PDA

View Full Version : Importeren



ozzyos545
27 januari 2009, 16:59
Hallo,

Ik ben van plan om een Maton Elktro Akoestische Gitaar te importeren uit Australië. De dollar staat mooi laag en Maton is bijna niet verkrijgbaar hier.

Mijn vraag; is het verstandiger om meteen een hardcase er bij te bestellen (vanwege het vervoeren) en hoeveel tax moet ik betalen. Is het daarbij slimmer om hem met schip te laten komen of met het vliegtuig?

Bvd.

budje
27 januari 2009, 19:05
betalen ze met dollars dan in australie?

Daan_B
27 januari 2009, 19:06
australiaanse dollars..

budje
27 januari 2009, 19:07
da's toch echt wel iets anders dan de amerikaanse hoor

dede
27 januari 2009, 20:16
Al eens gedacht om in de UK rond te neuzen de GBP staat ook laag en geen gefuz met de douane. En indien je een goedkoop tikket kan bemachtigen kan je gaan testen en afhalen on the spot, muziekzaken genoeg in Londen.

Greets,

Danny

:B

--=HANS=--
27 januari 2009, 22:54
da's toch echt wel iets anders dan de amerikaanse hoor

Das waar maar ook voor de australische dollar geldt dat de koers nogal gedaald is, maakt ongeveer de zelfde beweging als de US dollar. Kijk hier maar eens: http://nl.exchange-rates.org/history/EUR/AUD/G

Ik zou er overigens niet aan beginnen maar dat moet iedereen natuurlijk voor zich weten. Ik zie niet in waarom je een instrument van de andere kant van de wereld moet laten komen zonder het ooit in je handen gehad te hebben met alle risico`s van dien. Er zijn al heel wat topics volgeschreven over de voor en nadelen. Ik vind de suggestie van dede eigenlijk wel tof, met ryanair voor een prikkie over de plas, lekker een dagje gitaren testen en evt. kopen tegen een super gunstige pond en dan zonder gezeik met de douane weer terug want lid van de EU!

ozzyos545
27 januari 2009, 23:20
Bedankt voor de reacties, maar mijn werkelijke vraag was niet wat jullie zouden doen maar wat de kosten zijn. En het betreft inderdaad de australische dollar.

chris c
27 januari 2009, 23:31
Hallo,

Ik ben van plan om een Maton Elktro Akoestische Gitaar te importeren uit Australië. De dollar staat mooi laag en Maton is bijna niet verkrijgbaar hier.

Mijn vraag; is het verstandiger om meteen een hardcase er bij te bestellen (vanwege het vervoeren) en hoeveel tax moet ik betalen. Is het daarbij slimmer om hem met schip te laten komen of met het vliegtuig?

Bvd.

Kosten van schip of vliegtuig, en taxen vanuit Australië ken ik niet (intuïtief zou ik kiezen voor de kortste pijn, nl. het vliegtuig), maar een hardcase moet er zeker bij ! En die hardcase moet ook nog eens heel goed verpakt zijn in een kartonnen doos, met zo veel mogelijk piepschuim, kranten e.d., anders is het risico op beschadiging wel heel groot.

Ello
28 januari 2009, 08:22
Ik heb recentelijk 5 akoestische Gibsons geïmporteerd vanuit USA. De kosten waar je mee rekening moet houden zijn:
1. Transportkosten (uiteraard)
2. Transportverzekering (kosten afhankelijk van de waarde die je opgeeft)
3. Invoerrechten (ongeveer 25 euro)
4. Invoer-BTW. Dat is 19% over de waarde die je opgeeft van de zending.
5. Sommige vervoerders rekenen voorschotprovisie. Dat is over het algemeen €16,75.

Ik ben erg tevreden over de import van gitaren naar Nederland. Zorg er in ieder geval voor dat de verzender de gegevens op de airwaybill goed invult en dat je telefoonnummer op de awb vermeld wordt.

Ik adviseer je om de gitaar altijd met een hardcase te kopen en de verzender de case in een stevige doos te laten verpakken. Tevens de snaren los laten draaien.

Voor inklaring moet je ongeveer 2 weken rekenen.

Veel succes!

Edwin.

guitargeek3
28 januari 2009, 12:40
Kijk eens naar de dealers op de Maton site, staan er ook 'n paar in de UK bij.
De pond is ook flink gezakt, geen invoeringskosten en in de UK hebben ze lagere BTW.

Maar idd is de AU dollar ook goed gezakt, ik heb me gisteren ook een Ellis Stompbox (http://www.ellisguitars.com/stompbox_custom_shop_stock.html) gekocht via Australië.
Vooral nu erg de moeite waard.

ozzyos545
29 januari 2009, 19:45
De kosten vallen mij vies tegen, bedankt voor jullie reacties ik ga op zoek in Europa naar een Cole Clark / Maton.