PDA

View Full Version : aanschaf gitaar (jawel!)



jjaass
24 januari 2009, 19:41
Hallo allemaal,

Ik heb eigenlijk een heel bekende vraag: Wat moet ik kopen? Ik zoek een gitaar :dance:.
Mijn verhaal is het volgende: Ik speel al jaren andere instrumenten, heb dus een kennis van muziektheorie e.d. en het lijkt me leuk om een keer wat anders te proberen. Piano is niets voor mij dus ik dacht aan gitaar.

Het lijkt me leuk om bij een kampvuur wat meezingnummers te spelen ofzo (akkoorden) en ook om wat popnummers te proberen. Ik heb (nog) niet de intentie verder echt iets met de gitaar te doen dan leuk wat te spelen, geen bandje, optredens o.i.d. Maar wie weet hoe leuk ik het ga vinden :noob:

Nou lees ik overal dat je toch een aardig budget moet hebben voor een gitaar. Liefst zou ik echter zo min mogelijk geld uitgeven (klik! (http://www.muziekmetropool.nl/online_bestellen_834/Martinez-MTC080P.html)), maar ik weet niet of hier een fatsoenlijke noot uit te krijgen. Ik verwacht geen super klank, maar toch wel een bespeelbare gitaar. Misschien is het beter toch wat meer geld uit te geven?

Ben vandaag nog even bij Feedback binnengevallen. Niet de tijd gehad om advies te vragen of om even met iemand een gesprekje te hebben, maar wel leuk even rondgekeken. Wat een winkel is dat :satisfie:. Het heeft me eigenlijk wel aan het twijfelen gebracht: misschien toch maar beter bij een fatsoenlijke winkel een gitaar kopen.

Wat is een goede keuze (allemaal Feedback tenzij anders aangegeven)?

Staal;

- "Western Gitaar" 59 euro
- "Eko Ranger 6" 69 euro
- "Richwood RD12" 89 euro (Tierolff)
- "Ibanez V50 Pack" 95 euro
- "Fender CD60" 99 euro
- "Yamaha F310" 129 euro
- "Cort Trailblazer Western Gitaarpack" 139 euro (Tierolff)

Nylon;

- "Martinez MTC-080-P" 39 euro (Muziekmetropool)
- "Santana C100" 49 euro
- "Motion TC901" 69 euro
- "Velasquez" 69 euro (Tierolff)
- "Espana Classical Pack" 99 euro
- "Yamaha C40/70" 119 / 149 euro

Of zelfs accoustisch-electrisch?

- "Ibanez V70 CE" 139 euro zonder versterker o.i.d.
- "Dean Tradition Acoustic Pack" 169 euro compleet

(En ga zo maar door...)

Als je mij vanochtend had gezegd dat ik hier een lijstje zou maken tot 150 euro had ik je voor gek verklaard. Ik weet ook nog niet of ik hier wel toe in staat ben. Heeft het zin om voor een paar tientjes een gitaar te kopen voor de eerste beginselen en wat lol? Zoiets als die Santana C100? Of is dit totaal weggegooid geld?

Zo dacht ik vanochtend ook nog dat ik een nylongitaar zou willen spelen, maar daar ben ik opeens ook niet meer van overtuigd. Ook niet van afgestapt, maar ik weet het niet meer. Help! Jullie moeten me helpen, ik snap mezelf niet meer!! Ook de zoekfunctie heb ik gebruikt, maar ik zie door de bomen het bos niet meer...

Groeten

jjaass

Wizz
24 januari 2009, 21:18
De Yamaha F310 lijkt mij de beste keus. Omdat je het over kampvuurtjes en akkoorden had. Ze zijn sterk, redelijk waardevast, spelen lekker.
Maak er niet teveel een punt van verder, als je een Nylon koopt wil je ooit een Steelstring, en andersom.

Wizz

hendrix2
24 januari 2009, 21:24
De Yamaha F310 lijkt mij de beste keus. Omdat je het over kampvuurtjes en akkoorden had. Ze zijn sterk, redelijk waardevast, spelen lekker.
Maak er niet teveel een punt van verder, als je een Nylon koopt wil je ooit een Steelstring, en andersom.

Wizz

Ik zou ook die Yamaha pakken. Die heb ik zelf ook gehad (heb ik zelfs nog) en da's een leuk gitaartje voor z'n prijs.

Muzieknono
25 januari 2009, 08:59
Ik zou ook voor de yamaha gaan, goede gitaren, maken sowiezo geen rommel.
Mvgr. Dirk Jan :B

jjaass
25 januari 2009, 15:03
Bedankt voor jullie advies! Jullie zijn erg eensgezind :satisfie:. Toch zou ik graag wat extra informatie over jullie keuze willen. Waarom juist die en niet een van de andere 15?? Is die Yamaha echt 3x zo goed als zo'n goedkope voor waar ik hem voor wil gebruiken?? Ik wil namelijk niet zomaar 150 euro uitgeven (stemapparaat, tas??) en er dan achterkomen dat het niet zo'n goede keus was. Blijf het veel geld vinden voor zomaar iets dat in me opkomt, maar misschien moet ik gewoon niet zo vrekkig zijn...

(Probleem is dat ik wel naar de winkel kan gaan, maar ik kan toch niet uitproberen wat ik prettig vind, want ik heb nog nooit een gitaar aangeraakt...)

q-elvis-p
25 januari 2009, 15:16
Of gewoon even op marktplaats kijken natuurlijk. Er is genoeg te vinden tot 100€, zowel nieuw als tweede hands.

Voordeel van tweedehands is dat wanneer nou blijkt dat het niks voor je is het vrijwel zonder verlies weer kunt doorverkopen.

Ik zou toch voor een staalsnarige gitaar gaan. Die zijn wat meer afgestemt op kampvuur en popmuziek:).

Veel plezier met kiezen.

richardroger
25 januari 2009, 21:12
Ik zou ook zeker voor de yamaha gaan.Prijs /kwaliteit verhouding altijd goed bij yamaha.Bij "goedkope"gitaren loop je het risico dat als je eenmaal een paar accoorden kent je er toch achter komt dat ie niet zo fijn speelt(je moet de snaren hard indrukken dus pijnlijke vingers na 10 minuten,snel ontstemd,irritant rammeltje hier en daar enz.)Dit alles kan er toe bijdragen dat je het hele "gitaarspelen "niet meer leuk vindt.Zou erg jammer zijn. Oja ,de yamahas zijn vrij waarde vast dus als hem toch weer wilt verkopen zul je er niet veel geld op verliezen. Succes ermee!

blindfaith85
25 januari 2009, 21:45
ALs je 150 wild uitgeven en er achterkomen dat he nietde beste keus is zou ik geen enkele gitaar uit het rijdtje kopen maar ff doorsparen voor iets van 1 in de €300 prijsklasse

Pais
25 januari 2009, 21:54
Zo dacht ik vanochtend ook nog dat ik een nylongitaar zou willen spelen, maar daar ben ik opeens ook niet meer van overtuigd. Ook niet van afgestapt, maar ik weet het niet meer. Help! Jullie moeten me helpen, ik snap mezelf niet meer!! Ook de zoekfunctie heb ik gebruikt, maar ik zie door de bomen het bos niet meer...

Het ligt heel erg aan je muzieksmaak... Als ik het goed heb, leerde vroegâh men standaard eerst op een nylonsnarige spelen. En veel docenten zullen dit je nog steeds aanraden, omdat ze voor beginnershanden vriendelijker en makkelijker bespeelbaar zijn. Maar als je echt van stevige slagjes voor kampvuurliedjes ed houdt, dan kun je beter voor steedstring gaan misschien.

Ikzelf wist vanaf het begin eigenlijk al wel dat ik met mijn vingers wilde leren spelen. Ik heb een nylonsnarige gitaar als advies gekregen in een winkel en inmiddels ben ik gek op die dingen en wil ik nooit meer anders.
Maar steelstrings zijn populairder, al helemaal voor moderne muziek, dus houd er rekening mee dat wanneer je nù voor een nylonsnarige zou gaan, de kans groot is dat je over een jaartje een steelstring nodig hebt.

Misschien is het een idee voor je om een verkoper te vragen om een stukje te spelen op beide gitaren, zodat je kan horen welk geluid je het meest aanspreekt.


En zie het als een aanmoediging: Als je weet dat je gitaarspelen helemaal leuk gaat vinden, zou ik zeker een budget van minimaal 150 euro reserveren. Die gitaren van een paar tientjes zijn over het algemeen gewoon troep. Nep gitaren. Ze zullen je leerproces alleen maar in de weg staan.
Voor onder de 100 euro is het nog best mogelijk om een fijn beginnersinstrument op marktplaats te kopen maar dan moet je wel een meer ervaren iemand bij je hebben die je kan adviseren.


PS en mocht je voor nylonsnaar gaan, dan zou dit een goede tip kunnen zijn; http://www.benelly.nl/Scripts/prodView.asp?idproduct=150951
Salvador maakt prima startersgitaren, door heel veel muziekscholen aangeraden als eerste gitaar.

jjaass
26 januari 2009, 16:22
Bedankt voor jullie adviezen! Ik ga er eens goed over nadenken. Ik ben tot een aantal conclusies gekomen voor mezelf :

- Ik denk dat ik een staalsnarige gitaar wil spelen (popmuziek, evt. rockmuziek voor zover mogelijk op een accoustische gitaar, kampvuur)
- De Yamaha lijkt me een erg goede keuze (waardevast, goed bespeelbaar, goede klank voor z'n prijs)
- Ik kan deze dan net zo goed bij een goede winkel kopen, want ik heb deze nergens op het internet goedkoper kunnen vinden. Kan ik meteen nog wat advies vragen.

Nu ga ik eens goed nadenken of ik inderdaad 130 euro uit wil geven voor dit wat eventjes in me opkomt om te proberen. Dan zal ik dat zeker vertellen :noob:

jjaass
1 februari 2009, 12:21
Hallo allemaal,

Ik heb er nog eens goed over nagedacht. Ik heb nog geen gitaar gekocht, maar ga vanmiddag naar Feedback om er eentje te kopen! Hoewel jullie heel eensgezind zijn, wil ik toch het volgende nog even "checken". Ik heb besloten te zoeken in de prijsklasse van 100 euro of net iets meer, waardoor de keuze zou zijn tussen deze 3:

- "Ibanez V50 Pack" 95 euro
- "Fender CD60" 99 euro
- "Yamaha F310" 129 euro

Dat jullie de Yamaha kiezen was duidelijk. Maar waarom juist die? Waarom is de Yamaha beter dan de andere twee? Is een van deze gitaren echt beduidend slechter of gaat het toch om persoonlijke voorkeur? Kan ik uit dit lijstje een slechte keuze maken? Dan weet ik zeker dat ik niet met iets slechts thuis kom, als ik een voorkeur krijg voor een van de andere gitaren :blast:

(Op dit moment spreekt de Ibanez me iets meer aan namelijk...)

Nogmaals alvast bedankt

jjaass

snaarplukker
1 februari 2009, 13:12
De prijs van de gitaren zijn gekoppeld aan het soort materiaal en kwaliteit.
Het beste kan je naar een gitaarwinkel gaan en de voorgestelde gitaren even proberen. Ook al hebt je nooit een gitaar vastgehouden, toch kan je even over de snaren strummen en horen welke je het mooist vindt klinken. Want het geluid wat er uit komt is vaak een persoonlijke smaak.

Cees

jjaass
1 februari 2009, 16:58
Zowel de Yamaha als de Fender waren uitverkocht, dus heb maar de Ibanez gekocht. Lekker complete set, en het speelt goed hoor :noob: Het spelen valt me niet tegen, nu goed gaan oefenen :cheerup:

Muzieknono
1 februari 2009, 17:07
Gefeliciteerd, en dat je er maar veel plezier an mag beleven.
Mvgr. Dirk Jan :B

LaurentB
1 februari 2009, 17:21
Ibanez is in elk geval een gerenommeerd merk, daar zul je je geen buil aan vallen om te beginnen.

Blacksteen
2 februari 2009, 09:47
ik heb een EKO Ranger 12,
komt echt een gaaf geluid uit!
speelt alleen wel heel moeilijk die 12 snaren
dus dat zal wel anders zijn bij de Ranger 6
maar het geluid zal ook wel heel mooi zijn
want ik heb een keer 6 snaren van mijne afgehaald en hij
klonk nog steeds gaaf!