PDA

View Full Version : hout voor een electrische gitaar



gbrobert
27 januari 2009, 15:23
hallo

ik ben vanplan om een electrische gitaar te bouwen
heeft iemand tips ?
en /of winkels waar je voor een redelijke prijs hout kan kopen voor een gitaar ?

groeten robert

bagheera
27 januari 2009, 15:46
er zijn hier echt Vééééééééééééééééééééél topics over bouwen in het algemeen maar je zou bevoorbeeld hout kunnen kopen via stewart macdonald
Zie stuartmacdonald.com
registreer je en je krijgt elke maand een magazine met alles wat je nodig hebt om een gitaar te bouwen en ook een wekelijkse email met tips over bouwen

maar eerst en vooral lees
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=85621
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=36918
als je dat nog niet gedaan hebt

en verder veel zoekfunctie gebruiken want ik schat dat 1 op 10 van de leden hier wel al een gitaar gebouwd heeft of er zeker aan gedacht heeft

ook een beetje preciezer zijn welke klank je wilt krijgen want dan is het hout type belangrijk

lees maar en veel succes

gengar
27 januari 2009, 18:54
hout kopen bijvoorbeeld in arnhem bij de arnhemse fijnhouthandel of in amsterdam. Verder kun je bij bepaalde forumleden, zoals Enra bijv ook hout kopen.
Tips:
1) lees alles hier op het forum
2) bekijk alle filmpjes op youtube (gitaarbouw bedoel ik dan)
3) koop een boek over de bouw van electrische gitaar.
Voor alle gereedschap en alles wat er eigenlijk voor nodig is om een gitaar te bouwen denk ik ook dat stewmac.com de beste online shop is.
Als je hulp wilt kun je een cursus doen, daar is 2 weken geleden nog een topic over geweest dus daar kun je op zoeken als je daar in geinteresseerd zou zijn.

Ewoud Kuijt
1 februari 2009, 11:12
Hout voor gitaren kun je op vele plaatsen kopen in Nederland. Even via de gouden gids in jou regio zoeken. Ikzelf heb afgelopen week een plak mahonie gekocht bij Fibex in Warmond. 52 mm dik en qua lengte goed voor 4 gitaren. En dit alles voor 65 euro. Als je het niet erg vind om hout per balk te kopen kun je op veel plaatsen terecht.

niekb
1 februari 2009, 11:25
En het is goedkoper. Je moet dan wel de middelen hebben om de boel te vlakken ed.

Zoals genoemd: zoekfunctie

Ewoud Kuijt
1 februari 2009, 20:09
Er is vast wel een meubelmaker of een doodskistenfabriek (in mijn geval) in de buurt. Die doen het, na lief gevraagd te hebben, meestal wel gratis.

niekb
1 februari 2009, 23:03
Sommigen komen ook voor een relatief hoge rekening te staan. Niet iedereen doet dat gratis. Maar als ze enthousiast zijn valt het meestal wel mee.

oigun
1 februari 2009, 23:15
Hoe zit het met de extra kosten als je vanuit de states besteld? Worden die altijd berekend? Ik heb begrepen dat je soms voor verassingen kan komen te staan...

Mattia
2 februari 2009, 02:09
Hoe zit het met de extra kosten als je vanuit de states besteld? Worden die altijd berekend? Ik heb begrepen dat je soms voor verassingen kan komen te staan...

Reken er maar op dat je grofweg 20% boven op de materialen+verzendkosten betaald aan BTW/invoerrechten.

Cocobolo
2 februari 2009, 08:40
Reken er maar op dat je grofweg 20% boven op de materialen+verzendkosten betaald aan BTW/invoerrechten.

Pas even op dat er ook nog afhandelingskosten bij kunnen komen (of zelfs alleen maar administratiekosten als het tussen de 22 euro en 150 euro zit).

Tot 22 euro : geen douanerechten en geen omzetbelasting
van 22 tot 150 euro : Geen douanerechten en wel omzetbelasting
Daarboven : beide

(bron : http://www.douane.nl/particulier/internetaankopen/internetaankopen-04.html#P90_5980
)

Ik had freesjes binnengekregen van $61 in totaal. Geen douanerechten, wel omzetbelasting. Het totaal werd toen 21 euro. Grootste deel is voor TNT voor de afhandelingskosten :( (ik weet niet of dit voor Belgie anders is).