PDA

View Full Version : Overdrivende Vox?



Chroxy
27 januari 2009, 21:48
als vaste lezer van dit forum deel ben ik behoorlijk op de hoogte van de verschillende drive/distortionpedalen. Ondanks het gebruik van de search kon ik geen super antwoord vinden, en iets vragen kan nooit kwaad ;)

Ik ben in het bezit van een Vox AC-15 (met greenback speaker) en JCM800. Beiden gebruik ik, maar ik zou ook de Vox graag eens als standalone versterker gebruiken. Ik heb dus een drive nodig. ik heb flink wat drives al geprobeerd, van de standaard gare Bossjes tot Blueboy's Deluxe, tot crunchbox tot marshall shredmasters etc.. Ik weet dat mijN Vox moeilijk pedalen slikt en alles klonk niet goed genoeg.

Wat ik zoek:
- Drive/Distortionpedaal die zeg maar mijn Vox in het Marshall jcm800 gebied duwt.
- Niet teveel compressie; ik zoek een open, dikke crunch (crunchbox vond ik teveel gain en teveel compressie)
- liever 1 pedaal dan 2 pedalen stapelen
- TS-9 is best lekker, maar wordt erg dun/erg bij iets meer gain. Daarnaast mag de mid-hump iets minder.
- 9 volt aansluiting
- liever niet groter dan een lil big muff/trex grootte

OCD is een kanshebber, maar ik hoor veelal dat hij vooral goed is om een licht crunchende amp over zijn nek te laten gaan. Mijn vox staat helemaal clean.

Tips anyone?:)

Bernd Veenema
27 januari 2009, 21:58
Ik weet dat Michael AE en Tristan goede ervaringen hebben met de Homebrew Electronics Big D/Vox (Matchless) combinatie.
Ik zou even op een reactie van 1 van hen wachten. Zij hebben veel pedalen getest destijds!

the sure thing
27 januari 2009, 22:05
Ik heb jarenlang een VOX ac 30 gehad en had ook moeite een goede dist te vinden. Je zou de Fulltone Dist Pro kunnen proberen. 2e hands zijn ze goed betaalbaar. Ze zijn erg breed instelbaar, klinken goed met enkelspoelers en hebben zeker geen mid-hump.

Voor wat mildere overdrive kan je de fulldrive proberen. Reageert ook errug goed op een VOX. Hij heeft destijds mijn TS-9 vervangen.

jutter
27 januari 2009, 22:05
Ik zat te denken aan een H+k TubeFactor. Gebruik hem zelf over een amp met EL-84 en een amp met 6L6. Klinkt op beide erg goed.

dunnoaname
27 januari 2009, 23:27
Misschien een van de blackstar pedalen? Ik heb de distortion, en ben erg blij er mee. Door de uitgebreide toonregeling kan je hem wat aan je versterker aanpassen. JCM 800-achtige geluiden haal je er zeker uit.

bastiaanvanbeek
28 januari 2009, 07:48
ik weet niet wat je budget is, maar ik heb zelf hele goede ervaringen met de volgende pedalen:

- ProCo RAT (stabiel, strak en veelzijdig met 3 knoppen)
- Tonebone Classic (erg duur, maar oneindig veel afstel mogelijkheden)
- Alle distortions van Maxon (ongv. hetzelfde als de RAT, misschien iets beter nog, alleen iets duurder)

ik speel zelf op een vox ac30, en idd niet alle distortions klinken er even goed op. ik had geluk met de ProCo RAT, die er meteen goed op klonk.

j3r03n
28 januari 2009, 10:25
Ik heb een AC30 CC2x en gebruik daarbij een Visual Sound Jekyll & Hyde (tubescreamer + distortion in één pedaal). Hij klinkt echt geweldig op de AC30, ik heb hem echter nooit op een AC15 geprobeerd.

Les Paul R8
28 januari 2009, 10:27
ProCo Solo duwt je Vox nog voorbij JCM800, zonder dat de dynamiek verloren gaat in eindeloze compressie. Voor mij is het iets te veel, maar ik denk dat het voor jou de moeite van het proberen waard is.
Zelf gebruik ik graag een Blues Pro met mijn AC15.

marc_o
28 januari 2009, 10:57
Mijn AC-15 klonk goed met de Jeckyll& Hyde, zonder meer.
Ik denk dat een barber Direct drive het er ook goed op gaat doen.
Beide pedalen om en nabij de 150 eurootjes.

iWishmaster
28 januari 2009, 11:27
TS-9 is best lekker, maar wordt erg dun/erg bij iets meer gain. Daarnaast mag de mid-hump iets minder.

Aangezien je die wel wat vond, probeer eens een Turbo Tube Screamer, de TS-9DX. De 3e stand gebruikt LED's in plaats van silicium diodes en en de filter laat mee bas door. Levert een minder compressed, open geluid, het hoog blijft beter intact en een stevige dosis laag meer.

Ik heb het pedaal pas een paar dagen en heb nog alleen nut voor de TS-9 en de 3e stand (naam vergeten, iets van 'hot' ofzo) gevonden, de rest is nogal onbruikbaar vond ik. Tevens is dit pedaal makkelijk om zelf aan te sleutelen als je dat wilt: je kunt de modi die je fijn vind intact laten en met de andere zelf wat sleutelen (ik ben zelf wat onderzoek naar leuke mods aan het doen).

Sinner
28 januari 2009, 12:30
Heb zelf een AC- 30 en ik vind de MXR GT-OD ideaal

Mitch
28 januari 2009, 12:35
Een OCD kun je hier prima voor gebruiken, die is zeker niet méér geschikt om licht oversturende amps te boosten.

duckman
28 januari 2009, 12:42
visual sound J&H is een goed keuze.
Zelf heb ik ook de Carl Martin Plexitone over een orange gehoord ( ook EL84 class A) en dat klonk erg goed.

MarkV
28 januari 2009, 13:04
Zelf heb ik ook de Carl Martin Plexitone over een orange gehoord ( ook EL84 class A) en dat klonk erg goed.

Plexitone doet het erg goed op een Vox. Mooi Marshall geluid en meteen een boost erbij.

Chroxy
29 januari 2009, 13:03
bedankt voor alle reacties! Met name de reacties van mensen die een Vox hebben en het probleem kennen (moeilijke amp voor pedalen)..

Zelf vond ik een J&H nooit zo lekker klinken, hoewel ik hem nooit op mijn huidige vox heb geprobeerd. En een RAT, gaat die niet TEver qua gain (en compressie)? Ik heb een lil big muff die leuk is, maar eigenijk alleen voor hele dikke, vadsige riffs, is de rat ook zo?

Ondertussen komt er een Fulltone distortion pro aan! Ik hou jullie op de hoogte

Don Olivier
29 januari 2009, 13:10
Weleens een Boss OD-2 of SD-1 geprobeerd? Klinkt ook goed hoor. Persoonlijk vind ik de OCD best steriel en karakterloos klinken

Chroxy
29 januari 2009, 13:36
Ik heb tijden lang een SD-1 gebruikt als boost voor mn Marshall.. allemaal net niet. Ook als drive zelf (lichte crunch) was hij vreselijk schel op mn vox, alsof ik over een transistor cube-je speelde..

De TS-9 is daarin beter (lichte crunch) en als lichte boost. Alleen bij wat meer drive (wat ik nu zoek) komt hij echt te kort.

the sure thing
29 januari 2009, 14:14
Ondertussen komt er een Fulltone distortion pro aan! Ik hou jullie op de hoogte Hou ons zeker op de hoogte! Neem wel ff de tijd om het pedaal (en je amp!) goed in te stellen. De Dist pro heeft veel regelknopjes, en ze hebben ook allemaal effect :) en ze interacteren ook met elkaar. In dit geval zou je wat kunnen hebben aan de gebruiksaanwijzing. Die is vast als pdf op het internet te vinden en anders wil ik wel een kopie'tje voor je maken :)

marc_o
29 januari 2009, 14:23
bedankt voor alle reacties! Met name de reacties van mensen die een Vox hebben en het probleem kennen (moeilijke amp voor pedalen)..

Zelf vond ik een J&H nooit zo lekker klinken, hoewel ik hem nooit op mijn huidige vox heb geprobeerd. En een RAT, gaat die niet TEver qua gain (en compressie)? Ik heb een lil big muff die leuk is, maar eigenijk alleen voor hele dikke, vadsige riffs, is de rat ook zo?

Ondertussen komt er een Fulltone distortion pro aan! Ik hou jullie op de hoogte


Tip voor de J&H: Gebruik 'm andersom, oftwel de distortion als basisoverdrive en de tubescreamerkant als aanvulling qua volume of soloboost.....dat werkte goed op mijn AC-15 in ieder geval.

j3r03n
29 januari 2009, 17:36
Het probleem met je Jekyll & Hyde is vooral om het distortionkanaal niet te dof te laten klinken. Na 2 repetities tweaken (met zowel de distortion als de vox) klinkt t nu echt super! Precies de distortion als van A Wilhelm Scream (http://www.youtube.com/watch?v=lqNjU3TJbys), en die gebruiken Marshall. ;)


bedankt voor alle reacties! Met name de reacties van mensen die een Vox hebben en het probleem kennen (moeilijke amp voor pedalen)..
Daar kan ik het toch niet mee eens zijn. Ik vind dat mijn ac30 juist goed reageert op pedalen. Het verschil met bijvoorbeeld een Fender Hot Rod is duidelijk te merken.


Weleens een Boss OD-2 of SD-1 geprobeerd? Klinkt ook goed hoor. Persoonlijk vind ik de OCD best steriel en karakterloos klinken
Volgens mij verwissel je hier even Boss met Fulltone ;)

Squier4ever
29 januari 2009, 21:32
goed en goedkoop: Bad Monkey!

lekker in te stellen door brede EQ en van licht licht randje tot flinke scheur als het moet!

the feable
30 januari 2009, 12:00
Een Rat klinkt er wel ok op. Maar ik vind scheuren op die nieuwe Voxen ( chinees) niet zo fantastisch. Zo worden hizzy, dun het lijkt alsof de eindtrap en de speaker het niet trekken. Het schijnt een stuk beter te zijn met de Blue-Alnico erin. De OCD gaat ook wel op de AC15, maar het blijft wel als een transistor klinken ofzo. De Fulltone GT500 schijnt ook wel goed te werken met de AC15.
Succes ermee.

m00nd0g
20 februari 2009, 10:27
Het probleem met je Jekyll & Hyde is vooral om het distortionkanaal niet te dof te laten klinken. Na 2 repetities tweaken (met zowel de distortion als de vox) klinkt t nu echt super! Precies de distortion als van A Wilhelm Scream (http://www.youtube.com/watch?v=lqNjU3TJbys), en die gebruiken Marshall. ;)

Kan je me je settings geven van zowel de VOX als de J&H ? Ik heb zelf ook deze combinatie, en ben ook al lang op zoek naar de ultieme settings.

j3r03n
20 februari 2009, 14:05
Kan je me je settings geven van zowel de VOX als de J&H ? Ik heb zelf ook deze combinatie, en ben ook al lang op zoek naar de ultieme settings.

Hee m00nd0g! Als ik weer eens repetitie heb (over 2 weken) dan zal ik eens kijken, maar ik moet er wel meteen bijzeggen dat de eerste keer op t podium alles alweer klote klonk: veel te veel hoog. Dus ik heb meteen maar weer overal aan zitten draaien :soinnocent:

Chroxy
24 februari 2009, 15:22
nou; ik heb eidnelijk eens vakantie en de tijd omg oed alles te testen..

Ibanez TS-9 (voor mn boosts voor marshall), Marshall Jackhammer 2 en de Fulltone Distortion Pro.. samen geprobeerd op mijN Vox AC-15, met Greenback speaker

Fulltone Distortion Pro; wat valt dat pedaal tegen! De drive klinkt niet strak zoals ik het wil, zelfs tegen een lichte fuzz aan.. Ik zoek dus een drive voor mijn Vox, om een 'Marshall'achtige crunch (JCM800/Silver Jubilee heb ik) te krijgen. De stetings van de Vox liggen vrij vast (om hem clean te houden) en wat ik ook doe met de Fulltone, vrij dunne, schelle, rommelige sound..

Jackhammer: Tjah, vroeger vond ik dit pedaal geweldig, dus nog maar eens proberen. Wat vooral opvalt is hoeveel je kan veranderen, van megabassig, tot megadun.. Qua drive klinkt ie al meer wat ik wil, maar het klintk allemaal nog erg 'nep', daarnaast lijkt hij ten alle tijden óf veel te veel bass te hebben óf veel te dun te klinken; de goede middenweg is er niet

Tubescreamer; hij staat al vast op mn board, dus dat wat mn referentiepunt. Eerlijk gezegd vond ikd eze nog het beste van de 3, hoewel hij niet genoeg drive voor mijn smaakt heeft en erg schel kan worden.. Maar hij klinkt nog lekker open itt de fulltone en jackhammer. Alsof de crunch ook echt natuurlijk uit de amp komt zonder ziekelijke toename van bass of treble..

dusse.. opzoek naar het volgende pedaal, die wel prima werkt met mijn Vox! Ik denk dus dat ik opzoek moet naar een tubescreamer die flink gemod is.. daarnaast wil ik echt de OCD nog proberen (ook sowieso voor mn Marshalls)..

Henri K
24 februari 2009, 16:19
Kijk eens naar de Plextortion van wampler pedals ( zie link voor filmpje hieronder )
http://www.youtube.com/watch?v=leLJUpQHqiA
Dit pedaal is ontworpen om elke cleane versterker in een JCM800 te drukken.
Ik heb hem zelf ook, en ik ben er zeer tevreden over.

Henri K

MarkV
24 februari 2009, 17:04
Plexitone van Carl Martin, OCD en de usual suspects om een instant Marshall in a box geluid te krijgen (Box of Rock, MI Audio crunch box, etc)

guitaraddict
24 februari 2009, 18:57
Een Rangemaster clone met schakelbare inputcondensator klinkt geweldig op een
Vox als je tenminste van het klassieke rockgeluid houdt.

Einzeln
27 februari 2009, 10:57
Kijk eens naar de Plextortion van wampler pedals ( zie link voor filmpje hieronder )
http://www.youtube.com/watch?v=leLJUpQHqiA
Dit pedaal is ontworpen om elke cleane versterker in een JCM800 te drukken.
Ik heb hem zelf ook, en ik ben er zeer tevreden over.

Henri K

Werkt niet met Vox. Heb hem na 2 weken weer weg gedaan.

Einzeln
27 februari 2009, 11:03
En het ligt er ook maar aan of je met single coils speelt of humbuckers.
Ik speel met buckers. Ik heb een Matchless hotbox gehad, een plextortion, een nobles ODR-1 nu ook een HBE big D. tube screamer. boss FA-1 clone een Mig boost beide van speeddemon.
Ik heb nu net de MAtchless verkocht en ik overweeg nog veel meer te verkopen. De BIG D is leuk, maar ik denk dat die er uiteindelijk ook uit gaat. Gek genoeg is de ODR-1 lekker, de FA-1 is heel goed maar dat is een boost. de Mig Boost deed het ook heel goed.
Blijft een never-ending story.

paulusdeBKB
27 februari 2009, 11:55
Vriendje van me heeft een AC-15 met een Bad Monkey ervoor. Klinkt best overtuigend hoor, al heeft hij hem niet heel overstuurd afgesteld.

Lexvandoef
27 februari 2009, 13:53
Vriendje van me heeft een AC-15 met een Bad Monkey ervoor. Klinkt best overtuigend hoor, al heeft hij hem niet heel overstuurd afgesteld.

Hmm die combi heb ik ook gehad, maar ik vond dat niet echt heel erg fijn. Ik vind de AC15 een beetje een raar randje in het hoog hebben als hij uit zichzelf overstuurt, en die Bad Monkey hielp daar niet bepaald bij.

Dweezman
27 februari 2009, 14:31
Ik haal mijn basisscheur op mijn AC30tb6 uit een Emma ReezaFRATzitz. Misschien val ik in herhaling, maar voor mij doet dit de truuk. Altijd icm met een DNA virtualtube en RAF mirage, btw.

Einzeln
27 februari 2009, 19:03
SubDecay Liquid Sunshine schijnt goed te werken met tele's en ac30's, heb ik ook eens ergens gelezen.

Bouke
2 maart 2009, 11:25
Probeer eens een Lex Bos Super Drive. O.a. Ruben Hoeke speelt hiermee over zijn Vox'jes en is daar behoorlijk content mee. www.lexbos.nl (http://www.lexbos.nl)

Ook op Fenders klinken ze lekker ;)

Succes!

Bouke

Einzeln
2 maart 2009, 18:18
Dat was nou inderdaad mijn bedoeling voor het komende weekend.

j3r03n
9 maart 2009, 12:17
Kan je me je settings geven van zowel de VOX als de J&H ? Ik heb zelf ook deze combinatie, en ben ook al lang op zoek naar de ultieme settings.

Hee m00nd0g! Als ik weer eens repetitie heb (over 2 weken) dan zal ik eens kijken, maar ik moet er wel meteen bijzeggen dat de eerste keer op t podium alles alweer klote klonk: veel te veel hoog. Dus ik heb meteen maar weer overal aan zitten draaien :soinnocent:

Hee m00nd0g,
Als je me je e-mailadres geeft (via PM), kan ik je foto's mailen van mijn settings. Ik gebruik voornamelijk een stevig punkrockgeluid zoals The Get Up Kids, Undeclinable Anbuscade.

Ik ben de laatste tijd wel aan het experimenteren met de overdrive uit het Top Boost kanaal, klinkt ook vet, maar je kunt helaas niet switchen. Iemand tips hiervoor? (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=120401)

Einzeln
9 maart 2009, 18:19
Probeer eens een Lex Bos Super Drive. O.a. Ruben Hoeke speelt hiermee over zijn Vox'jes en is daar behoorlijk content mee. www.lexbos.nl (http://www.lexbos.nl)

Ook op Fenders klinken ze lekker ;)

Succes!

Bouke

In huis!!!!!!!
Goed!!!!!!!!