PDA

View Full Version : Hoera, het is een Telecaster!!!



Heibel
26 januari 2009, 09:20
Eindelijk is het zover, ik ben toegetreden tot de telecasterbespelers/ eigenaren en dat wil ik graag met jullie delen..

Ik had al zo'n jaar of 15 een Squier SQ bullet MIJ, met zoals jullie weten een volledige maple telecaster hals. Al lang liep ik met het idee rond om er dan ook maar een telecaster van te maken. Na lang zoeken en enkele bestellingen later is het zover...

Tada..!!
http://www.mijnalbum.nl/Foto-4I3A7YU4.jpg

Naast de donor hals van mijn Bullet, heb ik een gebruikte hardhouten multiplex body gevonden, met 'n zwarte pickguard. Het merk is mij onbekend, maar wel degelijk en mooi in de lak. Probleem bleek dat de neckpocket dieper was dan mijn hals, waardoor ik een volledige neck-shim heb moeten plaatsen, gemaakt van een oud sigarenkistje...

Neck-shim:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-ARFRRUT3.jpg

Vervolgens heb ik bij Tonefactory de hardware besteld, die netjes bleek te passen. Zelf had ik nog wat potmeters, 'n jack en 'n switch o.a. uit de Bullet. Vervolgens bij Guiterfetisch 'n standaard Tele Alnico Neck element besteld en 'n Lil puncher xl (modern vintage) voor de brug. Alles aangesloten en geďnstalleerd..Presto, 'n prachtige tele..Ik moet zeggen ik ben erg tevreden over de sound, bespeelbaarheid en intonatie. Ze speelt iets zwaarder dan mijn strat, maar dat viel te verwachten. De Lil puncher in de brug geeft veel power en voldoende hoog. Ik heb 'm laag afgesteld, zodat het uitgangssignaal in balans is met het neck element. Hierdoor overstuurt de voorversterker ook niet meteen als 'n dolle en dat geeft lekker wat lucht. Ik ga waarschijnlijk in de nabije toekomst alleen nog een ander cap plaatsen (neck- element klinkt 'n beetje vlak, hopelijk pept dat iets op) en een switch om te kiezen tussen humbucker en singlecoil..Anyway..ik hoor d'r bij!!

Ace 1.15.19
26 januari 2009, 09:26
Die Squier Bullets zijn van basswood, toch? Wat vind je van de overgang naar multiplex?

richwoodplayer
26 januari 2009, 09:27
gaaf!

nu begin ik nog meer te GASSEN op een telecaster!:mad:

Ace 1.15.19
26 januari 2009, 09:28
gaaf!

nu begin ik nog meer te GASSEN op een telecaster!:mad:
Ga jij maar eerst 'de' Gibson afbetalen. :seriousf:

Luke-wannabe
26 januari 2009, 09:29
Teles zijn de shit. Gefelicitaart!

Heibel
26 januari 2009, 10:28
Die Squier Bullets zijn van basswood, toch? Wat vind je van de overgang naar multiplex?

Ik weet niet zeker of die van basswood zijn, maar het zijn wel fijne bodies inderdaad. Met name de hals vond ik echter fantastisch, de body was me iets te klein en niet strat genoeg. Wat betreft resonantie klinkt deze multiplex body prima en voelt aan als vol hout en is ook behoorlijk zwaar. In vergelijking met mijn e-serie strat, zijn er wat betreft klank eigenschappen niet zoveel verschillen en die is ook van basswood..Al met al ben ik erg tevreden..

richwoodplayer
26 januari 2009, 10:33
Ga jij maar eerst 'de' Gibson afbetalen. :seriousf:

pardon, als u het grote prestatie topic heeft gevolgd, had u kunnen lezen dat ik mijn gibson 2 weken geleden heb afbetaald.

DUS HOU JE MOND GEWOON!







:D

Ace 1.15.19
26 januari 2009, 11:46
pardon, als u het grote prestatie topic heeft gevolgd, had u kunnen lezen dat ik mijn gibson 2 weken geleden heb afbetaald.

DUS HOU JE MOND GEWOON!







:D
Haha, grapje. Vind het gewoon komisch dat jij altijd zegt de Gibson. :p

Maar effe back on topic:
Zit er nou een crack in de hoek van de neckpocket?

[Edit]
Even voor de duidelijkheid:

http://img93.imageshack.us/img93/3282/fotoarfrrut3wq3.jpg (http://imageshack.us)

Apenzoon
26 januari 2009, 12:01
Haha, grapje. Vind het gewoon komisch dat jij altijd zegt de Gibson. :p

Maar effe back on topic:
Zit er nou een crack in de hoek van de neckpocket?

[Edit]
Even voor de duidelijkheid:

http://img93.imageshack.us/img93/3282/fotoarfrrut3wq3.jpg (http://imageshack.us)

Ik denk dat dat in de lak zit.


Vette tele! Er staat ook nog eentje op mijn verlanglijstje!

Heibel
26 januari 2009, 12:25
Maar effe back on topic:
Zit er nou een crack in de hoek van de neckpocket?


Aan allebei de kanten zelfs, maar dat is slechts in de lak. Ik vind het zelf stiekem wel 'n beetje vintage..De hals zit voor de rest stevig in de pocket..Ik maak me in ieder geval geen zorgen..

nb: Thanks voor de complimenten..ik vind zelf zo mooi dat de hals door 't vele spelen een relic look heeft. Ook de body is behoorlijk verkleurd ten opzichte van de originele lak..Het ziet er uit of 't allemaal heel erg bij elkaar past..En alles is zelf bij elkaar gevogeld, volgens mijn wensen, dat geeft een voldaan gevoel..

olaftheholy
26 januari 2009, 13:07
Gaaf project! kan het helemaal volgen tot aan de body van multiplex...daarna ben ik het ff kwijt. Maar als het werkt én klinkt ; het ruikt als een tele,het ziet er uit als een tele én het klinkt als een tele, dan moet het een tele zijn!!!
Proficiat...

JelmerOnGuitar
26 januari 2009, 13:21
Wauw, mooi ding jonge, van harte gefleiciteerd:D..
Die crack zit em zo te zien in de lak, wat niet erg is..

Succes!

Ace 1.15.19
26 januari 2009, 13:31
Ik wilde ook nog even zeggen dat ik het een mooi halsje vind, zoals je zelf ook al zei.

Heibel
2 februari 2009, 11:40
even een korte update en een BIG BAD TIP!!
In de halspositie had ik een Classic Tele alnico element zitten van GFS met chromen kapje..Ik was alleen niet zo tevreden met het geluid..'n beetje dof en levenloos..Op het telecasterforum kwam ik wat info tegen dat sommige spelers het kapje verwijderen, omdat (goedkope) chromen element kapjes fungeren als een hoogfilter. Ik dus het kapje verwijderd (alleen even een van de drie metalen pootjes lossolderen)..Bleek dat er netjes tape om het element zat, dus geen blootliggende windingen waar ik bang voor was. Weer geďnstalleerd..en wauw!!! Wat een verschil..Ik heb nu 'n prachtig helder,open klinkend hals element,met veel meer output dan met kapje..Daarnaast ziet het er nog stoer uit ook..Dus als je vind dat je tele hals element dof en levenloos klinkt..haal 't kapje eraf..zijn er meer mensen die dit gedaan hebben? Bevalt dat net zo?

Hieronder een plaatje:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-HN4HY38Q.jpg

Hendriks
2 februari 2009, 11:44
Ik heb een Fatbody van GFS gehad , dus zonder het kapje , lekker geluid ,maar verschrikkelijk microfonisch.

Heibel
2 februari 2009, 11:49
daar heb ik gelukkig totaal geen last van..Ik had veel goede dingen gehoord over die fatbody..jammer dat het dan tegenviel..Ik heb daar ook eerst voor gekeken,maar wilde in eerste instantie voor de klassieke look gaan (en het budget speelde ook 'n beetje mee..). Ben nu erg tevreden..heb m'n stratje bijna niet meer aangeraakt en dat is toch echt 'n fijne gitaar...

Luke-wannabe
2 februari 2009, 12:42
Ik blijf ook echt trots met m'n Tele. Elke avond moet ik, als ik nog geen gitaar heb gespeeld die dag, éventjes m'n Tele een ererondje geven omdat het zo'n fijne gitaar is!
Binnekort even goed intoneren. Kijken of dat perfect lukt met die classic zadels, en anders maar compensated saddles kopen. Weet iemand waar je die kunt bestellen hier in nederland?

Hendriks
2 februari 2009, 13:10
Guitarsupplies.nl

Orpheo
2 februari 2009, 14:39
ik heb ook ooit fatbody telepups gehad van GFS (onderhand flink aangepast maar ok), maar die waren totaal niet microfonisch. wel een klotegitaar, mijn tele... zonder tweaken haal ik er direct mijn tone uit! dat kantoch niet! :o het is geen les paul! ;)


on topic: gefeli met je tele, veelzijdige planken, absoluut!

Luke-wannabe
2 februari 2009, 15:17
Guitarsupplies.nl
Waar dan? Ik kan ze niet vinden?

aaronstonebeat
2 februari 2009, 15:31
Ik zie bij GuitarSupplies wel complete tele-bruggen met gecompenseerde zadels voor 21,50, Wilkinson.

Luke-wannabe
2 februari 2009, 22:56
Ja, die zie ik ook, maar ik wil graag alleen de zadels.

Lexvandoef
2 februari 2009, 23:04
Die compensated zadels kon ik ook niet vinden, ik heb uiteindelijk maar die Wilkinson brug gekocht en die zadels er af gehaald, werkt prima!

goeie zadels zijn dat trouwens, door die brass saddles gaatie ook lekkerder klinken vind ik, meer hoog en dieper laag. Lekker!

Luke-wannabe
2 februari 2009, 23:13
Hmm ze zijn niet eens zo duur. I might just do that. Slim! Thnx voor de tip!

aaronstonebeat
2 februari 2009, 23:20
goeie zadels zijn dat trouwens, door die brass saddles gaatie ook lekkerder klinken vind ik, meer hoog en dieper laag. Lekker!

Interessant. Ik heb op tdpri al een hoop discussies gelezen over de invloed van het zadelmateriaal op het geluid. Mijn brug heeft stalen exemplaren. Ik zit er hard over te denken om eens een eindje messing te kopen en daarvan zelf zadels te maken met m3-gaatjes en draadeindjes/boutjes; als ik geen ronde maar vierkante neem (als dat te krijgen is, kan ik ze zelf ook nog met een vijl compenseren).