........

Waarom ik wel geluid had toen ik er signaal opzette, geen idee...... denk dat het signaal te sterk was of zo.......

Iig, ik ben blij :D Nu nog concreet biasen en zo en dan moet ie het doen! De rest van de ELCO's + transistoren ook maar vervangen

cluseau
31 januari 2009, 09:30
Fixed!

Wat er mis was? Geen idee. Ik heb per bordje de ELCO's vervangen + de transistoren en nu heb ik repeats en geluid...........

Waarom ik wel geluid had toen ik er signaal opzette, geen idee...... denk dat het signaal te sterk was of zo.......

Iig, ik ben blij :D Nu nog concreet biasen en zo en dan moet ie het doen! De rest van de ELCO's + transistoren ook maar vervangen

Das mooi, weer een succes story dus.

Wel jammer dat je niet weet wat er mis was, van zomaar vervangen steek je minder op dan wanneer je echt aantoont voor jezelf wat er loos was.
Maar goed, tis opgelost. Nu nog die van Joey Handsome

goed weekend

Frans.

Bernardduur
31 januari 2009, 09:52
Yes, me know........

Ik heb op dit moment alleen de ELCO's + transistoren van het return deel vervangen (dus van de playback knop) dus ik ga ervan uit dat daar de fout zit. Ik wilde het eigenlijk per onderdeel doen maar dat is qua aansluiten en zo teveel werk dat ik maar gewoon alles vervangen heb.

Transistoren waren BC149C's; deze zijn vervangen door 2N5088's. Aparte was dat er 1 een BC549C was dus ik denk dat deze ooit is vervangen oid.

Hij doet het weer; ik ben blij!

Joey Handsome
31 januari 2009, 11:54
Das mooi, weer een succes story dus.

Wel jammer dat je niet weet wat er mis was, van zomaar vervangen steek je minder op dan wanneer je echt aantoont voor jezelf wat er loos was.
Maar goed, tis opgelost. Nu nog die van Joey Handsome

goed weekend

Frans.

Ja, ik neem nog wel even contact op wanneer ik weer poen heb. Zit momenteel helaas even zonder werk.
Ik heb het ding al een tijdje en heb er nooit echt lol van kunnen hebben. Wil hem over de vocals gaan gebruiken voor een lekker ouderwets geluid.

Bernardduur
1 februari 2009, 17:16
Zo, heb alle ELCO's en transistoren vervangen door hun nieuwerwetse versies en hij klinkt een stuk lekkerder nu; minder ruis, geen brom meer en een heerlijke sound. Nu alleen nog biasen en een nieuwe tape. Heb em ook gelijk effe true bypass gemaakt (mbv relais) zodat ik em beter af kan stellen.



Oh, weet iemand een plaats voor de orginele knoppen??? Ik mis 2 front knoppen (die dubbele grote) en de schuif knop......... Oh, en ik mis het afdekplaatje van het HF circuit (zit in een metalen behuizing gevangen..... wat kan ik daar het beste voor gebruiken?

cluseau
1 februari 2009, 18:27
Oh, en ik mis het afdekplaatje van het HF circuit (zit in een metalen behuizing gevangen..... wat kan ik daar het beste voor gebruiken?

Stukje knippen van een frisdrankblikje, wel even checken of het te solderen is. Schijnt ook wel eens RVS te zijn.

Bernardduur
1 februari 2009, 20:50
Thx!

Hoeft t niet te solderen want er zitten schroeven in........ maar ik kan t dus gewoon doen met een stuk metaal..... mooi!