PDA

View Full Version : Snelle riffs, tips!?



Infectedmushroom
26 januari 2009, 14:54
Beste mede-gitaristen,


Ik speel voornamelijk Metal riffs op de gitaar en soms gaat dat er snel aan toe. De snelheid heb ik zeker in me rechterarm/pols, maar ik merk dat de arm snel vermoeid raakt. Ik denk dat ik teveel uit me (onder)arm haal, terwijl het meer uit me pols zou moeten komen!?

Graag zou ik tips willen om dit te kunnen verbeteren. Ik probeer al om meer uit me pols te spelen, maar dan haal ik bij lange na niet de snelheid en de 'attack'... Iemand ideeën?


Alvast bedankt,

- IM

Tony L
26 januari 2009, 15:18
Graag zou ik tips willen om dit te kunnen verbeteren. Ik probeer al om meer uit me pols te spelen, maar dan haal ik bij lange na niet de snelheid en de 'attack'... Iemand ideeën?


Het is redelijk logisch dat je de snelheid en 'attack' niet haalt omdat je er pas mee bezig bent. Het kost een berg tijd omdat het "even" om te schakelen. Ben er zelf ook mee bezig en ik begrijp je probleem. Het was voor mij ook een hele grote omschakeling maar ik zou nu niet meer terug willen. De enige oplossing is om gewoon door te gaan alleen dan trager. Zorg dan ook dat je bij elke maat de downstroke (of upstroke) benadrukt zodat je later ook daadwerkelijk harder kan picken wanneer je het wilt. Het is makkelijker om zachter te gaan picken dan het is om harder te gaan picken (waarbij de snelheid gelijk blijft).

Infectedmushroom
26 januari 2009, 15:21
Het is redelijk logisch dat je de snelheid en 'attack' niet haalt omdat je er pas mee bezig bent. Het kost een berg tijd omdat het "even" om te schakelen. Ben er zelf ook mee bezig en ik begrijp je probleem. Het was voor mij ook een hele grote omschakeling maar ik zou nu niet meer terug willen. De enige oplossing is om gewoon door te gaan alleen dan trager. Zorg dan ook dat je bij elke maat de downstroke (of upstroke) benadrukt zodat je later ook daadwerkelijk harder kan picken wanneer je het wilt. Het is makkelijker om zachter te gaan picken dan het is om harder te gaan picken (waarbij de snelheid gelijk blijft).


Bedankt voor de info!

Pfoe, dan wordt het denk ik nog een lange weg voor me... Ik ga er iig hard mee aan de slag, want op de manier waarop ik nu speel houdt me arm/hand het denk ik niet lang vol, op langer termijn.


- IM

EuroCinema
26 januari 2009, 15:33
Hou ook goed in de gaten of niet te hard in je plectrum knijpt, dat gaat erg ten koste van je beweeglijkheid. En ik heb erg goede ervaringen ermee om NIET met mijn pink op de gitaar te steunen, maar dat verschilt per gitarist.

Tony L
26 januari 2009, 15:34
Bedankt voor de info!

Pfoe, dan wordt het denk ik nog een lange weg voor me... Ik ga er iig hard mee aan de slag, want op de manier waarop ik nu speel houdt me arm/hand het denk ik niet lang vol, op langer termijn.


- IM

Dat weet ik wel zeker want ik had precies hetzelfde ;)

Ik kon 10 seconden tremolo picken en toen hield mijn onderarm er mee op. Het loont echt de moeite ookal moet je voor je gevoel weer opnieuw beginnen. Trouwens, veranker je je vingers op de gitaar? Ik drukte met mijn slag hand altijd 3 vingers tegen de gitaar en dit remde mij behoorlijk in speelgemak en daardoor snelheid. Misschien handig om daar ook nog naar te kijken.

Veel success!

Megadeth22
26 januari 2009, 17:20
...steeds sneller liedjes spelen? :seriousf:

Nee serieus, ik kon dit ook niet volhouden maar wat bij mij helpt is opwarmen. Ik speel eerst een niet zo snel liedje en ga daarna steeds sneller.
Ik begin bij iets van SOD (Kill Yourself) en eindig met Sodom - Agent Orange, waarvan het middenstuk gigantisch snel is (youtube maar eens).
Als ik opgewarmd ben fiets ik er zo doorheen

Infectedmushroom
26 januari 2009, 17:43
Bedankt voor de reacties allemaal.


Over niet te hard in de plectrum knijpen: goede tip! Ik lette er net op bij het spelen en het voelt relaxter aan.

Ik houd geen vinger v/d slaghand op de gitaar voorderest. Het is dus echt focussen op de techniek. :)


@Megadeth22: ja opwarmen doe ik ook altijd!... En Agent Orange klinkt vet, ik kon dat nummer nog niet. :)

Megadeth22
26 januari 2009, 18:26
Bedankt voor de reacties allemaal.


Over niet te hard in de plectrum knijpen: goede tip! Ik lette er net op bij het spelen en het voelt relaxter aan.

Ik houd geen vinger v/d slaghand op de gitaar voorderest. Het is dus echt focussen op de techniek. :)


@Megadeth22: ja opwarmen doe ik ook altijd!... En Agent Orange klinkt vet, ik kon dat nummer nog niet. :)
Sodom is wel van de snellere gitaarstukken. Of zoiets als Kreator - Coma of Souls. Ook lekker snel

Danieldg
26 januari 2009, 21:59
En vooral veel oefenen, reken toch minstens op 2 jaar, wil je een deftige snelheid halen. Ik zelf anker met mn pink, maar zoals eerder gezegd is dit helemaal verschillend per gitarist en moet je zelf wat experimenteren met wat het aangenaamste aanvoelt. Metallica - Battery is ook goed om te oefenen, niet te snel (190 bpm, maar wel ENORM straks gespeeld) en je hebt er meteen een leuke opwarm riff bij. Misanthrope van Death is ook zeer goed, maar misschien wat te snel. Traag beginnen en steeds sneller (met metronoom!) gaan is ook bijna verplicht, wil je goed maat houden (strak meespelen met nummers is ook goed, btw :p).

Bloodline
26 januari 2009, 22:05
Beste mede-gitaristen,


Ik speel voornamelijk Metal riffs op de gitaar en soms gaat dat er snel aan toe. De snelheid heb ik zeker in me rechterarm/pols, maar ik merk dat de arm snel vermoeid raakt. Ik denk dat ik teveel uit me (onder)arm haal, terwijl het meer uit me pols zou moeten komen!?

Graag zou ik tips willen om dit te kunnen verbeteren. Ik probeer al om meer uit me pols te spelen, maar dan haal ik bij lange na niet de snelheid en de 'attack'... Iemand ideeën?


Alvast bedankt,

- IM

Ik wil helemaal niet egoïstisch klinken, maar ik kan wel zeggen dat ik de metal rythm techniek onder mijn knie heb.

Uit je pols is een goede must, vereist veel minder spanning.
Hoe vaker/langer je het doet, des te makkelijker het gaat.

Mijn rythm sound bij Escadron bestaat voornamelijk uit gallops en trills, en dat een half uur lang vaak rond de 210 á 250 bpm kan dat behoorlijk inspannend zijn.

Oefen deze riffs en het helpt geloof me ;):

http://nl.youtube.com/watch?v=UeuSrkwTdkU

(check @ 1:22 )

Groetjes,

Mendel

Megadeth22
26 januari 2009, 22:18
Ik wil helemaal niet egoïstisch klinken, maar ik kan wel zeggen dat ik de metal rythm techniek onder mijn knie heb.

Uit je pols is een goede must, vereist veel minder spanning.
Hoe vaker/langer je het doet, des te makkelijker het gaat.

Mijn rythm sound bij Escadron bestaat voornamelijk uit gallops en trills, en dat een half uur lang vaak rond de 210 á 250 bpm kan dat behoorlijk inspannend zijn.

Oefen deze riffs en het helpt geloof me ;):

http://nl.youtube.com/watch?v=UeuSrkwTdkU

(check @ 1:22 )

Groetjes,

Mendel
Sjit ik wilde net die guitar pro file downloaden is je site uit de lucht :sneaky:

Gave riffs though. :blast:

Bloodline
27 januari 2009, 00:06
Link doet het gewoon nog hoor:

www.mendelb.com/TOTF.gp5

-=JEROEN=-
27 januari 2009, 00:58
De één is sneller vanuit zn pols, de ander vanuit zn onderarm, sommige weer uit hun vingers of een combi. Zoek dus vooral naar je eigen methode, maar probeer ze wel allemaal uit.

Persoonlijk vind ik veel van die metal gitaristen maar bagger. Ze spelen veelal boven hun kunnen, waardoor het één brei wordt, totaal geen definitie meer. En die mega distortions helpen er ook niet bij. Maar goed, als je 15 bent is dat allemaal niet belangrijk, dat begrijp ik best, dan gaat het om de kick :rockon:

edje kadetje
27 januari 2009, 08:21
Ik wil helemaal niet egoïstisch klinken, maar ik kan wel zeggen dat ik de metal rythm techniek onder mijn knie heb.



Wat is er 'egoïstisch' aan je uitspraak, hooguit heb je het wat hoog in de bol (lees arrogant). En nee, dat is niet hetzelfde.

hendrix_appendix
27 januari 2009, 09:29
Nou, je kunt van Mendel zeggen wat hij wil, maar niet dat hij geen metal kan spelen iig.

Verdere tips zijn trouwens: Dyers Eve, de mainriff na de intro. Check verder ook eens wat werk van The Haunted, Unearth e.d. ligt een beetje in het straatje van wat Bloodline postte. Verder gewoon zorgen dat je je hand niet verkrampt en je vingers al helemaal niet. Die rust erin krijg je vanzelf en dan zijn, althans voor mijzelf sprekend, niet veel dingen echt te snel op riff gebied.

Tony L
27 januari 2009, 09:29
Uit je pols is een goede must, vereist veel minder spanning.
Hoe vaker/langer je het doet, des te makkelijker het gaat.


Gave riffs! Kort vraagje (hopelijk een bevestiging van wat ik denk):

Bij bijvoorbeeld riff 2, rust je daar alleen met je onderarm op de gitaar? Ik ben van verankeren van de vingers over gegaan op lichte verankering van de pols op de bridge maar bij de lage E snaar heb je weinig bridge meer over (lees géén). Alleen steunen op de onderarm voelt een stuk instabieler en onnauwkeuriger aan (niet geheel onlogisch wanneer je altijd verankerd gespeeld hebt). En mijn pols beweegt minder soepel wanneer deze zweeft vergeleken met wanneer mijn pols licht op de bridge rust. Ben benieuwd hoe jij dit doet. In de tussentijd zal ik oefenen tot ik er bij neer val ;)

edje kadetje
27 januari 2009, 10:19
Nou, je kunt van Mendel zeggen wat hij wil, maar niet dat hij geen metal kan spelen iig.



reageer je hiermee op mijn post?

In dat geval: ik ken mendel niet en kan dus niets zeggen ovr zijn gitaarspel. Ik reageerde alleen op zijn taalgebruik. Het woord 'egoïstisch' was naar mijn mening verwarrend.

Brord
27 januari 2009, 11:21
tien tekens

Bloodline
27 januari 2009, 12:30
De één is sneller vanuit zn pols, de ander vanuit zn onderarm, sommige weer uit hun vingers of een combi. Zoek dus vooral naar je eigen methode, maar probeer ze wel allemaal uit.

Persoonlijk vind ik veel van die metal gitaristen maar bagger. Ze spelen veelal boven hun kunnen, waardoor het één brei wordt, totaal geen definitie meer. En die mega distortions helpen er ook niet bij. Maar goed, als je 15 bent is dat allemaal niet belangrijk, dat begrijp ik best, dan gaat het om de kick :rockon:

Discussie modus gestart: Ik krijg zo het gevoel dat je te vaak naar underground hollands kroeg bandjes kijkt. Om je kijk op metal gitaristen te "wijzigen", laat ik je even deze bands checken:

http://nl.youtube.com/watch?v=cXsYoHb8V5w

http://nl.youtube.com/watch?v=b9RJXWxth5g

Strakheid :D

Megadeth22
27 januari 2009, 15:04
Discussie modus gestart: Ik krijg zo het gevoel dat je te vaak naar underground hollands kroeg bandjes kijkt. Om je kijk op metal gitaristen te "wijzigen", laat ik je even deze bands checken:

http://nl.youtube.com/watch?v=cXsYoHb8V5w

http://nl.youtube.com/watch?v=b9RJXWxth5g

Strakheid :D
Ik krijg dit als ik op die link klink: FICHIER GUITAR PRO v5.10G