PDA

View Full Version : customiezing project : refretten, een paar vraagjes



bagheera
26 januari 2009, 23:22
Het iedereen ,

ik ben dus bezig met een customizing project het betreft een oude jaren 70 Aria Pro II strat .
Een leuk plankje maar een saaie look en platte sound .
Daar heb ik allemaal al oplossingen voor gevonden de geilste pickups die er zijn voor funk en jazz erin gestoken en een super toffe slagplaat.
Ze is nog niet af dus ook nog geen foto's ik wou het eigenlijk nog even verzwijgen en er dan mee op de proppen komen maar jullie weten nu nog niets dus ik blijf binnen mijn eigen regeltjes.

Alleen ben ik me de laatste dagen vragen aan het stellen ik vind de nek niet zo lekker spelen, ik ben verder meer een gibson type man dikkere frets .

Ik ben dus aan het overwegen de nek te herfretten met dikkere frets.
Ik heb eens rond gekeken naar type frets , er zijn er best wat en ik ben er niet veel weizer uit geworden ( laat het duidelijk zijn ik ben een onervaren customizer )

Welke frets zouden goed zijn voor een vlotte feel , zullen geen rammelamelam geven van de snaren op de frets en zorgen voor een funky jazzy geluid.

Of laat ik het beter gewoon zo ?

IS deze vraag eigenlijk een beetje duidelijk ?

Dit is de before foto misschien dat die iets opheldert , mijn 19 jarig hondje bewaakt mijn spulletjes altijd

http://i40.photobucket.com/albums/e232/bagheeraguitar/DSCF1723.jpg

bagheera
27 januari 2009, 15:10
niemand die er iets meer over weet te vertellen das jammer

Gothra
27 januari 2009, 15:41
Dikkere frets zijn natuurlijk jumbo frets, of xtra jumbo etc etc. Weet alleen niet goed wat dit doet met de sound

http://www.warmoth.com/guitar/necks/necks.cfm?fuseaction=fretsize hier een uitleg van warmoth over een paar verschillende type fretts

niekb
27 januari 2009, 19:18
Voor je sound maakt het geen verschil. Wat wel uitmaakt is dat je bij dikke frets de snaar verder in kan drukken en zo wat met je sound kan spelen.

Wat jij een vlotte feel vind is geheel afhankelijk van jou. Dat kan ik zo niet zeggen.
Geen gerammel is ook afhankelijk van het vlakken en afstellen.

Verwacht niet dat je een meer Gibson achtige hals krijgt. Aangezien de hals veel dunner en vlakker is.

Wat een oude hond overigens!! Nog nooit zo'n oud beestje gezien.

barno
27 januari 2009, 19:57
wat niekb zegt, frets veranderen zal geen gibson feel geven, zelfs met brede jumbo's. vooral met de mensuur te maken (heel waarschijnlijk heeft deze een strat mensuur, dus meer spanning op de snaren dan een Gibson) en wellicht heeft de toets ook kleinere radius dan die van een LP

stijnkenens
27 januari 2009, 22:25
Als je een nek niet echt goed aanvoelt, of als hij 'niet lekker speelt'
Kan het ook liggen aan een slechte afstelling van kam, hals en brug.
Je komt echt wat tegen bij instrumenten die bijvoorbeeld recht uit een winkel komen, alsof ze proberen iedereen te ontmoedigen.


geen grap: een epiphone van een vriend, met een kam zo hoog, dat de snaren meer dan 1 mm boven de eerste fret lagen, dat is zo ongeveer 9x te hoog.
Die kerel klaagde van pijnlijke vingers :seriousf:


s