PDA

View Full Version : Geen vooruitgang



JimmY41
26 januari 2009, 14:23
Beste Netters :hippie:,

Ik speel nu een jaar gitaar (elektrisch). Ik heb in dat jaar ongeveer 3 maanden les gehed. Ik speel tegenwoordig gemiddeld 3 uur per dag gitaar. Ik zal even een beeld scheppen van mijn niveau. Ik oefen de intro van Paradise City, de eerste 2 solos van Sweet Child O Mine. Niet echt hoog maar ook niet heel laag dus.

Nu is mijn probleem dat ik gewoon niet vooruit kom, ik blijf hangen bij dezelfde delen van liedjes die ik gewoon niet kan spelen. Ik kom niet vooruit qua niveau. :dontgeti:

Ik ben vast niet de enige met dit probleem en meerdere mensen zouden van dit topic dus kunnen leren. Maar zijn er misschien andere die mij/ons hiermee kunnen helpen. Misschien iets wat jullie verder hielp.

Ik heb wel het Beginners stappenplan gelezen, maar dit "kan" ik al.

Alvast bedankt :rockon:

Rockabilly
26 januari 2009, 14:53
Ja dat klinkt wel bekend, ik speelde dan gewoon met mensen die beter of slechter waren. Beetje jammen enzo je steekt er altijd iets van op al was het maar een of ander onbenullig lijkend priegeltje.

Afkijken is de makkelijkste manier van leren.

Tony L
26 januari 2009, 15:01
Een aantal zaken (in willekeurige volgorde):
- Bepaal je doelen. Als je als Malmsteen, Jason Becker, David Gilmour, <andere gitaar held> wilt kunnen spelen dan moet je ook die inzet tonen en die tijd er voor vrij maken. Verwacht niet om goed te worden als je er ook geen tijd in steekt.
- Progressie is lastig om te meten. Het gaat vaak ontzettend traag en je hebt niet snel door dat bepaalde dingen in je spel verbeterd zijn. Dit is ook het frustrerende er aan en de reden waarom een groot percentage gitaristen er vroegtijdig mee ophoudt.
- Je zwakke punten belemmeren je in alle opzichten. Ga kijken waar je moeite mee hebt en isoleer deze punten. Stel dat je moeite hebt met benden ga dan bend oefeningen doen. Klinkt heel sullig maar dit is wel de enige manier om het goed en relatief snel onder de knie te krijgen. Het heeft geen nut om een heel stuk elke keer opnieuw te spelen wanneer je alleen aan het einde problemen hebt (en bij wijze van spreken alles daarvoor in je slaap zou kunnen spelen).
- Beperk je niet door alleen lead te spelen maar oefen ook slag gitaar. Er komen andere technieken en vaardigheden aanbod waar je ook wat in je lead spel aan hebt.
- Oefen serieus, dus loop niet een beetje aan te pingelen! Je kan beter een uur geconcentreerd oefenen dan 4 uur met de gitaar op je schoot niets doen.
- Probeer je breed te orienteren maar ga niet overal mee de diepte in (tenzij je tijd te veel hebt). Ik bedoel hier mee dat het altijd interessant is om "iets" mee te krijgen van bepaalde stijlen maar het is naar mijn idee ondoenelijk om overal goed in te worden. Nieuwe stijlen kunnen nieuwe deuren voor je openen die anders gesloten zouden blijven.
- Consistentie is de sleutel tot success. Wanneer je vandaag 3 uur oefent en morgen niet en de dag daarop 10 minuten dan is het misschien handig om je doelen bij te stellen.
- Focus niet alleen op techniek maar ook op creativiteit. Het is schitterend om razend snel en vlekkeloos te kunnen spelen maar het uiteindelijke doel is om je emotie naar de gitaar te kunnen vertalen (daar is techniek slechts één onderdeel van).
- Focus op nauwkeurigheid NIET op snelheid. Een fout die veel gitaristen maken is te focussen op snelheid. Je kan nog zo snel spelen maar als het traag al kut klinkt dan klinkt het snel nog steeds kut alleen heb je het dan snel gespeeld.

Zal waarschijnlijk nog wel wat vergeten zijn maar dit zijn voor mij de belangrijkste dingen :hippie:

EuroCinema
26 januari 2009, 15:37
Als je klem zit op niveau 5, is dat meestal omdat je eigenlijk niveau 3 en 4 niet goed genoeg beheerst. Dan moet je een stapje terugdoen en de basics echt-echt-ECHT goed leren beheersen. Timing op lagere tempo's goed krijgen. Rechterhandtechniek (alternate picking bijvoorbeeld) netjes krijgen. Toonladders leren. Meer theorie gaan snappen. Vingers van je linkerhand netter neer gaan zetten. Allemaal een beetje boring, maar als je het goed hebt, komt die vooruitgang vanzelf.

JimmY41
26 januari 2009, 15:54
Hier heb ik al veel aan :rockon:

Zwakke punten: Ik zal toch mijn snelheid bij moeten schaven. Vooral de snelheid waar ik over verschillende snaren beweeg.
En mijn grootste probleem is vooral doorzettings vermogen.

Aan het tweede is niets te doen, daar moet ik gewoon overheen stappen.

Maar hoe bouw ik snelheid op, om bijvoorbeeld een bepaalde solo van Guns 'N Roses te spelen? Ik gok op een scale met een metronoom.

pimmetje
26 januari 2009, 16:04
Die snelheid opbouwen doe je zoals hierboven al is gezegd door 't eerst netjes langzaam te leren spelen, waarbij het dus helpt om de problemen eerst te isoleren. En die problemen kunnen een hele techniek zijn of een specifiek stukje muziek.

Metronoom erbij en de "rotstukjes" steeds iets sneller netjes spelen. Soms heb je dan ineens een dag dat 't goed gaat op redelijk hoge snelheid en de dag daarop heb je een klotedag... dat leren spelen gaat niet lineair. Het helpt natuurlijk om de basistechnieken, zoals dat alternate picking, goed te krijgen. Gebruik de metronoom dus ook naast meer algemene oefeningen. Niet alleen met dat ene riffje wat je wilt leren.

En dan is 't ook goed om de snelheid niet in 1 boxje te leren. Beter een paar posities, waardoor de volgorde van de vingers op je hals niet altijd 'tzelfde is. Ook horizontaal en diagonaal beetpakken...

Maar dat alles neemt idd vooral doorzettingsvermogen om gericht te oefenen en niet gewoon een paar uur te pielen. In het laatste geval speel je meestal wat je toch al kan.
Iedere dag een vaste hoeveelheid tijd ervoor vrij maken en vooraf bepalen wat je in die tijd gaat oefenen helpt enorm. Dat hoeft maar een half uurtje per dag te zijn om in enkele weken VEEL beter te worden. Dan kan je voor de rest pielen.

Ik moet 't ook weer 'ns gaan oppakken :D.

Tony L
26 januari 2009, 16:27
Zwakke punten: Ik zal toch mijn snelheid bij moeten schaven. Vooral de snelheid waar ik over verschillende snaren beweeg.


Je benaderd het verkeerd. Snelheid is géén zwakte punt! Snelheid komt vanzelf wanneer je iets nauwkeurig kan spelen en je vingers een korte afstand blijven behouden met je fretboard. Het klinkt misschien flauw maar iedereen wil snel leren spelen. De kunst is echter om niet te snel te willen. Er is een reden dat je bepaalde dingen nog niet onder de knie hebt. Zoals EuroCinema al aangaf, als je moeite hebt met niveau 5 dan is er een mogelijkheid dat je dingen in de onderliggende niveau's niet beheerst. Helaas is gitaarspelen niet zo makkelijk als in "Today you've reached level 6!". Een goede gitarist weet waar zijn zwakkepunten liggen om deze vervolgens tot sterke punten om te buigen. Het kan jaren en jaren duren voordat je iets écht goed onder de knie hebt.

Als ik dan verder lees heb je moeite met picken naar nieuwe snaren. Hier moet je dan op gaan oefenen. Wat je bijvoorbeeld kan doen:

-------------------
-------------------
-------------------
-------------------
-4-1-3-2----------
----------4-1-3-2-

En dan bijvoorbeeld na twee herhalingen een snaar omhoog.




En mijn grootste probleem is vooral doorzettings vermogen.


Zonder doorzettingsvermogen ga je niet bereiken wat je mogelijk wilt bereiken. Zoals ik eerder al aangaf soms is het moeilijk om vooruitgang te zien maar consistentie is dé sleutel om goed te worden (in combinatie met andere dingen, zie vorige post).



Aan het tweede is niets te doen, daar moet ik gewoon overheen stappen.


Ik denk dat je het wel kan oefenen. Doorzettingsvermogen valt naar mijn idee ook te leren. Wat je niet uit het oog moet verliezen: Waarom ben je gaan spelen? Waar haal je je plezier uit? Gitaarspelen moet niet alleen maar afzien zijn, het moet ook leuk blijven. Met een gezonde dosis van deze twee dingen kan je heel veel bereiken. Als je het leuk vind om gewoon te pielen ga dan aan het einde van je training sessie een 20 of 30 minuten lopen pielen op je gitaar.

Rutger
26 januari 2009, 16:41
En mijn grootste probleem is vooral doorzettings vermogen.

Aan het tweede is niets te doen, daar moet ik gewoon overheen stappen.


Dat is niet waar. Als je er vanuit gaat dat je daar niets aan kunt doen, ben je gewoon lui. Je hebt allerlei truukjes om je doorzettingsvermogen te vergroten. De sleutel is: hou het leuk :)

- Verdeel je oefentijd in kleine stukjes van bijv. 20 minuten, ipv gelijk een heel uur.
- Oefen een solo/liedje niet in zijn geheel, maar in stukjes. Als ik een solo uitzoek dan verdeel ik de solo in regels, en ga die solo per regel oefenen. Als ik elke regel afzonderlijk kan, dan ga ik die regels aan elkaar plakken.
- Maak oefenen afwisselend door bijv. om de 10 minuten je met iets anders bezig te houden. Bijvoorbeeld 10 minuten met de metronoom, 10 minuten je met een solo bezig houden, 10 minuten een bepaalde techniek oefenen, 10 minuten improviseren, etc.
- Wissel diehard oefenen af met gewoon lekker spelen wat je al kunt en wat je leuk vind. Dat maakt het oefenen wat minder droog.

Ten slotte: het voelt nogal eens alsof je niet verder komt, maar als je dan een opname terug luistert van een jaar geleden merk je vaak wel degelijk vooruitgang.

kingyellow
26 januari 2009, 21:50
Het meest frustrerende vind ik
dat er in iedere leuke solo wel een snel stukje zit
dat je qua snelheid net niet haalt.
Waardoor je een hoop solos dus niet kompleet kan instuderen
Op dit moment ben ik al een week bezig om een solo van peter frampton te
oefenen: http://video.google.nl/videosearch?q=peter+frampton+do+you+feel+like+we+d o&hl=nl&emb=0&aq=0&oq=peter+frampton#
Hij begint bij 6 min tot het eind maar tussen 6.15 en 6.26 loop ik vast.
Nu heb ik best wel veel geduld, maar frustrerend is het wel dat het na
1000 keer proberen nog niet lukken wil!

budje
26 januari 2009, 22:21
Ik lees de hele tijd maar over solo's!

Begin eens met eerst het hele liedje te kunnen spelen, gewoon de slag

als je dat kan kan je met solo's gaan klooien!!

t is maar een tip ;)

JimmY41
26 januari 2009, 23:39
Het meest frustrerende vind ik
dat er in iedere leuke solo wel een snel stukje zit
dat je qua snelheid net niet haalt.
Waardoor je een hoop solos dus niet kompleet kan instuderen
Op dit moment ben ik al een week bezig om een solo van peter frampton te
oefenen: http://video.google.nl/videosearch?q=peter+frampton+do+you+feel+like+we+d o&hl=nl&emb=0&aq=0&oq=peter+frampton#
Hij begint bij 6 min tot het eind maar tussen 6.15 en 6.26 loop ik vast.
Nu heb ik best wel veel geduld, maar frustrerend is het wel dat het na
1000 keer proberen nog niet lukken wil!


Misschien helpt het om het stukje dat je niet kunt spelen in groepjes te verdelen, en dan doorgaan tot je het ene groepje kunt, dan verdergaan en samenvoegen tot je het helemaal kan.

-=JEROEN=-
27 januari 2009, 01:07
Frampton is een zeer ervaren gitarist. Veel van zijn licks heeft hij al miljarden keren gespeeld. Die soepelheid en snelheid komt echt met de jaren. Ik speel wel eens een heel simpel blueslickie voor een leerling en die maakt me duidelijk dat die dus echt niet zo simpel is als ik denk. Ik gooi em er zo uit, alsof het niets is, maar hij zit dan een kwartier te klooien en geeft het op. Ik leer daar ook weer van, ik deel de lick op in stukjes die hij wel kan spelen, en voeg die dan later bij elkaar.

EC's opmerking over nivo 5 willen spelen, maar eigenlijk pas op nivo 3 of 4 zitten vind ik oh zo herkenbaar. Toen ik jazzgitaarles kreeg werd me dat héél erg duidelijk. Pijnlijk duidelijk zelfs. Ik moest weer opnieuw beginnen en heb dat eigenlijk nog steeds niet gedaan. Old habits die hard.

JimmY41
27 januari 2009, 14:20
ik ga denk ik maar veel licks met metronoom spelen om op die manier een beetje snelheid op te bouwen. Ik weet dat snelheid niet alles is, maar het is volgens mij wel een verijsde als ik bepaalde solo's wil leren.

En ook zal ik nu ipv Guns n Roses maar Sum41 spelen, om zo een stapje terug te gaan.

:hippie:

Riste
27 januari 2009, 15:07
Aan gitaristen die op zoek zijn naar wat nieuwe impulsen wil ik wel eens aanraden om op hun gitaar solo's en andere partijen proberen te spelen die op grote en bekende hits oorspronkelijk gespeeld zijn op andere instrumenten, zoals de orgelpartijen op 'I'm a believer' van de Monkees, de solo op fluit op 'Nights in White Satin' van de Moody Blues, de partijen voor blazers op 'In the midnight hour' van Wilson Picket.

Harry
27 januari 2009, 15:10
ga gewoon spelen omdat je het leuk vindt en niet om snel of goed te worden.
Als je er lol in hebt ga je er vanzelf tijd insteken, en dan krijg je souplesse, en techniek.

JimmY41
27 januari 2009, 16:19
ga gewoon spelen omdat je het leuk vindt en niet om snel of goed te worden.
Als je er lol in hebt ga je er vanzelf tijd insteken, en dan krijg je souplesse, en techniek.

De lol gaat er juist vanaf, omdat ik gewoon niet vooruit kom en blijf steken. :cheerup:

stratestic
27 januari 2009, 17:13
Wat ook heel erg helpt is opschrijven wat je per dag wilt gaan oefenen.
Ik heb dat sinds begin dit jaar eindelijk eens gedaan en het helpt echt voor je doorzettingsvermogen. Je ziet veel beter wat je doet en doet niet teveel of juist teweinig. Gewoon 10 minuten benden, 10 minuten snelheidsoefening (Dit[URL="www.youtube.com/watch?v=owRCHxlhu4U"]www.youtube.com/watch?v=owRCHxlhu4U[/URL vind ik een goede oefening voor snelheid) enz tot slot 30 minuten de oefeningen van mijn gitaarles. Dat doe ik dan voor in totaal een uur. Soms had ik inderdaad een uur gespeeld maar had ik helemaal niet gespeeld wat ik moest leren, gewoon maar wat aanzitten kloten, dat is zonde want zo boek je geen vooruitgang.

Wat ook belangrijk is, is om nieuwe dingen te gaan spelen. Als je lang op een solo hebt zitten oefenen en het lukt niet, gewoon voor een tijdje weglegen en iets anders gaan spelen. Na een tijdje het weer eens proberen en je zult zien dat het bijna in een keer lukt. Afwisseling is belangrijk omdat je op die manier toch veel leert en niet gefrustreerd raakt omdat het niet lukt.

Bovendien scheelt het om gitaarles te nemen omdat een leraar je steeds nieuwe en moeilijkere dingen zal geven.

JimmY41
27 januari 2009, 19:03
Les heb ik gehad, had het geld er uiteindelijk niet meer voor.

Maar goeie Tip om steeds op te schrijven.

Guitarmania
27 januari 2009, 20:41
Veel gehoord misverstand: snelheid komt vanzelf. Dat is niet waar. Aan snelheid moet je werken. Als jij iets perfect langzaam kunt spelen, betekent dat niet dat je het ook snel kunt spelen. Dus: het een is niet het andere.

Snelheid vergt een bepaalde benadering. Een andere spier-insteek.

Wat wel waar is, is dat je een snel stuk eerst langzaam onder de knie moet krijgen. Je moet je metronoom opvoeren.

Het allerbelangrijkste is om ritme in de gaten te krijgen. Je moet langzaam spelend niet zozeer de techniek onder de knie krijgen van een riff, maar het ritme. Je hoort - tiktak - je solomoment aankomen en moet op het juiste moment op de 1 inspringen. Dat vergt scherpte en training. Snelheidstraining.

Snelheid kun je daarom ook trainen door een ellenlang uitgemolken riff voor de gein eens twee keer zo snel langs de metronoom te leggen.

Ik wed dat je constant te laat begint. Je ligt al achter voordat je goed en wel aan je riff - en dus de techniek - bent begonnen...

vulvasonic
28 januari 2009, 01:03
Ten eerste: HULDE AAN TONY L!!!!

Ik heb hier nog maar weinig aan toe te voegen, behalve het volgende:


Blijf oefenen. Ook oefeningen waar je niets mee lijkt te kunnen zullen later van grote waarde blijken. Zelf heb ik jarenlang (niets vervelender dan dat...) toonladdertjes gespeeld. In de praktijk had ik er echter helemaal NIETS aan. Althans, dat DACHT ik. Ik kreeg jaren later een oefening waar ik mee aan de slag ging. Na twee dagen serieus oefenen rolde al die toonladdertjes er spontaan uit. Ik wist ineens hoe ze te gebruiken. Had ik die laddertjes vroeger niet geoefend, dan had ik niets aan die ene les gehad die me zoveel progressie zou opleveren.
Blijf kritisch op alles wat je doet. De grote lijnen zijn niet eens zo belangrijk. Iedere ontwikkeling in de diepte is een ontwikkeling in de breedte.
Naspelen van anderen helpt, maar probeer ook eens zelf iets te verzinnen. Niet op je gitaar, maar in je hoofd. Bedenk iets wat je wilt horen en zorg dat je het nooit meer vergeet. Pak DAN pas je gitaar en zoek uit wat je verzonnen hebt.

Maar het ALLERBELANGRIJKSTE is het laatst genoemde punt in de eerste reactie van Tony L. Speel liever 3 tonen perfect (timing, gevoel, dynamiek), dan dat je je hele arsenaal aan bagage in twee maten voorbij laat komen.

Succes! :)

Tony L
28 januari 2009, 12:48
Veel gehoord misverstand: snelheid komt vanzelf. Dat is niet waar. Aan snelheid moet je werken. Als jij iets perfect langzaam kunt spelen, betekent dat niet dat je het ook snel kunt spelen. Dus: het een is niet het andere.


Sorry ik had het kennelijk iets duidelijker moeten neerzetten ;)

Hij geeft aan dat hij bepaalde snelle stukjes niet kan spelen. De snelheid is hier een indirect probleem. De reden dat bepaalde dingen niet snel gaan is omdat je er kennelijk nog niet klaar voor bent. Je kan niet sneller omdat je vingers in de knoop gaan, je plectrum elke keer op de grond valt, je plectrum blijft haken in de strings, je vingers van de strings glippen, enzovoorts. Allemaal oorzaken wáárom je niet sneller kan spelen, snelheid is daarom naar mijn idee een indirect probleem.

Focussen op nauwkeurigheid is dé manier om je goed te ontwikkelen. Uiteindelijk kan IEDEREEN alles spelen zolang het tempo maar omlaag wordt gegooid. Op het moment dat je moeite hebt met bepaalde stukken van een nummer is het van belang om dit rustig te ontwikkelen. Rustig omdat:
a). Snel iets aanleren vaak resulteert in crappy techniek / klank.
b). Je hersenen hebben tijd nodig om de beweging te onthouden en uiteindelijk te "programmeren". Dit laatste is belangrijk omdat het automatisch moet gaan. Wanneer je er over na moet denken is het een teken dat het nog niet in je systeem zit. En zoals volgens mij hier eerder al gezegd is, je kon ook niet direct rennen toen je geboren was.
c). Je progressie een stuk sneller gaat omdat je er simpel weg de tijd voor neemt en daardoor sneller gemotiveerd raakt dan gefrustreerd omdat anders <snelle lick> na 3 maand nog steeds kut klinkt.
d). Het onlogisch is om te denken dat als je iets 100 keer kut uitvoert het dan de 101e keer opeens magisch mooi gaat klinken.



Snelheid vergt een bepaalde benadering. Een andere spier-insteek.


Ik denk dat dat wel mee valt. Het zijn naar mijn idee bepaalde fasen die iedereen misschien wel kent. Je leert technieken en het gaat allemaal wel aardig / goed. Dan kan je op een gegeven moment redelijk spelen en zoek je moeilijkere nummers. Alleen dan kom je er achter dat met je huidige techniek je die nummers never nooit gaat kunnen spelen. Dan analyseer je het probleem en ga je er aan werken. In 99 van de 100 gevallen zal je deze techniek ook bij je langzamere werk toepassen (omdat je anders moet switchen van techniek wat niet altijd even bevorderlijk is als je van langzaam naar snel gaat, of vice versa).



Wat wel waar is, is dat je een snel stuk eerst langzaam onder de knie moet krijgen. Je moet je metronoom opvoeren.


Klopt, ben dit vergeten omdat ik dacht dat het wel obvious was :D
Wat trouwens helpt is je zelf opnemen en dan terug te luisteren. Dit is eigenlijk de enige manier om te bepalen of je sneller kan gaan oefenen. Ik merk dat als ik oefen ik kleine foutjes niet hoor die er wel zijn als ik het terug luister.



Het allerbelangrijkste is om ritme in de gaten te krijgen. Je moet langzaam spelend niet zozeer de techniek onder de knie krijgen van een riff, maar het ritme. Je hoort - tiktak - je solomoment aankomen en moet op het juiste moment op de 1 inspringen. Dat vergt scherpte en training. Snelheidstraining.


Ritme is erg belangrijk in je spel, kijk voor de grap maar naar de frasering van Guthrie Govan, geweldige gitarist! Alleen wat je zegt klopt naar mijn idee niet. Enerzijds kom je in aanraking met nieuwe bewegingen die je hersenen moeten onthouden, anderzijds moet je ritme leren "voelen". Dit zijn twee verschillende fasen die enerzijds hand-in-hand gaan (bepaalde ritmes vergen nieuwe bewegingen) maar het is absoluut niet hetzelfde.



Snelheid kun je daarom ook trainen door een ellenlang uitgemolken riff voor de gein eens twee keer zo snel langs de metronoom te leggen.

Ik wed dat je constant te laat begint. Je ligt al achter voordat je goed en wel aan je riff - en dus de techniek - bent begonnen...

Dit is alleen handig om te kijken of je met je huidige techniek redelijk snel zou kunnen spelen alleen zou ik dan 1.5x de snelheid proberen en niet direct 2x zo snel. De reden dat je te laat ben is omdat je er nog lang niet klaar voor bent. Het heeft ook helemaal geen nut om 2x de snelheid te gaan oefenen als je nog moeite hebt met de normale snelheid.

De enige keer dat ik dit heb toegepast was om mijn alternate picking techniek te beoordelen op een enkele losse string.


Volgens mij nog vergeten te vermelden:
- Hou je vingers dicht bij je fretboard!! Dit is echt een eye opener voor me geweest. Doordat je minder afstand hoeft te overbruggen ga je indirect sneller spelen. In het begin is het frustrerend om te oefenen omdat je misschien 1/4 van je huidige snelheid haalt maar daarentegen ga je er na een bepaalde tijd dik overheen. Gewoon volhouden dus!

B0UDEWIJN
28 januari 2009, 14:35
Discipline is het sleutelwoord. Verder heb je al goed antwoord gekregen op je vraag.

JimmY41
28 januari 2009, 16:04
Dus eigenlijk als ik dit alles samenvat:

Ik ben er nu nog niet klaar voor om bijvoorbeeld de Solo van Sweet Child 'O Mine op volle snelheid te spelen. Dus wat ik nu eigenlijk moet doen om op dat niveau te spelen is de solo in stukken hakken en hem eerst langzaam te leren, daarna moet ik hem steeds sneller leren door middel van een metronoom.

Hier ongeveer een voorbeeld van mijn niveau trouwens:

http://nl.youtube.com/watch?v=by1ez-FT0tU&fmt=18

Klopt het wat ik nu zeg, of heeft het geen nut om nu de solo te ontleden en hem te gaan oefenen op een lager tempo?

:hippie:

EuroCinema
28 januari 2009, 16:38
Wat me op dat filmpje opvalt is eigenlijk twee vormen van hetzelfde ding: zinloos optillen van vingers achter de frettende vinger.

- als je met je ringvinger opduwt, haal je je middelvinger van de snaar af.
Probeer eens om die vinger gewoon op de snaar te laten. Je kunt dan met meer kracht buigen.

- speel je wijsvinger-ringvinger-wijsvinger, dan haal jij je wijsvinger van de snaar af als je de snaar met je ringvinger indrukt. Laat die eens staan. Hij zit niet in de weg en je krijgt hetzelfde resultaat met half zoveel spierbewegingen.

JimmY41
28 januari 2009, 16:46
Wat me op dat filmpje opvalt is eigenlijk twee vormen van hetzelfde ding: zinloos optillen van vingers achter de frettende vinger.

- als je met je ringvinger opduwt, haal je je middelvinger van de snaar af.
Probeer eens om die vinger gewoon op de snaar te laten. Je kunt dan met meer kracht buigen.

- speel je wijsvinger-ringvinger-wijsvinger, dan haal jij je wijsvinger van de snaar af als je de snaar met je ringvinger indrukt. Laat die eens staan. Hij zit niet in de weg en je krijgt hetzelfde resultaat met half zoveel spierbewegingen.

Duidelijk, dat ga ik ook goed oefenen :cheerup:

JohnLord
28 januari 2009, 20:58
Volgens mij zou de solo in dit filmpje voor jou mogelijk moeten zijn.

http://nl.youtube.com/watch?v=IcxrKvIwzr0

Pais
28 januari 2009, 22:00
Wat staat er eigenlijk op de vingers van je linker hand?

JimmY41
29 januari 2009, 13:34
Wat staat er eigenlijk op de vingers van je linker hand?

@Pais:
YEAH!

@JohnLord:
Deze heb ik al geleerd, via hetzelfde filmpje :cheerup:


Ben nu met een metronoom de derde solo van Sweet Child 'O Mine aan het oefenen (het deel waar de Wah inkomt). Het gaat al aardig maar heb nog een lange weg te gaan :rockon: . Ik zit nu volgens de metronoom van fruityloops op 300 bpm, en na wat passen en meten zit die solo op ongeveer 400 bpm (volgens fruityloops)

:hippie:

JimmY41
31 januari 2009, 19:38
Over geen vooruitgang mag ik nu niet meer klagen denk ik. Jullie hebben me allemaal een duwtje in de goede richting gegeven, ik heb nu de derde solo van sweet child o mine geoefend met een metronoom en vooral met veel geduld. Ik denk dat ik nog een uur of 5 moet oefenen om nog verder naar het juiste tempo te spelen (dan nog eindeloos oefenen om het mooier en netjes te laten klinken).

Voor de mensen die hetzelfde probleem hebben als ik:

- Gebruik iets om tempo aan te houden, Metronoom of erg handig is bijvoorbeeld met windows mediaplayer het bepaalde stukje in slowmotion af te laten spelen, dan steeds sneller tot het juiste tempo.( de laatste manier is leuker )
- En oefenen oefenen oefenen....Gewoon de moed er in houden en denken aan wat je kan bereiken als je gewoon eventjes doorzet.


Ik zal als ik de solo een beetje fatsoenlijk kan spelen een filmpje op nemen om mijn resultaat te laten zien.

:blast::rockon::blast::rockon::blast::rockon: