PDA

View Full Version : Suggesties body rand afwerken



Kevz0r
26 januari 2009, 12:05
Hallo allemaal,

Ik ben (nog steeds) bezig met m'n Manson gitaar project. Heb even jullie hulp nodig om de rand van de body af te werken, ik moet weten welk materiaal ik het beste kan gebruiken..

Ik wil een rand om de body zoals deze http://www.mansonguitars.co.uk/Muse%20gallery/pages/Manson%20M%20One%20D%20One%20Guitar.htm of iets wat er op lijkt.

Hebben jullie enige suggesties voor materiaal? Het moet iig zeer flexibel zijn..

Thnx!

JacquesLeDick
26 januari 2009, 12:27
'k zie niet wat je wil??? degelijke link is handig

Roel#1
26 januari 2009, 12:48
even het ] uit de url halen...

http://www.mansonguitars.co.uk/

Kevz0r
26 januari 2009, 13:22
Ik heb de link aangepast, excuses.

Hedge
26 januari 2009, 15:31
Volgens mij is dat gewoon een zwarte binding.

Even een randje frezen in de zijkant en vervolgens in leggen met een zwarte binding. Te krijgen bij bv Voxhuma of Guitarsupplies.

Kevz0r
26 januari 2009, 16:14
Hmmz ik weet het niet.. De top van de gitaar is van glas..

Is een binding trouwens erg flexibel?

Ik zou het liefst de binding over de rand van het glas en het hout plaatsen.. Hoe zit een binding eigenlijk vast? lijm?

gengar
26 januari 2009, 16:24
normaal gesproken frees je een groef (of met ander gereedschap kan ook) en dan lijm je de binding inderdaad. Deze is oversized en als hij vast zit dan maak je hem gelijk met de rest zodat het netjes is. Lijkt me een beetje lastig met een glazen top. Dan moet je het glas denk ik al op precies de juiste maat snijden voor het plakken.

Kevz0r
26 januari 2009, 16:43
Het zou denk ik zelf wel kunnen.. ik weet alleen niet hoe flexibel een binding is. Moet denk zoiezo een van plastic gebruiken.. lijkt me flexibeler dan hout.

Of missschien gewoon een flexibele plaat die net zo breed is als het hout + glas en die erop lijmen/schroeven..

Hedge
26 januari 2009, 16:50
Een plastic binding is flexibel. De bochten op een gitaar kun je er prima mee maken. Als hulp eventueel een fohn (of hete lucht pistool, maar die wordt weer erg warm, dan kan het plastic smelten) gebruiken.

Met een top van glas wordt het freesverhaal wel lastig. Ik denk (let op geen ervaring!) dat ik de top zou verlijmen op een oversized body. De binding vervolgens lijmen tegen het glas en uit eindelijk de body aan dit geheel gelijk maken met een volgfrees. Maar als ik dit schrijf twijfel ik al, wordt een moeilijke job.

gengar
26 januari 2009, 18:29
waarom vraag je je af hoe flexibel de binding is? Op miljoenen gitaren met deze vorm zit een binding, geen enkel probleem, ook niet wat betreft een houten binding. Een plastic binding is van hard plastic, je kunt het niet indrukken of zo, maar je kunt het wel makkelijk in de radii buigen waar jij naar op zoek bent. Je hebt alleen een probleem om de bindinggroef te creeren omdat er glas in het spel is.