PDA

View Full Version : Singlecoil-sized Humbucker



Jongen
24 januari 2009, 19:23
eej, ik zoek een humbucker, maar dan zeg maar in de vorm van een singlecoil, wat is nou aan te raden. Ik ben er namelijk niet helemaal in thuis. Het is vooral om wat meer distortion te krijgen, want ik heb nu namelijk een Squier Strat en ben niet helemaal tevreden over het geluid.:strat:

Ferraririk
24 januari 2009, 19:44
eej, ik zoek een humbucker, maar dan zeg maar in de vorm van een singlecoil, wat is nou aan te raden. Ik ben er namelijk niet helemaal in thuis. Het is vooral om wat meer distortion te krijgen, want ik heb nu namelijk een Squier Strat en ben niet helemaal tevreden over het geluid.:strat:

een humbucker in de vorm van een singlecoil is niet te verkrijgen, simpelweg omdat een humbucker, 2 singlecoils aan elkaar zijn, het is dus niet zo dat je een humsinglebuckercoil (o.i.d) kan krijgen
een Single coil is zeg maar een sneetje brood,
en een Humbucker is een Sandwich

Hopelijk heb ik nu je vraag goed beantwoord ;)

kalmah
24 januari 2009, 19:58
Wat dacht je van hotmails vriend?

Brewskie
24 januari 2009, 20:02
Wat dacht je van hotmails vriend?

Hotmail is de voorganger van Gmail, maar je bedoelt hotrail :dance:

Tip
http://www.gtrheaven.com/pickups/sdsinghum.htm

Jongen
24 januari 2009, 20:06
Kijk dat soort dingen bedoel ik, is dat wat? En welke is goed?

Ferraririk
24 januari 2009, 20:09
Hotmail is de voorganger van Gmail, maar je bedoeld hotrail :dance:

Tip
http://www.gtrheaven.com/pickups/sdsinghum.htm

kijk dat zou kunnen ja >.< en btw hotmail is er nogsteeds, hotmail en gmail zijn apart, gmail van google (g=google, dus eigenlijk googlemail) en hotmail is van msn, wat nu van windows is

sjaak1990
24 januari 2009, 20:12
Seymour duncan hotrail, lil' 59, of jb. Dimarzio tone zone s, dimarzio air norton s, er is genoeg keus in en een smaak kwestie.

Mitch
24 januari 2009, 21:50
een humbucker in de vorm van een singlecoil is niet te verkrijgen, simpelweg omdat een humbucker, 2 singlecoils aan elkaar zijn, het is dus niet zo dat je een humsinglebuckercoil (o.i.d) kan krijgen
een Single coil is zeg maar een sneetje brood,
en een Humbucker is een Sandwich

Hopelijk heb ik nu je vraag goed beantwoord ;)

Dat niet, maar het is wel schattig.


kijk dat zou kunnen ja >.< en btw hotmail is er nogsteeds, hotmail en gmail zijn apart, gmail van google (g=google, dus eigenlijk googlemail) en hotmail is van msn, wat nu van windows is
MSN is altijd al van microsoft geweest, net als Windows van Microsoft is. En hotmail heet tegenwoordig livemail.
Het is vandaag je dag niet helemaal hè :D

sugarfish
24 januari 2009, 22:08
eej, ik zoek een humbucker, maar dan zeg maar in de vorm van een singlecoil, wat is nou aan te raden. Ik ben er namelijk niet helemaal in thuis. Het is vooral om wat meer distortion te krijgen, want ik heb nu namelijk een Squier Strat en ben niet helemaal tevreden over het geluid.:strat:

Probeer eens de red lace sensor. Een single coil die zeker wat eigenschappen van de humbucker heeft.

Dweezman
25 januari 2009, 00:09
Dat niet, maar het is wel schattig.


MSN is altijd al van microsoft geweest, net als Windows van Microsoft is. En hotmail heet tegenwoordig livemail.
Het is vandaag je dag niet helemaal hè :D


hahaha! mooi.

Orpheo
25 januari 2009, 00:21
een lace is eigenlijk een humbucker in de meest letterlijke bewoording. hij onderdrukt de hum.

de topicstarter wil denk ik een pup met meer mid meer bass, een strakker gevoiced hoog, een strakker mid en laag, meer grind en meer output.


Mijn suggestie:

dimarzio superdistortion in miniformaat. geeft voor mij een sound die in de buurt komt van een fullsized humbucker. een singlecoil sized humbucker pakt natuurlijk maar een klein frequentiebereik van de snaar vergeleken bij een full size, en dat merk je in je tone. je wilt dus vooral meer bass en mids hebben dan hoog in zo'n element. de hotrail is snoeiheet, scheurt als een tiet, maar heeft imho te weinig mid en bass. maar goed, bij sommige amps en gitaren werkt 't. ik ben er echter geen fan van.

vulvasonic
25 januari 2009, 00:40
Och, als je gewend bent op gitaren te spelen, waarbij je uitgangspunt (je basissound) met single coils bewerkstelligd wordt, dan gebruik je daar in principe een bijpassende versterker bij, waarop je het geluid naar eigen smaak afstelt, middels de toonregeling.
Indien een humbucker jouw basis is, dan zoek je ook naar de geschikte versterker en instellingen.
En hetzelfde geldt voor mensen als ik, die verzot zijn op het geluid van (in mijn geval) de Seymour Duncan Little '59. En geloof me, ik blaas in alle frequenties iedereen omver! :seriousf:

Ik heb geen last van een gebrek aan laag, neem dat maar van me aan! :D

Orpheo
25 januari 2009, 00:47
Och, als je gewend bent op gitaren te spelen, waarbij je uitgangspunt (je basissound) met single coils bewerkstelligd wordt, dan gebruik je daar in principe een bijpassende versterker bij, waarop je het geluid naar eigen smaak afstelt, middels de toonregeling.
Indien een humbucker jouw basis is, dan zoek je ook naar de geschikte versterker en instellingen.
En hetzelfde geldt voor mensen als ik, die verzot zijn op het geluid van (in mijn geval) de Seymour Duncan Little '59. En geloof me, ik blaas in alle frequenties iedereen omver! :seriousf:

Ik heb geen last van een gebrek aan laag, neem dat maar van me aan! :D
voor jóú muziek ja! maar ik denk dat als jij mijn stijl gaat spelen, je opeens denkt, damn, ik mis laag!!! in ieder geval is de voicing van je laag anders dan wat je voor bepaalde muziek wilt. Niet slecht of goed, gewoon anders.

als je meer output wilt, en een 'humbuckersound' zoekt, zoals de t.s. dat doet, en niet wilt hakken in zijn gitaar, moet je dus kijken naar een pup zoals ik 'm beschreef. de lil '59 is geen 'echte' humbuckervoiced singlecoilsized humbucker. das een stille uit de kluiten gewassen singlecoil. raar ding dus, maar niet echt het karakter van een humbucker. tis meer een singlecoil dan humbucker. vind ik ...

bert k
25 januari 2009, 01:12
TS heeft een strat, dan zou ik hem toch geen mini humbucker aanraden.
Er zijn diverse humbuckers te krijgen in singlecoilformaat. Merken: Seymour Duncan, DiMarzio, en wat goedkoper GFS.

vulvasonic
25 januari 2009, 01:16
voor jóú muziek ja! maar ik denk dat als jij mijn stijl gaat spelen, je opeens denkt, damn, ik mis laag!!! in ieder geval is de voicing van je laag anders dan wat je voor bepaalde muziek wilt. Niet slecht of goed, gewoon anders.

als je meer output wilt, en een 'humbuckersound' zoekt, zoals de t.s. dat doet, en niet wilt hakken in zijn gitaar, moet je dus kijken naar een pup zoals ik 'm beschreef. de lil '59 is geen 'echte' humbuckervoiced singlecoilsized humbucker. das een stille uit de kluiten gewassen singlecoil. raar ding dus, maar niet echt het karakter van een humbucker. tis meer een singlecoil dan humbucker. vind ik ...

De Little '59 is JUIST gemaakt om te klinken als een oude PAF. En de band waarin ik 'm gebruik, speelt vaak giga heftig. En als enige gitarist moet ik daar voluit gaan om het hele gebied te bestrijken. Serieus! :rockon:

Orpheo
25 januari 2009, 01:19
De Little '59 is JUIST gemaakt om te klinken als een oude PAF. En de band waarin ik 'm gebruik, speelt vaak giga heftig. En als enige gitarist moet ik daar voluit gaan om het hele gebied te bestrijken. Serieus! :rockon:

nee niet mee eens. ze noemen het de lil 59 omdat ie qua specs lijkt op de '59 van seymour duncan, maar hij staat zover van een ouwe paf, als de bluesbucker van air norton, om maar een extreem voorbeeld te noemen. Veel smaller magneetveld, magneet dusdanig dat ie ook niet eens een paf kan namaken, idem voor de spoelen. Hij brult, zeker, maar veel meer singlecoil in karakter dan humbucker in karakter. Ik weet dat jou sound enorm breed en fuckin lekker is. ben er echt enorm jaloers op. maar om te zeggen dat een lil59 klinkt als een ouwe paf, gaat mij te ver.

maar goed, wat vindt jij gigaheftig? Sepultura? Rolling stones?

@bert: dat bedoel ik ook. de term minihumbucker is zo beladen :P

vulvasonic
25 januari 2009, 01:30
Natuurlijk klinkt ze niet als een echte PAF, of welke full sized humbucker dan ook, wat dat betreft. Vandaar ook mijn opmerking over de versterking en de instellingen van je apparatuur.

De discussie over wat wel of niet 'heavy' is doet niet eens zo terzake. Het is belangrijk dat je met een dergelijk element in staat moet zijn om goed te klinken in alle gebieden van het frequentiebereik. En ik WEET dat ik er een enorm, wapperende broekspijpen veroorzakende, strak laag uit kan halen, zonder enige moeite.

MattellicA
25 januari 2009, 01:30
Dat niet, maar het is wel schattig.


MSN is altijd al van microsoft geweest, net als Windows van Microsoft is. En hotmail heet tegenwoordig livemail.
Het is vandaag je dag niet helemaal hè :D

Windows Live om precies te zijn ;)

Jongen
25 januari 2009, 08:54
Het beste is dus om maar gewoon een echte humbucker te nemen en te gaan zagen? Ik wilde vooral zo'n singlecoil sized ding, om niet te hoeven zagen, maar als een vol formaat umbucker meer distortion geeft, dan neem ik die graag. Wat is dan de beste manier om te zagen, ruimte is er iniedergeval. Blijft me slagplaat gewoon intact? Of moet ik em overspuiten?

PS. Als er nog suggesties zijn over zo'n mini ding hoor ik het nog steeds graag:)

Klaasj Vaak
25 januari 2009, 11:27
Nee hoor, humbuckers in singlecoil formaat kunnen prima scheuren. Denk aan die gasten van Iron Maiden en je weet dat dat probleemloos gaat. Maar... meer scheur zit 'm niet alleen in de elementen, maar ook; wat voor versterker gebruik je, wat voor pedalen, afstelling, etc. Ik durf te beweren dat ik uit singlecoils een brute scheur krijg waar Orpheo van met z'n wenkbrauwen gaat fronsen.

Kortom, het is van meer dingen afhankelijk dan de elementen.

Orpheo
25 januari 2009, 11:38
Nee hoor, humbuckers in singlecoil formaat kunnen prima scheuren. Denk aan die gasten van Iron Maiden en je weet dat dat probleemloos gaat. Maar... meer scheur zit 'm niet alleen in de elementen, maar ook; wat voor versterker gebruik je, wat voor pedalen, afstelling, etc. Ik durf te beweren dat ik uit singlecoils een brute scheur krijg waar Orpheo van met z'n wenkbrauwen gaat fronsen.

Kortom, het is van meer dingen afhankelijk dan de elementen.
nee nee, je vat m'n post verkeerd op. ik weet dondersgoed dat die elementen geweldig kunnen scheuren. maar ze klinken niet als een echte fullsized humbucker vanwege de fysieke beperking. maar goed, dit checklistje werkt redelijk:

veel output: ja
veel treble: moah, ja
veel mids: ja ook wel
veel bas: nee, niet echt.

vind ik dan he.

Klaasj Vaak
25 januari 2009, 11:57
Ja, maar juist die hele opsomming is een combinatie van veel meer dingen dan alleen de elementen. Als de topicstarter het alleen zoekt in de elementen, dan kon ie nog wel eens bedrogen uitkomen. De topicstarter zoekt voornamelijk meer scheur/betere distortion. Dan zit ie uiteraard al beter met humbuckers, desnoods in singlecoil formaat, maar het is van zoveel meer dingen afhankelijk. En da's een zoektocht die heel leuk is, maar ook vooral duur na de vele veranderingen... Da's mijn ervaring tenminste.

Als Vulvasonic zegt dat hij met de '59 railsjes dat ook allemaal eruit krijgt, dan durf ik dat ook best aan te nemen, juist omdat het van zoveel meer dingen afhankelijk is.

Orpheo
25 januari 2009, 12:04
Ja, maar juist die hele opsomming is een combinatie van veel meer dingen dan alleen de elementen. Als de topicstarter het alleen zoekt in de elementen, dan kon ie nog wel eens bedrogen uitkomen. De topicstarter zoekt voornamelijk meer scheur/betere distortion. Dan zit ie uiteraard al beter met humbuckers, desnoods in singlecoil formaat, maar het is van zoveel meer dingen afhankelijk. En da's een zoektocht die heel leuk is, maar ook vooral duur na de vele veranderingen... Da's mijn ervaring tenminste.

Als Vulvasonic zegt dat hij met de '59 railsjes dat ook allemaal eruit krijgt, dan durf ik dat ook best aan te nemen, juist omdat het van zoveel meer dingen afhankelijk is.

dat is helemaal waar. en het enige dat ik wil zeggen is eigenlijk hetzelfde als jij; pickups zijn niet perse je heilige graal. er zit meer in tone dan alleen een pickup of een gitaar. amp, plectrum, vingers...het telt allemaal mee.

met als 2e boodschap; een hotrail element scheurt als een tierlier, maar zal nooit klinken als een fullsized humbucker. thats it.

Mitch
25 januari 2009, 12:16
Exact. Prima dingen om te scheuren als je ook nog eens ruis/bromvrij wil spelen en je geen ruimte hebt in je strat om een ander element erin te gooien. Het scheurt wel maar het klinkt heel anders dan een full sized humbucker. Dat heeft verder niets met beter/slechter te maken. Orpheo geeft een duidelijke omschrijving die naar mijn idee spot on is. Dat vulvasonic er prima mee weg komt, sja...die kan zelfs een jurk aantrekken en twee staartjes in zijn haar doen en je neemt 'm nog steeds serieus op het podium, dus dat telt niet. :listen:

Klaasj Vaak
25 januari 2009, 12:26
Ik ga eigenlijk niet verder dan dat ze anders klinken dan een full sized humbucker, want dat staat buiten kijf. Maar die opsomming, dat is niet alleen te vinden in hotrailsjes, of humbuckers, of singlecoils. Da's in ieder geval mijn ervaring. En die zoektocht is geheel aan de topicstarter. Da's een kwestie van ondervinden en niet te beschrijven in een topic.

Maar of ie meer scheur kan verkrijgen met railsjes? Ja, absoluut, maar weer niet perse. Het is een begin...

Jongen
25 januari 2009, 18:22
okee, dus gewoon voor die hotrails gaan? Het is namelijk een beetje verwarrend allemaal. Wat ik zoek is meer scheur! hoeft niet per se bas te zijn, ik wil gewoon een deuntje mee kunnen scheuren, zit ik dan goed met die single humbuckers?:soul:

vulvasonic
25 januari 2009, 19:52
okee, dus gewoon voor die hotrails gaan? Het is namelijk een beetje verwarrend allemaal. Wat ik zoek is meer scheur! hoeft niet per se bas te zijn, ik wil gewoon een deuntje mee kunnen scheuren, zit ik dan goed met die single humbuckers?:soul:

Luister even naar de sampletjes op de site van Seymour Duncan. Ik heb alle SC-sized humbuckers vergeleken en heb op basis daarvan gekozen voor de Little '59, omdat die in mijn oren veel ruiger klinkt.

Mocht dat niet genoeg zijn, dan kun je ook nog even de Tone Zone S beluisteren op de site van DiMarzio. Daar zit juist een enorme hoeveelheid laag in.

Tim..
25 januari 2009, 21:32
Windows Live om precies te zijn ;)

als we nu toch aan het bitchen zijn, volledig is het Windows Live Hotmail..


:cheerup:

pietvanbuiten
26 januari 2009, 14:55
Ik heb jaren met hotrails replacement humbuckers van seymour duncan gespeeld,
naar volle tevredenheid overigens.
Heb een paar jaar geleden een single-coil sized humbucker ondekt van Kent Armstrong.
Die hebben voor mij althans net iets meer helderheid en twang dan de Duncans, maar wel de zelfde output.
Bij WD Music in de UK besteld voor 68 euro per stuk.
Ik heb ze nu ongeveer 2 jaar in beide strats zitten en ze bevallen prima.....

met groet, Piet

Ferraririk
27 januari 2009, 19:58
Het is vandaag je dag niet helemaal hè :D

Nope >.< niet echt nee

rocker_71
28 januari 2009, 13:03
Hotrails lijkt me een prima optie


[spam mode] ik heb er nog 1 liggen [/spm-mode]

jimihattricks
28 januari 2009, 14:51
kijk ook eens bij dimarzio, met name de yahoo signature is erg goed :satisfie:

Orpheo
28 januari 2009, 15:11
kijk ook eens bij dimarzio, met name de yahoo signature is erg goed :satisfie:

yahoo signature?!

beruk
28 januari 2009, 15:16
Ja lache,
Deze http://img3.musiciansfriend.com/dbase/pics/products/regular/9/7/1/245971.jpgLil sreamin' demon erin (laten) prakken en gaan!

jimihattricks
28 januari 2009, 15:59
sorry, het was idd TE flauw..

anyway, cruisen naar www.dimarzio.com

klik op pickups > strat en er staan een paar mooie modellen tussen.. imo net zo goed of beter dan die muffige hotrails

Nielsje
28 januari 2009, 16:05
sorry, het was idd TE flauw..

anyway, cruisen naar www.dimarzio.com (http://www.dimarzio.com)

klik op pickups > strat en er staan een paar mooie modellen tussen.. imo net zo goed of beter dan die muffige hotrails

Ik heb jaren lang een Dimarzio 'the cruiser' gebruikt in een strat. Eens kijken waar ik die gelaten heb, want op het moment zitten er overal SC's in.. hm.. :confused: