PDA

View Full Version : Hoe slecht is Stagg? (specifieker: A350)



gvleeuwen
24 januari 2009, 19:31
Hallo allen.

Ik ben nieuw hier, en ben hier terecht gekomen omdat ik met een vraag zit waar ik zogauw geen duidelijk antwoord op vind. Ik speel enige jaren gitaar, ben in het bezit van een strat en een akoestisch gitaar. Ik ben meer een stratocaster-man, maar nu is per toeval mijn oog gevallen op een semi-akoestische Stagg A350 die ik voor een prikkie van iemand kan overnemen.

De vraagprijs is 200, maar ik weet dat ik 'm voor 150 ook mee kan nemen. Dit lijkt mij een goede deal, maar ik heb absoluut geen verstand van semi-akoestische gitaren, en heb ook geen ervaringen met Stagg.

Ik ben van plan om de gitaar meer voor erbij te kopen, ik verwacht dus ook geen topkwaliteit van deze gitaar. Als ik dat wilde zou ik er meer geld aan uit geven. Ik wil simpelweg de wereld van de semi-akoestische gitaren hiermee eens verkennen.

Nu hoor ik links en rechts wat slechte verhalen over Stagg (beseffende dat het geen high-end producten zijn). Mijn vraag is dus of iemand hier ervaring mee heeft. Is Stagg doorgaans slechter dan andere low-budget gitaren? Is dit een goede deal, voor wat ik er mee van plan ben? Heeft er iemand ervaring met specifiek de A350?

Mijn dank voor hulpzame reacties is groot.

Ferraririk
24 januari 2009, 19:40
Hallo allen.

Ik ben nieuw hier, en ben hier terecht gekomen omdat ik met een vraag zit waar ik zogauw geen duidelijk antwoord op vind.

Hallo.
Allereerst welkom op dit forum
en ten 2de, als je zogauw geen duidelijk antwoord kan vinden op je vraag, dan heb je niet gezocht, want op elke post over stagg of een beginnersgitaar staat, Neem vooral geen stagg , stagg=brandhout, etc, etc. ik hoop dat ik hierbij je vraag heb beantwoord ;)

nevyn292
24 januari 2009, 20:32
Hallo allen.

Ik ben nieuw hier, en ben hier terecht gekomen omdat ik met een vraag zit waar ik zogauw geen duidelijk antwoord op vind. Ik speel enige jaren gitaar, ben in het bezit van een strat en een akoestisch gitaar. Ik ben meer een stratocaster-man, maar nu is per toeval mijn oog gevallen op een semi-akoestische Stagg A350 die ik voor een prikkie van iemand kan overnemen.

De vraagprijs is 200, maar ik weet dat ik 'm voor 150 ook mee kan nemen. Dit lijkt mij een goede deal, maar ik heb absoluut geen verstand van semi-akoestische gitaren, en heb ook geen ervaringen met Stagg.

Ik ben van plan om de gitaar meer voor erbij te kopen, ik verwacht dus ook geen topkwaliteit van deze gitaar. Als ik dat wilde zou ik er meer geld aan uit geven. Ik wil simpelweg de wereld van de semi-akoestische gitaren hiermee eens verkennen.

Nu hoor ik links en rechts wat slechte verhalen over Stagg (beseffende dat het geen high-end producten zijn). Mijn vraag is dus of iemand hier ervaring mee heeft. Is Stagg doorgaans slechter dan andere low-budget gitaren? Is dit een goede deal, voor wat ik er mee van plan ben? Heeft er iemand ervaring met specifiek de A350?

Mijn dank voor hulpzame reacties is groot.

Stagg is over het algemeen echt een rotmerk, maar er zitten ook wel leuke dingetjes tussen. Sommige mensen zijn waanzinnig blij met hun stagg, anderen vinden het niks.

over het algemeen stagg relatief slechte kwaliteit als je kijkt wat er voor hetzelfde geld beschikbaar is, desondanks maken ze af en toe wel leuke dingetjes. Test de stagg even, en bepaal zelf of je het het geld waard vindt, voor 150 euro ga je in ieder geval geen andere hollow body van die klasse tegenkomen denk ik.

Lacoste
24 januari 2009, 20:37
troep


groeten

3ss
24 januari 2009, 20:39
Ik heb twee gitaarstands van Stagg, best wel goede dingen... :p

Danieldg
24 januari 2009, 20:41
Over het algemeen is iedereen wel tevreden over de accessoires van Stagg (kabels etc., mijn kabel gaat alweer 4 jaar mee!), maar de gitaren zijn meestal kut. Er zitten ook wel goede tussen, maar vaak het eerste. Het beste dat je kan doen is testen. Speelt de gitaar goed en klinkt hij goed? Wel, dan is het gewoon voor jou een goede gitaar :)

Little Jay
24 januari 2009, 21:04
http://reviews.harmony-central.com/reviews/Guitar/product/Stagg/A350+Jazz/10/1

op harmony central zijn ze zelfs positief....

Heb zelf ervaring met een goedkope Chinese Keiper gitaar (waarschijnlijk zelfde chinese fabriek) die na wat bij- en afstelwerk gewoon echt een goedklinkende en -spelende gitaar is geworden.

Wat je veel ziet bij goedkope chinezen is een slechte afwerking: slecht ingevijlde topnuts, bij archtops slechte bruggen (passen niet mooi op de "arch"), ongepolijste frets dat soort dingen. Maar met een beetje verstand van zaken is er vaak wel wat van te maken, en zijn body en hals gewoon ok. Als je geen verstand van zaken hebt: liever voorbij laten gaan.

barno
24 januari 2009, 21:14
When it comes to tweed gitaarkoffers, ben ik een Stagg man: hun stratkoffer is de nl de enige waarin mijn Guttlins passen wegens 3 cm breder dan standaard.
voor de rest weet ik alleen dat hier veel staggbashers zitten, hell ik doe zelfs soms mee, maar ken de gitaartjes eigenlijk niet ...:)

Lacoste
24 januari 2009, 22:33
http://reviews.harmony-central.com/reviews/Guitar/product/Stagg/A350+Jazz/10/1

op harmony central zijn ze zelfs positief....

.

Ooit een negative recensie gezien op harmony central ???

Geoffrey
24 januari 2009, 22:41
Test de stagg even, en bepaal zelf of je het het geld waard vindt, voor 150 euro ga je in ieder geval geen andere hollow body van die klasse tegenkomen denk ik.

Maar je moet er ook ergens wel rekening mee gaan houden als die Stagg niets voor jou is dat je deze 2de hands behoorlijk moeilijk weer van de hand zal kunnen doen..


Ooit een negative recensie gezien op harmony central ???

Eigenlijk wel ja..

Tupelo
24 januari 2009, 23:11
Goed, ga ik een gezond tegenlicht geven...
Ik heb twee goed afgestelde Staggs in handen gehad en persoonlijk vind ik ze een stuk minder hopeloos dan wat men hier op GN propagandeert.
Feit blijft dat het om een el cheapo gitaar gaat en dat je door een klein bedrag bij te leggen een major kwaliteitsverschil koopt, maar toch..
De Stagg strat die ik ken speelt fijn, is stemvast (zolang de tremelo geblokkeerd is) en eigenlijk - duurzaamheid van de pots, en hardware buiten beschouwing gelaten want dat kan ik niet evalueren - zijn het enkel de elementen die zuigen.
Verder ken ik nog een nylon exemplaar, dat voor het geld ook gewoon doet wat je ervan verwacht, alleen rammelt er binnen in de klankkast iets, iets dat met de uitversterking ervan te maken heeft.

Terug naar de strat.., leg wat geld bij en je hebt zonder meer een betere gitaar.
Persoonlijk ben ik een liefhebber van Blade gitaren, prijs kwaliteit gezien vind ik ze perfect en voor circa 350 euro moet iets dergelijk tweedehands te scoren zijn; maar het gaat om een semi acoustische...

Mijn Luthier verkoopt ze in ieder geval ook, dus ik denk dat alles dat eraan rammelt en niet deugt in principe te fixen is.

Hoe dan ook; laat jezelf niet teveel meeslepen in het Stagg bash verhaal en probeer het vooral zelf, maar evalueer daarbij wel dat het vooroordeel leeft, dus dat het € 150,- uitbesteed zal zijn die je nooit meer opnieuw in de verkoop kan krijgen.

Blend
24 januari 2009, 23:22
Is Stagg doorgaans slechter dan andere low-budget gitaren?

Nee, het is zeker niet slechter dan andere low budget gitaren. Er zit zelfs wel redelijk spul bij, mits je goed zoekt. Persoonlijk zou ik het geld liever uitgeven aan die Ovation imitatie van Stagg. Een vriend van me heeft die ook, en het blijft me verbazen wat een geluid daar uit komt, uit die triplex bak. Versterkt klinkt het allemaal ook ok (ik kan je demo's laten horen die dat bewijzen!), alleen de actie is te hoog zoals die bij Feedback vandaan kwam.

150 euro dacht ik dat die was..

Succes!

gvleeuwen
25 januari 2009, 00:30
Bedankt voor jullie reacties.

Ik moet zeggen dat de gitaar niet slecht aanvoelde (heb er even op gespeeld), maar zoals eerder gezegd heb ik geen ervaring met dit soort gitaren.

Ik denk dat ik de aanbieding even laat schieten, en wat meer tijd neem om me te oriënteren op wat er nog meer wordt aangeboden. Zeker het feit dat de gitaar waarschijnlijk zeer lastig te verkopen is, is een doorslaggevende factor in dit besluit. Ik wist dat het niet geweldig zou zijn, maar vroeg me simpelweg af hoe het product staat tegenover vergelijkbare gitaren in dezelfde klasse.

Ik denk dat ik eens rustig ga kijken naar semi-akoestische gitaren in een net iets hoger segment, dan denk ik aan rond de 300-350 euro. Meer wil ik er nu niet aan uitgeven aangezien ik geeneens zeker weet of dit iets is waar mijn hart naar uitgaat, het was meer een gitaar voor erbij.

Nogmaals iedereen bedankt voor de reacties, toch handig om wat mensen te vinden die er iets meer over kunnen vertellen vanuit persoonlijke ervaring.

Gegroet!

Geoffrey
25 januari 2009, 12:52
Lijkt me een verstandige beslissing..
Het gaat toch nog steeds over 150euro.. op zich niet veel geld, maar je kan het dan beter direct goed besteden.

Gewoon even je tijd nemen om je opties te bekijken.

3ss
25 januari 2009, 13:50
Ik denk dat ik eens rustig ga kijken naar semi-akoestische gitaren in een net iets hoger segment, dan denk ik aan rond de 300-350 euro.

Misschien eens een Epiphone Dot testen of een Ibanez?

sugarfish
25 januari 2009, 16:30
Hallo.
Allereerst welkom op dit forum
en ten 2de, als je zogauw geen duidelijk antwoord kan vinden op je vraag, dan heb je niet gezocht, want op elke post over stagg of een beginnersgitaar staat, Neem vooral geen stagg , stagg=brandhout, etc, etc. ik hoop dat ik hierbij je vraag heb beantwoord ;)


Hoeveel staggs heb jij al in je handen gehad? De ene gitaar is de andere niet. Daarnaast vraagt de TS niet om superkwaliteit want dan zou die wel meer geld uitgeven. Wat beter lezen zou geen kwaad kunnen...

Ontopic: Om te beginnen met een Stagg zou geen kwaad kunnen, maar test de gitaar even goed uit op dode punten op de hals. En natuurlijk goed afdingen!! 150 is meer dan genoeg....denk ik zo.

telecastermaster
25 januari 2009, 17:36
Ik begrijp dat gekanker op Stagg niet zo goed. Die strats liggen voor 89 of 99 euro in de winkel. Daar moet de producent winst op maken, de winkelier moet eraan verdienen, daar moet ie voor naar de andere kant van de wereld getransporteerd worden, daar moet invoerrechten van betaald worden en garantie op gegeven worden, en dan lopen mensen (die er wss nog nooit 1 in handen hebben gehad) te kankeren dat ie niet als '54 strat klinkt. He, alle waar is naar zijn geld...

Wat je kunt afdingen op Stagg (en andere budgetmerken) is dat die gitaren slecht zijn afgesteld, zeker als je ze bij een postorder bedrijf koopt, terwijl die gitaren juist bedoeld zijn voor beginners (met weinig verstand van gitaren). De Stagg die ik in handen had was helemaal niet superslecht, maar op punten matig afgewerkt en totaal niet afgesteld kwa actie, intonatie, hals en topkam. Kijk dat vind ik slecht, als zo'n gitaar in handen van een beginner valt. Dat kan de lol zodanig verpesten dat ie er maar mee stop. Maar iemand die weet wat ie doet kan er (met een paar aanpassingen) best een behoorlijk spelend instrument van maken, zoals Tupelo al opmerkte. En als je 'm tweedehandskoopt kun je 'm waarschijnlijk ook wel weer voor dezelfde prijs kwijt. Alleen wie er een nieuwe koopt betaald voor de afschrijving.

wietse
25 januari 2009, 17:56
Maar iemand die weet wat ie doet kan er best (met een paar aanpassingen) een behoorlijk spelend instrument van maken.

dat wel, maar behoorlijk klinkend en niet uit elkaar vallend na een jaartje dat vergt heel wat meer werk.

Ferraririk
27 januari 2009, 20:08
Hoeveel staggs heb jij al in je handen gehad? De ene gitaar is de andere niet. Daarnaast vraagt de TS niet om superkwaliteit want dan zou die wel meer geld uitgeven. Wat beter lezen zou geen kwaad kunnen...

Ik heb het 2x doorgelezen, en ik vind ( lees na : IK VIND ) dat je voor dat geld over het algemeen ook wat beters kan krijgen, voor hollow body's weet ik niet, daat hou ik niet van, daar kijk ik niet naar


Oja, ik heb een stuk of 3 staggs in handen gehad

Laer
27 januari 2009, 20:13
Ik heb een akoestische gitaar van Stagg. Half jaartje geleden gekocht voor 150 euro. Ik heb er echt geen klachten over. De gitaar ontstemt nauwelijks en er komt een heel degelijk geluid uit en ben er daarom zeer tevreden over.

schizo910
28 januari 2009, 19:24
Ik heb het 2x doorgelezen, en ik vind ( lees na : IK VIND ) dat je voor dat geld over het algemeen ook wat beters kan krijgen, voor hollow body's weet ik niet, daat hou ik niet van, daar kijk ik niet naar


Oja, ik heb een stuk of 3 staggs in handen gehad

Op 13 januari schrijf je " Ik wil dus gaan beginnen met electrische gitaar spelen, "


15 dagen later weet je er alles van?

r33n
28 januari 2009, 22:03
heb indertijd ook een stagg gekocht, was nieuw 150 euro denk ik (mijn eerste en enige nieuwe gitaar).
voor mij was de stagg pakken beter dan de richwood strat copy die ik als eerste gitaar had.

nooit klachten over gehad, uiteraard krijg je waar je voor betaald, je hoeft geen supersound te verwachten maar als studieinstrument voldeed ie toch voor mij

ik lees hier veel slechte commentaren op GN over stagg, en ik moet zeggen de 2 staggs die ik al in mijn handen gehad heb (de mijne en een acoustische van onze drummer) die doen waarvoor ze gemaakt zijn, budget in het achterhoofd gehouden

Quadrifoglio
29 januari 2009, 16:14
Stagg, Keiper, RichWood, het is allemaal leuk om mee te beginnen maar na verloop van tijd ga je toch verlangen naar een 'echte' gitaar, whatever dat moge zijn

Blacksteen
29 januari 2009, 16:36
OMG ik heb een stagg gehad ik heb er iets van 2 maanden op gespeeld,
(ik was toen pas net begonnen met gitaarspelen)
dat ding ontstemde, de pickups klonken doods enz.
dus nu een jaar en 8 vele malen betere gitaren verder, heb ik die Stagg
een opengemaakt wat blijkt: waar het aarde draad naar de klauw gaat
is een HEEEL groot gat gemaakt terwijl ze makkelijk een innieminnie gaatje
hadden kunnen boren, en er ziten gaten van +- 0'6 cm doorsee dwars
door plaatsen waar ze helemaal niet horen!

kortom: Vermijd Stagg.

Minda
29 januari 2009, 16:38
Ik vind iedere gitaar die je voor zo'n prijs kan krijgen goed. Value for money. Met een beetje info googlen en een kleine schroevendraaier (en soms wat imbussleuteltjes) en een setje goede snaren zijn ze meestal lekker speelbaar te krijgen, en te intoneren.
Ik ben het eens met de stelling dat het jammer is dat beginners dus vaak een gitaar kopen die 'beter kan', maar als je er wat interesse in hebt is de juiste info gauw gevonden (he, lees's wat op dit forum).
Ik heb ooit krom gelegen voor mijn eerste strat, een Squire. Ik zou liever destijds een Stagg gekocht hebben, even goed afgesteld en daar een jaartje op los gaan. Ondertussen leren en sparen voor wat beters, en dan voor weinig over naar een andere beginner. Super concept. Hoeveel beginners kopen niet wat duurders, 'omdat dat beter is', en komen er binnen een jaar achter dat ze liever een LP dan een strat willen?
Wel zou ik nooit een goedkope gitaar via het www kopen. Die wil ik zeker even zien, en voelen. Een duurdere misschien wel. Daarbij heb je minder kans op kwaliteitsverschillen, en die kan gerechtvaardigd terug als de Kwaliteit Uitermate Teleurstellend blijkt.

Ik zou die semi gewoon gaan bekijken, en bespelen. Vergeet dat het een Stagg is, volg je gevoel, en kijk uit je doppen. Als er scheurtjes in de lak tussen het boven-/onderblad en de zijkanten zitten weet je hoe laat het is...

Succes,

Arjan12
29 januari 2009, 17:55
Ik heb zelf geen ervaring met Stagg, maar ik heb het er wel eens over gehad met de plaatselijke muziekboer. Hij heeft Stagg liever niet in zijn winkel hangen omdat het hem een hoop werk kost. Die gitaren moeten ALTIJD worden afgesteld voor hij ze op kan hangen, wat gewoon een hoop tijd kost. Bij andere merken is dit schijnbaar in mindere mate het geval.

Verder klopt het natuurlijk wat veel mensen hier zeggen: voor 150 euro moet je geen goede gitaar verwachten. Als er geluid uit komt en hij bespeelbaar is, vind ik het al heel wat.

Jo Dens
1 mei 2013, 13:36
Ik heb een Stagg A350. Ik heb deze goed afgesteld en er geslepen snaren op geplaatst. De gitaar klinkt goed en is gemakkelijk te bespelen. Er wordt heel wat geleuterd over de kwaliteit van gitaren. Mijn ervaring leert mij echter dat er meer slechte gitaristen zijn dan slechte gitaren. Daar kan men uiteraard iets aan doen. Goed verstaan: ik wil hiermee geen mensen kwetsen, toch verdienen ook gitaren een eerlijke beoordeling door mensen die het gitaarspel echt onder de knie hebben.

DarknessAwaits
1 mei 2013, 13:42
Er wordt heel wat geleuterd over de kwaliteit van gitaren.


Ik heb deze goed afgesteld en er geslepen snaren op geplaatst.

'Nuff said.

Trouwens, dit topic is al 4 jaar oud - ondertussen is men er toch wel achter dat Stagg brol maakte. Wellicht zijzelf ook en maken ze ondertussen al wat beters. Wie zal het zeggen?

Napoje
1 mei 2013, 13:43
In deze prijsklasse is het vooral inconsequentie van kwaliteit wat de norm is. Er zitten vaak best goede tussen maar soms ook rommel. Er is gewoon geen goede kwaliteitscontrole in de fabriek. Blijkbaar neemt de ene werknemer daar zijn werk wat serieuzer dan de ander.

Venlonaer
1 mei 2013, 13:58
Als je op een Stagg speelt krijg je een gelijkwaardig gevoel als die iemand 's avonds op de wc zit na een chinese rijsttafel van 3 dagen oud....

DarknessAwaits
1 mei 2013, 15:13
Als je op een Stagg speelt krijg je een gelijkwaardig gevoel als die iemand 's avonds op de wc zit na een chinese rijsttafel van 3 dagen oud....

Zo veel (shit), voor zo weinig? Value for money dus :)

muziekschuur
1 mei 2013, 15:37
In mijn ogen zijn het geen slechte gitaren. Maar ze zijn eigenlijk niet afgesteld. Als je dat optelt bij de prijs zit je in het segment van Yamaha. En die hebben een consistente kwaliteit. Ik heb 3 Stagg gitaren. Een country gitaar met element en twee L400's (Gibson kopieen).

Bijl
1 mei 2013, 15:55
Er wordt heel wat geleuterd over de kwaliteit van gitaren.

Zeg dat wel, zelfs een Stagg is de moeite waard om een 4 jaar oud topic een vette necrobump te geven :seriousf:

muziekschuur
8 mei 2013, 23:25
Waarom niet? Stagg gitaren zijn er voldoende in omloop.

Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk

geert1976
9 mei 2013, 00:20
Stagg, Calibur en meer van dat soort merken aan de onderkant van de markt, zijn gewoon niet geweldig.
Fabriek af is de afstelling dramatisch en de gebruikte topkammen, mechanieken, potmeters, elementen en brugonderdelen zijn van een slechte kwaliteit.
Als ze nieuw zijn lijkt het nog wel wat, maar naar een jaar of wat begint het gedonder en begint de boel te rammelen en kapot te gaan.
Fretwerk is vaak ook niet goed geleveld en een fretboard met bumbs erin is mij ook niet vreemd meer.

Ik heb al heel veel van dit soort gitaartjes afgesteld, ge3repareerd etc. en wordt nog steeds niet vrolijk van de kwaliteit van dit soort gitaren en Stagg is beslist niet het enige baggermerk op de markt in NL en dus ook geen uitzondering.
Veel assecoires van Stagg zijn dan wel weer ok voor het geld.