PDA

View Full Version : Zocht naar een gitaar en nam mee: een Schertler Unico acoustic amp!!



Les TeleStrat
27 januari 2009, 21:00
Beste mede-forumleden,

Afgelopen zondag heb ik een bezoekje gebracht aan de lokale muziekzaak, op zoek naar een mooie small-body akoestische gitaar (OM-style) --> zie mijn andere topic.

Heb wat gitaren bespeeld, waaronder ook een heuse parlor; een Washburn R314KK (125 Anniversary). Allemaal heel leuk, maar niks wat me overtuigde.

Heb vervolgens een Breedlove AC25/SR getest over een Schertler Unico akoestische versterker. Ik had veel over Breedlove gehoord, en wilde het eens met eigen oren testen. De gitaar stelde mij onversterkt enigzins teleur. Deze gitaar (toch goed voor zo'n 1200 euro) klonk absoluut niet beter dan mijn elektro-akoestische Ibanez AW140QM-ECE, welke voor de helft nieuw te koop was.

Maar toen... ging de Breedlove in de Schertler Unico!! Er ging een wereld voor me open. Wát een geluid, sprankelend hoog en volle lage- en midden tonen.
Het was een waar genot. De Breedlove was uitgerust met een mindere luxe variant van de Fishman Classic 4T pickup systeem die ook in mijn Ibanez zit.
De Breedlove beschikte alleen over piëzo, terwijl mijn Ibanez piëzo en de aanwezige intere microfoon kan mixen.

Gezien de gitaar onversterkt minder klonk dan mijn Ibanez, en min of meer van dezelfde pre-amp was voorzien, durfde ik het aan de Schertler Unico mee te nemen naar huis om daar verder te testen.

http://www.larkstreetmusic.com/list/pict/unico.jpg

En daar heb ik zeker geen spijt van. Ik speelde met de gedachte de Ibanez te verkopen, omdat de onversterkte sound mij niet tevreden maakte. Maar nu gaat hij niet meer weg! Wat laat die Schertler gitaren geweldig klinken zeg!
Ik had veel gelezen over AER (Tommy Emmanuel gebruikt deze o.a.), maar het Zwitserse Schertler doet zeker niet onder voor de concurrentie. In de winkel was de Breedlove aangesloten met een Monster Cable Studio Pro 1000 van ruim 180 euro. Dát was me toch net iets te duur, dus sluit hem gewoon aan met een Proel Stage Series van mijn elektrische gitaren. Niks mis mee.

Voor wie denkt over het kopen van een akoestische versterker, test een Schertler ('Unico', of de kleinere variant 'David') en laat je overtuigen.:noob:

Harald
28 januari 2009, 09:05
Veel plezier ermee, prima amp! Zang gaat er ook prima over. (Ze hebben ook nog een extension speaker voor wat meer bassen. Dan klinkt hij echt geweldig. Maar dat is een behoorlijke kast)

Schertler klinkt anders dan de AER. De Schertler doet meer aan een PA denken, vrij neutraal. De AER kleurt wat meer.

Valt me wel op dat je het oude model hebt. Is het een occassion? De nieuwe heeft een kanaal minder, maar wat uitgebreidere toonregeling per kanaal. Net als de AER trouwens een fantastische versterker voor akoestisch. Alleen hopen dat je dichtbij kunt parkeren als je ergens speelt met de Schertler. Echt handig te dragen is hij niet, en weegt toch best wat als je een eindje moet lopen.

Ello
28 januari 2009, 17:09
Ziet er erg goed uit! Ik denk erover om mijn Dynacord Powermate 600 te verkopen en ook zo'n ding aan te schaffen...

B0UDEWIJN
28 januari 2009, 17:16
Dat ziet er veelzijdig uit! Gefeliciteerd!

Les TeleStrat
28 januari 2009, 18:13
Valt me wel op dat je het oude model hebt. Is het een occassion? De nieuwe heeft een kanaal minder, maar wat uitgebreidere toonregeling per kanaal. Net als de AER trouwens een fantastische versterker voor akoestisch. Alleen hopen dat je dichtbij kunt parkeren als je ergens speelt met de Schertler. Echt handig te dragen is hij niet, en weegt toch best wat als je een eindje moet lopen.

Hij is idd best heavy, zo'n 15 kg. Heb er zo'n beetje half Terneuzen mee doorgelopen :dance:

Sorry, mijn fout, ik had even moeten vermelden dat de amp van de foto niet míjn versterker is, maar een foto van internet. Was me geeneens opgevallen, maar die van de foto heeft idd een kanaal meer. Inderdaad uitgebreidere toonregeling op de Unico II. De datum op de doos is november 2008, dus het is het nieuwe model (Unico II).

Harald
28 januari 2009, 18:49
Mooi, die uitgebreidere toonregeling is een stuk nuttiger dan een extra kanaal dat je niet gebruikt. Toonregeling op de oude was goed, maar spartaans. En ik heb het idee dat de nieuwe kast ook net wat beter te dragen is. Qua gewicht blijkbaar hetzelfde... een keer gehad, dacht dat het wel mee zou vallen en zo'n 500 m met dat ding (oude model) gelopen. Toen was een AER toch wel aantrekkelijk :satisfie: AER en Unico zijn allebei versterkers waar je veel plezier van kunt hebben!

freddy
28 januari 2009, 19:19
Ik heb toen ik mijn Taylor kocht ook op een Schertler gespeeld,geweldige versterker hangt ook een beetje af van de gitaar die je hebt.
Taylor dat meer sprankelt dan bv. Martin komt het best tot zijn recht op een Schertler, een AER is wat neutraler Shertler klinkt wat warmer even testen wat voor jouw gitaar het beste is het blijven 2 schitterende versterkers.

Les TeleStrat
28 januari 2009, 19:46
Ik heb toen ik mijn Taylor kocht ook op een Schertler gespeeld,geweldige versterker hangt ook een beetje af van de gitaar die je hebt.
Taylor dat meer sprankelt dan bv. Martin komt het best tot zijn recht op een Schertler, een AER is wat neutraler Shertler klinkt wat warmer even testen wat voor jouw gitaar het beste is het blijven 2 schitterende versterkers.

Nuttige reactie. Klopt, de ene gitaar 'past' beter bij een versterker dan de ander. Pluspunt vond ik ook dat, naast het microfoonkanaal, je ook een gitaar kan inpluggen die via een microfoon wordt versterkt. Zo kan mijn Sigma misschien ook nog aardig uit de Schertler gaan klinken??:satisfie:

Erik70
28 januari 2009, 21:49
Ik bezit zelf sinds kort een Breedlove AC25/Sr. Ik heb deze voor de aankoop ook getest over zo'n Schertler. Dat klonk inderdaad geweldig !!!!!! Onversterkt vind ik h'm ook mooi. Kwestie van smaak natuurlijk.
Ik heb sinds kort ook Trace acoustic tr50, voor een mooie prijs gevonden. Niet verkeerd hoor, maar als ik weer eens geld over heb ga ik zo'n Unico ook overwegen. Gouden combinatie !
http://www.gitaarnet.nl/forum/showpost.php?p=1898917&postcount=12

chris c
29 januari 2009, 10:15
Ik heb de kleinere Schertler David (85 W, 2 kanalen), ben er ook heel tevreden over. Heel veelzijdig met de verschillende inputmogelijkheden, die aangepast zijn aan zowat elk type microfoon of pickup. Ik ben het er dus niet mee eens dat deze versterker slechts voor een bepaald type gitaar geschikt zou zijn. De klankregelaars vond ik efficiënter dan bij de AER Alpha (vooral het midden), en de klank in het algemeen opener.
Ik had hem ook vergeleken met Roland en Ashdown, de Schertler David vond ik veel beter. Bovendien was hij afgeprijsd, dus niet eens zoveel duurder. De Unico was nog beter, maar boven mijn budget en behoeften.
Alleen de spring reverb vind ik een beetje beperkt, hoewel het wel iets heeft. Als ik veel zou optreden zou ik misschien een digitaal reverbpedaal van Fishman aanschaffen... die is werkelijk fantastisch.

freddy
29 januari 2009, 19:20
Ik heb nooit gezegd dat de Unico geschikt zou zijn voor een bepaald type gitaar.
Het was slechts een voorbeeld dat ik wilde geven.
Ik heb veel ervaring uit het hi- fi wereldje waar het ook zoeken is naar een ideaal huwelijk versterker, bron (bv. cd speler), speakers.
Zo is het ook met de combinatie gitaar(akoestische),versterker, een gitaar die zeer helder klinkt zal beter combineren met een versterker die wat warmer klinkt en andersom.
Twee factoren met hetzelfde karakter gaan elkaar nog versterken, dus twee heldere samen kunnen wel eens teveel van het goede zijn.
Je kan het inderdaad corrigeren met de knoppen van je versterker maar ik heb het over zuiver geluid ,dus zonder toonregeling.
De Schertler David is ook een fantastische versterker die voor de meeste van ons ruim voldoende zal presteren, ik vond hem beter dan de AER maar dat is natuurlijk persoonlijk.

chris c
29 januari 2009, 23:26
OK freddy ik begrijp wat je bedoelt.
Toevallig gebruik ik die Schertler David nu ook voor een Martin, en de versterkte klank is even natuurgetrouw als op mijn andere gitaren, waaronder een Avalon 12-snarige met een heel andere klankstructuur... vandaar mijn reactie.
Een handig knopje voor heel heldere (zeg maar schrille) gitaren met piëzo's is de "warm" filter. Geeft meteen een - wat dacht je - warmer geluid. Hetzelfde effect is mogelijk door de toonregelaars goed in te stellen, maar het is toch handig om alleen maar dat knopje te moeten indrukken (let op met die rubberen dopjes op de kleine knoppen, ik ben er al een verloren en moet er nu met een potlood of bic op drukken).
:)