PDA

View Full Version : Snaarhoogte/hals



nielsnielsniels
27 januari 2009, 19:52
Hallo, ik heb zo het gevoel dat mijn snaren nogal hoog staan. Ik ben het nu wel gewend, maar als ik op een andere gitaar speel merk ik het verschil meteen. Hammer-on/Pull-off's en slides gaan wat lastiger, en snel posities wisselen ook want ik moet de snaren veel sterker indrukken. Ik speel op een Fender Stratocaster Deluxe.

Ik zo graag willen weten of mijn hals niet te krom/recht staat, dus heb ik voor het gemak even wat foto's gemaakt om te laten zien wat ik bedoel ( ik hoop dat ze duidelijk zijn ). Zoals je misschien kan zien beginnen de snaren bij frets 1-5 wel op goede hoogte, maar ze de snaren gaan steeds hoger staan terwijl de hals wat naar beneden loopt. Van buzzen op de frets heb ik nauwelijks last van. Als iemand weet hoe ik verzichtig het kan proberen af te stellen hoor ik het graag. Ik heb overigens een elektrische Stagg liggen die zich graag wilt op offeren voor wat oefenen met afstellen.


http://i268.photobucket.com/albums/jj17/kaazimir/Gitaarhals2.jpg
http://i268.photobucket.com/albums/jj17/kaazimir/Gitaarhals1.jpg

Wie nerdpunten wilt verdienen mag raden welke behuizing mijn PC heeft op foto 1 :)
Alvast bedankt

barno
27 januari 2009, 20:01
moeilijk te zien op foto, zou kunnen dat je hals iets holler moet staan. Iemand hier heeft een site met hele goede uitleg, was dat niet Rinze?

Mr.Fingers
27 januari 2009, 20:04
capodastertje op de eerste fret, dan je snaar indrukken achter de laatste fret, en dan moet je zien dat je ter hoogte van de 7e fret ongeveer 1/8mm speling hebt tussen snaar & fret

Pepe
27 januari 2009, 20:50
Ja, give or take, de aanbevolen hoogte tussen 7e fret en snaar wisselt per fabrikant, Gibson houd wat lagere waardes aan dan Ovation bijvoorbeeld.

Zelf hou ik van een rechte hals, geen holling en de zadels schroef ik naar beneden tot het punt de snaar gaat aanlopen.
Je moet er namelijke rekening mee houden dat je een hals afstelt met slappe snaren -om te grote spanning van de stelschroef te voorkomen- en dat wanneer je de snaren weer op spanning brengt de hals sowieso dan een beetje hol trekt.

Je snaren staan inderdaad een beetje hoog.

Bartelomeus
27 januari 2009, 21:38
Ik ga voor de nerd punten, een Coolermaster Centurion.
Tenminste dat denk ik, ben helemaal niet zo into dat soort dingen maar deze lijkt toevallig erg op degene die ik heb :P

nielsnielsniels
27 januari 2009, 21:45
Ik ga voor de nerd punten, een Coolermaster Centurion.
Tenminste dat denk ik, ben helemaal niet zo into dat soort dingen maar deze lijkt toevallig erg op degene die ik heb :P

Het is geen Coolermaster :dance:

barno
28 januari 2009, 01:05
toch even zeggen dat lage actie zeker niet zaligmakend is,
er zijn genoeg gitaristen, en niet van de minste, die een hele hoge actie verkiezen boven een lage actie omdat je dan meer Tone hebt. Ik speel met dikke snaren en een belachelijk hoge actie: je boet enigszins in op snelheid maar je wint aan dikke, vette tone. snelheid is hoe dan ook overrated.

nielsnielsniels
28 januari 2009, 01:52
toch even zeggen dat lage actie zeker niet zaligmakend is,
er zijn genoeg gitaristen, en niet van de minste, die een hele hoge actie verkiezen boven een lage actie omdat je dan meer Tone hebt. Ik speel met dikke snaren en een belachelijk hoge actie: je boet enigszins in op snelheid maar je wint aan dikke, vette tone. snelheid is hoe dan ook overrated.

Probleem met spelen is dat ik de snaren echt moet indrukken, op gitaren met een lage actie leg ik me handen gewoon op de hals en dan klinkt alles mooi. En als ik dan snel iets van 3e naar 12e fret ga zit er een groot verschil in bij snaarhoogte, en moet ik wat sneller zijn en soms ook wat gehaast en slordig. Ik oefen nu wat SRV lickjes en ik merkte dat deze veel makkelijker en sneller te spelen zijn als ik rond de 3e-5e frets speel, waar de snaren dus lager staan.

Ik heb nog geprobeerd om de de speling op te meten bij de 7e snaar. Nu ben ik mijn capo ding kwijt en heeft mijn lieve moeder een woordenboek op de eerste fret geduwd ( praktisch!), en had ik zelf snaar ingedrukt. Zo kon ik met mijn geodriekhoekje gaan opmeten. Alleen was ik even in de war, je zegt 1/8 mm, bedoel je dan één-achtste-mm of 1,8 mm? Want 1/8 is wel erg klein. Ik meette zelf ongeveer 1,75-2mm op, maar het blijft hoog. Ik heb de gitaar zelfs laten afstellen met het specifieke doel om de snaren wat lager te zetten, heeft blijkbaar niet veel geholpen.

Wheelie
28 januari 2009, 07:46
Het is geen Coolermaster :dance:

Een Thermaltake dan.....? Van gitaren heb ik toch geen verstand :???:

barno
28 januari 2009, 08:07
Probleem met spelen is dat ik de snaren echt moet indrukken, op gitaren met een lage actie leg ik me handen gewoon op de hals en dan klinkt alles mooi. En als ik dan snel iets van 3e naar 12e fret ga zit er een groot verschil in bij snaarhoogte, en moet ik wat sneller zijn en soms ook wat gehaast en slordig. Ik oefen nu wat SRV lickjes en ik merkte dat deze veel makkelijker en sneller te spelen zijn als ik rond de 3e-5e frets speel, waar de snaren dus lager staan.

Ik heb nog geprobeerd om de de speling op te meten bij de 7e snaar. Nu ben ik mijn capo ding kwijt en heeft mijn lieve moeder een woordenboek op de eerste fret geduwd ( praktisch!), en had ik zelf snaar ingedrukt. Zo kon ik met mijn geodriekhoekje gaan opmeten. Alleen was ik even in de war, je zegt 1/8 mm, bedoel je dan één-achtste-mm of 1,8 mm? Want 1/8 is wel erg klein. Ik meette zelf ongeveer 1,75-2mm op, maar het blijft hoog. Ik heb de gitaar zelfs laten afstellen met het specifieke doel om de snaren wat lager te zetten, heeft blijkbaar niet veel geholpen.

bv SRV, speelde met hoge actie, maar hij had wel maar zes snaren :)

Zamalan
28 januari 2009, 09:17
Iemand hier heeft een site met hele goede uitleg, was dat niet Rinze?

deze: http://www.rinzesgitaarweb.nl/afstellen.pdf

als ik het goed begrijp zit er ongeveer 1/8mm tussen snaar en 7de fret als je indrukt op 1ste en 17de fret. En zit er ongeveer 1,8mm tussen de snaar en de 17de fret als je alleen indrukt op de 1ste fret.

(Ik denk dat de actie op mijn gitaar dus retehoog staat... vanavond eens werk van maken.)

(Klein onozel vraagje, als ik de trussrod rechtsom moet draaien om minder relief te krijgen hoe is dat dan? Met de klok mee als je van de kop naar de body van je gitaar kijkt? Dus naar je toe trekken als je de gitaar op je schoot hebt?)

B0UDEWIJN
28 januari 2009, 10:20
Over dat afstellen: mijn lage E-snaar geeft vaak een fretbuzz. Ik heb laatst geprobeerd dat te verhelpen maar de kleinste imbussleutel die ik had liggen was te klein.

Ik heb een stratocaster, dus met gescheiden zadels. Waar kan ik zo'n imbussleutel kopen?

(kvond dit iets te onzinnig om een topic over te openen :confused:)

Gearjunkie
28 januari 2009, 15:01
(Klein onozel vraagje, als ik de trussrod rechtsom moet draaien om minder relief te krijgen hoe is dat dan? Met de klok mee als je van de kop naar de body van je gitaar kijkt? Dus naar je toe trekken als je de gitaar op je schoot hebt?)

Rechtsom is vaster, dus strakker. Dus met de klok mee als er bovenop kijkt. Niet meer draaien dan een kwart slag per keer...

Rinze
28 januari 2009, 15:12
Zie inderdaad mijn pdf of de site van Don Hofstee (Google is je vriend).

In het kort: eerst de kromming van de hals: met capo bij de eerste en de snaar ingedrukt voor de 17de fret moet de speling rond de 7de-9de fret ongeveer 0,3 mm bedragen. De kromming is meestal bij de bassnaren groter dan bij de hoge snaren, dus je moet een beetje middelen. Dan laat je de capo erop en stelt iedere snaarhoogte zo in dat er bij de 17de fret ongeveer 1,6 mm tussen fret en snaar zit. Dat is een minimum om vanuit te gaan. Bij Fenders met een vintage toetsradius kan een wat grotere afstand nodig zijn omdat de boel anders bij het opdrukken aanloopt. Daarna stel je de intonatie en de elementhoogte af en dan heb je een prima spelende en klinkende gitaar. Tenzij er iets mis is met de hals of algemene constructie...

O ja, doe jezelf een lol en koop bij een ijzerwarenwinkel even een voelermaat, geodriehoeken e.d. zijn niet nauwkeurig genoeg. Als je nauwkeurig te werk gaat heb je in een uurtje tijd (als beginner) een goed afgestelde gitaar. Op mijn site staan voor meerdere merken en types gitaren de fabriekssinstellingen, maar het hierboven beschrevene werkt op iedere goede elektrische gitaar. Het voordeel van de capomethode is dat je de invloed van de topkam uitschakelt.

barno
28 januari 2009, 17:54
Dat schrijf ik ook niet : " is een kwestie van smaak , in mijn geval (!) zo laag mogelijk" .
Nadeel van een hoge actie is dat het onzuiver wordt : je maakt door vanuit een hoge actie de snaar op de fret te drukken de snaar langer , onzuiverheid is het gevolg.
Dunne snaren (09-42) een halve toon lager gestemd en een zo laag mogelijke actie, dat is mijn devies ; dikke snaren en hoge actie = geen expressie
(buigen en vibrato) en die "tone" haal ik wel uit mijn Marshall .Voor speelgemak zowel als de zuiverheid is een lage actie aan te raden.
De kwaliteit van gitaren zit 'm dan ook in de actie : op een slechte gitaar
(lees hals) kun je niet laag gaan , op een goede wel , daarom is Gibson nog steeds onbetwist de beste.
Mijn criterium (niet lachen) is een "lucifer" . Bij de 12e fret tussen de snaar en de hals gestoken moet een standaard lucifer geklemd blijven, dat varieert tussen plat en diagonaal . Het merk "Zwaluw" produceert iets dunnere lucifers , die blijven alleen op mijn Gibsons geklemd zitten . Op mijn Fenders kunnen de snaren niet zo laag zonder aanloop problemen.

hier staan wel wat rare dingen hoor ... Gibson is een populair merk, ja, maar "de beste"? welk onderzoek heeft dat nu weer uitgewezen? en for your information, er is wel wat meer verkrijgbaar dan gibson en fender ...

hoge actie, dikke snaren : geen expressie? excuse me dat ik even outloud laugh ... :)
http://www.youtube.com/watch?v=BEp2QLicd9Y