PDA

View Full Version : Biassen?



lagwagon_81
14 maart 2003, 15:40
Ik ben van plan om binnenkort nieuwe buizen in m'n Mesa Boogie caliber te zetten. Ik heb om advies gevraagd bij Bob van Eurotubes en hij zei dat mijn Mesa een autobias heeft. Nu is mijn vraag of dit inderdaad ook zo is?

Biasmongool
14 maart 2003, 16:22
Bob van Eurotubes en hij zei dat mijn Mesa een autobias heeft. Nu is mijn vraag of dit inderdaad ook zo is?


Biasmongool:

Mijn mening: Bob verkondigt hier bullshit!

Biasmongool

wimpie
14 maart 2003, 17:34
i.d.d. bij Mesa kun je de bias niet afregelen . Als je dr gewoon weer Boogie buizen ( wel van hetzelfde type)in zet is het niet nodig om te "biassen " ( dat noemen ze nou "klantenbinding" :sad: )

mathe
14 maart 2003, 18:09
om wat voor caliber en eindbuizen gaat het precies?

lagwagon_81
14 maart 2003, 18:55
Op 2003-03-14 16:22, schreef Biasmongool:

Bob van Eurotubes en hij zei dat mijn Mesa een autobias heeft. Nu is mijn vraag of dit inderdaad ook zo is?


Biasmongool:

Mijn mening: Bob verkondigt hier bullshit!

Biasmongool




Ik denk niet dat ik ook iets heb aan de mening van een biasmongool :wink:

lagwagon_81
14 maart 2003, 18:56
Op 2003-03-14 18:09, schreef mathe:
om wat voor caliber en eindbuizen gaat het precies?


Er zitten nu Sovteks in en ik ben van plan om er JJ 6L6GC's in te stoppen.

maarten
14 maart 2003, 19:00
volgens mij lult die bob maar wat.
begint ie over de 5150 te kakken dat ie zo koud gebiassed is enzo, jaaa je moet er eurotubes in duwen en dan heter laten biassen dan klinkt ie veel beter..

maar is t niet zo dat t geen reet uitmaakt hoe warm de versterker gebiassed is, zolang de buizen die erin steken op die bepaalde bias het beste lopen (sommige buizen hebben `hetere´ bias nodig dan andere?)

correct me if i´m wrong please!!

en ik heb helemaal niet zo´n goede dingen gehoord over de kwaliteit van eurotubes..

maarja, gehoord... (wel van iemand die t kan weten)

groeten

maarten

Negative K3 fan
14 maart 2003, 19:07
dat van die 5150 klopt echt wel, in de fabriek wordt hij afgesteld op 15 ofzo, terwijl hij eigelijk bedoelt is voor 35-42. Een klein beetje te koud gebiast kan geen kwaad, maar dit is gewoon té, daarom is het zeker aan te raden om hem een eindJE omhoog te zetten.

maarten
14 maart 2003, 19:09
ja maar waar slaat die 15 of die 35 dan op?
lopen alle buizen dan beter op 35? of verschilt dat toch per buis?

i dunno, just curious

FragDaddy
14 maart 2003, 19:10
elke buis is anders. je kunt een buis op de voor hem juiste bias-stroom zetten, maar ook de stroom iets opvoeren. dat is heet biassen. (is dus niet een vaste waarde voor alle buizen, maar iets meer dan je de buis normaal op zou biassen)

en meestal klinkt je versterker dan ook wat warmer..

Negative K3 fan
14 maart 2003, 19:12
Op 2003-03-14 19:09, schreef maarten:
ja maar waar slaat die 15 of die 35 dan op?
lopen alle buizen dan beter op 35? of verschilt dat toch per buis?

i dunno, just curious


Die 15 of 35 zijn iets met amperes, milli-amperes of gewone, geen idee. Maar "normale" 6l6 buizen zijn zo tussen de 35 en 42. Dus je kunt eigelijk wel nagaan dat 15 veel te laag is. Er zit natuurlijk altijd wel enige speling in dat afhangt van welk geluid je houdt en van de buis enzo. Maar 15 is gewoon veel te laag, daardoor krijg je zogenaamde "cross-over" distortion. Ik weet niet (precies) wat het is, maar het schijnt heel erg slecht te zijn, vooral voor je clean geluid.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Negative K3 fan op 2003-03-14 19:14 ]</font>

maarten
14 maart 2003, 19:17
ik weet wat het is.

nouja,ik zie wel. alvast bedankt voor de info!!

groeten

maarten

Negative K3 fan
14 maart 2003, 19:18
als je weet wat het is: enlighten me.

Biasmongool
14 maart 2003, 19:19
Bob van Eurotubes en hij zei dat mijn Mesa een autobias heeft. Nu is mijn vraag of dit inderdaad ook zo is?

Biasmongool: Mijn mening: Bob verkondigt hier bullshit![/quote]

> Ik denk niet dat ik ook iets heb aan de mening van een biasmongool

Ik zal het uitleggen: Jouw Mesa heeft geen autobias dus is het bullshit wat Bob daar zegt.

Kortom, als jij je door B-shitBob een setje JJ 6L6buizen laat aansmeren en die in je MB propt kan het wel eens goed fout gaan.


Biasmongool

maarten
14 maart 2003, 19:23
nouja ongeveer

zoals ik het begreep:

als je je gitaarsignaal voorstelt als een sinusgolf (volg je me nog? :grin: )
dan sluiten die twee helften van de golf (het dal gedeelte en het berg gedeelte) niet goed aan ofzo en dan loopt die lijn niet vloeiend over van dal naar berg en andersom, dan zit daar een soort van knikje. dat hoor je dan.. bij de juiste bias heb je dat niet

NOGMAALS zo heb ik het begrepen, niet dat ik ALWEER wat verkeerds zeg :grin: :grin:

groeten

maarten

Lucky
14 maart 2003, 19:27
Op 2003-03-14 19:18, schreef Negative K3 fan:
als je weet wat het is: enlighten me.


je bent echt behoorlijk ziek, jij hè...

met die site onderaan in je profiel...
man!!!

Ik vond je op HC altijd al een beetje een dweep...maar dit doet wel de deur dicht

lagwagon_81
14 maart 2003, 19:30
Op 2003-03-14 19:19, schreef Biasmongool:

Bob van Eurotubes en hij zei dat mijn Mesa een autobias heeft. Nu is mijn vraag of dit inderdaad ook zo is?

Biasmongool: Mijn mening: Bob verkondigt hier bullshit!

> Ik denk niet dat ik ook iets heb aan de mening van een biasmongool

Ik zal het uitleggen: Jouw Mesa heeft geen autobias dus is het bullshit wat Bob daar zegt.

Kortom, als jij je door B-shitBob een setje JJ 6L6buizen laat aansmeren en die in je MB propt kan het wel eens goed fout gaan.


Biasmongool
[/quote]

?????Tot de volgende knoop knul, want volgens mij snap je het niet helemaal :sad:

Al
14 maart 2003, 19:32
Op 2003-03-14 19:09, schreef maarten:
ja maar waar slaat die 15 of die 35 dan op?
lopen alle buizen dan beter op 35? of verschilt dat toch per buis? i dunno, just curious

Die getallen slaan op mA, de ruststroom die door de buis loopt. Deze is afhankelijk van de plaatspanning. Om binnen de specifacaties van de buis te blijven zal er afhankelijk van de plaatspanning een groter of kleinere stroom moeten lopen. Ga je hier overheen dan loopt de buis rood aan en gaat ie kapot. Dit hou je in de hand door met een negatieve voorspanning de ruststroom te beïnvloeden. Een goede waarde voor een 6L6GC bij 500V kan b.v. 30mA zijn terwijl je bij 350V richting 50 uitkomt.

Wat Bob roept klopt niet. Vraag hem eens wat een autobias is.

Al

lagwagon_81
14 maart 2003, 19:33
Mijn vraag komt volgens mij niet meer over in dit forum :sad: Nog een keer:

Ik ben van plan om binnenkort nieuwe buizen in m'n Mesa Boogie caliber te zetten. Ik heb om advies gevraagd bij Bob van Eurotubes en hij zei dat mijn Mesa een autobias heeft. Nu is mijn vraag of dit inderdaad ook zo is?

Er zitten nu Sovteks in en ik ben van plan om er JJ 6L6GC's in te stoppen.

Hopelijk reageren er dit keer meer serieus op mijn vraag :wink:

Al
14 maart 2003, 19:43
> hij zei dat mijn Mesa een autobias heeft. Nu is mijn vraag of dit inderdaad ook zo is?

Er zitten nu Sovteks in en ik ben van plan om er JJ 6L6GC's in te stoppen.

Hopelijk reageren er dit keer meer serieus op mijn vraag :wink:
[/quote]


Kan jij niet lezen dan?

Al

Negative K3 fan
14 maart 2003, 19:45
Op 2003-03-14 19:27, schreef Lucky:


Op 2003-03-14 19:18, schreef Negative K3 fan:
als je weet wat het is: enlighten me.


je bent echt behoorlijk ziek, jij hè...

met die site onderaan in je profiel...
man!!!

Ik vond je op HC altijd al een beetje een dweep...maar dit doet wel de deur dicht


Die sijt heb ik er gisteren in gezet. En op harmony ceentral gedraag ik me toch niet zo heel erg ziek :S

lagwagon_81
14 maart 2003, 19:51
Op 2003-03-14 19:43, schreef Al:
> hij zei dat mijn Mesa een autobias heeft. Nu is mijn vraag of dit inderdaad ook zo is?

Er zitten nu Sovteks in en ik ben van plan om er JJ 6L6GC's in te stoppen.

Hopelijk reageren er dit keer meer serieus op mijn vraag :wink:



Kan jij niet lezen dan?

Al
[/quote]

Om nou te zeggen dat ik het nu "zeker" weet hoe het zit? NEE, dus

Al
14 maart 2003, 19:52
Op 2003-03-14 19:23, schreef maarten:
....niet goed aan ofzo en dan loopt die lijn niet vloeiend over van dal naar berg en andersom, dan zit daar een soort van knikje. dat hoor je dan.. bij de juiste bias heb je dat niet



Dat knikje is crossover distortion. Als je dat onder zekere belasting weg zou biassen jaag je je buizen over de kling. Iedere AB versterker vertoont crossover distortion onder belasting. Ook de zgn classA AC30.

Die scopemethode beschrijft Buizenguru Pittman van Groove Tubes in zijn tube amp boek. Hij is daarbij niet duidelijk dat je daarbij binnen de specificaties van de buizen moet blijven. Niet waterdicht dus.

Gewoon biassen op buizenspecs.

Al

maarten
14 maart 2003, 22:14
ok dat zal kloppen, ik wilde alleen ff zeggen dat t om dat knikje ging :grin:

achja ik weet er ook geen hol vanaf verder dus ik hou wijselijk mijn mondje :smile:

FragDaddy
15 maart 2003, 00:00
volgens mij is jou versterker niet self-biassing, maar fixed-bias, zoals de meeste mesa's.

mesa verkoopt namelijk buizen met nummertjes erop (bias-class). als je nou zorgt dat je aan een setje buizen komt met hetzelfde nummertje als de buizen die nu in de versterker zitten, kun je ze gewoon omprikken zonder gezeur.

als er op de buizen die je nu hebt geen nummertje staat (of het zijn geen mesa's) of je wilt echt JJ's, zou ik je aanraden om de versterker naar een reparateur te brengen. die doet dat zo even voor je. ik kan nogsteeds Peter van Weelden in Apeldoorn hartelijk aanbevelen.

Biasmongool
15 maart 2003, 00:47
Op 2003-03-14 19:51, schreef lagwagon_81:
Om nou te zeggen dat ik het nu "zeker" weet hoe het zit? NEE, dus

Je hebt heldere antwoorden gehad.
Wat zit je nou te zuigen?


Biasmongool

BLOK182
16 maart 2003, 10:22
Mijn boogie (nomad55) heeft ook nieuwe eindbuizen nodig, ik zat te denken aan svetlana's, kortom, dan moettie ook gebiassed worden?

BrianMay
16 maart 2003, 16:52
Ik heb zelf ook een Peavey 5150 gehad.
En wat Bob zegt klopt gedeeltelijk.
Omdat je peavey zo koud staat kun je er bijna iedere 6L6 buis in douwen, omdat die buizen het wel zullen doen en niet stuk zullen gaan omdat ie toch heel koud staat.
Maar voor een beetje optimale werking is het beter dat je iedere buis zo nauwkeurig mogelijk afstelt

Biasmongool
18 maart 2003, 04:10
BrianMay: Ik heb zelf ook een Peavey 5150 gehad.En wat Bob zegt klopt gedeeltelijk. Omdat je peavey zo koud staat kun je er bijna iedere 6L6 buis in douwen, omdat die buizen het wel zullen doen en niet stuk zullen gaan omdat ie toch heel koud staat.

Wist je dat eindbuizen in zo'n type amp met een hele koude afstelling op een afschuwelijk manier kunnen vervormen?

Biasmongool

BrianMay
18 maart 2003, 09:59
precies Biasnongool, de zogenoemde cross over distortion.
Die krijg je dus als je je bias niet optimaal afstelt.