PDA

View Full Version : Koude handen?



Nielsje
24 januari 2009, 15:11
Ik heb volgens mij een beetje slechte doorbloeding in m'n handen o.i.d, want ik krijg van een stevig potje gitareren toch wel vaak koude handen/vingers.

Niet altijd overigens, maar op het moment toch wel redelijk vaak.
Hebben jullie daar ook last van, en weten jullie er ook iets tegen? Ik zit nu m'n handjes te warmen aan een kop thee, maar dat is ook niet de ideale oplossing.

Arjan12
24 januari 2009, 15:15
http://www.nonplusultra.nl/productafbeeldingen/groot/12724/handschoenen-smoking.jpg

Joey Handsome
24 januari 2009, 15:17
Ik heb gemerkt dat ik lekkerder/soepeler speel als ik het goed warm heb, of eigenlijk te warm. Lekker met een dikke trui aan oefenen dus.

undertaxx
24 januari 2009, 15:19
hmm jah soms heb ik daar wel last van maar dat heb ik ook altijd als ik de hele tijd aan me pc zit...
wat dacht je van die handschoenen waar de vingertoppen vanaf zijn?
ik gebruik die vaak als ik koude handen heb en je kan er nog prima mee spelen

AgileGhost
24 januari 2009, 15:29
Koude handen zijn een teken van mindere doorbloeding. Misschien ff huisarts checken?

Megadeth22
24 januari 2009, 15:33
http://blog.lib.umn.edu/boley011/architecture/flamethrower.jpg

Kaïn
24 januari 2009, 15:35
Als ik lang zit te spelen is mijn linkerhand ook ijskoud, mn rechter daarentegen is warm....

J.G.
24 januari 2009, 15:38
Ik weet wel dat als je heel hard je hand dichtknijpt, het bloed uit je hand word getrokken, misschien knijp je te hard, of heb je het aan beide handen?

Je kunt de doorbloeding testen trouwens
met de Allen's test

The Allen Test

1) The hand is elevated and the patient/person is asked to make a fist for about 30 seconds.

2) Pressure is applied over the ulnar and the radial arteries so as to occlude both of them.

3) Still elevated, the hand is then opened. It should appear blanched (pallor can be observed at the finger nails).

4) Ulnar pressure is released and the color should return in 7 seconds.

Komt er dus op neer:
hand omhoog houden, een vuist maken gedurende 30 seconden,
ondertussen druk zetten op de twee slagaders.
Dan je hand opendoen (nog druk zetten op de aders) en dan zou je hand wit moeten zien.
Als men dan de druk van de aders lost zou je hand binnen de 7 seconden terug z'n normale kleur moeten hebben

almarvk
24 januari 2009, 15:41
Deze gaat naar Diversen.

HaroldA
24 januari 2009, 15:45
Bij computerwerk is het zo dat als je koude handen krijgt, je onmiddellijk(!) moet stoppen om RSI te voorkomen!

Onmeunig Hans
24 januari 2009, 17:11
Hoi,
heb ik ook wel wat last van en op het forum wel meer over gelezen. zoek maar eens op "koude handen"
Troost je, je waarschijnlijke doodsoorzaak zal iets heel anders zijn, meestal is het niet ernstig.
Ik heb wel eens iets gelezen op internet (maar waar ook al weer ???) over training van spieren in handen en polsen met bv een gyroscoop of iets vergelijkbaars. Goed getrainde spieren hebben een goede doorbloeding is de theorie. Ik train mijn vingers wel met gitaarspelen, klinkt leuker.

Het kan het fenomeen van Raynaud zijn, zie links met meer info
http://nl.wikipedia.org/wiki/Fenomeen_van_Raynaud
en
http://nhg.artsennet.nl/uri/?uri=AMGATE_6059_104_TICH_R169764543042274

hans

Liquid_Metal
24 januari 2009, 17:48
Ik heb d'r in onze studio ook wel 'ns last van omdat we geen eigen kachel hebben. Warmer aankleden en vooral bewegen, want het gaat om een actieve doorbloeding. Je handen (en alle spieren daarbij) moet je eerst opwarmen voor je lekker kan spelen. Net als bij sporten. Zonder warming-up gaat het niet.
Opwarmen gaat ook door gewoon te gaan spelen, maar dan is het wel belangrijk dat je omgeving warm genoeg is (en het helpt dus ook om je warmer te kleden)

Mitch
24 januari 2009, 17:57
Ik weet wel dat als je heel hard je hand dichtknijpt, het bloed uit je hand word getrokken, misschien knijp je te hard, of heb je het aan beide handen?

Je kunt de doorbloeding testen trouwens
met de Allen's test

The Allen Test

-beschrijving-

Als men dan de druk van de aders lost zou je hand binnen de 7 seconden
terug z'n normale kleur moeten hebben

En als die test positief is, wat dan?



Bij computerwerk is het zo dat als je koude handen krijgt, je onmiddellijk(!) moet stoppen om RSI te voorkomen!
Tering, ik heb na 5 minuten PC al een ijskoude rechterhand, dus nou mag ik niet meer op het forum :chicken:


Hoi,
heb ik ook wel wat last van en op het forum wel meer over gelezen. zoek maar eens op "koude handen"
Troost je, je waarschijnlijke doodsoorzaak zal iets heel anders zijn, meestal is het niet ernstig.
Ik heb wel eens iets gelezen op internet (maar waar ook al weer ???) over training van spieren in handen en polsen met bv een gyroscoop of iets vergelijkbaars. Goed getrainde spieren hebben een goede doorbloeding is de theorie. Ik train mijn vingers wel met gitaarspelen, klinkt leuker.

Het kan het fenomeen van Raynaud zijn, zie links met meer info
http://nl.wikipedia.org/wiki/Fenomeen_van_Raynaud
en
http://nhg.artsennet.nl/uri/?uri=AMGATE_6059_104_TICH_R169764543042274

hans
Nee natuurlijk is dat geen Raynaud, schei 's effe uit zeg. Die pwoerballs e.d. zijn wel grappig, maar het hangt er heel erg van af wat de oorzaak is van de koude handen of het werkt of niet. Vaak ligt het niet aan de handen of onderarmen zelf, maar wordt de kraan al een stuk hoger dichtgedraaid, tussen nek en schouders. Zeker bij mensen die veel met de armen naar beneden zitten (kantoor, PC, studie) is kort gezegd de neerwaartse kracht op de schoudergordel groter dan de opwaartse kracht. Aangezien de belangrijkste bloedvaten daar net onderdoor lopen kunnen ze daar al een beetje worden afgekneld. Met gitaarspelen hangen je armen ook naar beneden, links zelfs met nog wat extra gewicht dat op de schoudergordel drukt, dus dat wordt een beetje meer trainen Niels... Kan me herinneren dat je het ook al een keer had over een pijn in je pols die leek te duiden op lichte hypermobiliteit (overbeweeglijkheid). Komt ook vaker voor in jouw specifieke etnische achtergrond, trouwens. En hoe mobieler de schouders zijn, des te makkelijker hebben ze last van neerwaartse druk. Hoe dat precies zit wil ik best een keer uitleggen, maar niet op schrift want da's niet duidelijk en duurt te lang.

Geoffrey
24 januari 2009, 19:07
Heb ik ook verschrikkelijke last van.. slechte bloedsomloop en dan vooral in handen en voeten met als gevolg bijna afstervende lichaamsdelen van de kou.

Ten eerste stoppen met roken' ik weet niet of jij rookt.. maar het is algemeen geweten dat dit voor niets goed is.
Ten tweede neem ik vitamine A en Ginko Biloba.
Dit is gekend om het geheugen te verbeteren maar ook zorgt dit voor een betere bloedsomloop.

undertaxx
25 januari 2009, 18:22
woow weet je zeker dat dat binnen 7 zeconden moet?
wand bij mij duurt et nogal lang.. en als ik stopte met drukken op me pols voelde ik het helemaal mijn hand in stromen O.O
kan nooit goed zijn die test xD

aaronstonebeat
26 januari 2009, 00:03
Ik had dat vroeger ook wel. Maar eigenlijk al jaren niet meer. Ik rook, heb geen vet, ik loop het hele jaar door in jeans, t-shirt en spijkerjasje; 's winters vul ik dat aan met een fleece.

Eén ding dat ik denk dat me daarin geholpen heeft is het jarenlang beoefenen van vechtsporten en dan mn. de ademhalings- en Chi- (of Ki) oefeningen. Alsof ik geleerd heb de warmte van binnenuit naar de extremiteiten te sturen. En daarbij het voortdurend leren letten op een correcte lichaamshouding en het gevoel van stabiliteit en zelfvertrouwen dat je daar weer van krijgt.
Ik ben ook bijna nooit meer ziek.
Ik kan het van harte aanbevelen.

Natuurlijk heb ik het ook weleens koud. Maar als ik muziek moet maken, en dat is altijd gitaarspelen en zingen, nooit.

Nielsje
26 januari 2009, 00:18
Eén ding dat ik denk dat me daarin geholpen heeft is het jarenlang beoefenen van vechtsporten en dan mn. de ademhalings- en Chi- (of Ki) oefeningen. Alsof ik geleerd heb de warmte van binnenuit naar de extremiteiten te sturen. En daarbij het voortdurend leren letten op een correcte lichaamshouding en het gevoel van stabiliteit en zelfvertrouwen dat je daar weer van krijgt.
Ik ben ook bijna nooit meer ziek.
Ik kan het van harte aanbevelen.

Tja, ik sport dan niet, maar ik neuk wel best veel eigenlijk. Komt op hetzelfde neer: een paar keer per week stuur je de warmte en energie naar een punt en dan hou je een tijdje vol. Met een bepaalde (correcte?) lichaamshouding van beide deelnemers werkt het erg goed, en heb je zelfs stabiliteit. Na afloop sterkt het m'n zelfvertrouwen nóg meer en voel ik me goed. Ik ben bijna nooit ziek en kan het van harte aanbevelen!

Mitch
26 januari 2009, 01:02
En je vriendin weet hiervan?

aaronstonebeat
26 januari 2009, 01:03
Tja, ik sport dan niet, maar ik neuk wel best veel eigenlijk. Komt op hetzelfde neer: een paar keer per week stuur je de warmte en energie naar een punt en dan hou je een tijdje vol. Met een bepaalde (correcte?) lichaamshouding van beide deelnemers werkt het erg goed, en heb je zelfs stabiliteit. Na afloop sterkt het m'n zelfvertrouwen nóg meer en voel ik me goed. Ik ben bijna nooit ziek en kan het van harte aanbevelen!

Maar Nielsje, waarom klaag jij dan wèl over koude handen?

Mitch
26 januari 2009, 01:12
Logisch, al het bloed trekt naar zijn.... afijn, tijd om te gaan maffen geloof ik.

Nielsje
26 januari 2009, 01:20
En je vriendin weet hiervan?

Dat ik dit post? Of iets anders...?

Nee, m'n vriendin leest (las) af en toe wel iets van mij in offtopic. Maar sinds dat afgeschermd is, kan ik haar geen linkjes meer toesturen, en gaat ze ook zelf niet meer zoeken :D
En mijn vriendin is altijd het dankbare slachtoffer van mij locale energieke uitspattingen!
Dinsdag komt ze weer..

Ace 1.15.19
26 januari 2009, 08:57
Logisch, al het bloed trekt naar zijn.... afijn, tijd om te gaan maffen geloof ik.
In één woord: PRACHTIG! :seriousf:

hole
26 januari 2009, 10:36
Dinsdag komt ze weer..

Fijn dat je niet alleen aan jezelf denkt :seriousf:

rickert
26 januari 2009, 10:39
Tja, ik sport dan niet, maar ik neuk wel best veel eigenlijk. Komt op hetzelfde neer: een paar keer per week stuur je de warmte en energie naar een punt en dan hou je een tijdje vol. Met een bepaalde (correcte?) lichaamshouding van beide deelnemers werkt het erg goed, en heb je zelfs stabiliteit. Na afloop sterkt het m'n zelfvertrouwen nóg meer en voel ik me goed. Ik ben bijna nooit ziek en kan het van harte aanbevelen!

Misschien moet je eens beide handen in je vriendin steken, gewoon ong. tot de polsen.

Mitch
26 januari 2009, 11:05
Dat ik dit post? Of iets anders...?

Dat je zoveel neukt natuurlijk, oelewapper :D
Tip van rick is ook goed trouwens.

Nielsje
26 januari 2009, 11:23
Fijn dat je niet alleen aan jezelf denkt :seriousf:

Ja, ik ben geen egoïstisch mensch!

Ik zal Rick's tip eens proberen, alleen zie ik toch wat praktische problemen. Ik krijg altijd koude handen nadat ik een tijdje het gegitareerd, dus zou ze mee moeten naar de repetities. Ik kan het denk ik beter even vragen aan onze zangeres, ik kan het toch wel goed vinden met haar..

rickert
26 januari 2009, 11:29
Als je maar niet per ongeluk gaan applaudisseren als je net tot je polsen verwikkeld bent in een schouwspel van vrouwelijk vlees.

Jedeel
26 januari 2009, 12:44
Als je maar niet per ongeluk gaan applaudisseren als je net tot je polsen verwikkeld bent in een schouwspel van vrouwelijk vlees.
Waarom niet? Je schept dan mogelijkheden om eventueel na enig tijd ook je voeten te kunnen warmen.:satisfie:

Jeroen76
26 januari 2009, 13:33
Kijk, dat zijn nou tips waar we wat aan hebben. "k heb al jaren koude voeten, wel warme handen maar tja - veel seks hè?:cheerup:

koffie
28 januari 2009, 12:26
Ik zit nu m'n handjes te warmen aan een kop thee, maar dat is ook niet de ideale oplossing.


hmm, krijg gelijk trek ;)