PDA

View Full Version : Maat klopt niet



Alberto
25 januari 2009, 12:31
http://img291.imageshack.us/img291/2327/afbeelding1tg4.th.png (http://img291.imageshack.us/my.php?image=afbeelding1tg4.png)

Ik geef les en ben net begonnen aan een bluesboek. De bedoeling is hierbij dat ik de melodie speel (notenschrift) en de leerling de akkoorden aangezien zij geen noten wil leren. In de afbeelding hierboven zie je een voorbeeld van een maat die niet klopt :confused:
Het is een 4/4 nummer en de maat wordt overschreden, toch? Ik tel 8 kwartnoten...
De tweede maat is zoals het volgens mij zou moeten zijn dus eigenlijk zijn de bassen er 'teveel' aan.
Ik heb dit eigenlijk nog nooit eerder gezien en bijna alle nummers uit het boek zijn zo. Is dit vrije interpretatie van de auteur? Want normaal mag het toch niet?
Graag wat verduidelijking :satisfie:

Alberto
25 januari 2009, 12:34
http://img405.imageshack.us/img405/9304/afbeelding1lq0.th.png

http://img509.imageshack.us/img509/9619/afbeelding1pl7.th.png
Krijg de foto niet goed wat doe ik fout?

edit: Ik hoop dat het zo duidelijk is, beter krijg ik het niet.

piet elektron
25 januari 2009, 13:07
Welk boek is dat? Volgens mij is gemaakt dit Guitarpro 5. Klopt geen zier van inderdaad, ik tel zeven tellen in 1 vierkwartsmaat.

Alberto
25 januari 2009, 13:56
Ja ik heb dit gemaakt in Guitar Pro als voorbeeld.
Nee het zijn er zelfs 8. De eerste en voorlaatste kwartnoot zijn gepunt dus dat maakt 8. Niemand die dit ooit al ergens gezien heeft en waarom dit boek te koop is als het muzikaal niet klopt?
Het boek noemt trouwens honky tonky blues ofzoiets :satisfie:

Voidhead
25 januari 2009, 14:02
Mischien verdeeld over 2 stemmen? Dat ze onder elkaar staan in dat boek? Anders zou ik het ook niet weten... of het is een 4/2 maatsoort...

piet elektron
25 januari 2009, 14:24
...
Nee het zijn er zelfs 8. De eerste en voorlaatste kwartnoot zijn gepunt dus dat maakt 8. ..

Dan zijn het er toch zeven? (een-e-twee/ e-drie/e-vier/e-vijf/e-zes-e/ zeven-e/volgende maat. )
:dontgeti:

Alberto
25 januari 2009, 14:25
Nee toch niet. Zoals ik het heb gemaakt staat het identiek in het boek.
De auteur beschouwt de bassen en de melodie blijkbaar apart.
Niet correct dus. Ik heb een mail gestuurd naar de uitgever.

Alberto
25 januari 2009, 14:32
Dan zijn het er toch zeven? (een-e-twee/ e-drie/e-vier/e-vijf/e-zes-e/ zeven-e/volgende maat. )
:dontgeti:

De eerste basnoot telt ook mee als kwartnoot.

piet elektron
25 januari 2009, 14:34
De eerste basnoot telt ook mee als kwartnoot.

Correct me if I'm wrong, die twee vallen samen. En al zou hij apart worden gerekend, dan werd het nog altijd (half verlengt) 8 1/2 kwartnoot...

Alberto
25 januari 2009, 14:34
Nee je hebt gelijk :satisfie: was even in de war. De eerste 2 noten zijn 1 klank dus dat telt voor 1 tel en dan nog die punt uiteraard. Maar dan is de rest nog niet juist natuurlijk...

piet elektron
25 januari 2009, 14:37
Nee je hebt gelijk :satisfie: was even in de war. De eerste 2 noten zijn 1 klank dus dat telt voor 1 tel en dan nog die punt uiteraard. Maar dan is de rest nog niet juist natuurlijk...

:confused: Maakt niet uit, vergissen is menselijk..Ik zou alleen uitkijken dat je je leerling deze vergissingen bespaard, anders wordt lesgeven voor beiden een worsteling..:noob:

-=JEROEN=-
25 januari 2009, 22:15
Maak effe een foto van de pagina in je boek en plaats die hier.

Je foto kun je uploaden naar http://tinypic.com/

Al.de
28 januari 2009, 00:20
De auteur beschouwt de bassen en de melodie blijkbaar apart.

Klopt. Komt vaak voor. Hij maakt echter een fout door een punt achter de eerste bas te noteren.

Die tweestemmigheid wordt in de regel ook met de richting vd stokken aangegeven --> de bassen naar beneden, de melodie naar boven.

Al

Alberto
29 januari 2009, 09:46
En dat mag dan zo uitgegeven worden? Ik stoor mij er enorm aan.
Op die manier raak je sneller in de war. Op het eerste zicht zie je al dat er iets niet klopt.

@Jeroen: Mijn leerling heeft het boek dus ik kan er niet zo dadelijk bij maar mijn vraag is beantwoord :satisfie:

Alberto
29 januari 2009, 11:13
Nu voel ik me wel stom :dontgeti: :seriousf:
Net mijn partituren van Carcassi en Sor eens wat beter 'gelezen' en inderdaad ook daar wordt tweestemmigheid toegepast. De bassen vormen een volledige maat en de melodie ook. Ik speel die stukken al jaren en nu dat ik het aan iemand moet uitleggen valt het mij pas op. Strange...

iWishmaster
29 januari 2009, 11:37
En dat mag dan zo uitgegeven worden? Ik stoor mij er enorm aan.
Op die manier raak je sneller in de war. Op het eerste zicht zie je al dat er iets niet klopt.

@Jeroen: Mijn leerling heeft het boek dus ik kan er niet zo dadelijk bij maar mijn vraag is beantwoord :satisfie:

Ik ben dit wel vaker tegengekomen in wat klassieke (fingerpicking) stukken toen ik nog les had. Mijn leraar heeft toen uitgelegd dat ze dit gedaan hebben om de baslijnen en melodielijen in 1 balk te proppen. Op deze manier kun je ze apart oefenen, en samen. Ik vond het destijds ook verwarrend, maar het went vrij snel.