PDA

View Full Version : Wat heb je tegenwoordig nou aan 50-100 watt amps??



E-J
28 januari 2009, 11:55
Serieus. Ik merk de laatste tijd dat ik en vele anderen wanneer je met een band speelt of optreedt, je nooit echt meer dan 20 watt (buizen welteverstaan) nodig hebt. Ook met een luide (te luid voor in een kroeg bv) band niet.

Voorbeeldje: ik speel in een band, we spelen blues en vaak spelen we in kleine tot redelijk grote cafés. Al snel kom je dan als band uit boven de toegestane 95 decibel. Nou zijn wij niet bepaald een luide band, maar toch is al twee keer de politie langsgekomen met het devies 'mag het wat zachter?'. Vriendelijke lui trouwens, daar het niet van. In deze band speel ik met een Les Paul over een 1976 Marshall JMP 2203 en een 4x12. Een 100 watt buizending die ik, behalve op een optreden buiten, nooit boven de 4 heb gezet. Mensen die een beetje vooraan staan worden bijkans al bang als ik hem op 3 of 3,5 zet en doen meteen 4 stappen achteruit. Toen de Marshall een tijdje weg was omdat hij een servicebeurt kreeg, heb ik mijn Hughes & Kettner Statesman gebruikt en ik hoefde het ding nooit harder als 4 of 5 te zetten. En die is 20 watt en heeft maar één speaker! De laatste tijd twijfel ik ook meer en meer wat ik nu heb aan die Marshall. Het klinkt geweldig, maar voor vandaag de dag kan het ding gewoon veel te hard. Soms vraag ik me dan ook af of ik niet beter voor een JTM45 kan gaan, of een boutique kloon met 30 watt, zoals een Reinhardt Storm o.i.d.

Daarom mijn vraag. Gebruikt iemand tegenwoordig van jullie die 50 of 100 watt ook echt? Ik kan me voorstellen dat attenuators steeds gewilder zijn bij oudere versterkers zonder master volume. Maar hoe zit het met metalamps zoals, Mesa Boogie Dual Rectifiers, die al vaak 100 watt of meer hebben? Wat heb je vandaag de dag nou aan 100 watt (dus puur het vermogen, buiten dat de desbetreffende versterker lekker klinkt)? Veel versterkers met minder dan 50 watt vermogen blijven nog prima clean op hoge volumes. Stel je bent professioneel artiest en speelt ook op festivals, dan heb je toch altijd PA en heb je toch niets aan je 100 watt?

Ik ben benieuwd!

groetjes,
Emiel

soup
28 januari 2009, 11:57
Lijkt me ook dat je met 20-40-50 zeker genoeg hebt (Als combo amp zelfs).

Een stack is voor mij overbodig en lijkt me enkel interessant als je regelmatig op grote podia staat.

Zoiets in een cafe = overkill.

skabouter
28 januari 2009, 12:00
Ik heb een 100 watt tube amp, die echt behoorlijk hard aangaat bij optredens! Hoever kan ik niet eens zeggen, omdat de output-knop veranderd is ofzo, technisch verhaal, maar in normale termen kan het wel eens boven 12uur uitkomen, zeker weten!

Het grote voordeel van 100 watt amps is dan toch de headroom die je overhoudt! De head is 3 kanaals, en zeer veelzijdig; Ik zit in een metalband die keihard speelt, en een energieke skapunk band, en ik wil gewoon dat mijn clean clean is, waar en hoe hard ik ook speel! Nu krijg ik ook op zeer hoge volumes gewoon crystal clear cleans, het wordt alleen maar ronder/voller hoe harder. PAs als je enorm hard gaat strummen krijg je een randje....Heerlijk, en dit zie ik geen 15 watt amp doen!

Tho
28 januari 2009, 12:00
Lijkt me ook dat je met 20-40-50 zeker genoeg hebt (Als combo amp zelfs).

Een stack is voor mij overbodig en lijkt me enkel interessant als je regelmatig op grote podia staat.

Zoiets in een cafe = overkill.

ligt er aan of er een PA is. In kroegen vind ik een buikkast toch wel erg fijn voor de spreiding van het geluid.

skabouter
28 januari 2009, 12:05
nou idd, juist in een kroeg kan je eigenlijk beter meerdere cabs hebben (hoewel k dit zelf niet doe). Niet voor het volume, maar voor de spreiding, 1 links, 1 rechts. Soms staat zo`n gitarist vrij naar voren, met erachter een 4x12, en die blaast alles recht je gezicht in, waar t ook heel schel van wordt....baahhhh.

Nielsje
28 januari 2009, 12:05
Tja, afhankelijk of je wordt uitversterkt of niet. Als je altijd uitversterkt wordt, kan je (ik in ieder geval) prima spelen met een 15 watt vogelkooi :D

Heb wel eens een optreden gedaan, waarbij ik het qua clean/headroom waarschijnlijk niet had gered met de studiocage. Maar ik vind muziek té hard spelen eigenlijk onzin. Niemand vindt het fijn. Mensen vooraal krijgen pijn in hun oren, en achteraan is de spreiding weer fuck... Wij proberen met de band in ieder geval een goed geluid te krijgen op een aangenaam volume. Je moet wel kunnen geniet van een band vind ik. Onlangs een optreden van de band van Leon gezien, en niet lullig bedoeld, maar dat ging te hard. Deed gewoon pijn aan de oren. Gelukkig heb goeie oordoppen..

Spreiding? Ik zeg: Beamblockers.

Bins
28 januari 2009, 12:07
Ik merkte vooral verschil in "oompf" tussen m'n 50 en m'n 100 watt versterker. Speel ook redelijk vaak zonder pa (wel voor de zang natuurlijk) en dan is het toch wel fijn om een 4x12 te hebben. Ik denk niet dat ik zoveel herrie uit een 1x12 combo krijg, naja, het herrie gedeelte moet wel lukken, maar ik bedoel meer herrie zoals ik het graag hoor. En het wattage.. .ach, er zit toch een volumeknop op? Ik ga echt niet met opzet een klein versterkertje kopen omdat ik anders "teveel watt" heb.

Nielsje
28 januari 2009, 12:11
Euhm Bins, je haalt nu het vermogen van de versterker en het aantal speakers door elkaar..

Volgens mij ga je er nu automatisch van uit dat je een 100 watt amp over een 4 x 12 zet, en dat een 15 watt amp meteen een kleine combo is. Je kan een 15 watt amp ook prima over een 4 x 12 gooien hoor ;)

Rude Perception
28 januari 2009, 12:13
Het ligt ook 100% aan de versterker. Mijn DSL401 had ik volledig nodig bij optredens. Mijn JCM800 komt niet boven 3-4 uit. Is dat een probleem? Voor mij niet. Ik vind het eigenlijk wel fijn, ik weet dat die versterker niet op volle toeren staat te draaien. Bij m'n dsl was ik bang datie ermee ophield, hij stond immers voluit te blazen.

Verder moet je wel bedenken dat een versterker vanaf 8 niet harder gaat, en tussen 5 en 8 gebeurd er ook heel veel minder dan tussen 2 en 5 (qua volume). Dus een versterker die op 4 staat wordt wel behoorlijk gebruikt.

Dus ja, het kan nodig zijn. Het argument over het clean geld niet voor mij, maar is zeker ook voor veel andere mensen veel waard.

Het stukje met de speakers ben ik het ook niet helemaal mee eens. Een 8x12 setje is belachelijk, maar bij één speakertje vind ik het geluid nooit echt vol genoeg. Het blijft altijd een klein dingetje dat veel herrie maakt. Gebrek aan spreiding zeg maar:satisfie:. 2x12 vind ik wel al genoeg eigenlijk, hoewel 4x12 nog wel iets lekkerder is.

Nielsje
28 januari 2009, 12:16
Het ligt ook 100% aan de versterker. Mijn DSL401 had ik volledig nodig bij optredens. Mijn JCM800 komt niet boven 3-4 uit. Is dat een probleem? Voor mij niet. Ik vind het eigenlijk wel fijn, ik weet dat die versterker niet op volle toeren staat te draaien. Bij m'n dsl was ik bang datie ermee ophield, hij stond immers voluit te blazen.

Verder moet je wel bedenken dat een versterker vanaf 8 niet harder gaat, en tussen 5 en 8 gebeurd er ook heel veel minder dan tussen 2 en 5 (qua volume). Dus een versterker die op 4 staat wordt wel behoorlijk gebruikt.



Tja, niet alle versterkers zijn hetzelfde natuurlijk. De ene versterker is wat efficiënter dan de andere, schakelingen verschillen dus een 'knoppen stand' vergelijking is niet echt objectief. Je zou wel het vermogen kunnen meten wat eruit komt, maar wie doet dat nou bij een gig..?

Overigens: Als je clean tot het uiterste wil hebben, dan zoekt met het wellicht in de verkeerde versterker? EL34 amps staan nou niet echt bekend vanwege hun mooie cleane geluid. Een Twin werkt daar al wat beter, of, men zou eens kunnen kijken naar een goeie transistor bak. Een JC-120 vind ik niet zo belabberd hoor..

HaroldA
28 januari 2009, 12:20
Een 8x12 setje is belachelijk, maar bij één speakertje vind ik het geluid nooit echt vol genoeg.

Afgelopen zondag met m'n JMP 2204/50 watter op standje 3 over 2 stuks 4x12" gespeeld! :rockon: Ze waren eigenlijk alleen maar bedoeld voor de show, maar ik had 2 speaker kabels bij, dus...

Lucht is gemaakt om te trillen!

AART
28 januari 2009, 12:21
Voorbeeldje: ik speel in een band, we spelen blues en vaak spelen we in kleine tot redelijk grote cafés.
[...]
Maar hoe zit het met metalamps zoals, Mesa Boogie Dual Rectifiers, die al vaak 100 watt of meer hebben?
[...]
Ik ben benieuwd!

groetjes,
Emiel

Als jij de druk en punch van zo'n bak met een 20 W eindtrap krijgt vind ik je behoorlijk knap. Het gaat niet om volume maar om de druk, punch en headroom van de eindtrap. Qua klank verschilt het ook...

Het zijn trouwens ook vooral blues spelers die zich dat afvragen...:satisfie:

Rinze
28 januari 2009, 12:23
Als je geen metal of hardcore speelt zal het met minder dan 50 watt wel gaan. Maar heavy muziek en dan zonder PA, dan heb je die 50 watt echt wel nodig. Gewoon, om er goed doorheen te komen en een strak laag te houden. Ik heb in het verleden wel meegemaakt dat mijn Marshall JCM 800 eenkanaler met 1960 kast het niet trok in een zaal van zo'n tweehonderd man. Hij begon echt te blubberen in het laag, er trad teveel "sag" op om het echt strak te houden. Maar goed, dat was wel met een keiharde drummer, echt snelle stukken en een man of 150 publiek in een zaaltje waar er misschien 200 in hadden gekund. Ik had toen in ieder geval graag een 100 watter met twee 4*12 kasten achter me gehad.

Met een PA kwam die 50 watter dan weer niet met de master boven de 1...:( Tegenwoordig hoeft het van mij echt niet meer zo hard, maar als je in een metal of hardcoreband speelt kun je niet op blueskroegvolume spelen, dan werkt het niet. Hoewel ik twee jaar terug Harry Muskee heb gezien en dat was pas echt hard... :o

Nielsje
28 januari 2009, 12:25
Tja, dat is ook wel weer zo. De meeste metallers hebben zo'n ongelukkige eq setting, dat ze compleet wegvallen in de mix en dat compenseren met meer vermogen (nee, geen wattage) :D

Overigens, waarom spelen metal-gitaristen niet wat meer met 10" speakers? Die flubberen volgens mij heel wat minder..

Rinze
28 januari 2009, 12:31
Ik speelde niet met zo'n eq-setting, was nog net voor de scoopellende. Maar 10 inchers geven niet het geweld en de druk in het laag die je wilt. Je wilt toch dat je stretchbroek alsnog gaat wapperen:cheerup:

Weet je, het ging vaak nog wel in de langzame en mid-tempo stukken. Maar als het echt kachelen werd (zeg maar boven de 180 bpm) dan verzoop die 50 watter zonder PA. De drummer mepte erg hard en op dat tempo zit er weinig ruimte meer in het geluid. Dan heb je een setup nodig die VEEL druk en strakheid levert.

TimmU
28 januari 2009, 12:33
Tja, dat is ook wel weer zo. De meeste metallers hebben zo'n ongelukkige eq setting, dat ze compleet wegvallen in de mix en dat compenseren met meer vermogen (nee, geen wattage) :D

Overigens, waarom spelen metal-gitaristen niet wat meer met 10" speakers? Die flubberen volgens mij heel wat minder..

Toch even serieus; zat bands en gitaristen die meer dan zat mid erin gooien ,ik heb mn mid ook het hoogst staan op mn EQ. Dat word dan agressiever.

almarvk
28 januari 2009, 12:34
Heb je wat tegen metalgitaristen?? ;)

Ik had eerst een 50 watt'er, maar dat was echt te weinig. Nu met 100 watt gaat het prima. Hetzelfde had de andere gitarist van m'n band. Die is ook van 50 naar 100 gegaan.

Nielsje
28 januari 2009, 12:35
Toch even serieus; zat bands en gitaristen die meer dan zat mid erin gooien ,ik heb mn mid ook het hoogst staan op mn EQ. Dat word dan agressiever.

Oh ja hoor, daar ben ik me ook zeker van bewust. Maar ik heb ook meer dan genoeg metal-dudes gezien met een heerlijke scooped setting. :)

Marc Oblivian
28 januari 2009, 12:37
@ Rinze: Ja, dat is ook zo. Wij zitten in de snelste stukken op 260 bpm en dat moet je wel een strakke amp hebben die het laag ook in de snelle stukken strak houdt. Red je niet met een 20 watter.
Bovendien zie ik de meeste laag-wattage amps niet met de soundmogelijkheden (gain, laag) en features (meerdere kanalen) die veel van de moderne 100 watters (of meer:-) wel hebben.
Overigens spelen niet alle metalspelers met de mid op 0 hoor jongens: ik heb hem bijvoorbeeld op 7 staan (op een Powerball weliswaar die niet mid-heavy is, maar toch).

iWishmaster
28 januari 2009, 12:41
Ik sluit me aan bij een hoop andere hier. Headroom en druk zijn de voornaamste redenen. Ik speel zelf met een 55W top over een Bogner 1x12". Geluid is super, maar ik mis wel wat aan druk dus ooit komt er nog wel eens een 2x12 of 4x12.

Overigens: die 55W over 1x12" blaast de 2x50W met 2 2x12" van mijn bandgenoot er met gemakt uit, maar dat komt vooral omdat hij transistor voortrap gebruikt denk ik (eindtrap is wel buizen).

Midscoop op de juiste manier gedaan (subtiel, met een grafisch EQ in de FX-loop bijvoorbeeld) zorgt overigens helemaal niet dat je wegvalt in de mix.

E-J
28 januari 2009, 12:43
Met een PA kwam die 50 watter dan weer niet met de master boven de 1...:( Tegenwoordig hoeft het van mij echt niet meer zo hard, maar als je in een metal of hardcoreband speelt kun je niet op blueskroegvolume spelen, dan werkt het niet.

Een harde drummer is in een kroeg al vaak veel te luid. En moeten de gitaren er nog overheen :???: Dan heb je een beestachtig klinkende versterker, maar je kunt nooit hem op zijn best laten klinken omdat hij gewoon niet zo hard mag. Moet iedereen dan aan de attenuator of...?

Ik ken een aantal metalgitaristen die hun Engls en Mesa's op net op 1 of 2 op optredens hebben staan... mijn vraag is dan: wat heb je dan aan die 100 watt? Ik vind het echt zo'n mythe dat je als metalgitarist veel watt nodig hebt. Ik heb ook een tijd hardrock/heavy metal gespeeld en het ligt in mijn ogen toch vaak aan een (te) harde drummer. Vervolgens wilt iedereen zich dan horen... maar dat kan niet want dan ben je al veel te luid voor een normale kroeg. Ik heb een aantal metalbandjes in cafés gezien waar je enkel de drummer hoorde, daarop zit geen volumeknop :seriousf:.

skabouter
28 januari 2009, 12:44
och, en attenuator komt meestal pas goed tot zn recht bij pre 1985 bakken enzo...Daarna kregen ze genoeg gain van zichzelf op lage volumes, en door clipping dit en dat shizzle klinken ze lang niet slecht op lagere volumes....

Rinze
28 januari 2009, 12:45
Wij speelden ook nooit in kroegen, daar was het de muziek ook niet voor. Een keer op een presentatie van een dichtbundel gespeeld met de drummer die nu bij Jovink speelt, we speelden zo zacht mogelijk maar toch binnen twee nummers de buren in opstand :(

en we speelden nog wel de lieflijkste nummers..

Nielsje
28 januari 2009, 12:45
Bovendien zie ik de meeste laag-wattage amps niet met de soundmogelijkheden (gain, laag) en features (meerdere kanalen) die veel van de moderne 100 watters (of meer:-) wel hebben.

Is het niet gewoon zo dat als je meer knoppen nodig denkt te hebben, je eigenlijk een amp met minder knoppen niet goed begrijpt qua werking?

eggen_h
28 januari 2009, 12:45
alsof de snelheid van een riff de strakheid van het geluid veranderd???

iWishmaster
28 januari 2009, 12:46
Daarop zit geen volumeknop :seriousf:.

Een goeie drummer heeft zeker wel een volumeknop. Drummers die beweren dat ze die niet hebben, hebben hem nog niet gevonden of willen hem niet vinden.

Nielsje
28 januari 2009, 12:47
alsof de snelheid van een riff de strakheid van het geluid veranderd???

Mwoah, wel een beetje. Een speaker heeft bijvoorbeeld een bepaalde massatraagheid. Op het moment dat je heel veel noten achter elkaar speelt, zal de speaker sneller moeten trillen. Nou, en als 'ie dat niet goed aan kan, wordt het geheel wat slapper..

Nielsje
28 januari 2009, 12:48
Een goeie drummer heeft zeker wel een volumeknop. Drummers die beweren dat ze die niet hebben, hebben hem nog niet gevonden of willen hem niet vinden.

Drummers die niet strak kunnen drummen op laag volume, dat zijn gewoon geen goeie drummers.

Meneer I.
28 januari 2009, 12:48
Los van het vermogen (Watt) is ook de gevoeligheid van de speakers in grote maat bepalend voor het aantal decibellekes dat de zaal bereikt.
Wat ook meespeelt is het genre muziek en of je met 1 of meerdere gitaristen speelt.

Zelf kom ik prima vooruit met een 15Watter en een 2x12 G12H30 (70th ann.). Ik ben in mijn pop/rockband de enige gitarist en speel clean tot zeg maar dubbel OD (niet super higain).
Binnenkort auditie doen bij een andere band (10+ leden) ook daar de enige gitarist. Ik heb al eerder in zo'n formatie gespeeld en ook daar kwam ik prima weg met de 15 Watter.
Qua geluid zou ik er nog wel eens een JTM-metje bij willen hebben trouwens.

Rinze
28 januari 2009, 12:56
alsof de snelheid van een riff de strakheid van het geluid veranderd???

Los van wat Nielsje al zegt wordt bij hoge snelheden de ruimte in de muziek minder en moet je er dus meer doorheen drukken in het mid en laag, anders kom je er alleen nog als een soort telefoon overheen...

AART
28 januari 2009, 12:57
Is het niet gewoon zo dat als je meer knoppen nodig denkt te hebben, je eigenlijk een amp met minder knoppen niet goed begrijpt qua werking?

Ik wil gewoon niet vast zitten aan een sound die ik harder of zachter en doffer of feller kan maken.

Ik wil gewoon controle over mijn sound. Met mij Mark IV kan ik heel veel bepalen, hoe strak hij is, hoeveel gain ik heb, hoe de gain klinkt en welke textuur die heeft, hoeveel presence ik wil voor meer strakheid en om beter door de mix komen etc etc.

iWishmaster
28 januari 2009, 12:58
Mwoah, wel een beetje. Een speaker heeft bijvoorbeeld een bepaalde massatraagheid. Op het moment dat je heel veel noten achter elkaar speelt, zal de speaker sneller moeten trillen. Nou, en als 'ie dat niet goed aan kan, wordt het geheel wat slapper..

??? Dat lijkt me een rare verklaring. Vrijwel alle gitaarspeakers geven frequenties onder de 50Hz niet meer weer. Je gaat me niet vertellen dat jij op 50*60=3000 BPM speelt? Hoge massatraagheid van de speakercone zorgt voor flubberige bas, maar niet alleen wanneer je snel speelt.

AART
28 januari 2009, 12:58
alsof de snelheid van een riff de strakheid van het geluid veranderd???

Als je op een losse amp snelle riffs speelt (vooral met palmmutes) wordt het geluid een grote brei.

Luke-wannabe
28 januari 2009, 12:58
Onlangs een optreden van de band van Leon gezien, en niet lullig bedoeld, maar dat ging te hard. Deed gewoon pijn aan de oren. Gelukkig heb goeie oordoppen..
Sorry maar hier moet ik natuurlijk even op reageren.. :D
De akoestiek daar was ook niet super relaxed hoor.. Is best een galmbak. Daarnaast sla ik natuurlijk vrij hard, maar onze muziek komt niet zo over als het nu wel overkomt zeg maar, en dat vind ik ook belangrijk.

Ontopic: Ik heb zelf mijn AC15 verkocht voor een 60 watt Fender. En voornamelijk in headroom en hoeveelheid laag kan ik het merken. Het laag is veel dikker en ronder bij een hoog wattage amp (is mijn ervaring).

iWishmaster
28 januari 2009, 13:00
Als je op een losse amp snelle riffs speelt (vooral met palmmutes) wordt het geluid een grote brei.

Als je langzaam speel toch ook? Ik zie het ook nog niet helemaal ...

Nielsje
28 januari 2009, 13:01
Sorry maar hier moet ik natuurlijk even op reageren.. :D
De akoestiek daar was ook niet super relaxed hoor.. Is best een galmbak. Daarnaast sla ik natuurlijk vrij hard, maar onze muziek komt niet zo over als het nu wel overkomt zeg maar, en dat vind ik ook belangrijk.


Dat het er galmt het niets te maken met hoe hard jullie spelen volgens mij. Bij Rick's band had ik nergens last van. Maar euh.. hoe komt jullie muziek nou over? Ik snap die zin niet helemaal.


??? Dat lijkt me een rare verklaring. Vrijwel alle gitaarspeakers geven frequenties onder de 50Hz niet meer weer. Je gaat me niet vertellen dat jij op 50*60=3000 BPM speelt? Hoge massatraagheid van de speakercone zorgt voor flubberige bas, maar niet alleen wanneer je snel speelt.

Ik speel helemaal metal, scheelt een hoop ellende :D
Je hebt wel gelijk dat ik er naast zit met m'n redenatie. Zal er nog even op broeden voor een sluitende argumentatie ;)

AART
28 januari 2009, 13:02
Als je langzaam speel toch ook? Ik zie het ook nog niet helemaal ...

Dan valt het minder op.

Rinze
28 januari 2009, 13:04
??? Dat lijkt me een rare verklaring. Vrijwel alle gitaarspeakers geven frequenties onder de 50Hz niet meer weer. Je gaat me niet vertellen dat jij op 50*60=3000 BPM speelt? Hoge massatraagheid van de speakercone zorgt voor flubberige bas, maar niet alleen wanneer je snel speelt.

We kunnen hier lang en breed over lullen maar deze reaktie laat mij denken dat je er in de praktijk geen ervaring mee hebt. De bas wordt wel degelijk pas echt een probleem op hogere snelheden, doordat de speakers en een te kleine eindtrap met te weinig headroom de noten niet accuraat genoeg weergeven. Een 12 inch speaker is trager dan een 10 inch en dat hoor je. Waarom denk je anders dat al die bassisten van die vier maal 10 kastjes hebben staan? Echt niet omdat ze met hun 15 of zelfs 18 inchers zo'n lekkere vlotte en accurate aanspraak krijgen... en dat betekent dat je dus een eindtrap met genoeg headroom moet hebben. Zodra de eindtrap echt gaat vervormen gaat het eigenlijk mis. Het probleem is dat je het gewenste geluid met 10 inchers niet gaat krijgen (misschien met een speciaal getunede kast) maar dat je de reactiesnelheid van de versterking zo hoog mogelijk moet houden.

kassie
28 januari 2009, 13:07
Er is hier altijd veel discussie over power attenuators. Maar al die dingen vreten gewoon sound weg.

Waarom hoor ik niemand over een plexi glas scherm? Ik heb de laatste aantal keer met een triplex plaat voor m'n 4x12 gespeeld. en dan wel gewoon met een mic ervoor. Een plexi glas scherm is nu voor mij in de maak.

Het is iig een radicale beamblock, die je versterker flink temt terwijl je hem dan vrijwel maximaal kan zetten.

Luke-wannabe
28 januari 2009, 13:09
Dat het er galmt het niets te maken met hoe hard jullie spelen volgens mij. Bij Rick's band had ik nergens last van. Maar euh.. hoe komt jullie muziek nou over? Ik snap die zin niet helemaal.
Nouja als er een hoop galm is is het gewoon harder. Denk dat jij dat ook wel weet. Wat ik bedoel is dat als ik zit te aaien dat onze muziek dan niet klinkt zo als wij willen.
Daarbij slaat jullie drummer ook weel heel erg zacht zeg maar.

At7 hun drummer slaat ook niet belachelijk hard. En zij maken ook andere muziek die beter tot z'n recht komt met een 15 watt ampje dan met een Mesa van 150 watt die flink staat te blazen.

Ik zit nu even het topic door te lezen en jij zegt dat een drummer die niet zacht kan spelen een slechte drummer is. Nu voel ik me niet aangesproken omdat ik prima zacht kan spelen, maar ik vind het echt een kromme opmerking die vrij kort door de bocht is.
Als een drummer snoeihard beukt, maar wel super strak is en een lekkere sound heeft, is het toch een goede drummer?

iWishmaster
28 januari 2009, 13:11
We kunnen hier lang en breed over lullen maar deze reaktie laat mij denken dat je er in de praktijk geen ervaring mee hebt. De bas wordt wel degelijk pas echt een probleem op hogere snelheden, doordat de speakers en een te kleine eindtrap met te weinig headroom de noten niet accuraat genoeg weergeven. Een 12 inch speaker is trager dan een 10 inch en dat hoor je. Waarom denk je anders dat al die bassisten van die vier maal 10 kastjes hebben staan? Echt niet omdat ze met hun 15 of zelfs 18 inchers zo'n lekkere vlotte en accurate aanspraak krijgen...

Eigenlijk heb ik er juist wel ervaring mee, maar de verklaring van Nielsje snap ik totaal niet. Ik speel zelf metal over een heel los (vintage) gevoicste amp. Ik moet er echter gewoon een tubescreamer voorzetten omdat het anders niet strak klinkt.


Dan valt het minder op.
En zo simpel kan de verklaring zijn inderdaad, zucht :roll:

HaroldA
28 januari 2009, 13:14
Een goeie drummer heeft zeker wel een volumeknop. Drummers die beweren dat ze die niet hebben, hebben hem nog niet gevonden of willen hem niet vinden.


Drummers die niet strak kunnen drummen op laag volume, dat zijn gewoon geen goeie drummers.

Helaas.

Een snare klinkt gewoon anders als je er harder op slaat. En een drummer die alleen z'n klopper op het kickvel 'legt' zal nooit een vette sound hebben.

Er zijn overigens wel drummers die TE hard slaan, maar hard slaan zelf is helemaal niet erg en vaak zelfs noodzakelijk om de juiste sound te krijgen.

kassie
28 januari 2009, 13:15
Nouja als er een hoop galm is is het gewoon harder. Denk dat jij dat ook wel weet. Wat ik bedoel is dat als ik zit te aaien dat onze muziek dan niet klinkt zo als wij willen.
Daarbij slaat jullie drummer ook weel heel erg zacht zeg maar.

At7 hun drummer slaat ook niet belachelijk hard. En zij maken ook andere muziek die beter tot z'n recht komt met een 15 watt ampje dan met een Mesa van 150 watt die flink staat te blazen.

Ik zit nu even het topic door te lezen en jij zegt dat een drummer die niet zacht kan spelen een slechte drummer is. Nu voel ik me niet aangesproken omdat ik prima zacht kan spelen, maar ik vind het echt een kromme opmerking die vrij kort door de bocht is.
Als een drummer snoeihard beukt, maar wel super strak is en een lekkere sound heeft, is het toch een goede drummer?


Goed en slecht is slechts een menselijk construct en bestaat derhalve niet als wetmatigheid in de natuur....

Wat eigenlijk bedoelt wordt; een drummer die alleen maar goed kan spelen als hij hard slaat mist fundamenteel iets in de techniek, en is daarom qua geschooldheid niet op een dusdanig niveau dat je zou zeggen dat het een goede drummer is. Natuurlijk kan de drummer heerlijk drummen en daarbij hard slaan, en natuurlijk zijn er dan mensen die er intens van kunnen genieten. Maar qua muzikaliteit valt er dan genoeg bij te schaven. Maar dat is zowiezo met de hele metal stroming. Muzikaliteit is ver te zoeken. Daarom hebben ze ook 150 watt mesa boogie versterkers nodig om goed te klinken en slecht gespeelde noten te verbloemen, en daarom wordt er gezeken op bluesmuzikanten die 100 watt teveel vinden.

Er is gewoon fundamenteel een andere denkwijze van lekker muziek maken.

Nielsje
28 januari 2009, 13:18
Nouja als er een hoop galm is is het gewoon harder. Denk dat jij dat ook wel weet. Wat ik bedoel is dat als ik zit te aaien dat onze muziek dan niet klinkt zo als wij willen.
Daarbij slaat jullie drummer ook weel heel erg zacht zeg maar.
Ja, daar ben ik me wel van bewust. Het knalt bij jullie wel in de positieve zin, maar ik vond het gewoon te hard. Staat in een klein zaaltje, en ik ben wel wat gewend qua herrie. Maar het deed gewoon pijn aan m'n oren. Ik zal vast niet de enige zijn geweest die het pijnlijk hard vond. Willen jullie dat bereiken? Dat iemand met pijn in z'n oren naar je muziek luisterd? Lijkt me een raar iets om na te streven..


At7 hun drummer slaat ook niet belachelijk hard. En zij maken ook andere muziek die beter tot z'n recht komt met een 15 watt ampje dan met een Mesa van 150 watt die flink staat te blazen.

Mwoah, ik vond AT7 ook wel goed knallen eigenlijk, zij hebben nummers die naar mijn mening heel erg lekker gebalanceerd zijn. Energiek zonder dat het onaangenaam wordt om naar te luisteren.


Ik zit nu even het topic door te lezen en jij zegt dat een drummer die niet zacht kan spelen een slechte drummer is. Nu voel ik me niet aangesproken omdat ik prima zacht kan spelen, maar ik vind het echt een kromme opmerking die vrij kort door de bocht is.
Als een drummer snoeihard beukt, maar wel super strak is en een lekkere sound heeft, is het toch een goede drummer?

Even mijzelf citeren hoor:
Drummers die niet strak kunnen drummen op laag volume, dat zijn gewoon geen goeie drummers.

Er zijn legio drummers die alleen strak kunnen drummen als het hard is, op het moment dat ze zachter moeten, dan is het niet meer strak. Nou, ik vind een drummer pas écht goed, als ze ook op een lager volume strak drummer. Ik zal eerlijk zijn: onze drummer behoort niet tot die categorie.

Zie het overigens niet als negatieve kritiek ofzo: Ik ben me er zeer goed van bewust dat mijn band ook niet optimaal klinkt, ik wil het ook wel anders. Maar het zijn gewoon dingen die mij persoonlijk hier en daar opvallen.

Nielsje
28 januari 2009, 13:20
@ HaroldAling;

Ja, daar heb je gelijk in. Kassie verwoord mijn punt zoals ik het had willen doen :)

iWishmaster
28 januari 2009, 13:22
Maar qua muzikaliteit valt er dan genoeg bij te schaven. Maar dat is zowiezo met de hele metal stroming. Muzikaliteit is ver te zoeken. Daarom hebben ze ook 150 watt mesa boogie versterkers nodig om goed te klinken en slecht gespeelde noten te verbloemen, en daarom wordt er gezeken op bluesmuzikanten die 100 watt teveel vinden.

Er is gewoon fundamenteel een andere denkwijze van lekker muziek maken.
Dat vind ik nou ook van die bluesmuzikanten. Spelen al 50 jaar dezelfde half geïnproviseerde toonladdertjes en verbloemen hun gebrek aan muzikaliteit en onstrakke ritmes met argument 'dat is emotie' of 'dat hoort bij het genre' of zoiets onzinnigs.

Justkidding natuurlijk, maar zullen we het vriendelijk houden? Dit is geen topic over muzieksmaak.

Baker
28 januari 2009, 13:23
Ik speel in een classic rock coverband. Van Thin Lizzy tot U2 zeg maar.
Vaak in middelgrote kroegen of motorclubs. Ik gebruik een 100 watt marshall JVM + 4x12. Ik heb gemerkt dat een stack gewoon meer druk geeft, lekkerder klinkt en ook echt bij classic rock past.

Ik ga vaak ook bij bandjes kijken in de lokale motorclub, en laatst was er ook weer zo'n kerel met een ENGL combo 1x12. het combootje stond op hem gericht en was met een mic uitversterkt via een redelijk vette PA.

Ik blijf er gewoon bij, een stack klinkt altijd lekkerder in zo'n situatie.
Gewoon een 4x12 op het podium en gaan. En echt niet dat wij nou loei en loei hard gaan hoor, master op 3 of 4 en Pre amp op 6. Net genoeg om die lekkere marshall brul te krijgen. En dan via de PA nog zachtjes "bijversterken" om een wat ruimtelijker geluid te krijgen,

Het hangt er dus wel erg vanaf wat voor muziek je speelt en op welke podia.
Ik speel ook nog in een dialect pop bandje, en een gospel bandje. Ik moet er niet aan denken dat ik daar die stack te moeten gebruiken.

Mitch
28 januari 2009, 13:23
50W of meer: evt. meer clean headroom, andere klank dan met minder vermogen. Voor het volume op zich hoef je het niet te doen, sterker nog...

Nielsje
28 januari 2009, 13:24
....ENGL combo 1x12. ....Gewoon een 4x12 op het podium en gaan.

Ja, maar jij hebt het nu over de speaker combinatie die gebruikt wordt: closed 4x12 versus open 1 x12. Dat is toch niet relevant in deze discussie? ;)

Baker
28 januari 2009, 13:29
Ik bedoel natuurlijk dat dat een klein ampje is met waarschijnlijk een lager wattage dan mijn 100 wat stack.

verder zal ook die gitarist waarschijnlijk van mening zijn dat een 100w 4x12 stack over de top is. En dat vind ik dus niet.

kassie
28 januari 2009, 13:30
Dat vind ik nou ook van die bluesmuzikanten. Spelen al 50 jaar dezelfde half geïnproviseerde toonladdertjes en verbloemen hun gebrek aan muzikaliteit en onstrakke ritmes met argument 'dat is emotie' of 'dat hoort bij het genre' of zoiets onzinnigs.

Justkidding natuurlijk, maar zullen we het vriendelijk houden? Dit is geen topic over muzieksmaak.

als je goed gelezen hebt dan had je gezien dat er eerder al een opmerking is gemaakt ''het zijn ook altijd de bluesmuzikanten die zich beklagen over het hoeveelheid wattage''.

Maar het gaat ook niet over muzieksmaak. Het ging om hard of zacht, dynamiek of niet. en daarbij de link naar wat knap is of niet.

en ik toonde alleen maar aan dat er een fundamentele andere denkwijze bestaat in het muziekmaken. Los dat ik waarde oordelen gaf van wat goed of slecht is.

Luke-wannabe
28 januari 2009, 13:30
@ Haroldarling: Ja jij snap het. De sound en toenadering is anders. Dat is gewoon een smaakkwestie.

@ Kassie: Je maakt een paar statements over metal waar ik het niet mee eens ben, maar die laten we links liggen.
Tuurlijk mist er iets in je techniek als je niet zacht goed kan drummen, maar daar gaat het denk ik nu niet om. Ik denk gewoon dat een drummer die hard slaat niet per sé minder goed kan drummen dan iemand die alles kan. Hard, zacht, snel, langzaam.

@ Niels: Tsjah dat je het te hard vind kan ik natuurlij kniks tegen inbrengen. Maar ik sta ook wel eens bij een bandje te kijken dat het pijn aan mijn oren doet, maar dat maakt me niet zoveel uit. Goede muziek die energiek, bombastisch of iets anders wat met 'veel' te maken heeft klinkt (IMO) gewoon beter als het hard is.
At7 vind ik niet per sé knallen. Ik vind het gewoon relaxte muziek dat je lekker opzet met een biertje erbij. Lekker chillen weetjewel. En dat is imo niet lekker als het ontzettend hard is.
Wat je zegt over drummers zit wat in. Ook omdat het je eigen mening is natuurlijk. Ikzelf luister liever naar iemand die een heel eigen stijl en geluid heeft, maar heel weinig kan (alleen dat ene ding heel goed), dan iemand die heel veel kan, maar allemaal zonder ziel.

Voor mij is het belangrijk dat het totaalplaatje klopt. Als je in een band zit die energieke of bombastische muziek speelt, vind ik het beter als er een hardhitter zit dan een aaier.

Baker
28 januari 2009, 13:34
Ik bedoel natuurlijk dat dat een klein ampje is met waarschijnlijk een lager wattage dan mijn 100 wat stack.

verder zal ook die gitarist waarschijnlijk van mening zijn dat een 100w 4x12 stack over de top is. En dat vind ik dus niet.


Even hier bij aansluitend, voor deze 100w amp had ik een 50w combo.
Het verschil in volume is niet zo groot, maar het verschil in geluid wel.
heb toch het idee dat 100w meer druk/laag geeft. Hoewel ik dat niet helemaal eerlijk kan vergelijken, omdat die 50w combo een ander merk was. (koch)

iWishmaster
28 januari 2009, 13:36
Even hier bij aansluitend, voor deze 100w amp had ik een 50w combo.
Het verschil in volume is niet zo groot, maar het verschil in geluid wel.
heb toch het idee dat 100w meer druk/laag geeft. Hoewel ik dat niet helemaal eerlijk kan vergelijken, omdat die 50w combo een ander merk was. (koch)

kun je op zich makkelijk proberen: Trek eens 2 eindbuizen om je JVM effectief 50W te maken ipv 100 en vergelijk het geluidsverschil. Enige echte verschil wat je dan niet meeneemt is het formaat van de eindtrafo, maar ik denk dat het goed hoorbaar is.

HaroldA
28 januari 2009, 13:37
Maar qua muzikaliteit valt er dan genoeg bij te schaven. Maar dat is zowiezo met de hele metal stroming. Muzikaliteit is ver te zoeken. Daarom hebben ze ook 150 watt mesa boogie versterkers nodig om goed te klinken en slecht gespeelde noten te verbloemen, en daarom wordt er gezeken op bluesmuzikanten die 100 watt teveel vinden.

Erg jammer dat je het zo moet brengen... :stop:

Baker
28 januari 2009, 13:38
Ja ik weet dat dat kan, maar ik heb ook wel eens gehoord dat de sound daardoor toch ook verandert. Ik heb nooit zin gehad om dat te proberen. al helemaal niet omdat het kwa volume weinig uitmaakt schijnt.

kassie
28 januari 2009, 13:38
@ Kassie: Je maakt een paar statements over metal waar ik het niet mee eens ben, maar die laten we links liggen.
Tuurlijk mist er iets in je techniek als je niet zacht goed kan drummen, maar daar gaat het denk ik nu niet om. Ik denk gewoon dat een drummer die hard slaat niet per sé minder goed kan drummen dan iemand die alles kan. Hard, zacht, snel, langzaam.



Een drummer die hard slaat hoeft niet per sé minder goed te zijn nee... een drummer die alleen maar hard kan slaan..........

Overigens zaten er niet zoveel waardeoordelen in. Meer constateringen van hetgeen hier gezegd wordt. Het was slechts een interpretatie van mijn kant zoals ik het las wat Niels bedoelde.

Overigens kan ik enorm genieten van veel metal muziek.

HaroldA
28 januari 2009, 13:44
Ja ik weet dat dat kan, maar ik heb ook wel eens gehoord dat de sound daardoor toch ook verandert. Ik heb nooit zin gehad om dat te proberen. al helemaal niet omdat het kwa volume weinig uitmaakt schijnt.

Ik heb een JMP 2204 (50 watt) tegenover de TSL100 (100 watt) van onze andere gitarist en ik kan harder! Hij heeft misschien wel wat meer laag, maar daar heb je toch niets aan, want dat is bedoeld voor een basgitaar.

iWishmaster
28 januari 2009, 13:45
Ja ik weet dat dat kan, maar ik heb ook wel eens gehoord dat de sound daardoor toch ook verandert. Ik heb nooit zin gehad om dat te proberen. al helemaal niet omdat het kwa volume weinig uitmaakt schijnt.

Ik bedoel ook niet het volume: Je kunt zo heel objectief vergelijk wat het verschil in geluid is tussen 50 en 100 Watt. Misschien zelfs leuk om daar geluidsclipjes van te maken, zijn er weer wat fabeltjes de wereld uit te helpen, of erin :)

Luke-wannabe
28 januari 2009, 13:48
[QUOTE=Luke-wannabe;1937923]

@ Kassie: Je maakt een paar statements over metal waar ik het niet mee eens ben, maar die laten we links liggen.
Tuurlijk mist er iets in je techniek als je niet zacht goed kan drummen, maar daar gaat het denk ik nu niet om. Ik denk gewoon dat een drummer die hard slaat niet per sé minder goed kan drummen dan iemand die alles kan. Hard, zacht, snel, langzaam.

[QUOTE]

Een drummer die hard slaat hoeft niet per sé minder goed te zijn nee... een drummer die alleen maar hard kan slaan..........

Overigens zaten er niet zoveel waardeoordelen in. Meer constateringen van hetgeen hier gezegd wordt. Het was slechts een interpretatie van mijn kant zoals ik het las wat Niels bedoelde.

Overigens kan ik enorm genieten van veel metal muziek.
Tsjah ik ben het er gewoon niet mee eens maar ik ga niet weer uitleggen waarom niet :)

Bins
28 januari 2009, 13:53
Euhm Bins, je haalt nu het vermogen van de versterker en het aantal speakers door elkaar..

Volgens mij ga je er nu automatisch van uit dat je een 100 watt amp over een 4 x 12 zet, en dat een 15 watt amp meteen een kleine combo is. Je kan een 15 watt amp ook prima over een 4 x 12 gooien hoor ;)

Haha, nee dat snap ik wel hoor. Ik bedoelde meer dat als je toch een 4x12 hebt staan, het niet meer uitmaakt hoe groot de amp is die erop staat (voor mij dan heh, ik ga toch niet voor powertube distortion).
Klein ampje op een 4x12 heb je misschien toch weer die p.a. nodig en dan kan je imo dus net zo goed een 1x12 kastje nemen.

Wos
28 januari 2009, 14:13
"Maar qua muzikaliteit valt er dan genoeg bij te schaven. Maar dat is zowiezo met de hele metal stroming. Muzikaliteit is ver te zoeken"

Wat een domme, ongenuanceerde, foute uitspraak!!

Alsof muzikaliteit iets is, typisch aan een bepaald genre ????

De techniek en creativiteit van muzikanten/groepen bepaalt de muzikaliteit!!!

Mindere genres zijn er niet, enkel mindere muzikanten!

En blijkbaar ook domme muzikanten ... want zo een uitspraken ... ik zou me schamen

Nielsje
28 januari 2009, 14:14
En blijkbaar ook domme muzikanten ... want zo een uitspraken ... ik zou me schamen

:seriousf: Nou, begin dan maar bij jezelf :seriousf:

Levitation
28 januari 2009, 14:15
Interessant topic.

Vroeger had ik een 100 watt top (Marshall TSL) op een 1960 kast. Veel optredens heb ik er niet mee gedaan omdat m'n band (punkrock) tegen de tijd dat ik me die bij elkaar had gespaard al gestopt was, maar op de twee reünieshows en de paar repetities is die amp toch ook nooit boven 3 à 4 gegaan hoor.

't Is gewoon ontzettend ongezond voor je oren en 't is echt spijtig als je zo'n beest van een amp hebt en die dan niet helemaal open kan zetten.

Nu heb ik een 30 watt head op een 2x12 cab. (Orange Rocker op Orange open back cab.) Thuis gaat die sowieso al oorverdovend hard (wel wat stiller dan de TSL waarschijnlijk), maar hoe hij het op optredens zou redden weet ik niet. Op kleine optredens zal hij het waarschijnlijk wel prima halen, maar ik heb een klein vermoeden dat 50 watt toch een minimum is als je op middelgrote optredens zonder PA wil spelen (zeker wat clean headroom betreft).

Dit is wel maar een wilde gok. Op het moment zit ik zonder band en repetities en optredens liggen nog niet onmiddellijk in het verschiet. Binnenkort ga ik nog eens met onze oude drummer een jamsessie houden. Als hij het tegen hem prima redt maak ik me voor optredens ook niet al te veel zorgen meer. (Die jongen slaat soms echt door op zijn vellen :))

Marc Oblivian
28 januari 2009, 14:32
Is het niet gewoon zo dat als je meer knoppen nodig denkt te hebben, je eigenlijk een amp met minder knoppen niet goed begrijpt qua werking?

Als je dat denkt, dan nodig ik je uit om met een 1 kanaals JCM 800 dezelfde sounds te halen (op hetzelfde volume) als ik uit mijn Powerball. En dat zonder pedaaltjes of hotplate/powerbrake.
Lukt je denk ik niet.
Om een beetje in de buurt te komen met hoeveelheid gain, moet je de JCM zo hard zetten dat de toeschouwers (en jijzelf misschien ook) met bloedende oren de deur uitrennen.
Ik haal dat uit mijn amp op praatniveau maar ook op onverantwoord hard niveau. En ik krijg hem kristalhelder clean. En ik krijg er crunch uit.

Ik wil niet zeggen dat de Powerball beter is hoor. Helemaal niet...ieder zijn meug. Maar als je de sounds op hierboven beschreven manier wilt halen en zonder pedaaltjes, dan kan je beter een modernere channelswitcher hebben dan een eenkanaalsbak die op 10 moet (we hadden het ook over te hoge volumes in kleine kroegjes toch?)

Dus doe ajb niet zo flauw dat je insinueert dat mensen met een channelswitcher een 1 kanaalsbak niet begrijpen. Misschien dat jij die dingen helemaal geweldig vindt (wel zo 'vintage verantwoord' weet ik ook wel), maar er zijn nou eenmaal dingen waar modernere amps wat beter geschikt voor zijn en smaken verschillen nou eenmaal ook.

HaroldA
28 januari 2009, 14:37
Als je dat denkt, dan nodig ik je uit om met een 1 kanaals JCM 800 dezelfde sounds te halen (op hetzelfde volume) als ik uit mijn Powerball.

Zeker weten van wel! :rockon:


En dat zonder pedaaltjes of hotplate/powerbrake.
Lukt je denk ik niet.

O, geen pedaaltjes... Hmmm, nee dan wordt het moeilijk. Ik heb namelijk minimaal 1 pedaaltje nodig om de JCM800 echt in overdrive modus te krijgen.


Om een beetje in de buurt te komen met hoeveelheid gain, moet je de JCM zo hard zetten dat de toeschouwers (en jijzelf misschien ook) met bloedende oren de deur uitrennen.

Fout! -> PPIMV. :listen:

vinni
28 januari 2009, 14:41
Ik heb het liefst 100-watters.....
Vanwege de headroom en de Oempf in het laag.

Effe afgezien van geluidstechnische argumenten......
De vertrutting die heel Nederland treft, treft ook de muzikanten.
"Ach....20 watt is voldoende....niet te hard hoor"......

Sorry hoor.....maar......Opzouten met die truttigheid!!!!:blast:
Lekker hard en rocken.....zo hoort het!!!!!!!

Vinni

Nielsje
28 januari 2009, 14:42
Als je dat denkt, dan nodig ik je uit om met een 1 kanaals JCM 800 dezelfde sounds te halen (op hetzelfde volume) als ik uit mijn Powerball. En dat zonder pedaaltjes of hotplate/powerbrake.
Lukt je denk ik niet.
Om een beetje in de buurt te komen met hoeveelheid gain, moet je de JCM zo hard zetten dat de toeschouwers (en jijzelf misschien ook) met bloedende oren de deur uitrennen.
Ik haal dat uit mijn amp op praatniveau maar ook op onverantwoord hard niveau. En ik krijg hem kristalhelder clean. En ik krijg er crunch uit.

Ik wil niet zeggen dat de Powerball beter is hoor. Helemaal niet...ieder zijn meug. Maar als je de sounds op hierboven beschreven manier wilt halen en zonder pedaaltjes, dan kan je beter een modernere channelswitcher hebben dan een eenkanaalsbak die op 10 moet (we hadden het ook over te hoge volumes in kleine kroegjes toch?)

Dus doe ajb niet zo flauw dat je insinueert dat mensen met een channelswitcher een 1 kanaalsbak niet begrijpen. Misschien dat jij die dingen helemaal geweldig vindt (wel zo 'vintage verantwoord' weet ik ook wel), maar er zijn nou eenmaal dingen waar modernere amps wat beter geschikt voor zijn en smaken verschillen nou eenmaal ook.

Hahaha, ik had niet verwacht dat iemand daar serieus op in zou gaan. Ik was een beetje aan het jennen eigenlijk, omdat dit soort discussies al zo vaak voorbij komen...
Mij hoor je overigens ook niet zeggen dat een JCM800 het walhalla is. Ik vind het eigenlijk maar ondingen... Dat was overigens vóórdat ik de PPIMV mastervolume hoorde. Nu vind ik ze alleen 'niet handig'.

Marc Oblivian
28 januari 2009, 14:46
Zeker weten van wel! :rockon:



O, geen pedaaltjes... Hmmm, nee dan wordt het moeilijk. Ik heb namelijk minimaal 1 pedaaltje nodig om de JCM800 echt in overdrive modus te krijgen.



Fout! -> PPIMV. :listen:


Is het toevoegen van een rits aan pedaaltjes voor een single channel amp niet eigenlijk een verbloemde hang naar een meerkanaals-status? (geintje)
Feit is dat je zo'n amp dus moet modden en/of er een zooi aan pedalen voor moet gooien, voor je dezelfde geluiden kan krijgen als bij een channel switcher. Maakt ook niet uit, kan heel mooi zijn, maar er werd hiervoor gesuggereerd dat dat met aan de knoppen draaien van een single channel ook bereikt kan worden. Maar volgens mij kan je dan draaien tot je een ons weegt.

Marc Oblivian
28 januari 2009, 14:49
Hahaha, ik had niet verwacht dat iemand daar serieus op in zou gaan. Ik was een beetje aan het jennen eigenlijk, omdat dit soort discussies al zo vaak voorbij komen...
Mij hoor je overigens ook niet zeggen dat een JCM800 het walhalla is. Ik vind het eigenlijk maar ondingen... Dat was overigens vóórdat ik de PPIMV mastervolume hoorde. Nu vind ik ze alleen 'niet handig'.

Tjee...ik kom serieus over....snel wat aan doen...heheh.
Maar goed: het liefste en een goede single channel en een mooie channelswitcher voor mij.
Maar wel minimaal 100 watt (fuck the audience)

Nielsje
28 januari 2009, 14:50
Maakt ook niet uit, kan heel mooi zijn, maar er werd hiervoor gesuggereerd dat dat met aan de knoppen draaien van een single channel ook bereikt kan worden. Maar volgens mij kan je dan draaien tot je een ons weegt.

Doel je op mijn post? Want dat suggereerde ik niet echt...
Eerder dat je niet altijd een amp nodig hebt met veel knoppen (laag, laag-mid, mid, mig-hoog, nog meer hoog, etc), maar dat soms een goeie 'tone-pot' ook veel kan doen. Natuurlijk is dat wel een beetje verschillend per muziekstijl/amp. Neem bijvoorbeeld Marshalls, ik vind dat ze maar een matige eq hebben. Ik kan soms draaien aan de bass-mid-treble knoppen wat ik wil, maar weinig verschil.. en m'n huidige amp heeft slechts 1 tone pot, en die doet veel meer. Daar ging het me eigenlijk om..

Marc Oblivian
28 januari 2009, 14:56
Okee, dat las ik er niet in.
Het ging om amps die met name bij snellere muziek strakker waren. Daarbij werden ook mulichannels genoemd. Jij reageerde met de opmerking dat mensen met een meerkanaalsbak blijkbaar een eenkanaals niet begrepen (wat raar geredeneerd is, want het gaat om amps met nog meer knoppen). Bij sommige toepassingen is een eenkanaals nou eenmaal niet voldoende (in ieder geval niet zonder toevoegingen, waardoor het in wezen weer een soort meerkanaalsbak wordt:-).

Rinze
28 januari 2009, 15:03
Om nog even op mijn Marshall JCM 800 50 watter terug te komen: op het laatst dat ik die gebruikte had ik de versterker clean staan (dan wel die condensator eruit die het laag wegvreet als je de preamp dichtdraait, de toonregeling wat aangepast en erg goede eindbuizen erin). Toen ging ie met een Boss Ds1 ervoor toch hard... helaas vind ik vervorming uit de (voor-) versterker toch mooier.

Binnenkort is mijn nieuwe setup klaar, nou nog een band. Maar ik verwacht dat ik daarmee de meeste problemen opgelost heb: JMP-1 --> G-Major --> Peavey Classic 60/60 --> twee flinke zelfbouwboxen met elk een GT12-70 erin met Beamblockers ervoor. Ik hoop daarmee zowel op relatief lage volumes als op stevig bandvolume een goed en ook goed gedefinieerd geluid te hebben. En als dat niet zo is, dan beginnen we gewoon weer opnieuw :seriousf:

Orpheo
28 januari 2009, 15:51
zal ik je een idioot iets vertellen?

ik vind dat mijn engl SE op medium volume beter klinkt dan op vol volume. waarom weet ik niet precies, maar ik ben blij dat ie met dat medium volume gewoon kan meekomen in de band zonder problemen.

De discussie is zinloos, omdat het antwoord al zovaak gegeven is; je hebt meer druk, power, oompf, strakker geluid. en voor metal en rock is dat gewoon een dikke pre. ik zie mezelf echt geen lekkere metal beuken op een tiny terror. simpelweg, omdat ie niet genoeg druk en strakheid heeft. isse simpel.

Harry
28 januari 2009, 15:53
maar dan vraag ik me af, hoe doet onze metallende medemens dat in een kleine kroeg? Zachtjes spelen op zo'n versterker?
Ik kwam met mijn 50 W Bedrock al in de problemen als die op 3,5 stond.....

Rinze
28 januari 2009, 15:57
Daarom zie je ook niet vaak echt heavy bands in kroegjes. Tenminste, hier in het Noorden niet. Het gemiddelde kroegpubliek zit ook niet op die muziek te wachten, die willen iets waar je lekker een beetje op kunt rondschuifelen en waardoorheen je tussen neus en lippen door nog eens een leuk exemplaar van het andere (of hetzelfde) geslacht aan kunt spreken.

sinneD
28 januari 2009, 16:06
Even lekker kort door de bocht!

Als je geilt op 1kanaals amps maar de functionaliteit wilt van meer kanaals neem je toch gewoon de volgende setup.

1 set/combo voor clean/randje
1 set/combo voor crunch/disto
1 set/combo voor lead

Ik ben nu op 2/3e voor zo'n set ^^ Daarnaast staat het ook nog eens leuk op een podium ;)

Bins
28 januari 2009, 16:09
maar dan vraag ik me af, hoe doet onze metallende medemens dat in een kleine kroeg? Zachtjes spelen op zo'n versterker?
Ik kwam met mijn 50 W Bedrock al in de problemen als die op 3,5 stond.....

Gewoon repetitie volume. Het is wel hard, maar niet "bloedende oren" hard. Daar kunnen die mensen echt wel ff een half uurtje tegen.

HaroldA
28 januari 2009, 16:11
Even lekker kort door de bocht!

Als je geilt op 1kanaals amps maar de functionaliteit wilt van meer kanaals neem je toch gewoon de volgende setup.

1 set/combo voor clean/randje
1 set/combo voor crunch/disto
1 set/combo voor lead

Ik ben nu op 2/3e voor zo'n set ^^ Daarnaast staat het ook nog eens leuk op een podium ;)

Phoe... Ik speel alleen maar over 1-kanaals amps, maar bereik dezelfde functionaliteit met een volume potmeter, en wel of geen OCD aan. "3 kanalen" als het ware...

Weegt ook een stuk minder!

sinneD
28 januari 2009, 16:14
Phoe... Ik speel alleen maar over 1-kanaals amps, maar bereik dezelfde functionaliteit met een volume potmeter, en wel of geen OCD aan. "3 kanalen" als het ware...

Weegt ook een stuk minder!

Was ook niet helemaal serieuze opmerking (notice de ;))

Werk zelf ook met 1 amp en 2 kanaals buizendrive pedaal en volumeknopjes...

Maar toch blijft het leuk staan op een wat groter podium :)

E-J
28 januari 2009, 16:18
Was ook niet helemaal serieuze opmerking (notice de ;))

Werk zelf ook met 1 amp en 2 kanaals buizendrive pedaal en volumeknopjes...

Maar toch blijft het leuk staan op een wat groter podium :)

Wat dacht je van de live setup van James Dean Bradfield (Manic Street Preachers) eind jaren '90? Een Marshall DSL100, Orange AD30, Vox AC30, Mesa Boogie Lonestar en een Fender Twin Reverb.

En ja, hij gebruikte ze allemaal!

:cheerup:

Kim Wilson
28 januari 2009, 16:25
Wat dacht je van Jesse Davey van de Hoax?

http://www.bluesforum.nl/smf/index.php?topic=1749.msg20539#msg20539

Baker
28 januari 2009, 16:27
Nogmaals het hangt er ook van af hoe je de boel afstelt. Nu wordt de suggestie gewekt dat 50W en 100w alleen voor metalheads is.

Als je hem niet TE hard zet, en de amp ook als monitor gebruikt dan kan het best, sterker nog, dan klinkt het gewoon erg lekker.

Ik ken iemand die speelt zelfs nederlandstalige nummers in feestkroegen. Hij heeft ook gewoon een 50w marshall stack. (eigenlijk 100w, maar heeft 2 buizen getrokken)

TS vraagt zich af of 20w een soort max is, en dat 50W / 100 Watt over de top is in kroegen. En dat is niet zo. Vind ik.

Nielsje
28 januari 2009, 16:32
Ik ken iemand die speelt zelfs nederlandstalige nummers in feestkroegen. Hij heeft ook gewoon een 50w marshall stack. (eigenlijk 100w, maar heeft 2 buizen getrokken)

TS vraagt zich af of 20w een soort max is, en dat 50W / 100 Watt over de top is in kroegen. En dat is niet zo. Vind ik.

Ja, maar draait hij hem ook open? Ik bedoel, op het moment gebruik ik m'n DSL 100 ook op m'n slaapkamer, maar dan gaat blijft 'ie vrolijk op 2 staan..

Kim Wilson
28 januari 2009, 16:33
Is dat een probleem dan? Zolang je er je sound uit kunt halen, is er toch geen bezwaar om een 100-watter te hebben? Het is niet zo dat ie te lijden heeft van weinig volume draaien.

Baker
28 januari 2009, 16:34
Ja wat denk je zelf. Hij draait hem ver genoeg open om een lekker geluid te hebben. (ik trouwens ook)

Het is wel een continue afweging die je moet maken: lekker geluid vs. acceptabel geluidsnivo voor publiek. Maar met wat schipperen lukt dat best.

Nielsje
28 januari 2009, 16:47
Is dat een probleem dan? Zolang je er je sound uit kunt halen, is er toch geen bezwaar om een 100-watter te hebben? Het is niet zo dat ie te lijden heeft van weinig volume draaien.

Neehee... ik begrijp je reactie eigenlijk niet zo goed Hans..

Levitation
28 januari 2009, 16:48
50w en 100w alleen voor metalheads? Wat een onzin...
Natuurlijk kan je ze in kroegen gebruiken, maar 't blijft toch wel een gek zicht.

Vroeger kon ik ganse optredens lang naar de halfstacks van bands kijken ipv naar de band zelf, maar tegenwoordig gaan mijn oren en rug toch boven looks en dat is ook één van de voornaamste redenen waarom ik m'n 4x12 en 100w top heb verkocht. Daarbij vind ik een 40 watt combo'tje er ook wel charmant uitzien... (Ik luister dan ook niet meer zoveel heavy toestanden.)

Wat ik me wel afvraag; wanneer je door de PA gestuurd wordt kan je zo'n 50w-100w amp toch sowieso niet meer te luid zetten en gaat er toch ook een pak van de "oomph" van zo'n wattage verloren?

Kim Wilson
28 januari 2009, 16:51
Neehee... ik begrijp je reactie eigenlijk niet zo goed Hans..
Er wordt door de TS gesteld dat 50 tot 100 watt amps overkill is. Ik vind dus van niet, vanwege aangegeven reden. Het was ook niet tegen jou, maar in het algemeen. 100 watt hoeft geen overkill te zijn, zolang je je volumeknop maar kunt gebruiken. :)

Nielsje
28 januari 2009, 16:57
Er wordt door de TS gesteld dat 50 tot 100 watt amps overkill is. Ik vind dus van niet, vanwege aangegeven reden. Het was ook niet tegen jou, maar in het algemeen. 100 watt hoeft geen overkill te zijn, zolang je je volumeknop maar kunt gebruiken. :)

Check, duidelijk eens.
Alhoewel een versterker met lager vermogen vaker wel beter is voor je rug!

Mr.Bluesbreaker
28 januari 2009, 16:59
Wat een kuttopic, sorry. Er zijn al zoveel discussies geweest over exact hetzelfde.
Dan kwam weer de beamblocker/PPIMV/hoog rendement luidspreker gestapo VS. de 100 watt+ headroom ballen druk/beuk-club. Have it your way! In welk kamp je ook zit, succes ermee.

Voor mij persoonlijk kies ik gewoon datgene wat de zaal of bandsound het beste ten goede komt. Dat betekent soms dat je inderdaad dan maar zachter staat, maar de podiumbalans veel beter is, en ja; dan klinkt het minder lekker, heb je minder sustain in je sololicks en moetje gewoon harder je best doen.

In 1 van mijn bands gebruik ik een 1*12, open back 22 watter. In een andere een 100 watter met een 4*12. Tussenoplossing is die 100 watter op een 1*12 cab en dan zoveel mogelijk uit de zaal richten.

Baker
28 januari 2009, 17:16
en zo ist maar net.

E-J
28 januari 2009, 17:33
Ho ho. Niet generaliseren.

Toen Townshend tegen Jim Marshall zei dat hij de meest luide versterker ooit wilde en Jim vrolijk een Marshall 100 watt Superlead voor hem bouwde, waren die 100 watt op zich niet nodig. The Who waren toen al oorverdovend met 50 watt versterkers. 50 watt was eigenlijk dus al genoeg. Het enige wat achter die 100 watter zat was het feit dat Townshend gewoon zo hard wilde als toen mogelijk was wilde. Toen had je echter minder te vrezen van de 'decibel politie' en de PA was ook niet je van het.

Wat ik me afvroeg is wat je tegenwoordig nog hebt aan versterkers met meer dan 50 watt. Ik zeg dus eigenlijk niet dat ze overkill zijn, maar dat je ze tegenwoordig gewoon niet (meer) open kunt draaien, hoe graag je dit ook zou willen. Komop, wie heeft zijn 50 of 100 watt versterker ooit open kunnen draaien met instemming van anderen! Een maand of twee geleden heb ik in een grote sporthal op een Hiwatt DR103 uit vroeg jaren '70 alles op 10 gezet en serieus, je wilde nog niet op 50 meter in de buurt staan. Zo enorm luid. Het klinkt geweldig, maar is totaal niet praktisch. Ik bedoel, als ik mijn Marshall op 3 heb staan in een kroeg, komt de politie al kijken. En feit is toch dat een buizenversterker lekkerder gaat klinken als je hem flink opengooit? Wat heb je dan aan al die watts is mijn vraag :).

En als je dit een kuttopic vindt, prima, maar ga dan ergens anders heen i.p.v. weer te zeiken! Sorry hoor...

Baker
28 januari 2009, 17:43
ik snap wel wat je bedoelt,
maar ik zeg dus dat dat wel meevalt.

Hij hoeft ook niet helemaal open om dat lekkere geluid te krijgen.
jij bedoelt: waarom dan niet een 20 wat die vol of 90% open zet.
Maar ja, dat is gewoon niet hetzelfde als een 100 watter op 50% open.

En laatst nog op een klein festivalletje gespeeld met een redelijk groot podium, toen kon ie nog wat verder open, en dat was echt wel lekker hoor. Nodig ook om jezelf te horen op zo'n groot podium. Via de monitoring kwam ook wel wat terug, maar het is dan gewoon lekker om die stack te horen blazen.

ExplorerJim
28 januari 2009, 17:49
Ik ga me bijna schamen met mijn 300 Watter....


If it's too loud ya're too old zeiden we in het verleden wel eens.

Mr.Bluesbreaker
28 januari 2009, 17:51
En als je dit een kuttopic vindt, prima, maar ga dan ergens anders heen i.p.v. weer te zeiken! Sorry hoor...

Jij bent toch de zeurkous hier? Je vind alles maar belachelijk boven de 20-30 watt.
Waarom wind je je er zo over op? Als je je ergert aan het feit dat je versterker te groot is voor het formaat van het podium, koop een loadbox, speel minder hard, ga zorgen dat je op grote podia komt, of gebruik een andere versterker.

Als je je ergert aan bands die te luid spelen met hun amps en daardoor de zaalmix totaal om zeep helpen; dan deel ik je mening volkomen hoor. Ik ga vaak niet meer voor de lol naar bands kijken als het van tevoren al enig bekend is dat het absurd luid wordt.

tidalwave_sideburns
28 januari 2009, 19:22
Kwestie van benadering van muziek. Hoe jij wil klinken. Heb jij geluk dat je dat uit een kleine versterker met een laag wattage krijgt, mooi voor jou. Zo niet, jammer dan. Compactheid opofferen voor klank is een makkelijke keuze voor mensen die het geluid zoeken dat een hoger wattage versterker met zich meebrengt .
Ikzelf ben hartstikke tevreden met mijn 100 watt halfstack. Niet altijd even leuk die boel de trap af te sjouwen, maar eenmaal op het podium ben ik dat allang vergeten, en geniet ervan dat-ie nog maar op 30% open staat, en al bijzonder mooi klinkt. Er zit wel een master volume op, dus dat scheelt alweer. Je hoeft al die 100 watts niet te gebruiken. Bovendien is het verschil in decibel tussen 50 en 100 watt niet zoveel als het verschil in watt doet vermoeden.

Kim Wilson
28 januari 2009, 22:33
Ho ho. Niet generaliseren.


Wat ik me afvroeg is wat je tegenwoordig nog hebt aan versterkers met meer dan 50 watt. Ik zeg dus eigenlijk niet dat ze overkill zijn, maar dat je ze tegenwoordig gewoon niet (meer) open kunt draaien, hoe graag je dit ook zou willen. Komop, wie heeft zijn 50 of 100 watt versterker ooit open kunnen draaien met instemming van anderen!...
Andere vraag: wie heeft de laatste tijd nog met zijn auto op topsnelheid gereden?

M.a.w., waarom zou meer vermogen overbodig zijn? Vermogen gaat niet alleen om volume alleen. Net als dat bij auto's niet om snelheid, maar ook om acceleratie gaat. Headroom is the magic word.

Mitch
28 januari 2009, 22:44
Toch best een leerzaam topic:
-100W hebben geen toekomst.
-Drummers moeten hard anders heben ze geen ziel.
-Drummers moeten hard anders hebben ze geen ballen.
-Drummers moeten zacht anders zijn ze niet goed.
-Metal is niet muzikaal.
-Mr. Bluesbreaker mag niet relativeren anders zeikt -ie.

Het was weer een mooie dag op het forum.

Rinze
28 januari 2009, 22:49
-100W hebben geen toekomst.
-Drummers moeten hard anders heben ze geen ziel.
-Drummers moeten hard anders hebben ze geen ballen.
-Drummers moeten zacht anders zijn ze niet goed.
-Metal is niet muzikaal.
-Mr. Bluesbreaker mag niet relativeren anders zeikt -ie.



Dat vind ik ook allemaal! Broeva! Haro!:cheerup:

Luke-wannabe
28 januari 2009, 23:19
Tsjah Mitch,

Er is toen ook al een hele discussie geweest dat ik met m'n band te hard was, ik kon het niet over m'n hard verkrijgen dit zomaar over me heen laten gaan...

WillemdaGuide
29 januari 2009, 01:08
Effe afgezien van geluidstechnische argumenten......
De vertrutting die heel Nederland treft, treft ook de muzikanten.
"Ach....20 watt is voldoende....niet te hard hoor"......

Sorry hoor.....maar......Opzouten met die truttigheid!!!!:blast:
Lekker hard en rocken.....zo hoort het!!!!!!!


Juist!!!!!


ik gebruik afhankelijk van de ruimte 1 of 2 dsl50's maar da's soms maar krap aan!

Lexvandoef
29 januari 2009, 03:42
Andere vraag: wie heeft de laatste tijd nog met zijn auto op topsnelheid gereden?

M.a.w., waarom zou meer vermogen overbodig zijn? Vermogen gaat niet alleen om volume alleen. Net als dat bij auto's niet om snelheid, maar ook om acceleratie gaat. Headroom is the magic word.

Ja ik! :seriousf: Zo'een beetje elke keer dat ik in mijn karretjes stap kan ik op topsnelheid rijden, maar dat ligt voor een deel aan mijn auto ;)

Marc Oblivian
29 januari 2009, 07:58
En feit is toch dat een buizenversterker lekkerder gaat klinken als je hem flink opengooit? Wat heb je dan aan al die watts is mijn vraag :).



Wat je dus eigenlijk bedoelt is dat je tegenwoordig beter een transistorversterker kunt kopen?
Niet alleen een 50 of een 100 watt, maar ook 30 en 20 watt buizen op 'lekker klinkend volume' is vaak te luid naar de smaak van de gemiddelde kroegbezoeker. Zelfs die versterkers hebben dus een overschot aan volume. Tja...reden om ze dan maar niet te kopen en voor een transistor te gaan die altijd hetzelfde klinkt? Be my guest:-)
Nog een vraagje uit nieuwsgierigheid: heb je ook een auto gekocht die maar 120 kan omdat die overige kilometers eigenlijk overkill zijn?

Marc Oblivian
29 januari 2009, 08:03
Tsjah Mitch,

Er is toen ook al een hele discussie geweest dat ik met m'n band te hard was, ik kon het niet over m'n hard verkrijgen dit zomaar over me heen laten gaan...

Jouw hart is wel vol van hard:-)

toneblo
29 januari 2009, 08:10
Ik zeg: Metal op huiskamerniveau!!!:rockon::rockon::seriousf:












......polderlandje...oneindig gezeik en gelul, what's next?: fluisterend grunten?!:dance:

BartL
29 januari 2009, 08:31
Heb een 55watt Rivera combo en die gaat me eigenlijk al te hard. Op het OD kanaal komt het volume nooit boven de 3/10. Zonde eigenlijk...

budje
29 januari 2009, 08:32
Ik zeg: Metal op huiskamerniveau!!!:rockon::rockon::seriousf:












......polderlandje...oneindig gezeik en gelul, what's next?: fluisterend grunten?!:dance:



unplugged!!!!

dunnoaname
29 januari 2009, 08:38
Ik gebruik een 50 wat amp (6l6, open back) als ik met de bigband speel. Je hebt namelijk behoorlijk wat volume nodig om tegen 13 blazers + ritmesectie op te spelen.
Mijn Hughes&Kettner (20 watt, closed back) of mijn fender champ zouden het niet trekken om op dat volume en met humbuckers helemaal clean te blijven. En dat wil ik graag in die setting.

Als ik een blues of rock gig speel ga ik met mijn champ op pad: 12 watt, alles op 10 en je hebt een meesterlijke crunch. Mic ervoor en laat de PA de zaal maar vullen.

DE H&K komt eigenlijk nooit voorbij 12 uur, gaat veels te hard voor comfortabel podiumgeluid anders. Op twaalf uur is ie met humbuckers, dikke snaren en harde aanslag al niet 100% clean meer.

E-J
29 januari 2009, 10:02
Ik heb helemaal niets tegen versterkers met veel vermogen, ik heb er zelf één (JMP 2203) en zou hem voor geen goud weg willen doen. Ik vraag me alleen af wat jullie gitaarnetters vinden van al dat - op het eerste gezicht nu toch nutteloze - vermogen, en hoe jullie er mee omgaan. Ik zie bekende gitaristen de laatste tijd ook veel vaker de overstap maken naar een 50 watt versterker, en de 100 watt te laten staan. Herriemakers als Pete Townshend spelen de laatste tijd niet meer over 100 watt monsters met minstens zes 4x12 cabinetten.

Maar blijkbaar is het toch net zoals met auto's, 'less is more' schijnt niet in dit wereldje een juiste stelling te zijn. En dat terwijl het inderdaad erop lijkt dat de muzikant ook onderhevig is aan vertrutting... alles moet zachter... al die politiecontroles die ik als bandlid of kijker heb gezien... niet normaal hoe veel. En dan nog de kroegbazen die na één noot al gaan zeiken dat het volume omlaag moet...

the sure thing
29 januari 2009, 10:27
En dat terwijl het inderdaad erop lijkt dat de muzikant ook onderhevig is aan vertrutting... alles moet zachter... al die politiecontroles die ik als bandlid of kijker heb gezien... niet normaal hoe veel. En dan nog de kroegbazen die na één noot al gaan zeiken dat het volume omlaag moet...... de keerzijde is wel dat er heel veel muzikanten met permanente gehoorschade rondlopen. Oorsuizen, tinnitus.... Ik heb ooit in Paradiso vooraan gestaan bij Steve Lukather (Toto) en heb er 15 jaar later nog steeds spijt van dat ik toen geen oordopjes heb gedragen....

Henri H
29 januari 2009, 10:41
De meeste versterkers gaan na standje 5 niet echt veel harder meer.
Tenminste dat is mijn ervaring met m'n 50 W JCM800 en 100 W JVM410H.
Ik vind het wel prettig om m'n eigen amp als monitor te gebruiken dus meestal staat de master ergens tussen de 2 en 3.
Op een groot podium met een grote zaal kun je de amp dan harder zetten.
Een beetje headroom is ook nooit weg.

dunnoaname
29 januari 2009, 10:42
Terugdingen van volume is geen vertrutting!

Ik denk dat de rock 'n roll attitude van 'alles harder dan de rest' voortkomt uit een drang om rebels en tegendraads te zijn.
Ik vind dat opzich best tof, en ik snap het ook wel, maar bij mij gaat die drang niet zo ver dat ik daarvoor een sterk staaltje zelfdestructie (lees blijvende gehoorschade) op de koop toe neem.

Daarom: redelijke volumes en oordoppen!

iWishmaster
29 januari 2009, 11:03
De meeste versterkers gaan na standje 5 niet echt veel harder meer.
Tenminste dat is mijn ervaring met m'n 50 W JCM800 en 100 W JVM410H.
Ik vind het wel prettig om m'n eigen amp als monitor te gebruiken dus meestal staat de master ergens tussen de 2 en 3.
Op een groot podium met een grote zaal kun je de amp dan harder zetten.
Een beetje headroom is ook nooit weg.

Dat is mijn ervaring ook, maar dan vooral bij kanalen met veel gain (hoe meer gain, hoe minder volumeverschil). Clean wordt bij veel amps wel harder na standje 5. Ik heb een 55W buizen amp (EL34) met een ZEER mooi clean kanaal, alleen het volume lijkt bewust beperkt om oversturing te voorkomen. Clean kanaal op 8-9 is hetzelfde distortion kanaal op 5-6. Op zich niet erg, in de stukken die ik speel mag de clean ook wat zachter gaan (rustige passages in metal / hardrock).

Henri H
29 januari 2009, 11:10
.....

Ik heb een 55W buizen amp (EL34)

.....Ik dacht dat jij ook een JCM800 had?

iWishmaster
29 januari 2009, 11:30
Ik dacht dat jij ook een JCM800 had?
Nee, een Rivera Rake Reverb. Ik heb ooit eens een topic aangemaakt en de JCM800 ter referentie genoemd. Ik vind dat het distortion kanaal van die amp veel gelijkenis met een JCM800 heeft (zelfde voicing, iets minder ballen, maar iets meer gain, zeker op laag volume door zn PPIMV), vandaar.

vinni
29 januari 2009, 11:49
Hee Iwish.....

Volgens mij heb jij één van mijn twee ex-rivera's.....makkelijke te herkennen want ze zijn voorzien van nieuwe bruine tolex.

Hele goeie versterkers.....maar vorig jaar nog een buiten optreden gedaan op een groot podium.....clean stond voluit maar was gewoon niet clean te houden. Te weinig headroom.

Ook zo'n ervaring met een Fender Bandmaster.....cleankalnaal moest voluit.....als het podium effe te groot is dan heb je een probleem. Wel een fantastische versterker overigens.

Overigens....wattage van je amp is één.......wat ook meespeelt is het rendement van je speaker.

Vinni

Rutger
29 januari 2009, 11:57
Juist, ik dacht dat we daar met z'n allen wel over uit waren: wattage zegt niet zoveel over het volume van de versterker. Daar speelt nog veel meer in mee, waaronder het speakerrendement.

Een Vox AC30 gaat immers ook loeihard...

iWishmaster
29 januari 2009, 12:00
Hee Iwish.....

Volgens mij heb jij één van mijn twee ex-rivera's.....makkelijke te herkennen want ze zijn voorzien van nieuwe bruine tolex.

Hele goeie versterkers.....maar vorig jaar nog een buiten optreden gedaan op een groot podium.....clean stond voluit maar was gewoon niet clean te houden. Te weinig headroom.

Vinni

Ah, dus jij hebt die smerige bruine tolex erop geplakt :sneaky:

Bij mij blijft 'ie uitstekend clean met volume op 10 (ik gebruik een strat met single coils in de low input). Inderdaad een hele fijne amp. Ik zou alleen willen dat de boost op het distortion kanaal wat compressie toe zou voegen. Misschien met nieuwe (andere) buizen dat dat zou kunnen. Nu gebruik ik een tubescreamer als boost (voor metal-rythme dan, voor eigenlijk alle andere dingen is de sound prima).

vidar
29 januari 2009, 12:12
Kassie:
Waarom hoor ik niemand over een plexi glas scherm? Ik heb de laatste aantal keer met een triplex plaat voor m'n 4x12 gespeeld. en dan wel gewoon met een mic ervoor. Een plexi glas scherm is nu voor mij in de maak.

Dit vind ik nog steeds de beste oplossing, en ik snap niet dat er niet meer kroegen zijn die standaard in plexiglas schermen voorzien! Betere spreiding en dus minder mensen met bloedende oren op de eerste rij (maar allemaal bloedende oren :P), minder hard, toch een goed geluid en een lager podiumvolume. En als je (te) hard moet om boven een drummer uit te komen: ook voor hem een schermpje!
En dat hoeft helemaal geen dure oplossing te zijn.

Overigens speel ik ook liefst 100 watt amps voor de headroom en de druk, hoewel ook ik geen (of iig weinig) metal speel. Echter, ik merk ook dat ik hem makkelijk (te) hard zet als ik de kans krijg. Maar ja... dat is soms ook gewoon zo lekker! :D

vinni
29 januari 2009, 12:14
Ah, dus jij hebt die smerige bruine tolex erop geplakt :sneaky:

Yep!....that's me!......mooie kleurtje hé :seriousf:

Grbruikte'm inderdaad vrijwel altijd met humbuckers. Wellicht dat de Rake meer geschikt is voor Single Coils.....

Vinni

Orpheo
29 januari 2009, 13:27
... de keerzijde is wel dat er heel veel muzikanten met permanente gehoorschade rondlopen. Oorsuizen, tinnitus.... Ik heb ooit in Paradiso vooraan gestaan bij Steve Lukather (Toto) en heb er 15 jaar later nog steeds spijt van dat ik toen geen oordopjes heb gedragen....

ik heb vooraan gestaan bij Toto in 2007 op arrow rock... ik heb er nog steeds spijt van dat ik er toen bijwas. wat een kutband zeg, damn... te hard, en een dusdanige sound dat ik er koppijn van kreeg. Aerosmith en Scorps en Thin Lizzy waren veeeel beter.

the sure thing
29 januari 2009, 14:08
ik heb vooraan gestaan bij Toto in 2007 op arrow rock... ik heb er nog steeds spijt van dat ik er toen bijwas. wat een kutband zeg, damn... te hard, en een dusdanige sound dat ik er koppijn van kreeg. Aerosmith en Scorps en Thin Lizzy waren veeeel beter. Kutband EN kutgeleuid. Steve Lukather heeft ernstige gehoorschade en ik kan mij voorstellen waarom: die stond met zijn 4x12's KEIHARD in iedereens smoel te tetteren. Ook in de mijne :( ... Ik heb er sindsdien een heel klein ruisje bij .... Wel iets positiefs: na dat concert heb ik goede oordopjes aangeschaft en nu wil ik niets anders meer. Heerlijk om een hard concert prima te horen en dan naar huis te gaan met "rustige" oortjes :)

Michael AE
29 januari 2009, 15:45
Voor elke stijl een andere sound. Als ik met mijn bluesband speel, dan gebruik ik mijn 35 watt amp. Speel ik metal, dan komt mijn 100-watter uit het stof.

De voornaamste rede bij mij is dat ik in metal absoluut geen eindtrapoversturing wil. Dan vind ik de sound gewoon te rommelig klinken. Bij blues of rock daarentegen, WIL ik juist die eindtrap horen.

Mag ik bij deze trouwens even een internet mythe de wereld uit helpen? Niet elke versterker klinkt beter als je hem harder zet. De meeste amps hebben een "sweet spot". Daarmee bedoelen we dat een bepaalde setting van het volume de beste of meest gewilde sound geeft.

Het betekent dus NIET dat de sweetspot altijd het volume op max is. Bovendien klinkt een 30 watter op max heel anders dan een 50 of 100 watter. Volumeverschil = klankverschil. Punt.

Ik heb ooit een Single Recto gehad die goed klonk, maar er gewoon mee ophield als ik hem op volume zette. Niet genoeg headroom. Nu speel ik afentoe op een Dual Recto en die blijft gewoon strak klinken op hoog volume. In mijn bluesband zou ik dit geluid afgrijselijk vinden, maar in mijn metalband klinkt het prima.

Nogmaals; het is helemaal afhankelijk van wat voor muziek je maakt en wat voor sound je zoekt. Er zijn geen regels.

Niemand verplicht je je 100 watter vol open te zetten. Waarschijnlijk vinden de meesten dat ook nog eens nergens naar klinken. Niet elke amp hoeft altijd op zijn max om het beste geluid er uit te halen. :cheerup:

Henri H
29 januari 2009, 16:04
Nee, een Rivera Rake Reverb. Ik heb ooit eens een topic aangemaakt en de JCM800 ter referentie genoemd. Ik vind dat het distortion kanaal van die amp veel gelijkenis met een JCM800 heeft (zelfde voicing, iets minder ballen, maar iets meer gain, zeker op laag volume door zn PPIMV), vandaar.Ah, is waar ook, een Rivera Rake met Tubescreamer.
Welke TS was het ook alweer geworden?

Chris Winsemius
29 januari 2009, 17:50
Forum liep vast toen ik gisteren wat poste dus nog maar eens proberen...

- bij het gros v/d high gain/metal amps is de amp dusdanig ontworpen dat de gain/etc. in de pre-amp zelf wordt gegenereerd. Bij veel circuits zorgt (te) ver opendraaien v/d eindtrap idd. voor mindere definitie/zompig laag/etc.
- het uiteindelijke volume wordt (imho) vooral bepaald door de voicing (kleuring) v/d amp en speakers
- hoewel de basis +/- hetzelfde is klinken de meeste 60-80s Marshall 100 Watters anders dan de 50 Watters. De verschillen zijn "techneutisch" :D maar de 100 Watter draait meestal op hogere spanningen en de kwaliteit v/d 100 Watt uitgangstrafo's van na '69 is minder achteruit gegaan dan de post '69 50 Watt uitgangstrafo's.
- Zodra je twee paren eindbuizen hebt zal de sound ietsje vetter/dikker zijn, dit effekt is 'n klein beetje te vergelijken met het doorlussen v/d inputs op (bijvoorbeeld) een tweed Bassman, JTM45, SuperLead, etc.

pol
29 januari 2009, 17:55
Voor elke stijl een andere sound. Als ik met mijn bluesband speel, dan gebruik ik mijn 35 watt amp. Speel ik metal, dan komt mijn 100-watter uit het stof.

De voornaamste rede bij mij is dat ik in metal absoluut geen eindtrapoversturing wil. Dan vind ik de sound gewoon te rommelig klinken. Bij blues of rock daarentegen, WIL ik juist die eindtrap horen.

Mag ik bij deze trouwens even een internet mythe de wereld uit helpen? Niet elke versterker klinkt beter als je hem harder zet. De meeste amps hebben een "sweet spot". Daarmee bedoelen we dat een bepaalde setting van het volume de beste of meest gewilde sound geeft.

Het betekent dus NIET dat de sweetspot altijd het volume op max is. Bovendien klinkt een 30 watter op max heel anders dan een 50 of 100 watter. Volumeverschil = klankverschil. Punt.

Ik heb ooit een Single Recto gehad die goed klonk, maar er gewoon mee ophield als ik hem op volume zette. Niet genoeg headroom. Nu speel ik afentoe op een Dual Recto en die blijft gewoon strak klinken op hoog volume. In mijn bluesband zou ik dit geluid afgrijselijk vinden, maar in mijn metalband klinkt het prima.

Nogmaals; het is helemaal afhankelijk van wat voor muziek je maakt en wat voor sound je zoekt. Er zijn geen regels.

Niemand verplicht je je 100 watter vol open te zetten. Waarschijnlijk vinden de meesten dat ook nog eens nergens naar klinken. Niet elke amp hoeft altijd op zijn max om het beste geluid er uit te halen. :cheerup:

zeer juist. net wat ik wou zeggen.
het is ook maar hoe de versterker gevoiced is of het echt luid lijkt, een 30 watter die zijn volledige vermogen naar mids en hoog laat gaan kan nog altijd zeer luid overkomen, waar een bassige 100 watter totaal geen pijn aan de oren doet, en lage frequenties hebben wat meer vermogen nodig. wil je nog een vol en strak geluid op hoog volume heb je dat nodig.

voor eindtrapdistortion ben ik ook niet zo te vinden.

Rude Perception
29 januari 2009, 18:02
Voor elke stijl een andere sound. Als ik met mijn bluesband speel, dan gebruik ik mijn 35 watt amp. Speel ik metal, dan komt mijn 100-watter uit het stof.

De voornaamste rede bij mij is dat ik in metal absoluut geen eindtrapoversturing wil. Dan vind ik de sound gewoon te rommelig klinken. Bij blues of rock daarentegen, WIL ik juist die eindtrap horen.

Mag ik bij deze trouwens even een internet mythe de wereld uit helpen? Niet elke versterker klinkt beter als je hem harder zet. De meeste amps hebben een "sweet spot". Daarmee bedoelen we dat een bepaalde setting van het volume de beste of meest gewilde sound geeft.

Het betekent dus NIET dat de sweetspot altijd het volume op max is. Bovendien klinkt een 30 watter op max heel anders dan een 50 of 100 watter. Volumeverschil = klankverschil. Punt.

Ik heb ooit een Single Recto gehad die goed klonk, maar er gewoon mee ophield als ik hem op volume zette. Niet genoeg headroom. Nu speel ik afentoe op een Dual Recto en die blijft gewoon strak klinken op hoog volume. In mijn bluesband zou ik dit geluid afgrijselijk vinden, maar in mijn metalband klinkt het prima.

Nogmaals; het is helemaal afhankelijk van wat voor muziek je maakt en wat voor sound je zoekt. Er zijn geen regels.

Niemand verplicht je je 100 watter vol open te zetten. Waarschijnlijk vinden de meesten dat ook nog eens nergens naar klinken. Niet elke amp hoeft altijd op zijn max om het beste geluid er uit te halen. :cheerup:

Ik geloof dat dit de beste post is in dit topic, en ook het beste antwoord dat op de vraag gegeven kan worden.

toneblo
29 januari 2009, 19:09
... de keerzijde is wel dat er heel veel muzikanten met permanente gehoorschade rondlopen. Oorsuizen, tinnitus.... Ik heb ooit in Paradiso vooraan gestaan bij Steve Lukather (Toto) en heb er 15 jaar later nog steeds spijt van dat ik toen geen oordopjes heb gedragen....


....tja, geef hem maar de schuld, nooit geen rekening gehouden met de sidefills en zaal p.a. die in jouw oren stonden te brullen?
Heb je Steve zijn actuele backline volume wel eens gehoord?!
Jij hebt veel meer last van de zaal p.a. gehad dan van zijn backline!
't is maar hoe je iets bekijkt...

the sure thing
29 januari 2009, 20:12
....tja, geef hem maar de schuld, nooit geen rekening gehouden met de sidefills en zaal p.a. die in jouw oren stonden te brullen?
Heb je Steve zijn actuele backline volume wel eens gehoord?!
Jij hebt veel meer last van de zaal p.a. gehad dan van zijn backline!
't is maar hoe je iets bekijkt... Ik stond juist midden voor het podium, dus niet voor de sidefills..... Ik stond exact op oorhoogte met de onderste 12' speakers van zijn 4x12 kasten.... Ik geef hem niet de schuld, er is hier geen sprake van een schuldige. Ik geef aan wat de consequenties kunnen zijn van harde gitaarversterkers.

AART
29 januari 2009, 20:57
Voor elke stijl een andere sound. Als ik met mijn bluesband speel, dan gebruik ik mijn 35 watt amp. Speel ik metal, dan komt mijn 100-watter uit het stof.

De voornaamste rede bij mij is dat ik in metal absoluut geen eindtrapoversturing wil. Dan vind ik de sound gewoon te rommelig klinken. Bij blues of rock daarentegen, WIL ik juist die eindtrap horen.

Mag ik bij deze trouwens even een internet mythe de wereld uit helpen? Niet elke versterker klinkt beter als je hem harder zet. De meeste amps hebben een "sweet spot". Daarmee bedoelen we dat een bepaalde setting van het volume de beste of meest gewilde sound geeft.

Het betekent dus NIET dat de sweetspot altijd het volume op max is. Bovendien klinkt een 30 watter op max heel anders dan een 50 of 100 watter. Volumeverschil = klankverschil. Punt.

Ik heb ooit een Single Recto gehad die goed klonk, maar er gewoon mee ophield als ik hem op volume zette. Niet genoeg headroom. Nu speel ik afentoe op een Dual Recto en die blijft gewoon strak klinken op hoog volume. In mijn bluesband zou ik dit geluid afgrijselijk vinden, maar in mijn metalband klinkt het prima.

Nogmaals; het is helemaal afhankelijk van wat voor muziek je maakt en wat voor sound je zoekt. Er zijn geen regels.

Niemand verplicht je je 100 watter vol open te zetten. Waarschijnlijk vinden de meesten dat ook nog eens nergens naar klinken. Niet elke amp hoeft altijd op zijn max om het beste geluid er uit te halen. :cheerup:

/thread. :cheerup:

Orpheo
29 januari 2009, 21:56
Voor elke stijl een andere sound. Als ik met mijn bluesband speel, dan gebruik ik mijn 35 watt amp. Speel ik metal, dan komt mijn 100-watter uit het stof.

De voornaamste rede bij mij is dat ik in metal absoluut geen eindtrapoversturing wil. Dan vind ik de sound gewoon te rommelig klinken. Bij blues of rock daarentegen, WIL ik juist die eindtrap horen.

Mag ik bij deze trouwens even een internet mythe de wereld uit helpen? Niet elke versterker klinkt beter als je hem harder zet. De meeste amps hebben een "sweet spot". Daarmee bedoelen we dat een bepaalde setting van het volume de beste of meest gewilde sound geeft.

Het betekent dus NIET dat de sweetspot altijd het volume op max is. Bovendien klinkt een 30 watter op max heel anders dan een 50 of 100 watter. Volumeverschil = klankverschil. Punt.

Ik heb ooit een Single Recto gehad die goed klonk, maar er gewoon mee ophield als ik hem op volume zette. Niet genoeg headroom. Nu speel ik afentoe op een Dual Recto en die blijft gewoon strak klinken op hoog volume. In mijn bluesband zou ik dit geluid afgrijselijk vinden, maar in mijn metalband klinkt het prima.

Nogmaals; het is helemaal afhankelijk van wat voor muziek je maakt en wat voor sound je zoekt. Er zijn geen regels.

Niemand verplicht je je 100 watter vol open te zetten. Waarschijnlijk vinden de meesten dat ook nog eens nergens naar klinken. Niet elke amp hoeft altijd op zijn max om het beste geluid er uit te halen. :cheerup:
uhm... ja. dat dus. dat bedoelde ik.

ieme
29 januari 2009, 22:21
bij ons:
150 watt mesa stack
100 watt mesa stack

bassist met 2 4X10 en 2 buizentoppen

en ja we are very very fucking loud!!

Van Dattum
29 januari 2009, 22:25
Ik stond exact op oorhoogte met de onderste 12' speakers van zijn 4x12 kasten.

Ik heb Luke de laatste jaren alleen nog maar op drie kleine CAE cabjes zien spelen in een wet-dry-wet systeem... :???:

Chris Winsemius
29 januari 2009, 22:32
Luke gaat tot 12.... ;)

AART
29 januari 2009, 22:37
bij ons:
150 watt mesa stack
100 watt mesa stack

bassist met 2 4X10 en 2 buizentoppen

en ja we are very very fucking loud!!

En zo hoort het:cheerup:

Luke-wannabe
29 januari 2009, 23:18
En als je (te) hard moet om boven een drummer uit te komen: ook voor hem een schermpje!
Nou, ik heb één keer met zo'n scherm gespeeld, maar dát was toch wel zo erg! Ik hoorde mezelf kei en keihard, en ik hoorde helemaal geen gitaar en zang meer van mijn medebandleden. Nou was dat qua akoestiek ook echt een klotetent, ik zou het wel eens in een goede akoestische ruimte willen horen, maar dat was écht een ramp.

@ Ieme: Die bass rig vind ik dan wat overdreven, maar ik vind wel dat je een beetje gelijk hebt. Het is echt niet altijd zo dat je van 1 avond harde muziek meteen een blijvende gehoorbeschadiging hebt. Wellicht een piepje in de oortjes, maar dat heb je na een avond uit je plaat in de disco ook toch? Ik heb vaak zonder oordopjes gespeeld in mijn band, en dat is vrij hard (vraag maar aan Niels en Mitch), en ik heb nog echt geen gehoorbeschadiging. (gebruik nu weer pluggen for the record :D)

Nielsje
29 januari 2009, 23:22
Heb je wel eens een gehoortest gedaan Leon? Ik vond de resultaten bij mij eerlijk gezegd een beetje schokkend.. :(

AART
29 januari 2009, 23:29
Misschien kan je trouwens met een 100 watter zelfs op een lager volume je gewenste sound krijgen dan met een 25 bluesbak. De blueser wil eindbuisoversturing > volume noodzakelijk. Een moderne metalbak heeft geen eindbuisoversturing nodig en kan dus prima zachter.

Mijn Mark IV klinkt perfect met de master op 3 en de output ook op 3 of 4. Nog lang niet zijn maximum. Moet ook zeggen dat ik dat ding nooit op 10 heb gehad, en waarschijnlijk ook nooit zal hebben.

Mijn Blue Voodoo moet wel weer iets harder over zijn nek voor ie lekker duwt, standje 4 toch wel. Das wel behoorlijk hard al met een 150W buizenbak.

Verschilt dus ook weer per amp.

rickert
29 januari 2009, 23:30
weggehaald wegens pussyness van nielsje!

Nielsje
29 januari 2009, 23:33
tralala, ik zeur..

rickert
29 januari 2009, 23:35
weggehaald wegens pussyness van nielsje!

Luke-wannabe
29 januari 2009, 23:40
Wat heeft dat er nou weer mee te maken Niels :D

Edit: Hee er staat iets anders!

Nielsje
29 januari 2009, 23:42
Edit: Hee er staat iets anders!

Huh? ;)

Overigens nodig ik je bij deze uit om eens in onze oefenruimte te komen slaan. Wel redelijk veel demping, en een drumkooi met demping.

Wel voorzichtig met de velletjes van onze drummer ;)

Luke-wannabe
29 januari 2009, 23:46
Prima! Maar wat is daar precies het doel van?

En ik sla hard, niet verkeerd ;) Wees maar niet bang voor die velletjes.

casper innosence
29 januari 2009, 23:50
Misschien kan je trouwens met een 100 watter zelfs op een lager volume je gewenste sound krijgen dan met een 25 bluesbak. De blueser wil eindbuisoversturing > volume noodzakelijk. Een moderne metalbak heeft geen eindbuisoversturing nodig en kan dus prima zachter.

Mijn Mark IV klinkt perfect met de master op 3 en de output ook op 3 of 4. Nog lang niet zijn maximum. Moet ook zeggen dat ik dat ding nooit op 10 heb gehad, en waarschijnlijk ook nooit zal hebben.

Mijn Blue Voodoo moet wel weer iets harder over zijn nek voor ie lekker duwt, standje 4 toch wel. Das wel behoorlijk hard al met een 150W buizenbak.

Verschilt dus ook weer per amp.

Voor de opnamen mijn Soldano es naar de sweetspot int volume gedraait.. standje 4.. hou je nog 7 over.. tot zn max. Daarna een oude Marshall Silverjubilee 50watter, standje 8 . beiden de gain rond de 4. Supervet, maar daar ga ik niet mee t podium op. Hoor ik de rest niet meer :P

@ ieme, gewoon zoals t hoort..

Versterkers op de drummer afstellen en n bietje zang dr in mixen, prriiiiima

iWishmaster
30 januari 2009, 08:55
Ah, is waar ook, een Rivera Rake met Tubescreamer.
Welke TS was het ook alweer geworden?

Het was een BYOC, maar die is samen met mijn LTD, Boss GT-8 en wat klein spul uit mijn auto gestolen een paar weken geleden. Nu gebruik ik een TS-9dx Turbo Tubescreamer. Leuk ding, maar die gaat binnenkort de werkbank op: die 3 extra standen zijn leuk, maar hebben echt veel en veel teveel laag.

Ik aardig over mijn pedaaltjes-fobie heen gekomen :). Hoewel ik nog steeds vind dat alle overdrives sounds etc. uit de amp moeten komen, niet uit een pedaaltje, mijn tubescreamer is ook een 'lapmiddel'.

Henri H
30 januari 2009, 13:44
Het was een BYOC, maar die is samen met mijn LTD, Boss GT-8 en wat klein spul uit mijn auto gestolen een paar weken geleden. Nu gebruik ik een TS-9dx Turbo Tubescreamer. Leuk ding, maar die gaat binnenkort de werkbank op: die 3 extra standen zijn leuk, maar hebben echt veel en veel teveel laag.

Ik aardig over mijn pedaaltjes-fobie heen gekomen :). Hoewel ik nog steeds vind dat alle overdrives sounds etc. uit de amp moeten komen, niet uit een pedaaltje, mijn tubescreamer is ook een 'lapmiddel'.Damn, da's balen man! Wie steelt er nu een GT-8?! ;)
Was je er tegen verzekerd? Nee zeker....

iWishmaster
30 januari 2009, 14:11
Damn, da's balen man! Wie steelt er nu een GT-8?! ;)
Was je er tegen verzekerd? Nee zeker....
Uit de auto gestolen, da's blijkbaar tot maximaal 125 euro verzekerd (bij Centraal Beheer dan), kleine pleister op de wond en net genoeg om een nieuw raam in mn auto te laten zetten. Auto stond op een parkeerplaats, later hoorde ik dat er in die buurt de laatste weken erg veel auto-inbraken waren geweest. Ik vermoed dat ze niet eens geweten hebben wat ze gestolen hebben die avond ...

Maargoed, weer ontopic :)
(hoewel, volgens mij is alles wel gezegd in dit topic).

WillemdaGuide
30 januari 2009, 14:27
Volgens mij zijn die spullen in de auto gewoon onder je inboedelverzekering verzekerd, althans als ze niet in het zicht laten, misschien eens informeren?

iWishmaster
30 januari 2009, 14:48
Volgens mij zijn die spullen in de auto gewoon onder je inboedelverzekering verzekerd, althans als ze niet in het zicht laten, misschien eens informeren?

Ja klopt, heb ik ook allemaal gedaan. Spullen mogen niet in het zicht liggen en er moet sprake zijn van braakschade. Het gaat dan om spullen die 'tijdelijk buitenshuis verblijven': daarvoor bestaat een aparte clausule met een naar beneden aangepast maximum bedrag.

Overigens, in dit (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=118027) topic staat wat er gestolen is, en in dit (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=118106) topic wat ik uitgezocht heb aan wetten en regels (mocht dit iemand anders eens overkomen in de toekomst).

WillemdaGuide
30 januari 2009, 14:50
tja, vet lullig dan, wees maar blij dat je gitaar niet in de auto lag!!

iWishmaster
30 januari 2009, 14:52
tja, vet lullig dan, wees maar blij dat je gitaar niet in de auto lag!!

Lag er ook in, mijn ESP (LTD) KH-202, die is ook weg. Gelukkig niet mijn strat, die is een heel stuk meer waard ...

robert-gitarist
30 januari 2009, 15:00
Damn, da's balen man! Wie steelt er nu een GT-8?! ;)
Was je er tegen verzekerd? Nee zeker....

Nee, nog erger, wie speelt er nou op een GT-8 ;) :D

Iwish, ik had je topic gelezen inderdaad, vet balen man! :(

zjanke
30 januari 2009, 15:57
Volgens mij zijn die spullen in de auto gewoon onder je inboedelverzekering verzekerd, althans als ze niet in het zicht laten, misschien eens informeren?
Uit ervaring (helaas): Valt er inderdaad onder, maar je hebt een eigen risico en een maximum bedrag wat wordt vergoed. In mijn geval (OHRA) werd er voor ruim 1000 euro gestolen, 250 eigen risico en max 500 valt onder de vergoeding van je inboedel, ik kreeg dus maar 250 euro terug....