PDA

View Full Version : hoge e-snaar is lastig te benden.



Guitarik
14 maart 2003, 12:55
Ik heb op zich geen probleem met bends. Alleen als ik de hoge e-snaar wil benden gaat dat moeilijk. een halve noot benden is geen probleem, een hele noot lukt net, maar meer echt niet. Op de andere snaren is dit niet zo'n probleem. Ben ook een beetje bang dat de snaar knapt als ik echt (voor zover mogelijk) doorduw. Hoe kan dit?

Ik vind het nl wel jammer als ik sommige bends in bep. nummers niet helemaal kan maken. Zou het missschien met de actie van die snaar te maken kunnen hebben?

savecracker85
14 maart 2003, 13:15
ik begrijp het niet helemaal..ben je nou bang om te benden of heb je niet genoeg kracht in je vingers???

moretel
14 maart 2003, 13:20
Nee hoor gewoon oefenen,
de hoge e moet je uiteindelijk twee tonen kunnen opdrukken, luister maar eens naar5 David Gilmour, voordat je dat soort bends perfect kan uitvoeren ben je wel even verder.
Gewoon elke dag 10 minuten oefenen.

Guitarik
14 maart 2003, 13:40
Volgens mij ligt het niet aan mij. Bij andere gitaren dan mn eigen gitaar gaat het makkelijker.

Tymon
14 maart 2003, 13:49
Misschien heb je er gewoon hele dikke snaren op zitten? (of alleen een dikkere hoge E?)

Tymon

Shay
14 maart 2003, 15:18
Dan ligt het aan je brug die meebuigt als je gaat benden!!! Wat voor brug heb je?

ColtraneMatrix
14 maart 2003, 16:51
ik heb exact hetzelfde probleem gehad

geen bang hebben voor een klapsnaar
gewoon doorduwen en je merkt dat hij snel losser komt te zitten :smile:

Negative K3 fan
14 maart 2003, 16:53
ik doe zonder enige moeite bends van 1,5 stap met een 012 E snaar, en waarschijnlijk velen met mij, kijk eens naar SRV, zijn trademark was benden en hij speelde op 014 snaren. Dus gewoon oefenen en kracht opbouwen.

RadiuS
14 maart 2003, 18:28
ik hield me vroeger ook in. Als je vaak hebt (gehad) dat je e snaartje brak toen je m bende moet je r wat aan doen. K heb nieuwe brugzadeltjes gekocht en k kan nu weer zorgeloos benden :grin:

sash
14 maart 2003, 18:46
@ Negk3: SRV speelde op 0.13 en wanneer die in z'n snarendoos op waren ging ie terug tot 0.12 en soms 0.11. 0.14 was ook voor hem echt te zwaar.

@ RadiuS: Graph techs roelen he :wink:

Negative K3 fan
14 maart 2003, 19:01
013/014 alsof je het verschil zou merken :smile: als je eenmaal op 013 zit is 014 niet meer zon heel grote stap.

maar dat terzijde, je hebt zeer waarschijnlijk wel gelijk. Maar aan het eind van zn leven ging hij uiteindelijk terug naar 010, of is dat een fabeltje?

kokteejl
14 maart 2003, 22:11
what the hell is benden? :s (sorry voor de domme vraag)

Arbz
14 maart 2003, 23:32
Benden is zeg maar dat je door de snaar in de breedterichting van je hals, opduwt.

De snaar zou dan langer moeten worden, maar omdat de lengte hetzelfde blijft moet de spanning wel toenemen.
Krijg je dus een hogere toon :smile:

guitarmusicman
15 maart 2003, 11:19
Op 2003-03-14 22:11, schreef kokteejl:
what the hell is benden? :s (sorry voor de domme vraag)


en een domme vragen bestaat niet....domme antwoorden komen nog wel eens voor

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: guitarmusicman op 2003-03-15 11:19 ]</font>

Guitarik
15 maart 2003, 16:06
Bedankt voor de reacties. Ik gebruik overigens Ernie Ball 010. Misschien hebben jullie gelijk en moet ik gewoon doorbenden. Het zal wel een kwestie van 'durven'zijn. De rek gaat er dan wel een beetje uit waardoor het benden makkelijker gaat. Als de snaar toch knapt kan ik altijd een beetje het zadeltje bijvijlen, toch. Ik heb mijn zwevende brug trouwens vastgezet met 5 veren (daar vroeg iemand nog naar dus bij deze). Bedankt!

burt
15 maart 2003, 21:43
Als je met je rechter handpalm hard op je brug drukt (hangt er een beetje vanaf hoe je 'm hebt vastgezet) en de hals naar achteren trekt kom je vaak ook nog een stukje verder.

Anders Destium
15 maart 2003, 23:07
Als je veel veren hebt zal je brug vrijwel niet bewegen (ook al is hij zwevend). Dit biedt vaak veel weerstand bij bijvoorbeeld benden. Hoe ik het heb geleerd is als volgt:

Bend met én je middelvinger én je ringvinger de snaar, dan gaat het een stuk lichter...

kokteejl
16 maart 2003, 16:57
Op 2003-03-14 23:32, schreef Arbz:
Benden is zeg maar dat je door de snaar in de breedterichting van je hals, opduwt.

De snaar zou dan langer moeten worden, maar omdat de lengte hetzelfde blijft moet de spanning wel toenemen.
Krijg je dus een hogere toon :smile:

aaah :smile: dat ken ik ergens van maar ik wist niet hoe het te noemen....thanks!

burt
20 maart 2003, 01:43
Ja, gebruik zoveel mogelijk vingers. Alle vier als je ze nodig hebt en de omliggende noten het toelaten...

moretel
20 maart 2003, 23:53
En als dat goed lukt komt het moeilijkste, een mooie vibrato.

urezna
27 maart 2003, 16:15
tja, ik ben dus een luie gitarist... ik speel met dikte 009 omdat dat lekker makkelijk gaat met benden (en klinkt daarbij net zo goed als bijv 010, vind ik). maar dan gebruik ik ook maar 1 vinger, heb ik de rest al klaar voor wat er daarna komt....

Robs
28 maart 2003, 12:06
Ik heb iets soortgelijks:

Heb bij een service beurt een nieuw setje 010 erop laten zetten. Als ik nu mijn E bend komt de snaar bij een hele noot-bend tegen het fretboard aan. Wat is hier aan de hand? Of de gitaar is niet goed afgesteld (lijkt me sterk, verder speeltíe lekker) of er zit alleen een 010 E op en verder een 009 setje...

Wat lijkt jullie het meest waarschijnlijk? Kan natuurlijk ook iets anders zijn, maar aan de bend-techniek van ondergetekende ligt het in ieder geval niet :smile:

moretel
28 maart 2003, 14:42
Is een kwestie van afstellen, heeft vnl. met de curve van de hals te maken.