PDA

View Full Version : PA voor repetitie?



Herman
26 januari 2009, 23:07
Hey,

Als eerste, als dit topic ergens anders had moeten staan, my bad! Maar ik wist niet zo goed waar ik hem dan heen had moeten zetten, en dit leek me dan nog het meest voor de hand liggend.

Goed, mijn verhaal:

Ik speel in een bandje, waar wij nog geen eigen zanginstalatie hebben. Wij repeteerden altijd in een hok die we afhuurden, waar eigenlijk alles stond. Nu is het zo dat het daar tegenwoordig nogal vaak vol is, en sinds wij een nieuwe bassist hebben, hebben wij mogelijkheid tot een nieuw repetitie hok. Het punt is dan alleen: Daar is geen zanginstalatie/PA.

Nu hebben we wat geld bij elkaar gespaard voor het moment dat zoiets een keer zou komen. Waar het dus op neer komt is dat wij een zanginstalatie nodig zijn voor repetities.

Ik zal nog wat extra info proberen te geven:
Budget: +/- 700€
Wat moet er komen: Een PA/Powermixer(? misschien wel zo handig?) die genoeg vermogen heeft om de zang boven een flink beukende(!!!) drummer te krijgen. Met repeteren zouden we 3 kanalen gebruiken: 3x zang. Misschien nog een bas er overheen. dus 4. (zie ik nog iets over het hoofd?).

Daarnaast nog 2 speakers (op standers?) en 2 mics. Één of twee monitoren zouden wellicht ook handig zijn, maar tot dusver gebruik ik die niet zo heel vaak wanneer ik zing.

Het gaat dus in principe alleen voor repetities, maar als je het setje ook kan gebruiken als je een keer in een kroegje moet spelen zou dat wel erg handig zijn.

Als er me nog iets te binnen schiet zal ik deze post even editten.

Dus komt u maar met de suggesties!:)

budje
26 januari 2009, 23:10
Hey,

Als eerste, als dit topic ergens anders had moeten staan, my bad! Maar ik wist niet zo goed waar ik hem dan heen had moeten zetten, en dit leek me dan nog het meest voor de hand liggend.

Goed, mijn verhaal:

Ik speel in een bandje, waar wij nog geen eigen zanginstalatie hebben. Wij repeteerden altijd in een hok die we afhuurden, waar eigenlijk alles stond. Nu is het zo dat het daar tegenwoordig nogal vaak vol is, en sinds wij een nieuwe bassist hebben, hebben wij mogelijkheid tot een nieuw repetitie hok. Het punt is dan alleen: Daar is geen zanginstalatie/PA.

Nu hebben we wat geld bij elkaar gespaard voor het moment dat zoiets een keer zou komen. Waar het dus op neer komt is dat wij een zanginstalatie nodig zijn voor repetities.

Ik zal nog wat extra info proberen te geven:
Budget: +/- 700€
Wat moet er komen: Een PA/Powermixer(? misschien wel zo handig?) die genoeg vermogen heeft om de zang boven een flink beukende(!!!) drummer te krijgen. Met repeteren zouden we 3 kanalen gebruiken: 3x zang. Misschien nog een bas er overheen. dus 4. (zie ik nog iets over het hoofd?).

Daarnaast nog 2 speakers (op standers?) en 2 mics. Één of twee monitoren zouden wellicht ook handig zijn, maar tot dusver gebruik ik die niet zo heel vaak wanneer ik zing.

Het gaat dus in principe alleen voor repetities, maar als je het setje ook kan gebruiken als je een keer in een kroegje moet spelen zou dat wel erg handig zijn.

Als er me nog iets te binnen schiet zal ik deze post even editten.

Dus komt u maar met de suggesties!:)

Misschien dat de drummer iets zachter kan, maar daar is pas al zoveel over gediscussieerd. Heeft de bassist zelf geen amp?

kenx
26 januari 2009, 23:21
Ik denk wel dat de TS wel degelijk naar een PA vraagt, en niet naar mogelijkheden om boven de drum uit te komen en weet ik veel... Kijk ook zeker al eens naar de samengestelde sets bij musicstore! Vele goede dingen over gehoord.

mvg

kenny

Herman
26 januari 2009, 23:42
Ik was er al een beetje bang voor inderdaad dat hier wel eens een discussie kon ontstaan dat de drummer zachter moet. Dat is niet de bedoeling van dit topic. (Thanks Kenx)

Wat betreft de bassist, zijn amp trekt het eigenlijk net niet. Qua volume wel, maar dan begint ie toch wel al iets te vervormen. Maar dat is ook absoluut geen must, ik denk dat de meeste paneeltjes sowieso ook wel al gauw over de 3/4 kanalen heen komen.

Het moet dus eigenlijk echt een "alles bij elkaar" set zijn. Wat ik trouwens nog niet had vermeld was nieuw of 2e hands: Bij voorkeur 2e hands, het is over het algemeen wel goed, en scheelt je klauwen vol geld. Dus marktplaats linkjes mag ook gerust! :)

Rongear
27 januari 2009, 10:34
Basgitaar via zanginstallatie laten lopen lijkt me niet een ideale optie, basgitarist kan beter kijken naar iets zwaardere versterker. Voor een eenvoudige oefenset zou ik eens kijken naar de resound speaker serie van samson, Die kan je als monitor en als top gebruiken. Heb zelf de 12" tijdje gebruikt en was daar zeer tevreden over. ( Ong €140 /st) Dan een eenvoudige power mixer met fx.(Behringer of Phonic oid, Geen topkwaliteit maar wel werkbaar) Voor microfoons zou je als budgetmicrofoon eens kunnen kijken naar de Shure PG58. Met een budget van 700 euro kom je dan een heel eind en heb je nieuw spul. Succes, en bedenk ook al zing je zelf niet het is wel heel pretiig als je de zangpartijen wel hoort en ook een eventueel keyboard zodat je weet wat je medemuzikanten doen. Komt je eigen spel alleen maar ten goede.:strat:

Baker
27 januari 2009, 18:26
Als ik advies mag geven: koop geen rommel.

Je budget laat het niet echt toe om een degelijke (power) mixer + speakers + mics + monitoren te kopen.

Waarom koop je niet eerst gewoon 2 goede actieve monitoren en een mengpaneel? hier heb je altijd wat aan. Als je wat meer budget hebt kun je dan altijd nog een poweramp + speakers erbij kopen.

Wij repeteren ook zo en reken maar dat onze drummer ook hard mept.

En oh ja, de bassist moet gewoon een bas amp kopen.

Jeroen76
27 januari 2009, 18:54
Als ik advies mag geven: koop geen rommel.

Je budget laat het niet echt toe om een degelijke (power) mixer + speakers + mics + monitoren te kopen.

Waarom koop je niet eerst gewoon 2 goede actieve monitoren en een mengpaneel? hier heb je altijd wat aan. Als je wat meer budget hebt kun je dan altijd nog een poweramp + speakers erbij kopen.

Wij repeteren ook zo en reken maar dat onze drummer ook hard mept.

En oh ja, de bassist moet gewoon een bas amp kopen.

+1 Daar heb je echt meer dan zat aan. En het mag een ieders eigen verantwoording zijn om in ieder geval hoorbaar te zijn. Anders is het ook niet uit te versterken.

Herman
27 januari 2009, 21:18
Goed, ik denk dat er ook sprake is van kennis te kort aan mijn kant.

Ik begrijp dat er redelijk fatsoenlijk te repeteren valt met een mengpaneel (geen powermixer? Nogmaals, ik ben leek op dit gebied:)) en bv. 2 monitoren? *1tje voor lead, 1 voor drum/bas.

Bedankt voor de reacties! Hier heb ik wat aan.

Baker
27 januari 2009, 21:34
Ja dat lukt gemakkelijk.

Let op, het moeten dan wel ACTIEVE monitoren zijn, dwz monitoren met een versterker aan boord. Anders komt er natuurlijk geen geluid uit. Of 1 actieve monitor met een "slave" 2e monitor, dat kan ook. (zo hebben wij het)

En dat hoeven dan helemaal geen mega zware monitoren te zijn hoor. Zang is vrij makkelijk uit te versterken qua wattage.

iWishmaster
28 januari 2009, 16:44
Let wel op de opties op het mengpaneel: Voor de zang is fijn wanneer er iets van galm en/of echo op zit, niet alle mengpanelen zijn hiermee uitgerust. Of je koopt er een aparte galmmodule bij.

Herman
28 januari 2009, 17:34
Mwoah, uit ervaring weet ik dat ik een flinke hekel aan galm of delay op mn stem heb. Het liefst alles zo droog mogelijk. Of het moet al helpen om de boel beter in de mix te gooien.

iWishmaster
28 januari 2009, 17:45
Mwoah, uit ervaring weet ik dat ik een flinke hekel aan galm of delay op mn stem heb. Het liefst alles zo droog mogelijk. Of het moet al helpen om de boel beter in de mix te gooien.

Kwestie van smaak en de stijl natuurlijk. Cleane zang met lange halen vind ik vaak mooier met galm. Ook als het stemgeluid 'liever' is (vrouwenstemmen vaak) is galm erbij mooi.
Een rauwe (verheven, schreeuwende, gruntende, vul maar in) stem wordt er lang niet altijd beter op met effecten ...

Thoom42
28 januari 2009, 18:05
Herman, je hebt PM. Klein voorstel van mijn kant.

Baker
28 januari 2009, 22:14
Wij hebben wel galm op het menganeel,
maar voor repeteren gebruiken we het nooit. Live trouwens ook geen galm op de monitor.

Galm is wel leuk, vooral als je er uiteindelijk een poweramp en speakers bijkoopt, maar voor repeteren niet noodzakelijk.

Herman
29 januari 2009, 12:53
En als je dus inderdaad met 2 monitoren zou repeteren.. hoe zit dat dan precies?

Mengpaneel + 2x actieve monitor
Powermixer + 2x passief monitor
of een combi daarvan? En heeft het een ook een voordeel tov het ander?

@ Thoom42, houd je PM-box in de gaten, je krijgt binnenkort een terug. ;)

De Beer
29 januari 2009, 13:37
Als je het mono houd heb je genoeg aan een mixer met 1 actieve(powered) monitor en 1 passieve die je van af de actieve door lust.

Rongear
30 januari 2009, 10:12
Zou toch altijd voor stereo gaan, kan je met de pan functie altijd nog 2 verschillende mixen maken!!!!:strat:

Baker
31 januari 2009, 11:55
Dat is best een goede tip, maar dat moet je ook alweer stereo je tafel uit.

Voor enkel en alleen repeteren, is het niet nodig om stereo te hebben.
1 actieve monitor + 1 passieve is dus prima.