PDA

View Full Version : Wie weet het bouwjaar van mijn TELECASTER??



Walleye71
27 januari 2009, 22:44
Hallo gitaristen.

Ik ben in het bezit van een fender telecaster, alleen weet ik het bouwjaar niet. Hierbij een aantal kenmerken van de gitaar, ik wou een foto toevoegen alleen weet niet hoe dit moet :( bij invoegen word er een url gevraagd en die heb ik niet,, wel een map.

Onder het fender logo staan 2 nummers: Pat 2,573,254 3,143,028
In de brug staan ook een 2 tal nummers DES 164227
2,573,254

Achter op de gitaar waar de hals op de body word bevestigd (nekplaat:???: )
Staat een F in gegraveerd met daarboven een 6 cijferig nummer te weten 263371.

Ik heb de hals er ook afgeschroefd gehad daarin stond het volgende nummer in groen gestempeld: 3 429 119B

Allemaal nummers dus het gaat om een telecaster met rosewood toets en de kleur is sunburst.
In de stemmechanieken staat een F in gegraveerd en het Fender logo is zwart met een gouden randje.

Ik hoop dat jullie mij helderheid kunnen verschaffen m.b.t. het bouwjaar van deze gitaar.

Alvast bedankt.

Raytheman
27 januari 2009, 22:50
250000 to 280000 = 1969

Pepe
27 januari 2009, 23:09
Je hebt een oude tele maar weet nada van serialnummers die overal op het net staan?
Vaag.

Walleye71
27 januari 2009, 23:36
Beide heren alvast bedankt voor jullie reactie's.
Googlen op het net maakte mij ook verward m.b.t. het bouwjaar allemaal nummers en logo's etc etc etc :???::???::???:vandaar ook mijn oproep hier. Zelf ga ik ook van 69 uit als ik van het 6 cijferige nummer achter op de neckplate moet uitgaan. Maar ik ben niet echt een kenner op dit gebied dus weet het niet zeker. Ik hoop het uiteindelijks n.a.v. de reacties zeker te kunnen vaststellen.

Arjan12
27 januari 2009, 23:41
Feauteux!!!

Walleye71
27 januari 2009, 23:50
Feauteux!!!

Heb wel foto's maar weet niet hoe te plaatsen hier

rijsberman
28 januari 2009, 00:11
kwak ze op het net (eigen site, photobucket, flickr, mijnalbum oid) en zet hier een link naar de foto tussen img tags. voorbeeldje:
url van foto

Pepe
28 januari 2009, 00:34
Voor serialnummer op neckplate zie de gebruikelijke lijstjes

Pots zijn xxx xx(jaar) xx(week)
Pickups: xxxx xx (jaar)
Heel of neck: 0903 18 62 (Donderdag 26 mei 1976
· 09 = model code (Stratocaster)
· 03 = neck code (maple neck)
· 18 = week code (week 1
· 6 = year code (1976)
· 2 = day of the week code (tuesday)

Afgaande op de neckcode zou het zomaar '71 kunnen zijn, de neckpickups hebben gele wires in die tijd...

Uiterlijke kenmerken zeggen vaak meer dan het serial nummer, dat kan je makkelijk veranderen.
De halscode verandert rond 71 van font, na 72 een ander cutaway enz. Van een afstandje kan je vaak al zien of iets late sixties is of begin seventies.

Orpheo
28 januari 2009, 00:42
Voor serialnummer op neckplate zie de gebruikelijke lijstjes

Pots zijn xxx xx(jaar) xx(week)
Pickups: xxxx xx (jaar)
Heel of neck: 0903 18 62 (Donderdag 26 mei 1976
· 09 = model code (Stratocaster)
· 03 = neck code (maple neck)
· 18 = week code (week 1
· 6 = year code (1976)
· 2 = day of the week code (tuesday)

Afgaande op de neckcode zou het zomaar '71 kunnen zijn, de neckpickups hebben gele wires in die tijd...

Uiterlijke kenmerken zeggen vaak meer dan het serial nummer, dat kan je makkelijk veranderen.


ik weet geen reet van fender serienummers maarrr


tuesday is dinsdag!!!! thursday is donderdag...

Pepe
28 januari 2009, 00:57
Touche. Mijn frans is beter dan mijn engels zo blijkt.

barno
28 januari 2009, 01:09
Touche. Mijn frans is beter dan mijn engels zo blijkt.

Touché moet wel mèt accent aigu, hé
:)

Walleye71
28 januari 2009, 09:44
Ik zal proberen vandaag een aantal foto's online te zetten van de telecaster.
Dit maakt het misschien iets gemakkelijker.
Tot zover alvast bedankt voor jullie moeite.

Walleye71
28 januari 2009, 10:10
Dit is de link waar ik de foto's op het gezet.

http://www.hottingastate.nl/telecaster.htm

Luke-wannabe
28 januari 2009, 10:16
Weet niet precies wat je fout hebt gedaan, maar zo is -ie wel te zien..

http://www.hottingastate.nl/images/Tele/voorkant.jpg

Dit zit er wel typisch uit als die overstap naar CBS periode. 4 punts hals, serienummer op de brug, correcte bodyvorm (60's) tegenover F style tuners, makkelijk gespoten burst op de achterkant en het grote logo op de kop (70's).
'69 kan dus heel goed.
Trouwens, wat een mooie gitaar! Ga je hem verkopen? Nee toch? Dat ding word alleen nog maar meer waard!

humbucker
28 januari 2009, 10:31
pffffff, wat een geil ding!!!!!:o

Mr.Fingers
28 januari 2009, 11:14
Wat luke zegt, een "veneer" rosewood toets, TV-friendly-logo, F-tuners, enkele stringtree, walnut plug, targetburst,... Duidelijk een laat jaren '60 telecaster (1969 kan zeker kloppen). Zelfs de ashtray heb je er nog bij! Geile plank :o. Die DES, en PAT. nummers die je opnoemt zijn patentnummers voor de telecaster (qua vorm en dergerlijk), die staan op iedere gitaar. Via patentnummers & hun plaatsing kun je wel je gitaar indelen per "periode" van een paar jaar. De gegeven codes zijn typerend voor een gitaar tussen 1968 en 1970/71. Aan de serienummer (op de neckplate), potmetercodes of neckstempel kun je je gitaar veel duidelijker dateren. Die gestempelde "code" in de hals is het typenummer van de hals. Vroegâh (tot 1966 ongeveer) stond hier effectief een code als "2 FEB 66 B" in, wat dan wou zeggen: 2 = necktype (in dit geval strat), maand & jaar, neckbreedte (A= smal, B= standaard, C=breed). In 1966 is m'n overgeschakeld op "529129B" achtige codes, waarbij 5 staat voor Precision-bass, 291 voor lot-code, 2 voor februari, 9 voor 1969, en B voor de breedte. Toegepast op uw telecaster geeft dit: "3429119B", dus 3= telecaster, 429= lotnummer, 11= november, 9=1969, B is standaardbreedte. Uw gitaar komt dus uit november 1969 ;)


@Luke: De yoda spreekt u toe. In 1966 was de CBS-overgang, toen veranderde het logo van spaghetti (zoals op uw telecaster) naar het TV-friendly (zoals op bovenstaande tele). De "overgangstelecaster" wordt gekenmerkt door een "Transition-logo. In se is dat een TV-friendly, maar dan met goud gevuld, en met "telecaster" er int klein naast. Bovenstaande telecaster is gewoon een zuivere CBS.

http://online.physics.uiuc.edu/courses/phys498pom/guitars/guitar_pix/66Tele_Blonde_headstock.jpg
Transition-logo op een vroege 1966 telecaster

Walleye71
28 januari 2009, 11:49
Nogmaals bedankt voor de informatie, plus een heleboel andere leuke wetenswaardigheden over dit instrument die ik niet wist over dit model.

Voor alle duidelijkheid deze gitaar is dat het misschien in de toekomst een collectors item zou kunnen worden, niet te koop!!!
Er hangt een zeer grote emotionele waarde voor mij aan deze gitaar, en bescherm de gitaar dan ook met m'n leven al zou iemand er nog zoveel voor bieden. Uiteraard speel ik er natuurlijk wel op, hij moet wel nog even goed afgesteld worden dit laat ik door een goede gitaarbouwer doen hij heeft jarenlang onbespeeld in de koffer gelegen n.l.

Maar hij klinkt en speelt al goed vind ik zelf. Ik ben blij dat ik nu ongeveer het geboortejaar van mijn kindje weet geweldig!!, mijn kindje is zelfs 2 jaar ouder dan ikzelf:???:

Mr.Fingers
28 januari 2009, 11:51
collecters-item ZOU worden. In deze staat, met die opties IS het er al een (originele koffer ook zeer waarschijnlijk, en zelfs de originele brugcover erbij). Wees er maar zuinig op ;)

Luke-wannabe
28 januari 2009, 12:39
@Luke: De yoda spreekt u toe. In 1966 was de CBS-overgang, toen veranderde het logo van spaghetti (zoals op uw telecaster) naar het TV-friendly (zoals op bovenstaande tele). De "overgangstelecaster" wordt gekenmerkt door een "Transition-logo. In se is dat een TV-friendly, maar dan met goud gevuld, en met "telecaster" er int klein naast. Bovenstaande telecaster is gewoon een zuivere CBS.

http://online.physics.uiuc.edu/courses/phys498pom/guitars/guitar_pix/66Tele_Blonde_headstock.jpg
Transition-logo op een vroege 1966 telecaster
Ik ben ook geen vreemde in Fender-land ;). Ik weet dat dit een pure CBS-sert is, maar er zijn nog onderdelen uit het pre CBS tijdperk (of in ieder gevaal voor dat er iets nieuws was ontworpen) gebruikt. 4 punts halsbevestiging, body, etc. Daarom zei ik 'overgangstijdperk'. Maar officieel is het al CBS natuurlijk.



@ Walleye: Goedzo! Hou hem maar lekker bij je! Dat word een leuke financiële meevaller voor degene die hem gaat erfen van je.

Arjan12
28 januari 2009, 13:13
Geile shit!

http://www.nerve.com/CS/blogs/61fps/teacher-boner.jpg

JelmerOnGuitar
28 januari 2009, 13:15
Súpervet ding

Maroon
28 januari 2009, 13:30
Heb je hem goed verzekerd TS? Want dit stukje hout is zeker een klein vermogen waard. :cheerup:

leip dingetje!

@arjan, geile foto! :seriousf:

Walleye71
5 februari 2009, 21:21
Mensen nogmaals bedankt voor jullie hulp en reacties mbt deze gitaar.
Misschien tot horens.

teledude
8 februari 2009, 10:23
Probeer dit eens?

http://www.guitardaterproject.org/fender.aspx

guitarkid
8 februari 2009, 14:20
Probeer dit eens?

http://www.guitardaterproject.org/fender.aspx

Leuke link, bedankt...!!

Gr. C.

richwoodplayer
8 februari 2009, 14:35
die link is al zooo vaak gepost!
als mensen nou eens de zoekfunctie zouden gebruiken:stop: