PDA

View Full Version : moeilijke keuze



musical surfer
27 januari 2009, 15:42
Hey, ik ben nieuw hier en had een prangende vraag...


Ik speel reeds een enkele jaren met een band die nogal uiteenlopende (eigen) nummers en genres speelt.
Strofes zijn soms clean gespeeld (pinkfloyd-achtige, 70's rockdingen) tot refreins met stevige prog/rock/metal/core riffs.
Solo's van 't zelfde laken een broek, clean tot gemodelleerd over vette distortion en hardcore sounds...

Ik geraak het noorden kwijt als ik al die gitaarsites en al die verschillende pick-ups bestudeer...
Ik had graag iets gevonden die zowel zéér mooi als (mits distortion,...) zéér heavy kan klinken!

Welke gitaar (en evt amp) zou jij kiezen in mijn geval??

Alvast bedankt,
Koen
Bluefields

iWishmaster
27 januari 2009, 15:50
Wat is je budget?
Waar speel je nu over?

musical surfer
27 januari 2009, 15:53
Nu bespeel ik een Gibson Les Paul Studio Lite '92 over een oude Marshallcombo...

Ik wou even geld buiten beschouwing laten, maar echt weten wat het best bij mij zou passen...

THX!

tidalwave_sideburns
27 januari 2009, 16:02
Ik speel op een Hughes and Kettner tri-amp. 6 kanalen , van fender/vox achtig clean tot bijzonder brute distortion. Reageert prima op pedalen, en is super veelzijdig. Ook is er een 4X12 verkrijgbaar, die speciaal gevoiced is voor deze amp. En hij ziet er supervet uit. Ik heb trouwens de MK I met spring reverb.

Moet je hier maar eens kijken:

http://www.hughes-and-kettner.com/products.php?mode=prod&id=1#

interactieve Flash demo is super gaaf. Alle kanalen interactief beluisterbaar zeg maar. Als ik het me goed herinner wordt er een Les Paul voor die demo gebruikt.

Zie ook maar

iWishmaster
27 januari 2009, 16:03
Nu bespeel ik een Gibson Les Paul Studio Lite '92 over een oude Marshallcombo...

Ik wou even geld buiten beschouwing laten, maar echt weten wat het best bij mij zou passen...

THX!

Blijkbaar krijg je nu op de één of andere manier ook al die geluiden voor elkaar. Je moet je vooral afvragen wat je nu mist aan je geluid. Een beetje meer informatie is toch wel nodig voordat we dingen kunnen adviseren.

Wanneer je geluiden ále pink floyd, jimi hendrix, slash en john petrucci wilt wordt het moeilijk. Je kunt bijvoorbeeld:
-Een enorme lading aan amps, pedalen en gitaren aanschaffen, meezeulen en elk nummer wisselen.
-Een flinke consessie doen op de geluidskwaliteit en overgaan op modelling apparatuur, zoals een Line 6 Variax en Pod / Vetta.

Fenndangoband
27 januari 2009, 16:08
Ik speel voornamelijk op een Mesa Boogie DC-5 en een Gibson Les Paul Classic... deze combinatie vind ik persoonlijk zeer goed qua diversiteit... De amp heeft een clean met een zalige "tone" die je mits de nodige ervaring volledig naar je hand kan zetten... en voor het heavy gedeelte zegt de naam Mesa Boogie wel genoeg neem ik aan ;)...

bert k
27 januari 2009, 16:19
Mensen, dit is Electrische GITAREN. Discussies over amps graag in een ander forum.

Marc Oblivian
27 januari 2009, 16:24
Tja, bij een oude Marshall wordt dat een rits aan pedaaltjes. Volgens mij zijn deze sounds dat best goed te doen (okee, helemaal als de genoemde voorbeelden ga je niet klinken).
Als je een andere amp gaat proberen is de Engl Invader wellicht een goede optie. Of een wat oudere Savage. Maar goed, dat gaat best een hoop geld kosten.
Pickups: tja lastig. Wellicht een Dimarzio Air Norton achtig iets proberen.
W at voor gitaar heb je eigenlijk? Een aantal van de genoemde voorbeelden zijn namelijk stratgeluiden, terwijl Petrucci weer een humbuckerman is.
Wellicht een strat met H-S-S configuratie scoren waarbij de humbucker splitbaar is gemaakt?

Marc Oblivian
27 januari 2009, 16:26
Mensen, dit is Electrische GITAREN. Discussies over amps graag in een ander forum.

Tja, en als hij eenzelfde topic opent in versterkers, dan wordt dat gesloten omdat hij in dit topic al iets over amps vraagt en dezelfde vraag dus twee keer gesteld is.
We kunnen hem dus hier proberen te antwoorden, of anders moet hij in versterkers nog maar een topic openen??

musical surfer
27 januari 2009, 17:00
M'n nieuwe vraag...

Welke gitaar (en dus niet amp) zou jij kiezen in mijn geval?

:strat:

Een vb van waar ik naartoe wil is het volgende...
Een groep als Pain Of Salvation schrijven rustige cleane passages, maar ook reteharde riffs...
Zal een strat me verder helpen of eerder een tele, of dan toch de Les Paul, of mss Prs of toch Ibanez, I'm confused?

Thx voor alle antwoorden...

:eek:

Tupelo
27 januari 2009, 17:06
Customize je gitaar & customize je amp !! ;)

Yannicks
27 januari 2009, 17:20
M'n nieuwe vraag...

Welke gitaar (en dus niet amp) zou jij kiezen in mijn geval?

:strat:

Een vb van waar ik naartoe wil is het volgende...
Een groep als Pain Of Salvation schrijven rustige cleane passages, maar ook reteharde riffs...
Zal een strat me verder helpen of eerder een tele, of dan toch de Les Paul, of mss Prs of toch Ibanez, I'm confused?

Thx voor alle antwoorden...

:eek:

Misschien gitaar met humbuckers die je als single coil kan schakelen?
Of iets met p90 achtige elementen? Alhoewel mini humbuckers misschien ook wel goed zouden zijn, die zitten tussen single coil en humbuckers in qua geluid geloof ik.

pannekoek
27 januari 2009, 18:13
ik denk dat je met je les paul goed zit.

wat je kan doen is eventueel een stratocaster erbij kopen om je veelzijdigheid te vergroten.

het grootste deel van je sound zul je dus moeten regelen met je amp, dus het word of pedaaltjes kopen, of een nieuwe amp

musical surfer
28 januari 2009, 11:43
Idd ben zéér content van de Les Paul, ga dus op zoek moeten naar iets die deze sound aanvult...

Wat denken jullie...

http://www.ibanez.co.jp/world/country/frame_netherlands.html
(Ibanez nieuwe LZ1 pickups, adv beweert zowel chrystal clear als heavy, betrekkelijk goedkoop)

http://www.mayones.com/eng/katalog.html?nazwa=Regius%20Elements%20-%20EARTH&menu=2
(Seymour Duncan SH2 jazz en SH4 + coil splitting may piezo active, maar helaas reteduur...)

http://www.fender.com/products/search.php?partno=0134444706
(Emg 60 - 81)

Of zoals iemand van jullie suggereerde iets meer strat met een H S S...$
http://www.fender.com/products//search.php?partno=0111760306

:???:

iWishmaster
28 januari 2009, 11:52
Ik zou in ieder geval kijken naar een gitaar met Single Coils (niet perse strat of telecaster, maar P90's ook zeker proberen).

Persoonlijk zou ik zeggen, probeer eens:
-Een Strat HSS zoals je zelf al zegt. Ik heb er zelf een (fender deluxe) en die gaat voorlopig niet meer weg!
-Telecaster met in ieder geval een single coil in de brug. Telecasters zijn (naar mijn mening) hate it or love it gitaren. Ik vind ze vet klinken, maar zelf kan ik er helemaal niks mee.
-Iets van Ibanez. Ik heb er totaal geen verstand van, maar kijk eens naar de strat-achtige met HSH configuratie.

EMG's zou ik links laten liggen (persoonlijk vind ik ze niet bepaald veelzijdig, hoewel een EMG60 ook clean goed kan klinken, is de EMG81 goed voor scheur en nog meer scheur, naar that's it).

pannekoek
28 januari 2009, 11:56
ik denk dat een strat met een h-s-s opstelling een goede keuze is.

musical surfer
28 januari 2009, 18:19
http://www.fender.com/customshop/instruments/popup.php?root_dir=/usr/web/fender/customshop/instruments/&web_root=&img=prod_images/guitars/0150068806_xl.jpg&name=David+Gilmour+Stratocaster%26reg%3B+NOS&node0=0#bottom

Kwijl :satisfie:

2 Fender singlecoils en 1 Seymour SSL5 pickup voor heavy rock....

Maar expensive!!

euroboy
28 januari 2009, 20:35
http://www.fender.com/customshop/instruments/popup.php?root_dir=/usr/web/fender/customshop/instruments/&web_root=&img=prod_images/guitars/0150068806_xl.jpg&name=David+Gilmour+Stratocaster%26reg%3B+NOS&node0=0#bottom

Kwijl :satisfie:

2 Fender singlecoils en 1 Seymour SSL5 pickup voor heavy rock....

Maar expensive!!


Als hij een beetje teveel kost koop dan een body en pick ups en... En ga zelf aan de slag of als je iets meet geld hebt laat 1 custom maken!! Of kijk naar een 2dehandse van den haar of een 2dehandse vintage RI en zet daar de PU's in die je wilt!

musical surfer
29 januari 2009, 16:56
Iemand ervaring met de Ibanez Js100 en de Js1000?
Splitting coil via verstelbare volume pot...

Jay75
29 januari 2009, 17:01
Mensen, dit is Electrische GITAREN. Discussies over amps graag in een ander forum.

Verrekte jankerd het gaat over een combi!

Orpheo
29 januari 2009, 17:06
tja als je les pauls gewend bent, zou ik niet kijken naar strats of ibanez superstrats. das een totaal ander geluid.

Mijn keus...
poeh, lastig. ik zou warmoth mailen, of crimson guitars, en zeggen, maak mij een les paul met korina top en bodyback, maple toneblock, p90 in mid met coiltap erin, prails in brug en neck, rosewood neck en ebben toets, gecombineerd met een hipshot trem, midi en piezo. dan ben je echt allround en veelzijdig.

Oh ja wat je natuurlijk OOK kunt doen, is gewoon deze kopen:

http://www.guitarstuff.biz/pics/Electric-Guitars/Godin-XTSA-3voice-fr-detail.jpg

of

http://www.mercatinomusicale.com/allegati/449495.jpg

zelfde gitaar, andere kleur. en dan prails erin prakken, en GAAAANNNN.

deze gitaren klinken en spelen en voelen te gek. tis dat mijn collectie een beetje compleet begint te geraken, anders had ik 'm heus wel gehad denk ik.

en qua amp? Engl SE for the win! ben je, als je ook n cab erbij moet hebben, voor nog geen 5000E klaar.

wil je 'n leuke amp die superveelzijdig is, en deze gitaar, maar onder de 2000E blijven, zou ik gaan voor een koch twintone2. ik vind 'm beter klinken dan de JVM, ondanks/dankzij dat ie duurder is. welke van de 2, laat ik in 't midden.

pannekoek
29 januari 2009, 17:09
Iemand ervaring met de Ibanez Js100 en de Js1000?
Splitting coil via verstelbare volume pot...

erg gaaf zijn die dingen!


waar ik eigenlijk aan dacht voor jouw is misschien wel een music man luke!

ontzettend vette gitaar met misschien wel de beste neck ooit gemaakt IMHO, 2 ontzettend singlecoils die waanzinnig mooi klinken, en een dikke emg in de brug om flink mee te scheuren. lijkt me een perfecte gitaar voor jouw

http://www.marcosfogli.com/images/Luke.jpg

sjaak1990
29 januari 2009, 17:10
Ik zou sowieso niet alleen naar fender kijken.
Blade met boost systeem voor wat extra werkt ook goed.
Coil split op je LP?

musical surfer
30 januari 2009, 10:13
Ik zou sowieso niet alleen naar fender kijken.
Blade met boost systeem voor wat extra werkt ook goed.
Coil split op je LP?

Coils splitten lijkt me voor een onhandige Harry als ik, geen optie...
Of mocht ik je verkeerd begrijpen, ik dacht dat mijn humbuckers (500T/496R) ofwel elk apart ofwel samen aanstaan?

Die musicman is idd iets voor mij, maar mss toch net iets te hoog gegrepen in prijs (Köln >€1,700).

Ik begin meer en meer iets te voelen voor een strat of tele met aan de brug een dikke hotrail of een andere high output pickup...

iWishmaster
30 januari 2009, 11:07
Oh ja wat je natuurlijk OOK kunt doen, is gewoon deze kopen:
Die Godin's moet ik ook eens aan de tand voelen, vooral de (nieuwere) Summit CT, misschien is dat een alternatief voor een Les Paul. Ik zou 'em vooral voor metal gebruiken, met akoustische stukjes tussendoor, dus andere pickups zal een must zijn ...

Deze topics zijn helemaal niet goed voor mn GAS-aanvallen :(

musical surfer
30 januari 2009, 15:15
Die Godin's moet ik ook eens aan de tand voelen, vooral de (nieuwere) Summit CT, misschien is dat een alternatief voor een Les Paul. Ik zou 'em vooral voor metal gebruiken, met akoustische stukjes tussendoor, dus andere pickups zal een must zijn ...

Deze topics zijn helemaal niet goed voor mn GAS-aanvallen :(

:rockon:
Je mag er zeker van zijn, niet goed voor de portefeuille...