PDA

View Full Version : meer ruis in GCB95 na mods



driftkop
24 januari 2009, 20:24
Ik heb aan de hand van de website van Andreas Möller (http://www.stinkfoot.se/andreas/diy/mods/dunlop.htm) wat modificaties aangebracht in mijn Dunlop GCB95:

3pdt schakelaar
Fasel Inductor
buffer eruit
gain mod (68k -> 56k)
vocal mod (33k -> 56k)

Hij klinkt nu inderdaad wat beter, maar ik vind ook dat vooral in de 'teenpositie' er opvallend meer ruis is dan vóór de mods. Ik had natuurlijk de mods een voor een moeten doen, maar ja, in mijn enthousiasme ben ik maar meteen alles gaan veranderen.

Is er een van deze mods die vooral invloed zou kunnen hebben op de hoeveelheid ruis? Dan kan ik die allereerst terugzetten en luisteren wat het verschil is. Alvast bedankt.

fredjuh
24 januari 2009, 21:37
die weerstandjes zijn het makkelijkst terug te doen, dus probeer die eerst even. Het kan ook dat je nieuwe fasel ruis oppikt. En onthoud: gain=ruis

Dirk_Hendrik
24 januari 2009, 22:09
Het kan ook dat je nieuwe fasel ruis oppikt. En onthoud: gain=ruis

Spoelen pikken geen ruis op. Hooguit brom. En daar heb je in de teenpositie dus geen last van.

Je zou wat last kunnen hebben van die gain mod. Alléén is die hoeveelheid extra gain ook niet echt om over naar huis te schrijven. Da's meer een levelcompensatie.

Ik zou de vocal even terugdraaien en kijken of je verschil daarin zit.

driftkop
26 januari 2009, 16:50
Ok, bedankt voor de reacties. Als ik deze week wat tijd heb ga ik de weerstandjes (een voor een!!) terugzetten.

driftkop
2 februari 2009, 19:24
Gisterenmiddag had eindelijk even een uurtje de tijd. Ik heb de weerstanden nog niet veranderd, maar wel alle verbindingen gecontroleerd en doorgemeten. Dit laatste namelijk om dat ik ook wat gekraak hoorde tijdens het bewegen van het pedaal, zowel in de uit- als aanstand. Enig idee waar dat vandaan kan komen?

Het solderen van een 3PDT switch is trouwens wel een gepriegel zeg. :confused:

driftkop
13 februari 2009, 17:26
Pfff - van de week weer eens gesleuteld aan mijn Wah en de weerstanden teruggezet. Helaas wilde een ervan niet meer solderen in de juiste plaats. Maw, het soldeer vloeide niet meer in het gaatje, het leek wel of de printplaat het afstootte. Ik volgde de geleidende baantjes op de printplaat en het bleek dat er verderop een plaats voor een (ongebruikte) weerstand was die parallel aan de oorspronkelijke weerstand stond. Dus toen heb ik de weerstand daar maar gezet. Helaas, nu is er een enorm gekraak. Kan het zijn dat de printplaat en/of weerstand is beschadigd, hetgeen het gekraak tot gevolg heeft gehad?

Misschien heb ik dit weekeinde wat meer tijd om er naar te kijken/luisteren.

driftkop
5 maart 2009, 14:34
Om nog maar een keer antwoord op mijzelf te geven: het werkt!! :cheerup:

Ik heb nogmaals alle verbindingen opnieuw gesoldeerd, mede aan de hand van de zeer bruikvolle tips op de BYOC website: http://www.buildyourownclone.com/board/viewtopic.php?f=9&t=6401

De Wah klinkt nu een stuk beter, veel warmer en minder schel.