PDA

View Full Version : To Cut or not to Cutaway



r1100rs
27 januari 2009, 21:03
Na een lange tijd van twijfelen ben ik nu echt op zoek naar een elektro acoustische gitaar. Ik ben bij diverse winkels gaan proberen en luisteren en kom nu langzaam tot een mening wat ik nu precies zoek. Ik speel al langer elektrische gitaar en ben daar een aanhanger van een cutaway, vooral omdat ik daar ook echt gebruik van maak (gepriegel op de hoge frets). Dit was voor mij dan ook een voorwaarde voor de nieuwe acoustische.

Naast het normale akkoorden werk heb ik de sacksioni methode aangeschaft, dus fingerpicking is van belang. Nu kwam ik tijdens mijn zoektocht diverse gitaren tegen die me zeer bevielen, zoals de Takamine tf430ss:
http://www.takamine.com/?fa=detail&mid=2277&sid=64

Hoewel enigszins boven mijn initiële budget heeft deze dus geen cutaway. Hierover had ik graag jullie mening. Hoewel ik een gitaar met cutaway nog altijd mooier vind, hoe erg is het om deze niet te hebben bij een gitaar die je verder bevalt? Zijn er forumleden die een cutaway hebben en die niet gebruiken, of die er geen hebben en die toch missen? Ik heb Sacksioni bekeken op youtube en hij heeft veel cutaways, maar lijkt die zelden of nooit echt nodig te hebben. De lesmethode vereist die ook niet zo te zien.

Graag raad en advies, kan ik de cutaway laten varen bij mijn, verder ideale, gitaar of krijg ik daar spijt van?

Alvast bedankt voor jullie reactie, laat maar komen!

Groeten Robin.

Les TeleStrat
27 januari 2009, 21:44
Voor fingerpicking is een cutaway geen must. Volgens mij is het in akoestische sferen toch minder belangrijk dan bij elektrische gitaren.
Volgens mij zul je weinig verschil horen tussen dezelfde gitaar met en zonder cutaway, zeker versterkt.

Takamine zijn erg mooie gitaren. Als je tóch een cutaway zoekt, probeer deze eens.

http://www.musicpower.com/mmMUSICPOWER/Images/AGTWKG-TAN76C-f.jpg

Die wekte onlangs mijn interesse. Ziet er niet fancy uit, maar van de specificaties en houtsoorten word je dan wel weer vrolijk. Een stijlvolle recht-toe-recht-aan gitaar dus.

Flipkoos
27 januari 2009, 22:25
Ik heb toch altijd het idee dat t.o.v. mijn Seagull zonder cutaway mijn Simon and Patrick mét cutaway wat "punch" in de bas mist.
Maar dat kan aan mij liggen....

r1100rs
28 januari 2009, 13:31
Ik heb toch altijd het idee dat t.o.v. mijn Seagull zonder cutaway mijn Simon and Patrick mét cutaway wat "punch" in de bas mist.
Maar dat kan aan mij liggen....

Ah, een S&P heb ik ook bespeeld (met cutaway), maar vond hem inderdaad ook anders spelen dan de seagull (zonder). Kan het zijn dat de vorm van de nek ook anders is? Op een of andere manier voelde deze anders aan.

Flipkoos
28 januari 2009, 14:07
Ja dat klopt, de seagull heeft een bredere hals dan de SP! Die van mij is bovendien van iets andere houtsoorten. Wordt wel onder dezelfde licentie, maar in een andere fabriek gebouwd.

Ruudj
28 januari 2009, 14:18
Er zit duidelijk verschil tussen S&P en Seagull, afgezien van de halsdikte. De Seagulls vind ik altijd verrassend klinken t.o.v S&P; die missen altijd 'iets' wanneer ik ze uitprobeer (een gebrek aan warmte... zoiets)

Otje
28 januari 2009, 14:53
Ik geloof niet zo in algemene uitspraken zoals "zonder cutaway klinkt beter". Er zijn talloze van dat soort (voor)oordelen in omloop, zoals bijvoorbeeld "buikkasten kliken beter dan topkasten" of "massief is beter dan gelamineerd". Gitaristen zijn onwijs gefocust op hun gear (en da's tot op zekere hoogte terecht). Maar de beste gitaar is de gitaar die je niet voorbij kunt lopen zonder er even op te spelen, een gitaar die je als een magneet aantrekt. Als dat nou een Chinees lopende-band ding van 300 euro is, dan heb je gewoon mazzel.

Anyway, ik heb waanzinnig goed klinkende cutaways bespeeld en ook waanzing goede non-cutaways. Qua uiterlijk vind ik een non-cutaway veel mooier en ik heb zelf ook lange tijd gedacht dat non-cutaway mooier klonk, maar mijn huidige gitaar is dus een cutaway. Minder mooi om te zien (vind ik), maar het geluid inspireerde me zodanig dat ik 'm gewoon moest hebben :B .

sly
28 januari 2009, 15:21
Ik heb sinds kort een furch om. 34 zonder cutaway.
Deze heb ik uitgekozen uit 3 verschillende om'etjes.
Ik vond de verschillen tussen met cutaway en zonder groot.(zelfde houtsoorten)
De niet cutaway vond ik breder/opener klinken, de ander meer geknepen.
Je mist toch een stuk klankkast en bij een om. model, en die is toch al niet te groot.

Over de vraag of je zo'n cutaway mist, kijk eens hoe Tommy emmanuel speelt!
Daar mis ik hem niet!:dance:

Groet Silvester

r1100rs
28 januari 2009, 16:53
Over de vraag of je zo'n cutaway mist, kijk eens hoe Tommy emmanuel speelt!
Daar mis ik hem niet!:dance:

Groet Silvester

Daarom had ik al naar Sacksioni gekeken, die volgens mij meestal wel met cutaway speelt. Maar ik zie hem er eigenlijk ook niet echt gebruik van maken. Daarnaast, ik ben nog lang geen Emmanuel en kan me de komende 25 jaar nog wel amuseren zonde cutaway:satisfie:

Maar ja, mooier blijft het wel. Overigens, kan je zo'n Furch ergens proberen in het zuiden (Limburg of omgeving in Duitsland, Belgie)? Of waar hebben ze genoeg Takamines? (Feedback eventueel, wel op de site)

sly
28 januari 2009, 17:05
Voxhumana in Vlaardingen is importeur van Furch.

Dealers Furch;

http://www.voxhumana.nl/furch/index.php?option=com_content&task=view&id=67&Itemid=41

Groet Silvester

Harald
28 januari 2009, 19:03
Hangt een beetje van je speelstijl en repertoire af. Qua geluid zul je mooie gitaren met en zonder cutaway vinden. En versterkt zal het al helemaal niet uitmaken.

Er is wel wat repertoire waarbij je bijna niet om een cutaway heenkomt, maar niet zoveel. Flashes (Bix Beiderbecke) is ooit door Ry Cooder gearrangeerd voor solo gitaar. Bij dat stuk kom je bijna niet om een cutaway heen.

Het Laurence Juber arrangement van Martha my dear is er ook zo een. Maar ik vind zelf de stukken waarbij hij de hoogte ingaat sowieso niet mooi klinken, en heb die aangepast naar een octaaf lager. Dan kan ik het prima op een gitaar zonder cutaway spelen. Het wordt snel heel dun, als je zover op de hals zit. http://nl.youtube.com/watch?v=LtYrruK1klY zo rond 53 seconden. D- akkoord hoog, bij de G- ga ik dan gewoon een octaaf omlaag. Zeker het stukje met de C akkoorden vind ik daaronder toch echt mooier. Alleen jammer dat ik dan geen excuus heb om dat baslijntje te tappen :( Dat kan ook met een aardige stretch dan.

Heb zelf een eigen nummer wat echt een cutaway nodig heeft. Net als mijn soloarrangement van Zappa http://nl.youtube.com/watch?v=1UqvP3u4B4s

Voor single string solos is het niet echt een noodzaak. Als je videos/fotos van di Meolo, de Lucia en John mc Laughlin ziet uit de tijd dat ze Saturday night in san fransisco hebben opgenomen speelden ze gewoon op gitaren zonder cutaway.

Daarom heb je gewoon meer gitaren nodig... je vriendin heeft toch ook meer dan één paar schoenen ;) (disclaimer: voor deze smoes geldt 'don't try this at home' :seriousf:)

r1100rs
28 januari 2009, 19:57
Heb zelf een eigen nummer wat echt een cutaway nodig heeft. Net als mijn soloarrangement van Zappa http://nl.youtube.com/watch?v=1UqvP3u4B4s

Voor single string solos is het niet echt een noodzaak. Als je videos/fotos van di Meolo, de Lucia en John mc Laughlin ziet uit de tijd dat ze Saturday night in san fransisco hebben opgenomen speelden ze gewoon op gitaren zonder cutaway.

Daarom heb je gewoon meer gitaren nodig... je vriendin heeft toch ook meer dan één paar schoenen ;) (disclaimer: voor deze smoes geldt 'don't try this at home' :seriousf:)
Harald, bedankt voor je bijdrage! Saturday night heb ik, ongelofelijk hoe dat gaat. Je Zappa stuk is goed hoor (je eigen podium?), maar deze ligt me meer:
[/URL]
[url]http://www.youtube.com/watch?v=5UcIp6mR7to&feature=channel (http://www.youtube.com/watch?v=5UcIp6mR7to&feature=channel)
Voor mij een bewijs dat een gitaar zonder cutaway uitdagingen genoeg kent. Overigens ben ik getrouwd en zit ze meer in de jassen :satisfie: Die discussie kan ik dus nog eens aangaan over meerdere modellen! Jij hebt die discussie al vaak gewonnen zie ik, go brother! (zal je in de gaten houden op Youtube).