PDA

View Full Version : Welke pickups in een telecaster heb ji? En waarom???



Sinner1980
27 januari 2009, 22:30
In mn les paul zitten standaard burstbucker pros, en die laat ik er lekker in want die zijn top.
In mn telecaster (volgens mij een Highway One) zitten daarentegen pups die wel ok zijn, en das natuurlijk niet goed genoeg. Ik ga dan ook binnenkort andere pups halen voor mn tele maar heb nog geen idee welke...

Ik speel op mn tele hoofdzakelijk Hendrix, Stevie Ray Vaughan (dat is ook de sound die ik erg mooi vind en ja, ik weet dat die gasten op een strat spelen maar die komt later dit jaar of dat jaar daarop). Ook speel ik graag wat Guns & Roses/ACDC achtig slagwerk en in een gekke bui trap ik de gain open en speel ik wat a la Smashing Pumpkins...Conclusie is dus denk dat er wat hottere pups in gaan...maar welke:???:

Ook ben ik benieuwd naar jullie pickups en waarom je die gekozen hebt dus kom maar op met de antwoorden:satisfie:

Hendriks
27 januari 2009, 22:36
Ik heb een GFS Fatbody in de hals gehad , hiermee zijn zeker goede strat geluiden te krijgen, ik heb hem vervangen omdat ik toch wat meer de traditionele tele sound wou, bovendien heb ik al een stat.

MarkV
27 januari 2009, 22:37
In mn les paul zitten standaard burstbucker pros, en die laat ik er lekker in want die zijn top.
In mn telecaster (volgens mij een Highway One) zitten daarentegen pups die wel ok zijn, en das natuurlijk niet goed genoeg. Ik ga dan ook binnenkort andere pups halen voor mn tele maar heb nog geen idee welke...

Ik speel op mn tele hoofdzakelijk Hendrix, Stevie Ray Vaughan (dat is ook de sound die ik erg mooi vind en ja, ik weet dat die gasten op een strat spelen maar die komt later dit jaar of dat jaar daarop). Ook speel ik graag wat Guns & Roses/ACDC achtig slagwerk en in een gekke bui trap ik de gain open en speel ik wat a la Smashing Pumpkins...Conclusie is dus denk dat er wat hottere pups in gaan...maar welke:???:

Ook ben ik benieuwd naar jullie pickups en waarom je die gekozen hebt dus kom maar op met de antwoorden:satisfie:

Als je een strat achtig geluid uit een Tele wilt, moet je in de nek positie een 'twisted tele' pickup zetten. Lijkt erg op een Strat.

Daarna zou ik voor een beetje hete brug PU gaan, misschien een stacked achtig iets (humbucker in SC formaat) zoals een little '59 en met coil split aansluiten als je een echte brug single coil wilt.

Bij de meeste elementen makers kan je gewoon sound samples luisteren voor de verschillen (Seymour Duncan (JB variant), DiMarzio (Area T hot), of de meer boutique Bardens, Bare Knuckle, etc)

Sinner1980
27 januari 2009, 22:49
Hoe zit het met die Texas custom pups van Fender zelf, is dat wat?

Orpheo
28 januari 2009, 00:44
ik heb rare elementen erin zitten. veel dc's, dikke magneten als polepieces. dikke telesound, absoluut. stratsound zit er niet in, no way. maar man man, wat klinken die pups toch lekker...instant status quo, instant cheap trick, instant Airbourne (hoewel dat xplorer is maar toch).

Pepe
28 januari 2009, 00:53
Ja Orph, daar heeft ie wat aan http://www.gitaarnet.nl/forum/images/icons/icon10.gif

Aan mijn contributie trouwens ook niks, ik doe in vintage dingen.
Corgan, Hendrix, SRV en de Claptons doen het allemaal met vintage pickups, er is een rare misconceptie dat je voor een heavy geluid een hot pickupje nodig hebt en daar speelt Fender graag op in met zijn Texas Hots en ander CS spul.
Niettemin, voor een meer humbucker achtig geluid zijn er genoeg stacked telecoils te vinden, een Texas Hot is meer vintage dan humbucker.

Het heeft alleen niks meer met een tele sound te maken he maar alles kan.

Lexvandoef
28 januari 2009, 01:22
Tsja, ik speel zelf ook het liefst met lower-output elementen, ik heb in mijn tele een setje Fender CS Nocasters zitten, typisc tele-geluid met enorm veel kloten.

Luke-wannabe
28 januari 2009, 01:38
Ik heb Tonerider vintage plus. Typische vintage telesound.

hoofd
28 januari 2009, 04:51
Ik heb in m'n tele Fender pups zitten, die ook in de '52 RI zitten, en dat zijn hele goede pups. Voor stevig rockslaggitaar heb je echt geen hetere dingen nodig, je hebt iets bijtends nodig, iets wat lekker overal doorheen klinkt.. En daar is het gewoon een geweldige pup voor. Izzy, de slaggitarist van GnR, speelde ook graag op een tele en dat hoor je. Overigens kan ik met m'n tele ook perfect Smashing Pumpins-achtige meuk spelen en nog verder.

Hendriks
28 januari 2009, 08:32
Texas specials doen niet wat je er van verwacht , de strat uitvoering ervan zijn hot , inderdaad srv ,etc. De tele TS vond ik helemaal niet hot beetje midlle off the road , ik was er niet weg van.

Orpheo
28 januari 2009, 08:45
Ja Orph, daar heeft ie wat aan http://www.gitaarnet.nl/forum/images/icons/icon10.gif

Aan mijn contributie trouwens ook niks, ik doe in vintage dingen.
Corgan, Hendrix, SRV en de Claptons doen het allemaal met vintage pickups, er is een rare misconceptie dat je voor een heavy geluid een hot pickupje nodig hebt en daar speelt Fender graag op in met zijn Texas Hots en ander CS spul.
Niettemin, voor een meer humbucker achtig geluid zijn er genoeg stacked telecoils te vinden, een Texas Hot is meer vintage dan humbucker.

Het heeft alleen niks meer met een tele sound te maken he maar alles kan.

zit wat in. voor lekkere pinches is vaak een element met minder output beter. toch is meer output vaak wel lekker om bv een amp over z'n nek te laten gaan. veel output met het karakter van weinig output... :cheerup: tja, dat zijn mijn eigen ontwerpen, en boy, die werken als een tierelier. (medium sized alnico 8 of ceramic 8 in combinatie met 12kohm dc, met een dikkere draad, dus exponentieel minder verlies in hoog)

ik zit ook nog te denken aan een draadstopper van ongeveer 50 ohm, maar daar moet ik even goed over nadenken (om draadreflecties tegen te gaan).

ja, ik studeer natuurkunde om pickups te ontwerpen, ghehe

jvw
29 januari 2009, 20:35
Heb in m'n Tele bij de neck een Seymour Duncan STR3 Element (Quarter-Pound) en bij de brug een Seymour Duncan STHR1b Element (Hot Rails). Heeft niets meer met Tele sound van doen, maar 't gaat als een raket.

Tupelo
29 januari 2009, 20:51
Tsja, ik speel zelf ook het liefst met lower-output elementen, ik heb in mijn tele een setje Fender CS Nocasters zitten, typisc tele-geluid met enorm veel kloten.Ik wil mijn little 59 for tele daarmee vervangen omdat ik toch het enkelspoel karakter mis.

Heb ik 1 vraag daarover...
Ik begrijp dat je verschillende toonregelingen voor dit ene element kunt regelen met de 3 way switch.
Ben erg slecht in technische aangelegenheden, dus vergeef me als deze vraag dom is; maar gaat dat buiten de tonepot om..?

Het is namelijk zo dat ik op mijn gepimpte Blade al een guitarfetish 25db mid/treb boost/cut heb zitten, een 3-way switch en een 2e 3-way switch (die in originele staat de VSC regelde) die ik nu voor serie/parallel/enkelspoel van de little '59 gebruik.

Om mijn Tele maximaal bruikbaar te maken zou ik die 2e switch dan willen gebruiken voor wat normaal gesproken de 3-way switch is; maar ik vraag mezelf dus af of dat zomaar kan doordat ik geen normale maar actieve toonregeling op mijn gitaar heb.

Oh ja... voor de topicstarter:

* Little ‘59™ for Tele ST59-1b > less humm, meer power, clean iets minder echter door de schakelingen i.c.m. met de 25db mid/treb boost/cut ook clean bruikbaar.

* Vintage Rhythm STR-1 > aanbevolen combi met little '59 door SD; aanvaardbaar, klinkt lekker op zichzelf, clean, opnieuw i.c.m. de boost/cut veel mogelijk, krijg er een redelijk jazz geluid uit tot iets als een dik brullende nekpup op een LP.

Sinner1980
29 januari 2009, 21:46
Bedankt allemaal voor jullie reactie zover, ik ben ze aandachtig aan t bestuderen..mij benieuwen waar ik op uit kom:satisfie:

livepulse
29 januari 2009, 22:26
Dan geef ik je nog een optie: de T-Neck en T-Bridge van Joe Barden. Luister maar naar Danny Gatton voor een idee over het geluid. Uiteraard kan je er veel verder in gaan maar dat zijn voor mij de enige elementen die in mijn Tele horen.

Klaasj Vaak
29 januari 2009, 22:31
Ik heb mijn heil gevonden in Bare Knuckles 'Brown Sugar' elementen. Ik heb ze in twee tele's gehad, heb er ook weer eentje bij de brug in m'n esquire zitten, het ding doet precies wat ik wil. Twang (a lot!), vrij helder, maar ook met meer oversturing tot zware distortion gaat het als een malle.

Arjan12
29 januari 2009, 22:57
Kan je eigenlijk niet gewoon een Strat neck-element in een Tele schroeven? Lijkt me best lekker klinken. Ik ben helemaal weg van de Strat neckpup en hou totaal niet van de brugpup. Ik vind de Tele brugpup juist geweldig. Het beste van twee werelden dus...

Pepe
30 januari 2009, 00:27
Nee, een tele neckpup is iets kleiner dan een strat pickup.
Maar een goeie tele neckpup wil je niet ruilen voor een stratpup, die jazzy sound maakt een tele o.a. veelzijdiger dan een strat.
Als je belltone zoekt, een nocaster neck pup is niet echt een jazzer maar wat bluessier dan de meeste tele neck pups.

stikel
30 januari 2009, 00:35
Tele Highway : Seymour Duncan STHR-1b Hotrails for Tele (bridge)
Seymour Duncan STR-2 Hot Rhythm for Tele (neck)


Tele Koa: Seymour Duncan® APTR-1, APTL-1, (Neck/Bridge) (AP=Alnico Pro)


Greetz Jan en zoon

Lexvandoef
30 januari 2009, 01:36
Ik wil mijn little 59 for tele daarmee vervangen omdat ik toch het enkelspoel karakter mis.

Heb ik 1 vraag daarover...
Ik begrijp dat je verschillende toonregelingen voor dit ene element kunt regelen met de 3 way switch.
Ben erg slecht in technische aangelegenheden, dus vergeef me als deze vraag dom is; maar gaat dat buiten de tonepot om..?

Het is namelijk zo dat ik op mijn gepimpte Blade al een guitarfetish 25db mid/treb boost/cut heb zitten, een 3-way switch en een 2e 3-way switch (die in originele staat de VSC regelde) die ik nu voor serie/parallel/enkelspoel van de little '59 gebruik.

Om mijn Tele maximaal bruikbaar te maken zou ik die 2e switch dan willen gebruiken voor wat normaal gesproken de 3-way switch is; maar ik vraag mezelf dus af of dat zomaar kan doordat ik geen normale maar actieve toonregeling op mijn gitaar heb.


Even kijken of ik je vraag begrijp Tuup :).

Je wilt de 1e 3-way switch gebruiken voor het normalen switchen van elementen (neck/neck+brug/brug)? En dan je actieve toonregeling behouden. En je 2e 3-way switch gebruiken om een soort van brug toonregeling presets te maken?

volgens mij zou het wel mogelijk moeten zijn icm je actieve toonregeling, alleen lijkt het mij niet zo handig.

Hoe dit Nocasters trouwens origineel gesoldeerd zitten is:
1: neck + condensator (wollige sound)
2: brug + neck erbij draaien (pot ipv tonepot)
3: brug

Volgens mij bedoel je dit met die 3-way tone-switch, anders snap ik niet wat je bedoelt. Het is dus eigenlijk geen 3-way tone-switch maar een gewone switch met een preset voor de neck (wollige sound).

telecastermaster
30 januari 2009, 10:16
Hohner telecaster: Fender Texas specials
Fender MIJ pink paisley tele 1: Harmonic Design
Fender MIJ pink paisley tele 2:Fender nocaster
Rockinger tele: Van Zandt

Tupelo
30 januari 2009, 15:25
Even kijken of ik je vraag begrijp Tuup :).

Je wilt de 1e 3-way switch gebruiken voor het normalen switchen van elementen (neck/neck+brug/brug)? En dan je actieve toonregeling behouden. En je 2e 3-way switch gebruiken om een soort van brug toonregeling presets te maken?

volgens mij zou het wel mogelijk moeten zijn icm je actieve toonregeling, alleen lijkt het mij niet zo handig.

Hoe dit Nocasters trouwens origineel gesoldeerd zitten is:
1: neck + condensator (wollige sound)
2: brug + neck erbij draaien (pot ipv tonepot)
3: brug

Volgens mij bedoel je dit met die 3-way tone-switch, anders snap ik niet wat je bedoelt. Het is dus eigenlijk geen 3-way tone-switch maar een gewone switch met een preset voor de neck (wollige sound).
Thanx !!

Oh o.k., ik dacht dat het daadwerkelijk 3 sounds op 1 element betrof, omdat ik vaak die 3 way switch zie en enkel een brugelement (nekelement wil ik zo laten, het is de brugpup die ik wil vervangen met een nocaster exemplaar).
Het is dus niet zo dat ik die presets wil, maar ik dacht juist dat er van zoiets sprake was.

Hmm... in dat geval zou ik met een overbodige 3 way switch blijven zitten; kijken of ik nog ruimte heb om iets anders spannends on board te gooien daartoe... :D

Lexvandoef
30 januari 2009, 15:58
Oh w8, jij bedoelt meer een Esquire dan, als ik het zo lees.

Dan wordt er 1 pickup gebruikt (brug) en kan je de tonepot er tussen uit switchen en dan die preset (bassige) stand:

1: brugpu naar vol-, geen tone-pot.
2: brugpu naar vol- en tone-pot.
3: brugpu naar vol-pot en fixed treble roll-off (bassige stand).

Dat zou je met de brugpu kunnen doen, en dan met de 1e 3-way switch kunnen kiezen tussen brug/brug-nek/nek.

Tupelo
30 januari 2009, 16:14
Duhhu... Esquire... Nocaster; je hebt gelijk, dat bedoel ik !!
Wauw; gaat dat 'm worden denk ik !!
Tenminste.. eens wat soundsamples luisteren.
Maar dat klinkt aangenaam qua schakelingen en mogelijkheden; i.c.m. met die actieve toonregeling... ben benieuwd !! :)

Lexvandoef
30 januari 2009, 16:18
Haha tof! Succes! Ik hem mijn tele (met setje Nocasters) gewoon redelijk standaard gehouden, doet al meer dan genoeg voor mij :).

Ben je trouwens je Telesonic al kwijt?

Tupelo
30 januari 2009, 16:25
Ja is inmiddels verkocht.
Mis 'm nog niet dus dat is goed.
Voorlopig komt er geen nieuwe bij, tenminste geen Elektrische want ik speel vooral akoestisch.

Heb nog wel wat ideeën voor de Blade dus... brugpup wil ik echt vervangen t.z.t. want die little '59 is uiteindelijk toch niet helemaal mijn ding.
Verder zou ik er eventueel nog ooit een Bigsby op willen en misschien een P90 als midden element ofzo (waarom niet gewoon alles op 1 gitaar..?)

Mocht ik ooit de loterij winnen heb ik nog wel plaats voor een ES335-achtige, bij voorkeur een Guild Starfire... maar voorlopig houd ik het zo.
1st. maar eens mijmeren hoe verder bezig te zijn met muziek in de toekomst, zo straks, zonder band... :)

Lexvandoef
30 januari 2009, 16:30
Oke, was wel een mooie gitaar, maar ja, als je hem niet gebruikt is het ook zonde.

Trouwens, wat zit er nu in de neck van je blade? Ik geloof niet dat je een Nocaster brugpu los kan kopen (maybe ebay?). De neckpickup uit dat setje is ook een goeie trouwens hoor!

Een p90 in het midden en een bigsby, hmmm dat gaat een mooie tele worden Tuup! :D

Tupelo
30 januari 2009, 16:56
Nekpup is nu

* Vintage Rhythm STR-1 > aanbevolen combi met little '59 door SD; aanvaardbaar, klinkt lekker op zichzelf, clean, opnieuw i.c.m. de boost/cut veel mogelijk, krijg er een redelijk jazz geluid uit tot iets als een dik brullende nekpup op een LP.

Actieve toonregeling werkt het prettigste op de nekpup; is echt veel variatie mee mogelijk, op de brugpup doet het niet veel, weet niet of dat aan die little '59 ligt of dat dat sowieso het geval zal zijn, het veroorzaakt sowieso wat meer humm... en om die reden heb je geen little '59 op je tele.
Dus het idee dat de brugpup voorbij de toonregeling gaat staat me wel aan.
Verder mis ik echt de bite van een enkelspoel op de brug; is toch een beetje surrogaat dat little '59 idee.

Ergens onderweg (denk eigenlijk nadat ik mijn Höfner Elektrisch heb laten maken) ben ik omgeslagen. Ben nu ook zo een exemplaar geworden dat liever een goedkopere in de smaak vallende gitaar customized i.p.v. een dure gitaar koopt.

zjanke
30 januari 2009, 17:01
Heb in m'n Tele bij de neck een Seymour Duncan STR3 Element (Quarter-Pound) en bij de brug een Seymour Duncan STHR1b Element (Hot Rails). Heeft niets meer met Tele sound van doen, maar 't gaat als een raket.

Ik heb een set Quarterpounders en het halselement is wat warmer en het brugelement bijt een stuk meer. Clean vind ik het nog steeds een telecaster, als je gaat scheuren dan is het inderdaad allemaal veel steviger (meer mid) dan een standaard telecaster element.

Sinner1980
1 februari 2009, 19:43
Voor de mensen die het interessant vinden wil ik toch mijn (waarschijnlijke) keuze evn laten weten.
Er gaat een setje Bareknuckles in, Brown Sugar. Die audiosamples daarvan klinken wel erg lekker. Nu nog even kijken wanneer en door wie ik ze laat inbouwen en heel misschien, als het simple blijkt ga ik zelf een poging wagen...engig

Klaasj Vaak
1 februari 2009, 20:15
Goeie keus! Ga je met zekerheid geen spijt van krijgen.:)

Sinner1980
1 februari 2009, 20:22
Goeie keus! Ga je met zekerheid geen spijt van krijgen.:)

Hedb jij ze dr ook in zitten? Ik vraag me af of pups wisselen überhaupt moeilijk is om zelf te doen

Orpheo
1 februari 2009, 21:01
Hedb jij ze dr ook in zitten? Ik vraag me af of pups wisselen überhaupt moeilijk is om zelf te doen

nee, tis makkelijk om te doen. brug eraf, slagplaatje eraf, schroefies los, erin zetten, solderen is zo gepiept als je gewoon kunt solderen. maar zelfs dat leer je in 10 tellen.

Klaasj Vaak
1 februari 2009, 21:06
Hedb jij ze dr ook in zitten? Ik vraag me af of pups wisselen überhaupt moeilijk is om zelf te doen


Ik heb mijn heil gevonden in Bare Knuckles 'Brown Sugar' elementen. Ik heb ze in twee tele's gehad, heb er ook weer eentje bij de brug in m'n esquire zitten, het ding doet precies wat ik wil. Twang (a lot!), vrij helder, maar ook met meer oversturing tot zware distortion gaat het als een malle.

En ik maar denken dat ie mede dankzij mijn tip tot z'n keus is gekomen!:(

Het elementen insolderen is opzich niet moeilijk, mits je maar kan solderen natuurlijk!:p Bij mijn eerste poging sloopte ik direkt een potmeter, omdat ik veel te lang met de soldeerbout op één plek zat te drukken. Niet nodig bleek achteraf. Mooi klein soldeerboutje, wat vet, wat tin en de meesten kunnen het.

Sinner1980
1 februari 2009, 21:27
En ik maar denken dat ie mede dankzij mijn tip tot z'n keus is gekomen!:(

Het elementen insolderen is opzich niet moeilijk, mits je maar kan solderen natuurlijk!:p Bij mijn eerste poging sloopte ik direkt een potmeter, omdat ik veel te lang met de soldeerbout op één plek zat te drukken. Niet nodig bleek achteraf. Mooi klein soldeerboutje, wat vet, wat tin en de meesten kunnen het.

Jouw tip zorgde er idd voor dat ik de samples heb beluisterd, sorry man!
Was ff te laks om terug te lezen en wist niet dat JIJ die gepost had...laks en lui, I know...that's me...sorry dude:(

Ik kan wel degelijk solderen (soldeer wel eens ledpanelen enz op mijn werk0 dus dat mag geen probleem vormen, vind het eigenlijk ook wel stoerder om het zelf te doen...scheelt geld en het heeft wel wat. Als ik ze besteld heb en het project gaat van strat laat ik het wel even weten..mocht ik er niet uit komen dan trek ik wel even bij jullie aan de bel,bedankt nog mannen:satisfie:

Klaasj Vaak
1 februari 2009, 21:28
Van strat gaat? Het was toch een tele??:D

Sinner1980
1 februari 2009, 22:45
Van strat gaat? Het was toch een tele??:D

Scherp...heel scherp:satisfie:

dml
2 februari 2009, 09:34
Heb in twee van de drie Tele's Dimarzio Super Distortion's zitten, zowel in nek- als in brugpositie. Met het uittrekken van de volumepot schakel ik ze naar single coil. En waarom Super Disto's? Omdat ze voor mij lekker klinken, ze klinken vrij helder en gesplit knauwen ze ook. De combinatie van gitaar, deze elementen en versterker hebben mij anderhalf jaar geleden doen besluiten m'n Musicman's van de hand te doen. In m'n derde Tele zitten voor de time being GFS ProTube humbuckers, maar daar gaan ooit nog andere pups in, wellicht iets actiefs.

demetalenman
2 februari 2009, 16:09
Ik heb een us standaard tele. Daarin heb ik in de brug een dimarzio chopper T gehangen en in de nek een twang king.

Ik heb ook nog een mexicaanse tele. Daarmee heb ik veel mee geexperimenteerd kwa elementen. Ik heb er een Seymour duncan Little 59 in gehad, quarter pound in brug en nek. Nu heb ik de elementen uit de amerikaan gehaald en ze er in gezet. En dat klinkt beter dan de seymour duncans.

Maar van de dimarzio's ben ik uiterst gecharmeerd. Veelzijdig en ze kunnen vreselijk heerlijk scheuren.

Pepe
2 februari 2009, 19:46
In de '52 JV een antiquity in de neck, een Duncan broadcaster bij de brug
De '69 thinline is geheel genocasterd
In de '73 zitten de originele Fender pickups.