PDA

View Full Version : LP kopie gezocht (?)



iWishmaster
26 januari 2009, 13:10
Na lang overwegen, gassen en testen, heb ik de knoop doorgehakt mbt tot wat ik als volgende gitaar wil: een Les Paul. Ik heb een tijd een explorer of flying V overwogen, op zich vette gitaren, maar toch niet helemaal mijn ding. Na op de Burny LP van een goede vriend te hebben gespeeld, was ik verkocht. Lekker warme, vette klank, veel sustain, en het is een goede aanvulling op mijn strat!

Mijn budget is rond de 500-600 euro. De stijl is voornamelijk Hard rock, metal en punk en dan vooral slaggitaar: James Hetfield bij het oudere werk van metallica vind ik een geweldig geluid, maar ook Slash-solo's op zn tijd vind ik heerlijk. Ik ben dus op zoek naar een les paul model gitaar. Ik zat te denken aan een (tweedehandse) Gibson studio (evt. faded) of BFG. Of aan een oudere LP kopie als Ibanez, Burny of Tokai. Waarschijnlijk ga ik er Seymour Duncan Blackouts in zetten, maar dat is nog niet helemaal zeker. Het overduidelijke verschil is dat gibsons in die prijsklasse hol zijn, en de oudere vaak volledig solid body. Nu heb ik op beiden gespeeld, en heb eigenlijk niet direct een voorkeur (beide hebben voor en nadelen qua geluid), hoewel ik uit 'vintage overwegingen' naar een volledig solid, setneck model neig. Ik heb ze echter nog nooit echt naast elkaar kunnen vergelijken.

Mijn vraag is nu, wat zou 'de beste' optie zijn? In zoverre dit zo te zeggen valt natuurlijk (smaak speelt een grote rol natuurlijk). Ook niet onbelangrijk: een gitaar die zijn waarde behoud! Geen lopende band signature model waar over 2 jaar een nieuw type van is waardoor ik nog de helft van waarde voor de mijne krijg.
Wanneer ik rondkijk op gitaarmarkt en marktplaats, zie bijvoorbeeld:
-Ibanez Les Paul custom uit 1977 (super70's, ebben toets, setneck), rond de 500-600 euro (stiekum heeft deze toch wel heel veel mojo qua looks, maar is die prijs realistisch?)
-Tokai Love Rock (ook setneck uit de jaren 70) ~500 euro (kleur staat me niet direct aan, maar de reputatie van Tokai is erg goed).
-Gibson Studio/faded/special/bfg (komen toch regelmatig rond mijn budget voorbij, geen direct voorbeeld te noemen).

Andere dingen die ik misschien zou moeten proberen? ESP (LTD) EC modellen vond ik ook wel vet, maar ik krijg toch een ander gevoel met zo'n dun plankje om mn nek ... Misschien een optie, maar tot nu toe was ik er niet van onder de indruk.

Ibanez666
26 januari 2009, 13:23
Ee nieuwe MIJ Tokai?

http://www.richtonemusic.co.uk/search/results.html?search_in_description=1&keyword=tokai&inc_subcat=0&sort=3a&page=4

iWishmaster
26 januari 2009, 13:34
Ee nieuwe MIJ Tokai?

http://www.richtonemusic.co.uk/search/results.html?search_in_description=1&keyword=tokai&inc_subcat=0&sort=3a&page=4

Nieuwe gitaren koop ik liever niet meer: dalen teveel in waarde. Ik kan voor iets minder als die prijzen een Tokai uit de jaren 70 kopen die waarschijnlijk de komende tijd alleen maar meer waard wordt (mits ik hem weer origineel maak na de pickup wissel).

Ibanez666
26 januari 2009, 13:42
Nieuwe gitaren koop ik liever niet meer: dalen teveel in waarde. Ik kan voor iets minder als die prijzen een Tokai uit de jaren 70 kopen die waarschijnlijk de komende tijd alleen maar meer waard wordt (mits ik hem weer origineel maak na de pickup wissel).


Daar heb je wel gelijk in, maar als je hem al goedkoper in Engeland koopt, maak je al een groot deel van de waardevermindering in Nederland goed. Zo LP doet in Nederland nieuw gauw zon 1000 euro volgens mij. En je hebt ook nog meer keuze dan bij tweede hands:)

macwilliams
26 januari 2009, 13:59
Wat jij zoekt is een worn brown/cherry met sd BO direkt op het hout geschroefd. Geen idee waar je vandaan komt maar ik nodig je uit om die van mij te proberen. Niet dattie te koop is hoor!!
Serieus kom maar eens hakken als je wilt.

iWishmaster
26 januari 2009, 14:37
Wat jij zoekt is een worn brown/cherry met sd BO direkt op het hout geschroefd. Geen idee waar je vandaan komt maar ik nodig je uit om die van mij te proberen. Niet dattie te koop is hoor!!
Serieus kom maar eens hakken als je wilt.

Haha, die Les Paul Faded van jouw lijkt me ook een geweldige gitaar, geen fratsen en lekker simpel. Kampen is helaas een eindje bij mij vandaan (kom uit de buurt van Nijmegen), maar als ik eens in de buurt ben (Nederland Muziek in Almere is niet zover bij jou vandaan toch?) houd ik je aanbod in gedachte!

Orpheo
26 januari 2009, 14:51
Wat jij zoekt is een worn brown/cherry met sd BO direkt op het hout geschroefd. Geen idee waar je vandaan komt maar ik nodig je uit om die van mij te proberen. Niet dattie te koop is hoor!!
Serieus kom maar eens hakken als je wilt.

ik heb nog niet de blackouts (wil ze wel, maar geen geld hahaha) maar ik kan alleen maar zeggen:

OH YEAH BRO!!!!


of gewoon een mooie lp studio begin jaren 90 met ebben toets? :satisfie:

MichaelSS
26 januari 2009, 14:55
500/600 voor een studio.. dat lijkt me vrij netjes als je dat uberhaupt tegen komt tegenwoordig... ik heb in dezelfde situatie als jij gezeten maar het enigste wat ik kon krijgen was een Studio die ongeloofelijk was versleten.

Soms komen wel eens koopjes voorbij.

macwilliams
26 januari 2009, 17:04
Haha, die Les Paul Faded van jouw lijkt me ook een geweldige gitaar, geen fratsen en lekker simpel. Kampen is helaas een eindje bij mij vandaan (kom uit de buurt van Nijmegen), maar als ik eens in de buurt ben (Nederland Muziek in Almere is niet zover bij jou vandaan toch?) houd ik je aanbod in gedachte!

Dan heb je 2/3 van de reis gehad. Als je gaat testen zal je toch hele einden moeten rijden, van harte welkom.

Orpheo
26 januari 2009, 17:05
500/600 voor een studio.. dat lijkt me vrij netjes als je dat uberhaupt tegen komt tegenwoordig... ik heb in dezelfde situatie als jij gezeten maar het enigste wat ik kon krijgen was een Studio die ongeloofelijk was versleten.

Soms komen wel eens koopjes voorbij.

ik heb al 2 keer zonder moeite een lp studio gekocht voor 500 of minder.

iWishmaster
26 januari 2009, 17:14
Ik ga waarschijnlijk dit weekend een Tokai Love Rock testen, die ik met een beetje geluk voordelig kan kopen. Ik weet alleen het precieze type niet. Iemand die me kan vertellen hoe ik dat kan zien? Ik weet alleen datie uit de jaren 70 is, in de kleur lemon drop en meen me een flame top te herinneren (advertentie is inmiddels weg, maar de verkoper liet me weten dat de koop toen niet doorging), maar ik krijg de foto's toegemailt.

macwilliams
26 januari 2009, 17:16
ik heb nog niet de blackouts (wil ze wel, maar geen geld hahaha) maar ik kan alleen maar zeggen:

OH YEAH BRO!!!!


of gewoon een mooie lp studio begin jaren 90 met ebben toets? :satisfie:

Ik heb je verteld dat ik ze met volle bewustzijn in een uitgeholde/ongelakte gibson ging proppen. Geheel niet zonder reden gezien die uitholling nogal van invloed is op de klank en volume van de gitaar. Dit zal je ongetwijfeld beamen. Een kompleet solide plank heeft weliswaar meer sustain (al heeft de stud nogsteeds genoeg hoor) maar voor het geluid wat ik zocht moest ik dus geen solide plank maar een uitgeholde hebben. Waarschijnlijk had ik dit geluid ook wel kunnen krijgen met een solid maar dat had ik meer uit de versterker moeten halen dan uit de gitaar. Ik heb deze nu ook in D gestemd en het is alsof satan zelf tegen je spreekt en je mee wil voeren naar de diepste krochten van de hell. Ik denk zelf ook dat dit bewerkstelligt word door het feit dat mijn pickups niet tussen twee veren hangt aan een ring, maar echt koud op het hout is geschroefd met behulp van wat shimmeys...(schrijf je dat zo)?

Anywayz,

Mocht ik een solid tegenkomen om te modificeren dan komt daar qua pickups weer wat anders in. Maar dat is een queste voor de toekomst.

iWishmaster
3 februari 2009, 23:38
Gitaar is gevonden, en gekocht. Het is een Burny Les Paul Custom geworden, overgekocht van Franc hier op het forum (daarvoor van Speeddemon). Binnenkort topic met foto's, maar eerst even nieuwe snaren en netjes poetsen enzo.

En nog iets, ik wil er andere pickups inzetten, maar twijfel toch of SD Blackouts wel de goede keus zou zijn: heb ze nog nooit in een Les Paul gehoord, en in een andere gitaar is ookal meer als een jaar geleden ...

JeroenSchaaf
4 februari 2009, 00:06
Gefeliciteerd man! FOTO's ;)

Orpheo
4 februari 2009, 00:24
Gitaar is gevonden, en gekocht. Het is een Burny Les Paul Custom geworden, overgekocht van Franc hier op het forum (daarvoor van Speeddemon). Binnenkort topic met foto's, maar eerst even nieuwe snaren en netjes poetsen enzo.

En nog iets, ik wil er andere pickups inzetten, maar twijfel toch of SD Blackouts wel de goede keus zou zijn: heb ze nog nooit in een Les Paul gehoord, en in een andere gitaar is ookal meer als een jaar geleden ...

nja als je ze al hebt, gewoon erin flikkeren; werkt 't? mooi, houden zo. werkt 't niet? ouwe pups er terug in. zo simpel. Ik vind ze te gek. ik heb wel de hotste versie geprobeerd met de output-toggleswitcher. ik kreeg d'r een heerlijk squeecky clean uit met volumepot en m'n engl, een klassiek crunchgeluid; positie van je hand is opeens cruciaal... centimeter geeft plots megaveel verschil in geluid.

en qua high gain; onovertroffen.

iWishmaster
4 februari 2009, 08:41
Foto's volgen vanavond (zal ook wel even een nieuw topic aanmaken dan).

Verder heb ik aan pickups alleen de originele (zitten nu paf-klonen van GFS in) en ik ken iemand die nog een EMG81 heeft liggen die ik zo even kan proberen. Ik denk dat ik maar gewoon die blackouts bestel op de gok, maar ik wil ze dan eigenlijk met een goudkleurige pickupcover, maar die krijg ik alleen ergens op eBay in de VS gevonden. Iemand een idee waar die verder te krijgen zijn?