PDA

View Full Version : Cynic



Bloodline
27 januari 2009, 14:42
Voor mijn gevoel eindelijk een frisse adem in de jazz/fusion rock/metal wereld.
Kan er niet zoveel over zeggen, geniale band dat wel.

Hun eerste plaat "Focus" uit 1993 was al een succes in de metal scene.
Echter hun huidige plaat (hun 2de!) "Traced in Air" raakt mij diep.

Als je compleet geen metal fan bent kun je in ieder geval hun muziek checken.
Er wordt op de hele plaat minder gegrunt dan op een standaard Opeth plaat.

Om eerlijk te zijn moet je de hele plaat luisteren om het te voelen.
Maar check de myspace maar eens om een (klein) beeld te krijgen van de band.


http://www.myspace.com/cyniconline

http://www.cynicalsphere.com/images/pic_cynic8.jpg

almarvk
27 januari 2009, 14:52
Er spelen toevallig twee NL'ers in deze band.

marc_o
27 januari 2009, 14:56
Focus vond ik echt te gek, Veil of Maya, vet nummer.
Die nieuwe vergeet ik steeds te luisteren, dus dank voor het linkje, ga ik zeker eens doen.

Noctiis
27 januari 2009, 14:56
muzikaal best vet maar die foto hierboven is wel een zeer lelijke bandfoto

FNaRK
27 januari 2009, 20:14
focus heb ik ooit gehad, erg vette plaat, helaas verloren :mad:
Bedankt voor de tip, ga eens kijken of ik ergens wat kan "lenen"

[edit]
Focus (re-issue 2004) staat bijna klaar :rockon:

new deep
27 januari 2009, 20:44
jeugdsentiment :) en ik heb ze onlangs in het voorprogramma van Opeth in de Melkweg mogen aanschouwen, was erg cool. ze speelden een (korte) mix van de nieuwe plaat die ook geslaagd is en oude klassiekers!

Mithrandir
27 januari 2009, 23:05
Afgelopen week "Traced in Air' gekocht, de nieuwe plaat dus, nadat ik al het een en ander had gelezen en gehoord op internet en erg nieuwsgierig was geworden.

Ik vind het echt een hele goeie plaat, erg uniek en erg krachtig door de korte, pakkende songs! En bovenal vind ik de geluidskwaliteit erg goed, met als enige "nadeel" dat de zang een beetje weggedrukt is in de mix, maar dat zou goed een artistieke keuze kunnen zijn. De gitaarsolo's vind ik trouwens een petruci feel hebben, klopt dat een beetje? Alleen kort en krachtig zoals alles aan Cynic :)

Zowel Focus als TIA zijn hele korte platen en dat is een voordeel en een nadeel. Het voordeel is dat de platen enorm pakkend zijn, er zitten totaal geen dooie of slepende momenten tussen. Het nadeel is dat het gewoon te snel afgelopen is :)

Ik hoop dat ze niet weer 15 jaar gaan wachten om nieuw materiaal uit te brengen. Gordian Knot, van bassist Sean Malone, moet ik ook altijd nog eens checken.

Bloodline
28 januari 2009, 11:47
Weet iemand trouwens het nut van een gitaar zonder had stok ?

HaroldA
28 januari 2009, 11:53
Weet iemand trouwens het nut van een gitaar zonder had stok ?

Een had stok is lichter dan een heeft paal? ;)


Overigens weet de nieuwe plaat mij lang niet zo goed te boeien als Focus. Die heb ik vroeger echt grijs gedraaid :rockon:

De tour-bassist is trouwens Robin Zielhorst (NL). Die ken ik van de bands In-Tension en Emerald. Hij heeft ook nog bij de Blue Man Group gebast, geloof ik.

In tegenstelling tot het teleurstellende optreden op Graspop waren ze onlangs als voorprogramma van Opeth in Brussel live wel erg gaaf!

AntY
10 februari 2009, 20:07
op de zwarte cross (na 20 minuten wachten tot de geluidsman het door had) ook geweldig (nog bedankt, tristan!)

ik vond de oude ook cooler. focus is 15 jaar oud en had nu nog baanbrekender geweest dan traced in air.

overigens was focus destijsd geen succes. ik heb bootlegs waar ze van t podium af worden gejauwd.

new deep
10 februari 2009, 21:11
tja of dat jauwen is een maatstaf voor succes is? Als je bedoelt niet in de smaak vallen bij bekrompen concertgangers die alleen op hun (grote en stijlvaste) band wachten inderdaad..

in mijn beleving werd Focus aardig op handen gedragen door oa. de technische (death) metal fan/liefhebber van toen :)

HaroldA
10 februari 2009, 21:13
in mijn beleving werd Focus aardig op handen gedragen door oa. de technische (death) metal fan/liefhebber van toen :)

Binnen mijn 'plekbollen' vriendengroep werd hij goed ontvangen inderdaad, maar wij waren dan ook niet schuw voor wat technisch werk...

AntY
10 februari 2009, 22:41
tja, ik was 10 toen focus uitkwam dus wellicht dat jullie t beter weten. waarschijnlijk deed t technische werk het hier sowieso beter dan in de VS. maar in interviews klagen cynic en atheist er steeds over dat ze nu vele malen populairder zijn dan toen, en dat de verkopen eigenlijk pas jaren nadat ze uit mekaar waren op gang kwamen.

Wiellem
13 februari 2009, 12:24
Afgelopen jaar heb ik hun show op Wacken gezien en ik was impressed, kende de hele band nog niet maar wat een goede muzikanten.

Bloodline
13 februari 2009, 12:58
op de zwarte cross (na 20 minuten wachten tot de geluidsman het door had) ook geweldig (nog bedankt, tristan!)

ik vond de oude ook cooler. focus is 15 jaar oud en had nu nog baanbrekender geweest dan traced in air.

overigens was focus destijsd geen succes. ik heb bootlegs waar ze van t podium af worden gejauwd.

Jeetje meen je dat nou ? Post eens wat zou ik zeggen! (die bootlegs)