PDA

View Full Version : Tremolo achtig geluid uit amp



metalllexica
24 januari 2009, 23:10
Hallo,

Gisteren begon ik te spelen op m'n recent gekochte peavey valveking 112 maar ik merkte iets op bij de distortion, telkens als ik een noot aansloeg (open) begint hij na 2, 3 seconden een tremolo-achtig geluid te krijgen en het geluid blijft niet echt strak.

Hoe komt dit? Of is dit normaal?

alvast bedankt:)

MattellicA
24 januari 2009, 23:57
Volgens mij iets met je preampbuizen... Terug naar de winkel ermee..

OF is het fretbuzz?

metalllexica
25 januari 2009, 00:02
Volgens mij iets met je preampbuizen... Terug naar de winkel ermee..

OF is het fretbuzz?

wat bedoel je met fretbuzz?

Luke-wannabe
25 januari 2009, 11:34
Wat ook kan is dat je gitaar niet goed gestemd staat en dat dat gaat wringen.

metalllexica
25 januari 2009, 11:53
Volgens mij iets met je preampbuizen... Terug naar de winkel ermee..

OF is het fretbuzz?

Ik heb wel last, ook als ik zonder versterker speel, dat bij de laagste fretten (vooral de vierde) de dikste snaren tegen de fretten ervoor 'kletteren' :s
Dit begon toen ik m'n snaren vervangde. Ik heb ook eens een tijd geleden men neck eraf gevezen (hij is niet gelijmd), kan dit een oorzaak zijn van het kletteren of zijn het gewoon de snaren? Ik heb de neck er zelf terug aangevezen en mijn gitaarleraar dacht dat het niet echt kwaad kon.

Jeroen76
25 januari 2009, 12:10
In dat geval zou ik m'n actie maar eens gaan controleren evenals de intonatie. Want ik denk dat daar je probleem zit.

Groetjes,
Jeroen

pasqual
25 januari 2009, 14:33
heb je onlangs je elementen omhoog gedraaid? waarschijnlijk zitten ze te dicht op de snaren. probeer eens een andere gitaar en vergelijk.

groeten Pasqual.

metalllexica
25 januari 2009, 21:36
heb je onlangs je elementen omhoog gedraaid? waarschijnlijk zitten ze te dicht op de snaren. probeer eens een andere gitaar en vergelijk.

groeten Pasqual.

Ja die aan de neck heb ik een beetje omhoog gedraaid, wat doet dit aan m'n geluid?

zjanke
25 januari 2009, 21:52
Het volume gaat wat omhoog, totdat ze er te dicht bij staan en dan krijg je stringpull. Je snaren worden aangetrokken door de elementen en dan krijg je allerlei vreemde (valse) bijgeluiden

metalllexica
25 januari 2009, 22:04
Het volume gaat wat omhoog, totdat ze er te dicht bij staan en dan krijg je stringpull. Je snaren worden aangetrokken door de elementen en dan krijg je allerlei vreemde (valse) bijgeluiden

Nee het element staat niet te hoog volgens mij want ik had het maar een milimetertje hoger gevezen en hij staat helemaal niet overdreven hoog.
Mijn probleem is fretbuzz volgens mij, want de tremolo achtige toon uit m'n amp is weg maar ik zit nu vooral met kletterende snaren tegen de fret voor de fret die ik indruk. Kan dit aan m'n snaren zelf liggen want dat kletteren viel mij op nadat ik ze had vervangen of ligt het aan de neck zelf?

Hoe kan ik dit verhelpen en zijn er veel kosten aan?

alvast bedankt:)

zjanke
25 januari 2009, 22:10
Heb je je snaren vervangen door snaren van dezelfde dikte? Dit lijkt er op alsof je er dunnere snaren op hebt gelegd waardoor je halsholling niet meer goed is. Is een kwestie van afstellen, als je weet waar je mee bezig bent. Als je dat moet laten doen dan kost het een paar tientjes.

metalllexica
26 januari 2009, 22:03
Heb je je snaren vervangen door snaren van dezelfde dikte? Dit lijkt er op alsof je er dunnere snaren op hebt gelegd waardoor je halsholling niet meer goed is. Is een kwestie van afstellen, als je weet waar je mee bezig bent. Als je dat moet laten doen dan kost het een paar tientjes.

Daar zeg je zoiets, ik heb waarschijnlijk er dunnere snaren op gelegd want ik weet niet welk de fabriekssnaren waren en deze 'nieuwe' zijn 009.

kan je dat gewoon oplossen door mijn tune o matic bridge hoger te vijzen?

JohnLord
26 januari 2009, 22:12
Gezien je nickname zou ik teruggaan naar 0.10 of zelfs 0.11.

Jeroen76
26 januari 2009, 22:13
Daar zeg je zoiets, ik heb waarschijnlijk er dunnere snaren op gelegd want ik weet niet welk de fabriekssnaren waren en deze 'nieuwe' zijn 009.

kan je dat gewoon oplossen door mijn tune o matic bridge hoger te vijzen?

Als het zoals je eerder schreef in de eerste fretten zit helpt je tune o matic niet. Je zult er echt even mee naar een technieker moeten.
Jeroen

metalllexica
27 januari 2009, 22:15
Als het zoals je eerder schreef in de eerste fretten zit helpt je tune o matic niet. Je zult er echt even mee naar een technieker moeten.
Jeroen

Kan dat ook bij de plaatselijke muziekwinkel? Hoeveel kost dat dan?
Kan het ook gewoon verholpen worden met iets dikkere snaren?
Ik bedoel de eerste fretten zoals het op tabs staat voor alle duidelijkheid hé :)

Wat is er dan juist mis met m'n gitaar?

zjanke
27 januari 2009, 22:50
Er is niks 'mis', maar doordat je waarschijnlijk dunnere snaren hebt opgelegd is je hals minder hol komen te staan. Dunnere snaren hebben wat minder spanning nodig om op de goede toonhoogte gestemd te worden en trekken dus wat minder hard aan de hals.

Als je voorzichtig te werk gaat en de tijd neemt kun je zelf proberen om de hals af te stellen (http://members.chello.nl/goude/afstelling.htm) op deze dunnere snaren, (maar het is makkelijker om gewoon weer 0.10 of 0.11 op te leggen) als je je hals een beetje verdraaid hebt moet je een paar uur wachten, de hals moet zich zetten. Het draaien moet ook soepel gaan, als je moet gaan wringen of kracht zetten moet je niet verder draaien, je loopt dan de kans dat je je trussrod kapot draait.

Als je het niet zelf aandurft en je kunt niemand op het forum vinden die in de buurt woont en even wil helpen moet je echt even een goede gitaartechnieker zoeken (goede winkels kunnen dit ook wel) en gewoon even vragen wat hij zij er voor vraagt.

metalllexica
31 januari 2009, 22:19
Er is niks 'mis', maar doordat je waarschijnlijk dunnere snaren hebt opgelegd is je hals minder hol komen te staan. Dunnere snaren hebben wat minder spanning nodig om op de goede toonhoogte gestemd te worden en trekken dus wat minder hard aan de hals.

Als je voorzichtig te werk gaat en de tijd neemt kun je zelf proberen om de hals af te stellen (http://members.chello.nl/goude/afstelling.htm) op deze dunnere snaren, (maar het is makkelijker om gewoon weer 0.10 of 0.11 op te leggen) als je je hals een beetje verdraaid hebt moet je een paar uur wachten, de hals moet zich zetten. Het draaien moet ook soepel gaan, als je moet gaan wringen of kracht zetten moet je niet verder draaien, je loopt dan de kans dat je je trussrod kapot draait.

Als je het niet zelf aandurft en je kunt niemand op het forum vinden die in de buurt woont en even wil helpen moet je echt even een goede gitaartechnieker zoeken (goede winkels kunnen dit ook wel) en gewoon even vragen wat hij zij er voor vraagt.

Gaat de fretbuzz gewoon weg als ik er terug dikkere snaren opleg? Deze dunne snaren liggen er 2 maanden op. :)

fredjuh
1 februari 2009, 00:16
Gooi er dan maar .010 op zou ik zeggen en dan even een halve dag wachten en zorgen dat ie gestemd is en dan weer verder kijken he? Of als je .009 echt fijner vindt dan moet je dat laten en m (laten) afstellen.

zjanke
1 februari 2009, 10:20
Gaat de fretbuzz gewoon weg als ik er terug dikkere snaren opleg? Deze dunne snaren liggen er 2 maanden op. :)

Als dat het probleem was dan zit er een goede kans in dat je fretbuzz verdwijnt na een paar dagen.