PDA

View Full Version : in het kader van alle zelfbouw dingen die ik op dit forum le



blimb
14 maart 2003, 13:28
vroeg ik mij af of er mensen zijn die hun elemanten zelf gemaakt hebben ...

Dat lijkt me namelijk ook wel een leuk iets om eens te proberen ..

urezna
14 maart 2003, 13:45
ja ik heb wel eens zoiets gedaan, ze werkten wel, maar de kwaliteit van het geluid is een tweede...
Hoeveel tijd heb je over, om al die wikkelingen te maken????
Op zich is de opbouw heel eenvoudig, maar heel strakke wikkelingen van heel dun draad.... wil je dat echt zelf doen en ook nog goed resultaat?
Ik heb het zlef destijds gedaan omdat ik een gitaar in zijn geheel zelf maakte, lekker goedkoop, en een manier om te kijken of ik überhaupt wel aanleg voor gitaarspelen had... body van spaanplaat, de hals gewoon een lat met lasdraad eropgeplakt als fret, zelf een element gewikkeld en een zelfbouwversterkertje....
Op zich werkte het element, maar het draad had eigenlijk veel dunner moeten zijn, (meer wikkelingen) voor voldoende output, en strak gewikkeld... en dat met de hand is een klus dat je maar beter van te voren kunt gaan slapen en eten, want daar kom je voorlopig niet aan toe....
Je wilt niet weten hoe het klonk, maar uiteindelijk wist ik voor weinig geld dat geld aan een echte gitaar niet verspild was.