PDA

View Full Version : Orange Tiny Terror uit de markt genomen



Kingfisher
28 januari 2009, 19:18
Op 5 november werd door de Finse markttoezichtsoverheid een aanmelding gepubliceerd dat de Orange Tiny Terror van de markt moet.
http://ec.europa.eu/consumers/dyna/rapex/create_rapex.cfm?rx_id=210

Category: Electrical appliances
Product: Guitar amplifier – Tiny terror

Brand: Orange
Type/number of model: Tiny Terror (BS31-MAIN)

Description: Guitar amplifier in a white metal enclosure with orange and black stripes and a metal handle. "Orange" is visibly inscribed on the product.

Country of origin: China

Electric shock

The product poses a risk of electric shock because:

- there is insufficient electrical insulation between the primary circuit connected to the mains and the secondary circuit which can be touched via the output terminals,

- in the mains transformer the windings are positioned concentrically and installed to the edge of the coil-former,

- measured creepage distances and clearances between the primary windings and the secondary winding are less than 5 mm / 4 mm (measured a minimum of 0.4 mm),

- measured creepage distances and clearances between the outputs of the primary windings and the secondary windings are less than 5 mm / 4 mm (measured a minimum of 0.3 mm).

The product does not comply with the Low Voltage Directive and the relevant European standard EN 60065.

Spelen op eigen risico, dus. Moest ik er een hebben, hij gaat terug naar de handelaar.

AART
28 januari 2009, 19:20
Zo te lezen is dat goed aan te passen.

Maar Orange had al een batch voor de europese markt teruggeroepen, dus misschien gaat het daar wel over.

hugo123
28 januari 2009, 19:23
Hmm, jammer! IK vond het wel coole topjes;)

Kingfisher
28 januari 2009, 19:24
Kan best. Als de fabrikant kan aantonen dat het gebrek beperkt is tot een batch, dan komen ze er meestal licht van af. Iedereen kan al wel eens baaldag hebben.

Bram+
28 januari 2009, 19:25
Of misschien gaan ze er nu een 'normale' grotere houten behuizing omheen bouwen? Of zou dat geen klap met de isolatie waar we het nu over hebben te maken hebben?

Keesz
28 januari 2009, 19:27
komt nu een nieuwe top

''dual terror'' 30w, zegmaar de vervanger

hugo123
28 januari 2009, 19:31
Maar de TT is al zo duur dan zal de DT helemaal duur zijn..

Kingfisher
28 januari 2009, 19:32
Of misschien gaan ze er nu een 'normale' grotere houten behuizing omheen bouwen? Of zou dat geen klap met de isolatie waar we het nu over hebben te maken hebben?

Neen, het probleem is dat de input kant van de transformer (waar de 220Volt binnenkomt) te dicht zit bij de outputkant. Er is een risico dat de vonken letterlijk overslaan van de 220V kant naar de kant van het gaatje waar je je gitaar inplugt, en zo via de gitaarkabel naar je plank. Het zou de eerste gitarist niet zijn die een stijf kapsel krijgt van z'n versterker. 220V door een Lace sensor pickup. Hmmm het moet boeiend geluid geven. Kort, maar boeiend.

bart_g
28 januari 2009, 19:56
Toevallig ben ik zelf aan het rondkijken voor een Tiny Terror en voor zover ik het begrijp van diverse sites gaat het om modellen die tussen augustus 2007 en oktober 2008 geproduceerd zijn.

Zoals het mij verteld is, blijft de Tiny Terror gewoon beschikbaar.

Rude Perception
29 januari 2009, 11:28
Hmm, ik heb zo'n ding. Ik ga morgen denk ik maar even naar de winkel waar hij gekocht is. Het valt nog binnen de garantieperiode.

Weet iemand hoe het zit met mijn rechten, want ik vertrouw dat ding nu niet helemaal meer. Ik dacht dat de veiligheidseisen aan producten europees geregeld zijn.

Bram+
29 januari 2009, 11:34
Hmm, ik heb zo'n ding. Ik ga morgen denk ik maar even naar de winkel waar hij gekocht is. Het valt nog binnen de garantieperiode.

Weet iemand hoe het zit met mijn rechten, want ik vertrouw dat ding nu niet helemaal meer. Ik dacht dat de veiligheidseisen aan producten europees geregeld zijn.
Als er een terugroepactie in Nederland komt, dan heb je daar ook recht op, maar ik meende dat dit nog niet Europees geregeld is (ik kan iets herinneren met klappende Fiat Stylo's o.i.d.). Je zou hier eventueel eerst contact over kunnen opnemen met de winkel via de telefoon of anders de importeur voordat je met het ding de winkel binnenkoopt. De winkel zal 'm waarschijnlijk niet zonder meer terugnemen op basis van hun eigen garantie. Hij is niet 'stuk'.

Rude Perception
29 januari 2009, 11:42
Ik heb even met de importeur gebeld. Het gaat om een nieuwe partij. Deze komen uit China.

In Nederland is dezelfde terugroepactie. Ik raad dus iedereen aan die een Chinese tiny terror heeft om even naar de importeur te bellen:
Electric instruments in alkmaar. Tel. Nr. +31(0)36 54 600 26

Ik heb een oudere, uit Korea, en deze zijn veilig.

Guitar-King?
29 januari 2009, 12:02
De TT's uit de winkels zijn terug geroepen en daar gaat de importeur nieuwe trafo's inzetten. Daarna gaan ze gewoon weer in de verkoop.

Ik heb even navraag gedaan voor iedereen die zich ongerust maakt.
Het gaat enkel over de laatse serie TT.
Er zijn er in nederland maar 16 van deze serie verkocht.
Het grootste deel is al opgespoord.
2 Stuks zijn nog zoek en het gaat om de volgende serie nummers:

080610243
080610243

the sure thing
29 januari 2009, 12:18
De TT's uit de winkels zijn terug geroepen en daar gaat de importeur nieuwe trafo's inzetten. Daarna gaan ze gewoon weer in de verkoop.

Ik heb even navraag gedaan voor iedereen die zich ongerust maakt.
Het gaat enkel over de laatse serie TT.
Er zijn er in nederland maar 16 van deze serie verkocht.
Het grootste deel is al opgespoord.
2 Stuks zijn nog zoek en het gaat om de volgende serie nummers:

080610243
080610243 Cool! Dat worden collector-items :)

Rude Perception
29 januari 2009, 12:26
Ja!
Alleen jammer dat ze niet uniek zijn... Zelfs t serienummer is niet uniek:satisfie:

Raffel
29 januari 2009, 12:45
Hmm, ik heb zo'n ding. Ik ga morgen denk ik maar even naar de winkel waar hij gekocht is. Het valt nog binnen de garantieperiode.

Weet iemand hoe het zit met mijn rechten, want ik vertrouw dat ding nu niet helemaal meer. Ik dacht dat de veiligheidseisen aan producten europees geregeld zijn.

Veiligheidseisen voor producten zijn er zeker en europees geregeld. In Nederland door de NEN (normalisatie instituut) Maar dat heeft niets te maken met de rechten van de afnemer van het product waar de veiligheidseisen aan verbonden (zouden moeten) zijn.

Rude Perception
29 januari 2009, 12:54
Ik bedoelde meer, dat wanneer er in Finland alles terug moest, in Nederland die dingen ook onveilig verklaart zijn, en daarmee terug moeten. Oftewel, in Nederland moet er ook iets gebeuren.

Maar gelukkig is er mijn mijn exemplaar niets aan de hand. Ik weet wel dat ik nu een pre-china exemplaar heb. Die uiteraard een stuk beter zijn:satisfie:

Bram+
29 januari 2009, 13:28
Cool! Dat worden collector-items :)
Beste collector's items als je er (dodelijke) elektrische schokken van kan krijgen. :D

Raffel
29 januari 2009, 16:52
Dutchy killed by Orange coloured Tiny Terror!


Ik zie de headline al voor me in de newsticker van CNN!!!

j3r03n
29 januari 2009, 17:23
Dutchy killed by Orange coloured Tiny Terror!


Ik zie de headline al voor me in de newsticker van CNN!!!

Tiny Terror tops zijn wit (http://www.bassexchange.com/catalog/images/Orange_Tiny_Terror_amp.jpg) :sssh: