PDA

View Full Version : Line 6 POD voor de bas, of toch maar een versterker?



Blend
25 januari 2009, 22:53
Ik heb gisteren voor het eerst gerepeteerd met m'n basgitaar. Ik heb geen basversterker tot m'n beschikking, dus eerst maar even over mijn eigen versterker.
Thuis klonk het wel ok, maar het geluid in de oefenruimte was belabberd. Veel te modderig, te weinig volume, de versterker reageerde slecht op m'n spel.
Dat ging 'm niet worden, dus ik plug 'm in in de Seym Duncan buizenversterker van de toetsenist, en dat ging wel goed! Heerlijk strak, diep geluid (en dat op een gewone gitaar amp).
Ik heb weinig zin in nóg een versterker in m'n kamer, zoveel ruimte heb ik nou ook weer niet.

Dus nu mijn vraag: gaat het geluid er een stuk beter van klinken als ik via een line6 POD Bass ga spelen door m'n versterker, of kan ik beter een kleinere basversterker aanschaffen?
Zijn er alternatieven voor de POD Bass? De enige die ik zag was ruim 300 euro (tegen de 150 van een 'gewone' POD). Ik wil ook gaan opnemen met de bas, dus dan is zo'n POD wel een heel handig apparaatje.

Mijn budget: 150 - 200 euro. Is niet veel, klopt, maar als het moet, kan ik natuurlijk wel wat meer bijleggen.

De versterkers in die prijsklasse (Line 6 Lowdown LD15 bijv) gaat bij lange na niet hard genoeg ben ik bang voor.


Alvast bedankt voor de tips!

S9koen1F
26 januari 2009, 19:35
hey dude,

Ik weet niet wat voor gitaar je hebt, maar als je een goede versterker zoekt kan ik je de Fame Sl-30 B aanraden die heb ik namenlijk zelf ook!

Hij was eigenlijk bedoeld als oefenversterker maar omdat een vriend me vroeg bas te spelen in hun band gebruik ik hem nu ook daar. Thuis gebruik ik hem passive en tijdens de band gebruik ik hem op active (volgens mij moet je hiervoor wel een batterij in je gitaar hebben).
Natuurlijk kan hij niet tegen de Marshalls vol open gedraaid op, maar hij komt toch aardig ver. En klinkt nog redelijk goed, en voor dat geld zeker.
Je moet het natuurlijk zelf weten, maar hij past makkelijk in je budget.

Volgens mij moet je ook oppassen met je basgitaar op een gewone versterker aan te sluiten, omdat een normale versterker daar niet op gebouwd is.

~Koen.

PS. hier is een link ervoor zodat je niet hoeft te zoeken :)

http://www.musicstore.de/de_DE/EUR/Fame-Megatone-SL-30-B-Combo-/art-BAS0001445-000

arcane
26 januari 2009, 19:44
Eh, je hebt met je bas op je gitaarversterker gespeeld op hoog volume?

NOOIT DOEN!

Dan gaat ie echt kapot, de versterker kan het misschien wel hebben, maar de speaker is daar echt niet voor gemaakt.

Blend
26 januari 2009, 21:02
Zit er zoveel verschil dan tussen een 12" gewone speaker en een bas speaker? Ma goed, thanx voor de tip, ik zal oppassen voortaan.

Blend
26 januari 2009, 21:03
Komt die Megatone ding goed genoeg mee in een band situatie? Live is een minder probleem, als ik met dat bandje live speel (da's voorlopig toch het enige) kan ik 'm wel doorlinken naar de PA.

S9koen1F
26 januari 2009, 21:37
Hé,

Voor mij komt hij goed mee (met 100watt en 40watt gitaar versterkers)
Het is natuurlijk onbegonnen zaak om nog wat te horen als die versterker vol opengedraaid worden, maar ik heb hem zelfs meestal niet helemaal openstaan.
Het gaat uiteindelijk om de muziek niet het kabaal.. toch :???:
Ik wil je natuurlijk niet die versterker aansmeren maar ik zou er zeker eens naar kijken, als je zoiets zoekt.
Want het zou zonde van je geld zijn als je een ''gewone'' gitaarversterker kapotmaakt.
Ik hoop dat ik je een beetje help met de weinige kennis die ik ervan heb :satisfie:

~Koen.

Roro92
26 januari 2009, 21:39
Maar ik denk niet dat je met zo'n versterker heel erg ver komt met een band. Zodra er een gitarist is die vindt dat hij harder moet (Da's altijd...) is het gedaan.


Of een hard timmerende drummer, dan ben je weg?

Blend
26 januari 2009, 21:40
Oei, dan heb je onze drummer nog nooit gehoord, maar goed, bedankt voor de tip, ik ga 'm zeker eens bekijken!

Kris

arcane
26 januari 2009, 22:47
Zit er zoveel verschil dan tussen een 12" gewone speaker en een bas speaker? Ma goed, thanx voor de tip, ik zal oppassen voortaan.

Zeker, een basspeaker is toch wel wat anders, die kan de zware klappen door de lage frequenties zeg maar beter aan. Daar is een gitaarspeaker niet op gebouwd.

schwalbe
26 januari 2009, 23:12
Voor 200 euro een basversterker scoren die het in een band trekt is erg lastig. Je enige kans is tweedehands en zelfs dat wordt lastig.
De Zoom B2 of B2.1 is een prima alternatief voor een basspod met een beperkt budget; maar gooi hem niet door een gitaarversterker maar liever door de PA.

Henkie spenkie
27 januari 2009, 15:46
Voor €200 kun je prima een basversterker kopen waarmee je prima mee kunt draaien in een band (in de oefenruimte althans). Ik heb zelfs in een ska band gespeeld waarbij mijn 30Watt combotje amper voor de helft open ging, en dat was prima. Natuurlijk heb je voor andere muziek wel eens wat meer nodig maar..

Wil je veel Watt voor dat geld kun je kijken naar Behringer. Slechte naam, maar goed geluid. (levensverwachting is over het algemeen wat minder, maar als je er netjes mee om gaat valt dat wel mee is mijn ervaring)

Wil je een betere versterker, scoor je gewoon een leuke Peavey (http://muziek.marktplaats.nl/versterkers-bas-en-gitaar/224584427-peavy-tko-65-bass-combo-te-koop.html?return=eJwtjs1uhDAMhN9lJbhBIIBog9CKPffQV 8iGtET5VWzaaqu%2Bex21p%2FlmLNsjRS%2B%2BjegWEHycxAW 0zOpYDsQkGLMx6dB6mS0mJyVCGxzz58No2%2BjQmACYT68D6sA %2BdAbU2ZI0dwll%2Fm5QyszUPE7tgd5dv9za1zusGKth66vhl k6CjsCR22b%2BVJAXHCfC3RCWCEkfJhHC2w5%2FYcL%2FXU%2F 5FqhHNoqs%2FSRLDSo%2B8U5Ff6dntwjlFK9TOteuThFQxV2vz %2FM4vLxelp9f%2FSVThA%3D%3D&df=1&fta=eNpNUVtu2zAQvAuB%2BpvvxxK%2BQVD0BsbylQqVLcGUEy ZB7t6l0Y%2F%2BaLSzw9nlEMHDV6cPe9zXyxuuncUOQjpgYz2L U%2BnnYwMR9wfwuApw0sdVgtMmlgXiesDnssfeSoe4H6S57nB7 XOt9yXEdIBV3wcT1A4xXwof45x0S9h%2BS5%2B2atrj1BeRp3x 9nftq3fuSt1HNwWr38mntoYDu%2BVhYXWqGDAraU54LSCWApWI fWjlxKdk2O3IoKSY1ifBYBCaUSivhCCp%2BpRolIvJVV1jSK0j UnnJiKLdTPzVnS6dpK81Qn6fzUtSw1jqw8V8JMH6G5Jgwtc%2F PfPG90m3O84tOX65pEJXSokJOP1d5QbUwQbvo622obOVvH5xzd grZP5N6Tv0YM1C%2FaJ6XonLbCJ9pLKy843VNLY70kFEIo83w4 iujYdiz9stbb6%2FF7RqdngwPLj%2Fv9stxKHZPlxAZgVxyXmT HFWkDOaIHhO4s%2F%2F%2F2%2BsYjA4ev7%2By%2BT6qsA&fta_ind=8&fs=1)op marktplaats ofzo:hippie:

succes

Blend
27 januari 2009, 17:51
Peavy hoor ik idd goeie dingen over! Thanx voor de tips tot zover.

Die Zoom bass had ik ook al over na lopen denken. Alstie dezelfde prijs heeft als m'n G2, dan ben ik voor onder 100 klaar, da's niet gek...

Roro92
27 januari 2009, 20:49
Het is peavey.

Kaboemba
28 januari 2009, 12:49
M<et een beetje mazzel kan je prima een versterker voor 200 euro krijgen (2ehands).
Tips ?
Trace elliot (wordt lastig maar zo af en toe).
Peavey
Hughes and kettner (die basskick dingen zijn echt prima).
Wat natuurlijk ook prima kan is een los cabinet kopen en die aan de gitaarversterker zetten, werkt vaak perfect.

RikV
28 januari 2009, 23:24
Voor 200 euro een basversterker scoren die het in een band trekt is erg lastig. Je enige kans is tweedehands en zelfs dat wordt lastig.
De Zoom B2 of B2.1 is een prima alternatief voor een basspod met een beperkt budget; maar gooi hem niet door een gitaarversterker maar liever door de PA.

Nou, dat is niet helemaal waar...

ik heb een tijdje geleden een basversterker ( Hughes & Kettner basskick 515 )
gekocht via marktplaats. Dit ding is 200 watt en is een prima ding

misschien moet je wel een klein beetje meer uitgeven, ik heb zelf 220 betaald.

P.S ik zag er toevallig 1 op marktplaats staan.

Linkje : http://muziek.marktplaats.nl/versterkers-bas-en-gitaar/221354787-hughes-kettner-basskick-515-basversterker-200watt.html?return=eJwtitsKwjAQBf%2Bl0D7m0ipCSpD6 JzGNJCRtlu4WRfHfXdG3mTnHGW1eyagRjT72psHgNh%2FHSARG ylwhrGJxWyYozhGKtcjfRUCE86NY3c1oqbbDpNvhUojhmYARbz P%2BK3yrYlh4mNZ9CVvyrPnOenWIOfnMXjFx6DuA3aoOKpKvc7 Cn%2FqCb8f0Bvgw27A%3D%3D&df=1&fta=eNo1jkFugzAQRe8yC9Y2oFL%2BiCv0CsjBbmphwGJMQhPl 7jGo3YxG8%2FXfPINPPCUP2tbQ30wQYoFWCrSHThdWurRAc0h4 %2BMjybXPKMUHxFDFvk1v9wGFHqdtW1Rx%2BUX9UVdvweMfFiI x%2BGHkRj7KIcetUERdJw2Jd15S1Pp7VoGiujthnsqACeXtaNC Bb6fZSVqdTDtISjZU%2BuPmafo6COmVBw7auvZ%2Bt2%2F%2Bv LWgye3%2BQM8ye6BJk7sRff%2BuN2EDh%2BXq9AWDhUXY%3D&fta_ind=1&fs=1

schwalbe
29 januari 2009, 00:34
Ik zei lastig he; niet onmogelijk.
Die H&K ziet er wel leuk uit.

DeGecko
29 januari 2009, 13:08
Nieuw kan je voor 200€ maximum een Ashdown Five Fifteen scoren. Die heeft 100W, een 15"-speaker en een output voor een extra speaker... Best goeie dingen eigenlijk (vind ik zelf...)

2de hands heb je idd wel kans op een zwaardere / betere :)

Als goedkoop alternatief voor de POD kan je altijd nog voor de Behringer Bass V-Amp gaan. Die wordt geleverd met tas en de hele zooi en kost een stuk minder, but it gets the job done... :) => http://www.keymusic.com/details.asp?prodid=76288&taal=

RikV
29 januari 2009, 17:10
Nieuw kan je voor 200€ maximum een Ashdown Five Fifteen scoren. Die heeft 100W, een 15"-speaker en een output voor een extra speaker... Best goeie dingen eigenlijk (vind ik zelf...)

2de hands heb je idd wel kans op een zwaardere / betere :)

Als goedkoop alternatief voor de POD kan je altijd nog voor de Behringer Bass V-Amp gaan. Die wordt geleverd met tas en de hele zooi en kost een stuk minder, but it gets the job done... :) => http://www.keymusic.com/details.asp?prodid=76288&taal=


Ik heb zelf alleen maar slechte dingen gehoord over die dingen maar kan het mis hebben?

DeGecko
30 januari 2009, 12:55
Jah, het nadeel is dat het Behringer blijft en ze geen 20 jaar meegaan :D
Ik heb ooit met een gitarist gespeeld die er eentje voor gitaar had en dat ding deed z'n werk wel...

Ik denk da je best gewoon eens langs een zaak kan gaan om ze uit te testen. Wat amps naast elkaar houden, de V-amp tegen de POD zetten, ... En dan kijken wat je zelf interessant vind ;)

Blend
2 februari 2009, 22:26
Het is peavey.

bedankt voor je nuttige en zeer informatieve aanvullende post in dit topic.

Roro92
3 februari 2009, 09:05
Stelletje muggenzifters zijn jullie hier toch, alles moet maar serieus zijn...

Bassbitch
3 februari 2009, 14:16
Tsja, spelen doe je maar in Offtopic.

Blend
20 april 2009, 08:05
Bump.

Ik ben er nog steeds niet helemaal uit. Zijn er mensen die me nog kunnen helpen qua info? Het is dus een veelzijdige Zoom B2 waaruit ik wil kiezen, of een leuke bass amp via marktplaats (denk aan peavy), maar minder veelzijdig, en ik kan er niet mee opnemen..

Wie ow wie kan me helpen?

pol
24 april 2009, 11:10
koop een goedkope basversterker zoals een peavey TNT combo.

voor opname plaats je daar een mic voor, of je plugt je bas rechtstreeks in de opname interface in.

Als je nog geen versterker hebt heeft het ook niet veel zin om die modellers te kopen.

Blend
20 mei 2009, 16:31
Voor het opnemen zou modellers toch juist wél zin hebben? Maar goed, wie heeft er dan toevallig ervaringen met de Rumble amps van Fender? Leuk aantal wattages voor een acceptabele prijs.

En idd, zoals je ziet; wegens financiele tegenvallers nog steeds niets gekocht :)

arcane
20 mei 2009, 16:54
Als je bas wilt opnemen en er niet al te veel geld aan wilt uitgeven raad ik je een line 6 toneport aan. Het simpelste model (GX) voldoet al. De GXis geschikt voor gitaar en bas (en ook zang, maar het ding heeft maar 1 input, en dat is een jack input, de meeste goede mics hebben een andere aansluiting, xlr)
Het ding richt zich het meest op gitaren, daar is de keuze voor amps etc wel wat breder dan bij de bas amps (4 verschillende).
Ik zelf gebruik dat ding ook om op te nemen, ook voor de bas, en dat gaat echt prima.

Check anders even www.myspace.com/bleifreiband, daar kun je wat opnames beluisteren. Alles behalve de drums zijn opgenomen met de toneport gx.
Vooral in het nummer hufter is de bas goed te horen.