PDA

View Full Version : Ibanez SV5470F of RG ?



Box
26 januari 2009, 14:32
Hallo,

Ik wil na 10 jaar het gitaarspelen weer es oppakken. Al een tijdje ben ik op zoek naar de juiste gitaar, maar dat valt nog niet mee.
Ik zoek eigenlijk een gitaar die zowel metal in zich heeft (a la Dream Theater), als blues en mooie clean / jazzy geluiden. (en met metal bedoel ik vooral die lekkere punch als je 'palm muted' speelt, iets wat je op een Strat dus niet lukt).

Nu is mijn oog (en oor) gevallen op de Ibanez SV5470F (vooral dankzij True Duo pickups), maar qua design vind ik de RG3520Z ook geweldig. Maar is die laatste in staat een mooi jazzy / bluesy clean Hendrix geluidje te produceren ? Of zijn dat echt metal gitaren ?

Iemand ideeën voor evt. alternatieven ? Iemand ervaring met de SV's als 'metal' gitaar ?

almarvk
26 januari 2009, 15:39
Ik zou voor de S gaan, niet voor de RG.

De halzen zijn ook behoorlijk verschillend, uitproberen dus!

sjaak1990
26 januari 2009, 17:57
Ik vond zelf die sv tegenvallen. Hij speelde lekker maar ik zou voor de rg gaan hoewel die minder mooi is.
Die rg ken ik niet, denk dat hij te dik is voor de soort strat geluiden die jij wilt. Het is meer metal idd. Ook mooi solo lijkt me, tenminste de rg prestige modellen die ik ken.

Mad mind
26 januari 2009, 18:29
De S-reeks is vrij goed, en niet zo erg duur.

Soulflyhigh
26 januari 2009, 19:03
Klinkt misschien cliché en is het ook. Ga ze echt eens testen. Ik heb al een paar S prestige gitaren in mijn handen gehad. Ik vond ze stuk voor stuk eigenlijk tegenvallen. Die sv serie heeft ook een tremolo die je volgens mij niet naar achter kunt halen.

Madcow
26 januari 2009, 19:16
Wat fijn EN een nadeel kan zijn is de wizard hals. Die zit op de S en op de RG. vrijwel dezelfde nekfeel. En ik heb al een rg(rg370dx, staat te koop, pm maar) Dus ben ik maar verder gaan kijken.

sjaak1990
26 januari 2009, 19:24
Klinkt misschien cliché en is het ook. Ga ze echt eens testen. Ik heb al een paar S prestige gitaren in mijn handen gehad. Ik vond ze stuk voor stuk eigenlijk tegenvallen. Die sv serie heeft ook een tremolo die je volgens mij niet naar achter kunt halen.

Zo is het wel, gewoon testen.
En ik had dat ook. Ik vind het ontwerp mooi, speelde lekker maar het klonk ook echt als een dun stuk hout, en de pickups zijn slecht.

Bram+
26 januari 2009, 19:28
Ik weet niet over welke S Prestige gitaren je hebt, maar de nieuwere S en SV gitaren zijn wel iets anders. Het zijn ook de eerste sinds een paar jaar die ook weer in Japan gemaakt worden. Een SV is overigens niet volledig hetzelfde als een S, zo heeft een SV een moderne maar toch meer 'vintage' brug (dus geen 'double locking tremolo') en wat mildere pickups. Misschien niet bij uitstek metalpickups, maar superhotte pickups zijn geen wetmatigheid.
Voor de rest zijn de S5470F en SV5470F redelijk identiek (mahogany body, flamed maple top, 5-piece Maple/Walnut Wizard Prestige, 24 frets (ipv 22 frets op de oude prestiges), etc.)

RG's zijn op zich veelzijdige jongens, maar in de basis toch rock/metal. De RG3520Z heeft ook een mahogany body en flamed maple top, wat voor velen pré is vergeleken met het standaard basswood voor RG's. Het lijkt me ook een erg goede keuze, zou hoog in mijn lijstje staan als ik in de markt was voor een nieuwe RG.

Je zou eventueel de sprong kunnen maken naar de 'opvolger', de RG3620Z, die m.i. betere pickups heeft (DiMarzio Air Norton/Tone Zone i.p.v. DiMarzio/IBZ pickups) en een dunnere hals (Super Wizard i.p.v. Wizard Prestige). Dat laatste moet je dan ook bevallen. De vraag is of deze aspecten ook de meerprijs waard is, want hij is toch flink duurder m.i.

Box
26 januari 2009, 23:17
Yep, die RG3620Z wordt denk ik een beetje te duur.

Ik heb de SV dit weekend geprobeerd op een of andere kleine Mesa Boogie amp, maar eigenlijk niet lang genoeg. Ik merkte dat de punch (zeg maar met handpalmen gedempte riff) wel wat minder wat als bij een RGT die er ook stond. Maar goed .. wel een lekkere Hendrix sound kon je eruit krijgen. Wellicht met een wat zwaardere distortion ook metal.

Maar je leest veel over de pickups die 'minder' zijn. Maar WAT vindt men dan minder, het volume c.q. metal-gehalte ? Want dat kan natuurlijk bewust design zijn (vintage). Ik vind dit toch best 'ok ' klinken :

http://www.youtube.com/watch?v=o_MJQdX7zMA

En nog eentje (beetje teveel effecten , maar goed):
http://www.youtube.com/watch?v=KgjGIixR4DY&feature=related&fmt=18

sjaak1990
26 januari 2009, 23:27
Ik weet niet over welke S Prestige gitaren je hebt, maar de nieuwere S en SV gitaren zijn wel iets anders. Het zijn ook de eerste sinds een paar jaar die ook weer in Japan gemaakt worden. Een SV is overigens niet volledig hetzelfde als een S, zo heeft een SV een moderne maar toch meer 'vintage' brug (dus geen 'double locking tremolo') en wat mildere pickups. Misschien niet bij uitstek metalpickups, maar superhotte pickups zijn geen wetmatigheid.
Voor de rest zijn de S5470F en SV5470F redelijk identiek (mahogany body, flamed maple top, 5-piece Maple/Walnut Wizard Prestige, 24 frets (ipv 22 frets op de oude prestiges), etc.)

RG's zijn op zich veelzijdige jongens, maar in de basis toch rock/metal. De RG3520Z heeft ook een mahogany body en flamed maple top, wat voor velen pré is vergeleken met het standaard basswood voor RG's. Het lijkt me ook een erg goede keuze, zou hoog in mijn lijstje staan als ik in de markt was voor een nieuwe RG.

Je zou eventueel de sprong kunnen maken naar de 'opvolger', de RG3620Z, die m.i. betere pickups heeft (DiMarzio Air Norton/Tone Zone i.p.v. DiMarzio/IBZ pickups) en een dunnere hals (Super Wizard i.p.v. Wizard Prestige). Dat laatste moet je dan ook bevallen. De vraag is of deze aspecten ook de meerprijs waard is, want hij is toch flink duurder m.i.

Ik heb op de sv5470 gespeeld, ik heb nooit zoveel met gitaren die veelzijdig willen zijn, ze doen alsof het een strat is ofzo maar het klinkt totaal niet zo. Ik vond dat splitten niet zo nuttig. Vond hem gewoon te dun klinken, werd er niet warm van, zelfde als bij de oudere s2170? modellen
Die rg3620z lijkt me ook wel mooi. Tenminste goede kwaliteit pickups.
SZR is ook leuk, erg dik, meer hout, mooi voor metal.

Bram+
26 januari 2009, 23:45
Ik heb op de sv5470 gespeeld, ik heb nooit zoveel met gitaren die veelzijdig willen zijn, ze doen alsof het een strat is ofzo maar het klinkt totaal niet zo. Ik vond dat splitten niet zo nuttig. Vond hem gewoon te dun klinken, werd er niet warm van, zelfde als bij de oudere s2170? modellen
Die rg3620z lijkt me ook wel mooi. Tenminste goede kwaliteit pickups.
SZR is ook leuk, erg dik, meer hout, mooi voor metal.
Die SV heeft ook nog steeds een mahonie body. Er is ook een ash versie, die heb ik helaas nooit geprobeerd, maar er is natuurlijk kans dat daar meer 'stratachtige' klanken uitkomen. Het is inderdaad wel een beetje een vlees noch visgitaar. De pups vond ik redelijk, maar niet opvallend goed.

Ik het zat nog eens door te rekenen met die RG360Z: het is waarschijnlijk goedkoper om een RG3520Z voor de 2008-prijs op de kop te tikken en dan de Tone Zone en Air Norton los te kopen. Er zit gewoon een verschil van 500 euro tussen die twee:S Voor dat geld kun je die pickups zelfs nog laten installeren door een professional en dan zou ik die 1 milimeter op de nek (het verschil tussen wizard prestige en superrr wizard prestige) op de koop toenemen.

Box
26 januari 2009, 23:51
Maar klinkt zo'n RG ook 'clean' of met een beetje 'crunch' mooi ?
Ik moet bij die metal gitaren altijd denken aan een of ander Joe Satriani ding of Kirk Hammet ESP geval, die wil je niet clean spelen .. die zijn alleen goed voor 'distorted' weergave.

Oftewel, is zo'n RG3520 / 3620 een beetje flexibel ?

Bram+
27 januari 2009, 11:01
Maar klinkt zo'n RG ook 'clean' of met een beetje 'crunch' mooi ?
Ik moet bij die metal gitaren altijd denken aan een of ander Joe Satriani ding of Kirk Hammet ESP geval, die wil je niet clean spelen .. die zijn alleen goed voor 'distorted' weergave.

Oftewel, is zo'n RG3520 / 3620 een beetje flexibel ?
Die gaat wel clean hoor. Met de 5-way switch in een coilsplit of parallel standje en met een beetje spelen met de volumeknop kun je er een nette cleane sound uit krijgen. In dit geval klinkt het meestal ook redelijk door de mahonie body, iets wat bij veel RGs ontbreekt.
De Air Norton in de 3620 is theoretisch gezien iets minder hot dan de DiMarzio/IBZ uit de 3520 waarmee de 3620 waarschijnlijk iets beter clean gaat, maar wat ik zeg: dat is theoretisch (N.B.: voor cleane sounds gebruik je vaak de neck positie). Daarbij kun je die pickups uit de 3520 altijd nog vervangen, iets wat velen je ook zullen aanraden.


Wat betreft die Satriani's, die hebben ook geen superhotte pickups, dat ze clean niet fantastisch klinken heeft misschien te maken met de linde body.

sjaak1990
27 januari 2009, 14:35
Maar klinkt zo'n RG ook 'clean' of met een beetje 'crunch' mooi ?
Ik moet bij die metal gitaren altijd denken aan een of ander Joe Satriani ding of Kirk Hammet ESP geval, die wil je niet clean spelen .. die zijn alleen goed voor 'distorted' weergave.

Oftewel, is zo'n RG3520 / 3620 een beetje flexibel ?

De air norton staat bekend om de cleans. Een ibanez rga prestige waar ik op speelde klonk erg netjes clean. Vond het wel wat minder mooi scheurend met crunch. Veel mensen vinden de tone zone mooi voor crunch, hij zit bijvoorbeeld in de music man evh, of tenminste een bijna zelfde pup.
Ik denk dat je toch maar moet gaan proberen want het is natuurlijk gewoon smaak, standaard uitspraak maar zo is het wel.

HaroldA
27 januari 2009, 14:42
Ik heb een S2020x gehad en heb nu nog steeds een RG560.

De RG heeft veel meer hout en klinkt ook vele malen voller dan de S. De S was een heel stuk 'netter' en beschaafder dan de RG. Ik ga m'n RG nog een keer verbouwen naar een single humbucker/vaste brug gitaar, want ik wordt echt gek van de Floyd Rose. Wat een k*t systeem is dat als je je snaren moet vervangen zeg! :stop:

Mijn ervaring:
S = beschaafd, mooi, netjes
RG = rock/metal beest :rockon:


(beiden pas vanaf de 5xx serie interessant!)