PDA

View Full Version : JCM 800 of JCM 900?



Kris Haex
26 januari 2009, 15:27
Even uitleggen. Ik speel Classic Rock(Hard rock), eighties heavy Metal en eighties Thrash. (Deep Purple, Black Sabbath, Iron Maiden, Metallica, Slayer, The Darkness, Guns 'n Roses, enz.) Ik heb een Laboga Mr. Hector en een Marshall Valvestate 100 Watt combo. Ik heb lange tijd de Mr. Hector gebruikt maar ik ben het zowat moe met die amp, ik plugde m'n Gibson laatst in op die Marshall Valvestate en dat geluid ligt me veel meer. Ik ben nu van plan een head en cabinet van Marshall aan te schaffen, ik dacht aan een JCM 800 of JCM 900. Een kameraad raadde me eerder een JCM 800 dan een JCM 900 aan voor Hardrock/Heavy Metal. Ik dacht dat een JCM 800 tegenwoordig ook een effectsloop had?

Nielsje
26 januari 2009, 15:36
ik dacht aan een JCM 800 of JCM 900. Een kameraad raadde me eerder een JCM 800 dan een JCM 900 aan voor Hardrock/Heavy Metal. Ik dacht dat een JCM 800 tegenwoordig ook een effectsloop had?Splitchannel modellen wel, single channel modellen niet. En wat is tegenwoordig? De JCM 800's werden in de jaren '80 gemaakt. De RI versies van de JCM 800 hebben volgens mij wel een FX-loop, maar dat kan je zo terug vinden op de marshall site.

Voor de rest zal het wel weer het gebruikelijke lofzang-topic worden voor de jcm 800, de jcm 900 wordt afgezeken, en dan komt er weer een rebound van de mensen die vinden dat de jcm 900-slx wél goed is, en bla bla bla bla...

skabouter
26 januari 2009, 15:41
De jcm800 geef ik echt veel lof, hier zou zo meerdere liedjes over zingen! De jcm900 zou ik nog niet uit zeiken als hij in de fik stond....
Trouwens, de JCM900 SLX is wél goed, maar die is meer hi-gain.

Chris Winsemius
26 januari 2009, 15:43
De "klassieke JCM800s" (een kanaals, 2 inputs, 6 knoppen) hebben geen fx-loop, de huidige 2203 re-issue wel, is dan volledig uitschakelbaar maar de amp an sich klinkt beduidend minder dan 'n oude JMP/JCM MasterVolume model (imho).

De 2 kanaals 800s hebben wel 'n eenvoudige fx-loop maar de "send" is niet gebufferd en kan daardoor sommige effekten en de main-sound nadelig be-invloeden.

EDIT: gezien je soundwensen is 'n 2e hands JMP/JCM800 MasterVolume model 'n goeie optie, met 'n overdrive-je er voor (bijvoorbeeld 'n TubeScreamer) kun je dan ook nog 'n vette lead-sound krijgen naast de "classic crunch".

skabouter
26 januari 2009, 15:46
nadeel van de jcm800 is dat hij vrij hard moet voor die dikke rocksound! hij klinkt dan wel uitmuntend, maar het is echt een podium beest. Aan te raden is een booster (TS9, OD3, SD1) ervoor, dan krijg je er thuis ook wel heerlijke sounds uit! Schrik niet, maar die amp gaat haaaard!

Nielsje
26 januari 2009, 15:49
Wellicht is een DSL ook wel wat voor de TS :D

WillemdaGuide
26 januari 2009, 15:50
Kijk anders ook eens naar een JCM 2000 DSL 50 of 100.
Ik heb zowel de single als splitchannel 800 alsmede de 900 gehad maar voor mij werkt de DSL verruit het beste, en er zit een fx loop op!!

edit: Nielsje was me voor, maar sluit me er dus wel bij aan!

Nielsje
26 januari 2009, 15:51
...maar voor mij werkt de DSL verruit het beste, en er zit een fx loop op!!

En bij sommigen zijn die zelfs schakelbaar ;)

HaroldA
26 januari 2009, 15:51
Wellicht is een DSL ook wel wat voor de TS :D

Da's flauw, een beetje je eigen handswaar aanbieden...

De TS moet duidelijk aan de JCM 800!



:cheerup:

skabouter
26 januari 2009, 15:52
de DSL is een vrij matige amp, lijkt me niet echt geschikt..... kijk, de DSL is een generatie verder dan de JCM900, maar er is iets fout gegaan bij Marshall. Logischerwijs zou de nieuwe jcm reeks een soort getal als 1700 krijgen, bijv de jcm1700, maar daar hebben ze jcm2000 van gemaakt. hoe ze op de 2000 komen snap ik echt niet, want jcm800+jcm900 is jcm1700.
Mijn mening hierover is dat die 300 extra zit in extra circuits, extra opties en switches enzo, wat de uiteindelijke kwaliteit ten slechte komt....Less=more :)

Nielsje
26 januari 2009, 15:55
Logischerwijs zou de nieuwe jcm reeks een soort getal als 1700 krijgen, bijv de jcm1700, maar daar hebben ze jcm2000 van gemaakt. hoe ze op de 2000 komen snap ik echt niet, want jcm800+jcm900 is jcm1700.
Mijn mening hierover is dat die 300 extra zit in extra circuits, extra opties en switches enzo, wat de uiteindelijke kwaliteit ten slechte komt....Less=more :)

Ik denk dat je die logica het beste alleen kan toepassen op de basisscholen waar je muziekles geeft... :confused:

WillemdaGuide
26 januari 2009, 16:00
nu ik erover nadenk, ik vond de 900 toch eigenlijk veel beter dan de DSL....

Dude, wat een onzin tiep je toch hieronder

the sure thing
26 januari 2009, 16:03
Splitchannel modellen wel, single channel modellen niet. En wat is tegenwoordig? De JCM 800's werden in de jaren '80 gemaakt. De RI versies van de JCM 800 hebben volgens mij wel een FX-loop, maar dat kan je zo terug vinden op de marshall site.

Voor de rest zal het wel weer het gebruikelijke lofzang-topic worden voor de jcm 800, de jcm 900 wordt afgezeken, en dan komt er weer een rebound van de mensen die vinden dat de jcm 900-slx wél goed is, en bla bla bla bla... +1. Een goede samenvatting!!!

kassie
26 januari 2009, 16:04
heb een jcm 900 gehad. Het cleane kanaal is zeer bruikbaar. Ook als je de gain op 10 gooit, dan heb je een lekkere overdrive. eventueel een pedaaltje ervoor zoals een tubescreamer of een marshall guvnor2. Het tweede kanaal vond ik onbruikbaar. behalve als je slayer of metallica speelt. En je moet hem toch gebruiken als 1 kanaals amp, omdat hij geen gescheiden tonecircuit heeft. (clean lekker afgesteld, distortion snerpt je naar de kop en vice versa)

voor 450 Euro een veel betere prijs/kwaliteit dan een oude jcm800 die voor 800E weg mag.

WillemdaGuide
26 januari 2009, 16:05
Ik mis nog het diodeclipping vs buizensignaalpad onderdeel in de samenvatting....

kassie
26 januari 2009, 16:09
Ik mis nog het diodeclipping vs buizensignaalpad onderdeel in de samenvatting....

dan mis ik er ook nog bij dat diodeclipping niet persé slecht hoeft te zijn. Een silver jubilee heeft dat ook, en volgens mij, en velen met mij, de beste preamp die marshall ooit gemaakt heeft....... dussss.....


sorry ik geef wat tegengas voor het aloude pro jcm800 geklets. Nu afwachten op de boze reacties haha.

Levitation
26 januari 2009, 16:17
de DSL is een vrij matige amp, lijkt me niet echt geschikt..... kijk, de DSL is een generatie verder dan de JCM900, maar er is iets fout gegaan bij Marshall. Logischerwijs zou de nieuwe jcm reeks een soort getal als 1700 krijgen, bijv de jcm1700, maar daar hebben ze jcm2000 van gemaakt. hoe ze op de 2000 komen snap ik echt niet, want jcm800+jcm900 is jcm1700.
Mijn mening hierover is dat die 300 extra zit in extra circuits, extra opties en switches enzo, wat de uiteindelijke kwaliteit ten slechte komt....Less=more :)

Meen je dit nu? Of ben je er zelf mee aan het lachen? Dat slaat toch echt nergens op?

On-topic: In de tijd dat ik nog into poppunkrock was (puberteit dus), muziek à la Ramones en dan nog een heleboel underground bands zoals Screeching Weasel, Chixdiggit!, the Queers etc. (ik hoop dat iemand ze kent, maar ik vrees ervoor) zag ik vrijwel al deze laatste bands spelen op JCM 900 50 watters (soms JCM 800's). Die amps klonken voor die muziek perfect. Omdat zulke onbekende bands ook vrijwel altijd in cafés speelden konden ze die amps daar opendraaien zodat ze helemaal tot hun recht kwamen. Een mooie opbrekende scheur kwam altijd uit die dingen.

Hier in Belgisch Limburg is/was er ook nog een punk 'n' roll band (Saturday Night Beavers) waarvan de gitarist op een JCM 900 SLX 50 watt speelt. Die amp heb ik ook al vaak aan het werk gehoord en die klonk altijd lekker zwaar. Een beetje een sound die wat buiten de Marshall-lijntjes kleurt, maar je herkent er wel nog steeds die typische voicing in terug.

Gisteren kwam ik op het forum van Harmony Central nog een topic tegen van een kerel die juist een '81 JCM 800 had gekocht, en als ik me de sound van die JCM 900's nog goed herinner klonk die 800 me gisteren toch nog een pakje beter. Als het voor classic rock en metal moet zijn zou ik op dit moment dan ook heel zeker naar een JCM 800 ipv een JCM 900 grijpen. Dat ze oerluid moeten heb ik ook al vaak gehoord ja.

Zelf heb ik gedurende 3-4 jaar een JCM 2000 TSL gehad, en die heb ik vorige maand verkocht. Ik ben altijd wel tevreden geweest van die amp, maar de JCM 2000 reeks is toch niet Marshall zoals het ooit was....

Op dit moment heb ik een Orange Rocker 30, en die klinkt eigenlijk wel een beetje als een JCM 800 on stereoids (is een label dat deze amp wel vaker opgeplakt krijgt). Als het niet per se de naam Marshall moet dragen maar wel hetzelfde mag klinken (alleen dan wat donkerder), dan zou ik ook eens bij Orange gaan kijken. Die doen het tegenwoordig wel wat beter dan Marshall.

WillemdaGuide
26 januari 2009, 16:21
dan mis ik er ook nog bij dat diodeclipping niet persé slecht hoeft te zijn. Een silver jubilee heeft dat ook, en volgens mij, en velen met mij, de beste preamp die marshall ooit gemaakt heeft....... dussss.....


sorry ik geef wat tegengas voor het aloude pro jcm800 geklets. Nu afwachten op de boze reacties haha.


hahaha, je hebt helemaal gelijk, alleen jammer dat je nu het gras voor mijn voeten maait! SJ heeft dat idd ook, en inderdaad, dat wordt door velen de beste genoemd!

Mi is er niet één betere en één slechtere, ik vind niet dat je ze kan vergelijken, allereerst klinken ze al anders en uiteindelijk gaat het er maar net om wat voor jou werkt! voor mij is dat een DSL50, 100X meer dan een 800, maar da's voor iedereen verschillend natuurlijk.

Chris Winsemius
26 januari 2009, 17:14
nadeel van de jcm800 is dat hij vrij hard moet voor die dikke rocksound! Hij klinkt dan wel uitmuntend, maar het is echt een podium beest. Aan te raden is een booster (ts9, od3, sd1) ervoor, dan krijg je er thuis ook wel heerlijke sounds uit! Schrik niet, maar die amp gaat haaaard!

jcm888! ;)

HaroldA
26 januari 2009, 17:22
jcm888! ;)

En laat ik dat dan maar bevestigen... Een PPIMV (onderdeel van de befaamde JCM888 mod) haalt het vette uit je Post Phase Inverter, maar dan op een beschaafd volume.

Want ze gaan idd hard! :dance:

Jeroen76
26 januari 2009, 18:08
Hé zijn jullie nou al klaar?? Ik had net de chips erbij gepakt voor een heerlijk avondje 900-afzeiken en 800 ophemelen en dan nog allerlei niet ter zake doende amps er als spam tussendoor gooien en.........


Balen
:sneaky:

JohnLord
26 januari 2009, 19:43
de DSL is een vrij matige amp, lijkt me niet echt geschikt..... kijk, de DSL is een generatie verder dan de JCM900, maar er is iets fout gegaan bij Marshall. Logischerwijs zou de nieuwe jcm reeks een soort getal als 1700 krijgen, bijv de jcm1700, maar daar hebben ze jcm2000 van gemaakt. hoe ze op de 2000 komen snap ik echt niet, want jcm800+jcm900 is jcm1700.
Mijn mening hierover is dat die 300 extra zit in extra circuits, extra opties en switches enzo, wat de uiteindelijke kwaliteit ten slechte komt....Less=more :)

800 = eighties, 900 = nineties 2000 = ??
Ach, zal wel niet :D

Kris Haex
26 januari 2009, 19:43
Kan bij deze amp gewerkt worden met een footswitch voor distortion aan/uit te zetten? Ik zie precies nergens een ingang voor een footswitch. Gaat waarschijnlijk niet zeker, 1 kanaals.

Rude Perception
26 januari 2009, 19:52
Kan bij deze amp gewerkt worden met een footswitch voor distortion aan/uit te zetten? Ik zie precies nergens een ingang voor een footswitch. Gaat waarschijnlijk niet zeker, 1 kanaals.

Welke amp bedoel je?

mmrizio
26 januari 2009, 20:02
Mijn volgorde (YMMV):
1 JCM800 Eénkanaals (2203/2204): Heerlijk direct - als hij hard staat
2 JCM2000 DSL: Prima geluid, breed inzetbaar, beide kanalen goed bruikbaar
3 JCM900 SL/X: Lekker geluid, wat eenzijdig
4 JCM800 Tweekanaals (2210/2205): Op Hotspot iets beter dan DSL, minder bruikbaar. Pedalen ervóór?
5 JCM900 DR/Mk4: Heerlijk geluid - als je ervan houdt. Nog wat eenzijdiger. EQ in de loop?

Voor thuisgebruik zou ik de Valvestate op 3 zetten. Flame me!

Maurice

Levitation
26 januari 2009, 20:21
Hé zijn jullie nou al klaar?? Ik had net de chips erbij gepakt voor een heerlijk avondje 900-afzeiken en 800 ophemelen en dan nog allerlei niet ter zake doende amps er als spam tussendoor gooien en.........


Balen
:sneaky:

Ik weet niet of je het zelf al beseft, maar jouw post is pas nutteloos?

Terug on-topic: Voor de genoemde stijlen (classic rock/80's metal) zou ik simpelweg ook voor een early 80's JCM 800 gaan. Die hebben dan misschien wel geen effectsloop, maar pedalen gewoon ervoor gooien moet doenbaar zijn.

De re-issues zijn in elk geval van beduidend mindere kwaliteit heb ik al gehoord.

Kris Haex
26 januari 2009, 20:29
Zijn er re-issues 2 kanaals?

HaroldA
26 januari 2009, 20:40
Zijn er re-issues 2 kanaals?

Even voor de duidelijkheid en zonder mijn verkoopwaar aan te prijzen :sssh:

Ik gebruik zowel een late JMP als een JCM 800. Ik heb een looper pedaaltje met in loop A m'n OCD+ISP Decimator en in loop B een volume potmeter.

Daarmee ga ik direct van bulderende oversturing naar clean (met subtiel randje). Dus 2 kanalen uit een 1-kanaals versterker

Mocht ik een crunch nodig hebben, trap ik de OCD uit. Et voila: 3 kanalen!


Moraal van het verhaal: een 1-kanaals versterker hoeft echt geen beperking te zijn, je moet er alleen wel zelf iets moois van maken.

Rude Perception
26 januari 2009, 20:50
Sterker nog ik heb clean, crunch, overdrive en 2 heftigere overdrives uit één kanaaltje:
JCM800 pre-amp op 8, high input.
Clean: single coil in hals, gitaarvolume stukje dicht
Crunch: single coil in hals, gitaarvolume open
Overdrive: Humbucker in brug, gitaarvolume uiteraard open
Zware overdrive: humbucker in brug + Zakk Wylde overdrive of zelfbouw fuzz.

Jeroen76
26 januari 2009, 21:11
Ik weet niet of je het zelf al beseft, maar jouw post is pas nutteloos?



Mijn excuses, het was grappig bedoelt. Deze discussies mag ik altijd graag volgen. Ik heb zelf niet veel bij te dragen maar kan door de discussies heen veel leren.
Dus, ja ik besefte de nutteloosheid. Maar ik vond het jammer dat het zo vroeg leek te eindigen. Hetgeen nu weer anders blijkt.
Groetjes
Jeroen

Levitation
26 januari 2009, 21:28
Mijn excuses, het was grappig bedoelt. Deze discussies mag ik altijd graag volgen. Ik heb zelf niet veel bij te dragen maar kan door de discussies heen veel leren.
Dus, ja ik besefte de nutteloosheid. Maar ik vond het jammer dat het zo vroeg leek te eindigen. Hetgeen nu weer anders blijkt.
Groetjes
Jeroen

Haha oké, in dat geval no more hard feelings intended:)

En wat HaroldAling zegt klopt wel. Voorheen had ik altijd een 3-kanaals versterker. Nu heb ik een two-channel amp (zonder footswitch en met een zeeeeeeer basic clean kanaal) en ik begin er steeds meer de charme van in te zien.

M'n gitaarvolume gebruikte ik voordien enkel als ik even m'n gitaargeluid wilde muten. Nu gebruik ik het om te kunnen bepalen welke hoeveelheid gain ik wil doorlaten en wanneer ik dat wil doen. Met zo'n volumeknopje kan je dan ook nog voor jezelf uitmaken of je dat geleidelijk aan wil doen of wat sneller.

Met een footswitch is het hop van clean naar overdrive. Natuurlijk hangt je persoonlijke voorkeur voor wat nu beter is ook sterk af van de muziek die je speelt, maar op een JCM 800 kan je nog steeds een tubescreamer-achtig pedaal aansluiten zodat je daarmee abrupt van clean op overdrive kan overgaan. Zéker bij deze amps is dat iets dat vaak gedaan wordt!

Of de re-issue 2 kanalen heeft kan ik niet met zekerheid zeggen. Dat staat vast wel op de site van Marshall zelf, of ergens anders op 't net. (Googlen kan altijd wonderen doen.)
Maar then again, de JCM 800 was origineel niet bedoeld om een poespas-amp te zijn. Gewoon pedalen recht voor de pre-amp (àls die nog nodig waren) en wat werken met het volume van de gitaar. Die knoppen staan tenslotte ook niet voor niks op zo'n plank.

Kris Haex
26 januari 2009, 22:29
Ik wil direct van clean naar distortion en terug, geen tijd om te draaien aan knoppen aan gitaar of amp. Gewoon trap en hop , distortion daar.

Henri H
26 januari 2009, 22:53
JVM? :chicken:

De scheur van een JCM800 is magistraal.
Ik heb de 2205 (2 kanaals) uitvoering en die gaat nooit meer weg.
Ik heb de FX loop laten modificeren zodat ie niet meer stoort op m'n Rocktron Replifex en hij is schakelbaar gemaakt zodat ik hem via diezelfde Replifex aan/uit kan schakelen.
Met een tubescreamer (heb zelf de Maxon OD808 ) heb je een vette lead sound.

Het clean van de 2205 wordt nog wel 's onderschat.
Vooral op een single coil gitaar is tie echt wel OK:

http://nl.youtube.com/watch?v=xBOzJ2Vs4PM

HaroldA
26 januari 2009, 23:37
Ik gebruik zowel een late JMP als een JCM 800. Ik heb een looper pedaaltje met in loop A m'n OCD+ISP Decimator en in loop B een volume potmeter.

Daarmee ga ik direct van bulderende oversturing naar clean (met subtiel randje).


Ik wil direct van clean naar distortion en terug, geen tijd om te draaien aan knoppen aan gitaar of amp. Gewoon trap en hop , distortion daar.

U vroeg, wij hadden reeds geantwoord! ;)

Henri H
27 januari 2009, 08:06
U vroeg, wij hadden reeds geantwoord! ;)Maar jij gebruikt de scheur v.d. Marshall dus niet? Alleen maar OCD?
Of gebruik je die volume pot in loop B om het gitaarsignaal te "knijpen" en zodanig een "clean" te krijgen?
Vernuftig! Heb je dat pedaal zelf gemaakt?

HaroldA
27 januari 2009, 10:38
Maar jij gebruikt de scheur v.d. Marshall dus niet? Alleen maar OCD?
Of gebruik je die volume pot in loop B om het gitaarsignaal te "knijpen" en zodanig een "clean" te krijgen?
Vernuftig! Heb je dat pedaal zelf gemaakt?

Ik gebruik weldegelijk de scheur v/d Marshall! De preamp staat op 7-8 en dat levert nogal een flinke crunch op. Ik duw 'm daarna met m'n OCD (clone) net een stapje verder om volledige oversturing te krijgen, met 100% behoud van het Marshall karakter.

De volumepot in loop B is hetzelfde als het volume op je gitaar iets terug draaien, alleen dit werkt een stuk sneller en zekerder. Ik ga die overigens nog vervangen door een SHO met mastervolume in versie 2 van mijn pedaaltje.

En inderdaad, ik maak de meeste van mijn pedaaltjes tegenwoordig zelf. Hartstikke leuk om te doen en ook een stuk goedkoper dan het origineel! (o.a. Sansamp GT-2, Sansamp Bass Driver, Rebote delay, A/B switch, looper met volume, Fulltone OCD (x2), Condor Cab Sim, ZVex Super Hard On (x2))

Henri H
27 januari 2009, 11:42
Ah, dacht al dat je het op die manier deed.
Hoe clean krijg je het en heb je geen last van een volume dip als je het "cleane kanaal" gebruikt?

Kun je 's een fotootje posten van dat zelfgemaakte pedaal?

HaroldA
27 januari 2009, 12:17
Ah, dacht al dat je het op die manier deed.
Hoe clean krijg je het en heb je geen last van een volume dip als je het "cleane kanaal" gebruikt?

Kun je 's een fotootje posten van dat zelfgemaakte pedaal?

Ik krijg het 'vol clean', zonder last te hebben van een volume dip.

Ik zou niet weten hoeveel crunch er nog over is, maar het heeft zeker meer dan genoeg 'cleanheid', volume, 'volheid' en sprankel, zelfs op je brug humbucker! Zo clean als een Fender of een losse eindtrap is het niet, maar dat zou ik ook nooit willen.

Ik ga binnenkort aan v2 van 'mijn' pedaaltje werken en daar komen nog veel meer 'gadgets' in zoals een SHO per kanaal, A/B switch, IC buffer, etc. Ik zal daar nog wel een apart topic voor openen als het zover is.


PS: foto's zitten in je PM box, ze waren iets te groot + lelijk om hier te plaatsen...

Kris Haex
28 januari 2009, 15:39
En de JCM 900 SLX? Wordt die nog gemaakt?

Nielsje
28 januari 2009, 15:41
En de JCM 900 SLX? Wordt die nog gemaakt?

Nope, de 4100 nog wel (blijkbaar..). Dat kan je zelf trouwens ook allemaal gewoon vinden op de website van de fabrikant..

HaroldA
28 januari 2009, 15:44
En de JCM 900 SLX? Wordt die nog gemaakt?

Hmmm... Wat had je zelf al gevonden aan info???

3 seconden Googlen leverde dit op:

The JCM900 SL-X serie amps were introduced in 1993 and discontinued in 1999.

De volgende keer zelf zoeken! :stop:

Kris Haex
28 januari 2009, 19:40
Ja ok sorry, je hebt gelijk.