PDA

View Full Version : voeding zoom g2.1u



frankiiee
27 januari 2009, 00:27
Hallo,

Ik heb gisteren een zoom g2.1u multi effect 2dehands gekocht. Ik heb bij het kopen wel niet gemerkt dat de verkeerde adapter meegeleverd is. Na een uurtje of twee alle mogelijkheden te testen zette ik hem uit. Toen ik enkele minuten later nog iets wou testen dat ik in de handleiding las werkte die niet meer.
Ik heb nu een sterk vermoeden dat dat door een verkeerde adapter of voeding komt.
Ik heb een foto opgezocht van een adapter van een zoom g2.1u en deze kun je op deze site zien. http://www.speurders.nl/overzicht/muziekinstrumenten/effecten-en-echos/zoom-g2-1u-in-nieuwstaat-met-bon-en-adapter-44542954.html

De input en output is hierop anders dan op deze die ik heb
nl: bij deze die ik erbij heb gekregen:
input: 230V~50Hz en output:9V ~ 0.78A 7VA
en bij deze van de echte zoom:
input: 230V~50Hz 35mA en output: 9V:::300mA 2.7VA

Ik weet helemaal niets van electronica en vraag me dus af of het daadwerkelijk aan de verkeerde adapter ligt. En zoja welke adapter ik me dan wel best zou aanschaffen? http://www.vandenborre.be/WEB/NL/Universele-stroomadapters/Page78.vdb?Detail=LmqaQqqaQetbbiNmSC8k

Ik heb al geprobeerd om de voeding faq door te nemen maar als complete electronica noob lukt dat niet volledig. Ook de search knop leverde niet echt iets op.

Mvg
Frankiiee

cluseau
27 januari 2009, 08:11
Ik heb nu een sterk vermoeden dat dat door een verkeerde adapter of voeding komt.


Hallo Frankiiee,
De adapter die jij erbij hebt gekregen kan twee keer zoveel stroom leveren dan het pedaal zou kunnen vragen. Dit geeft alleen maar een grotere reserve en maakt dat de adapter het pedaal gemakkelijk kan voeden. Vergelijk het maar met een grotere accu in een auto. Die zal dan ook wat makkelijker starten bij koud weer. Wat ik in jouw verhaal mis is de polariteit van de vervang adapter. De orginele heeft iig de min aan de binnenaansluiting (NC), wat gebruikelijk is bij pedaaltjes. Dit MOET bij de vervang adapter ook zo zijn anders is je pedaal vrijwel zeker naar de eeuwige jachtvelden.

groet
Frans

frankiiee
27 januari 2009, 12:44
Hoe kan je de polarisatie van een adapter te weten komen.
Is het niet zo dat hij dan direct zou moeten doorgebrand zijn, want nu heeft hij eerst nog een hele tijd gewerkt.

Nielsje
27 januari 2009, 13:05
..want nu heeft hij eerst nog een hele tijd gewerkt.

In dat geval werkt 'ie wel goed.
Kan het zijn dat de stekker niet goed in de DC-bus zit? DC bussen voor gitaareffecten hebben vaak een andere diameter voor het inwendige pennetje (weet zo niet meer uit m'n hoofd of het nou groter of kleiner was). Het kan dus zijn dat er wat 'speling' op zit, en dat het hij het dus wel af en toe doet als je er even aan wiebelt.

Ook is het mogelijk dat het plastic omhusel van het stekkertje van de adapter te dik is, waardoor deze niet goed in het gat past van de Zoom. Dit zou je dan kunnen oplossen door simpel met een stanley mes wat plastic weg te snijden.

Ik zou in ieder geval géén universele adapter kopen, die hebben vaak niet een al te beste filtering, en dat kan zorgen voor nare bij-geluiden.

http://www.physorg.com/newman/gfx/news/2005/1-bee.jpg

frankiiee
27 januari 2009, 14:10
:D
Wel ik heb het nu eens met een universele adapter en eens met batterijen geprobeerd en dan komt er toch al enig schot in de zaak. Er begint nu toch al een lichtje te branden maar hij gaat niet over naar de effecten. Het lichtje bij edit flikkert nu constant. Maar normaal gezien ging hij gisteren dan over naar ofwel de tuner ofwel de effecten maar nu doet hij dat niet meer.

Meneer I.
27 januari 2009, 16:05
Ik heb dit apparaat ook ideaal om stil te oefenen met koptelefoon, en ik heb er zelfs gigs mee gespeeld.
Google even op "zoom g2.1u manual" je krijgt dan het bijbehorende handboek, geen overbodige luxe, want er zijn tig instellingen.

EDIT: ik zie nu pas dat je die al hebt...

cluseau
27 januari 2009, 16:15
:D
Wel ik heb het nu eens met een universele adapter en eens met batterijen geprobeerd


Lijkt erop dat je adapter is overleden.

Batterijvoeding met 9V blok gaat niet werken, deze kan maar 100mA leveren en jouw effectbak heeft 300mA nodig.

Frans

frankiiee
27 januari 2009, 16:16
Heb jij dit ooit al voorgehad dat het lichtje onder edit wel begint te flikkeren maar dat hij niet overgaat naar de tuner of de effecten?
Het probleem met de voeding was inderdaad geen goed contact want ik heb gemerkt dat wanneer ik een beetje aan de draad beweeg alles inderdaad weer in gang schiet. Maar dus niet zoals het zou moeten.

Iemand een idee hoe dit op te lossen?

Mvg
frankiiee

cluseau
27 januari 2009, 16:31
Het probleem met de voeding was inderdaad geen goed contact want ik heb gemerkt dat wanneer ik een beetje aan de draad beweeg alles inderdaad weer in gang schiet. Maar dus niet zoals het zou moeten.

Iemand een idee hoe dit op te lossen?

Mvg
frankiiee

Kan zijn dat de stekker niet goed past, daar is dan niet veel meer aan te doen dan een andere adaptor met goed passende stekker (of losse stekker) te kopen .

De specificatie's van de adaptor zijn in ieder geval goed. Daar was in eerste instantie toch twijfel over?


Tweede mogelijkheid is dat het chassisdeel los in de print zit door het vele in en uitpluggen. Dit is makkelijk te (laten) hersolderen.

frankiiee
27 januari 2009, 18:25
wel het lijkt erop dat mijn zoom een probleem heeft met het initialiseren of hoe je dat ook noemt. Hij slaagt er precies niet in om de dingen die hij nodig heeft om op te starten te laden.
Iemand enig idee wat er aan te doen valt?

paulusdeBKB
27 januari 2009, 19:25
Je kunt hem naar je plaatselijke muziekwinkel brengen, vragen of hij nog te repareren valt. BTW: levert de adapter voor die Zoom misschien WISSELspanning? En zo ja, heeft dat apparaat wel wisselspanning nodig?

Meneer I.
27 januari 2009, 20:17
Je kunt hem naar je plaatselijke muziekwinkel brengen, vragen of hij nog te repareren valt. BTW: levert de adapter voor die Zoom misschien WISSELspanning? En zo ja, heeft dat apparaat wel wisselspanning nodig?
Volgens mij heb je hier idd het probleem te pakken, in je openingsmail gaf je bij de geleverde voeding het "~" symbool oftewel wisselspanning. Meet het anders even na met een multimeter.

Koop een paar setjes AA batterijen en laat de adapter achterwege en kijk of hij het dan goed doet.

EDIT: alternatief kun je ook de USB poort aansluiten op je PC, dan heb je geen batterijen of adapter nodig.

frankiiee
27 januari 2009, 20:43
ja, ik heb al met batterijen geprobeerd en dan heb ik dus wel een signaal. Ook als ik een beetje aan de draad wikkel dan krijg ik signaal. Maar normaal als je opstart dan flikkert er een rood ledje eventjes en dan start hij op. Dan kan je dus effecten selecteren en je presets doorlopen en dergelijke meer. Maar Bij mij blijft dat rood ledje onder edit gewoon flikkeren. Hij gaat niet over naar de effecten. Het is dus alsof hij ze niet kan laden.
Ik heb al aan alle knopjes gedraaid en geduwd, maar het ene rode lichtje blijft flikkeren en ik raak niet verder.
Iemand een idee?

Mvg,
Frankiiee

Meneer I.
27 januari 2009, 20:53
Hmmm, dat knipperen hoort maar ca. 3sec te duren, dus ik ben bang dat het probleem lastiger is. Wellicht kun je een email sturen naar Zoom om te kijken of zij weten wat er aan te doen is.
Heb je de verkoper trouwens al benaderd hierover?

frankiiee
27 januari 2009, 21:07
Ja, ik heb hem gebeld en hij zei dat hij dit nog nooit had meegemaakt met de zoom. Volgens mij is hij wel eerlijk want hij heeft beloofd om eind deze week, donderdag of vrijdag eens langs te komen om te kijken of hij er iets aan kon doen. Ik hoop van harte dat het klopt wat hij zegt en dat hij er misschien iets aan kan doen.
Ik zal ook maar al een e-mailtje sturen naar zoom zelf denk ik.

Jullie weten dus ook niet hoe dit op te lossen valt, ik hoopte dat er misschien een "reset-knop" ofzo op zat. In de handleiding staat er dat als je lang op store duwt dat dat een soort reset is, dat heb ik geprobeerd maar dat lukt niet.

Het bizarre aan dit verhaal is ook dat ik er de eerste avond een hele tijd zeker een uur of 2-3 mee heb kunnen werken. Ik heb hem daarin ook wel eens aan en af gezet (om te eten dus niet constant) maar opeens lukte het niet meer door die slechte voeding en toen het dus wel weer lukte kon hij niet "initialiseren".

Mvg,
Frankiiee

cluseau
27 januari 2009, 22:26
want nu heeft hij eerst nog een hele tijd gewerkt.

Dit is mi onmogelijk met een wisselspanning adapter.

De orginele adapter geeft gelijkspanning NC
De vervanger kan alleen twee keer zoveel stroom leveren en zou dus geschikt moeten zijn.

paulusdeBKB
28 januari 2009, 01:35
idd: de handleiding zegt:
An AC adapter (ZOOM
AD-0006) with a rated
output of 9 volts DC, 300
mA (center minus plug) can
be plugged into this jack.

Het hoort dus een gelijkspanningadapter te zijn. Ga na of dat nu ook zo is. Zo niet, dan zit daar wrs je probleem.

frankiiee
28 januari 2009, 10:13
hoi,

Ik heb al met batterijen en met een nieuwe adapter geprobeerd en dat werkt, het is wel degelijk een gelijkspanning adapter. Ik vrees dus dat het probleem ergens anders zit.

Mvg,
Frankiiee