PDA

View Full Version : Pics MM Luke



jutter
24 januari 2009, 12:42
Zoals beloofd foto's van mijn nieuwe aanwinst; MusicMan Luke! Komt ergens uit de jaren 90 en heb deze geruild tegen een Fender Stratocaster Standard USA. Ik ben hier onwijs blij mee! Kleur: Pearl Red. Heeft wel gebruikerssporen maar ziet er nog goed uit;

http://i549.photobucket.com/albums/ii368/jutter1/luke011.jpg

http://i549.photobucket.com/albums/ii368/jutter1/luke004.jpg

jutter
24 januari 2009, 12:43
http://i549.photobucket.com/albums/ii368/jutter1/luke020.jpg

http://i549.photobucket.com/albums/ii368/jutter1/luke014.jpg

http://i549.photobucket.com/albums/ii368/jutter1/luke008.jpg

LucaBrasi
24 januari 2009, 12:44
Nice nice nice...geweldige kleur!

jutter
24 januari 2009, 12:45
Nice nice nice...geweldige kleur!

Thanks! Ben er erg blij mee!

arjanb01
24 januari 2009, 12:50
Very nice axe, gozer ! Deze gitaar ga je geweldig vinden en hier zal je nog JAAAREN op spelen mits de hals je ligt.
Ik heb zelf de MM Luke 2 (dus met volume en tone pot, zonder floyd rose systeem). Ikzelf wil niks anders meer (al heb ik als back-up wel een haar strat). Die hals speelt als boter !

Martijn-w
24 januari 2009, 12:51
Op de een of andere manier lijkt het een basgitaar :D
De kleur is inderdaad mooi.

jutter
24 januari 2009, 12:56
Very nice axe, gozer ! Deze gitaar ga je geweldig vinden en hier zal je nog JAAAREN op spelen mits de hals je ligt.
Ik heb zelf de MM Luke 2 (dus met volume en tone pot, zonder floyd rose systeem). Ikzelf wil niks anders meer (al heb ik als back-up wel een haar strat). Die hals speelt als boter !


Elke nieuwe aanwinst is natuurlijk prachtig, en ik heb al veel gitaren gehad. Wat ik altijd meteen had was dat ik altijd een compromis moest sluiten; overal mankeerde wel wat aan. Deze Luke voelde meteen goed aan, klinkt verrekte strak en niet steriel!

arjanb01
24 januari 2009, 13:04
+ 1 dat gebash over EMG's en kil... niks kil, ik speel vanavond weer met mn zwarte luke, helemaal toppie ! Ik heb zat gitaren gehad en bespeeld, PRS-en Gibsons, Fenders, maar deze hals is echt lekker ! Ben sowieso gek op ge-oliede halzen.

jutter
24 januari 2009, 13:09
+ 1 dat gebash over EMG's en kil... niks kil, ik speel vanavond weer met mn zwarte luke, helemaal toppie ! Ik heb zat gitaren gehad en bespeeld, PRS-en Gibsons, Fenders, maar deze hals is echt lekker ! Ben sowieso gek op ge-oliede halzen.

Ik heb zitten te zoeken naar de bouwjaar aan de hand van het serienummer maar kon er niets over vinden. Weet jij waar ik dat kan vinden?

3ss
24 januari 2009, 13:48
Op de een of andere manier lijkt het een basgitaar :D

haha, dacht ik eerst ook.
Proficiat!

jutter
24 januari 2009, 13:53
Een bas met een FloydRose?Hahaha!:???:

3ss
24 januari 2009, 13:56
op het eerste zicht.. qua vorm..

jutter
24 januari 2009, 13:57
Rare mensen die Belgen:seriousf:

Onmeunig Hans
24 januari 2009, 14:22
Welkom bij de club. Mooie kleur.
Ik heb ook een Luke 2. Die zal blijven tot ie uit elkaar valt en anders gaat ie in de erfenis. Er gaat geen gitaar voor in de plaats komen, er kan alleen iets bij. (bv een Musicman Axis of een telecaster)
hans

jutter
24 januari 2009, 14:36
Welkom bij de club. Mooie kleur.
Ik heb ook een Luke 2. Die zal blijven tot ie uit elkaar valt en anders gaat ie in de erfenis. Er gaat geen gitaar voor in de plaats komen, er kan alleen iets bij. (bv een Musicman Axis of een telecaster)
hans

Ik zit eraan te denken om te gaan sparen voor een Luke2 erbij! Ik ben nog nooit zo onder de indruk geweest van een gitaar!

Mufftin
24 januari 2009, 14:48
niet mijn ding

LucaBrasi
24 januari 2009, 15:12
Toch meer Luke-bezitters hier dan ik gedacht had...goede zaak! :D Ook ik heb er 2, en tenzij ik letterlijk in de goot kom te liggen gaan ze niet weg!

gorbatjov
24 januari 2009, 15:29
WAUW Ik zit hier met een ENORME strakke plassert naar die foto's te kijken.
Hebbe Hebbe Hebbe.Super man veel plezier ermee

@iro
24 januari 2009, 16:10
Ik heb zitten te zoeken naar de bouwjaar aan de hand van het serienummer maar kon er niets over vinden. Weet jij waar ik dat kan vinden?

mail ff je serie nummer naar customer support op ernie ball site. Mailen direct terug.

Martijn-w
24 januari 2009, 16:46
Rare mensen die Belgen:seriousf:

Ho even, ik ben geen Belg ;)

Maar gewoon de vorm en dikte van de body.

Onmeunig Hans
24 januari 2009, 16:56
Ik zit eraan te denken om te gaan sparen voor een Luke2 erbij! Ik ben nog nooit zo onder de indruk geweest van een gitaar!

Op dit forum nog veel meer over Musicman-guitars http://www.ernieball.com/forums/music-man-guitars/ Wel in het engels maar dat lukt vast wel.
Er is ook een topic waar je je serial number kunt opvragen.

Hans

edit at @iro: sorry zag je advies aan jutter pas later. Zo kun je natuurlijk nog makkelijker aan info over je gitaar komen

LP_CL
24 januari 2009, 17:17
Die halzen van de Music Mans zijn echt wel te gek. Ik kan er ook niet genoeg van krijgen van mijn Axis hals. Lang niet zo dun als mijn Jackson, en een ander profiel ook, maar wat speelt hij lekker! Hier kunnen Gibson, gretch en fender nog veel van leren!

JelmerOnGuitar
24 januari 2009, 17:19
Jezus Jutter, gefeliciteerd man hiermee!!
Wat een ongelovelijk bruut superding man, perfecte kleur!! Oh hier krijg ik zo'n GAS aanval van, de kriebels in mn vingers willen ook een MM!!

Vet veel succes hiermee!

vulvasonic
24 januari 2009, 19:02
gefeliciteerd!

Wat mij altijd is bijgebleven is het verhaal van de kop. Door de geringe afmetingen ervan zou deze gitaar, i.t.t. de meeste andere volwassen gitaren, net klein genoeg zijn om in het vakje van een vliegtuig te kunnen leggen, waardoor je de gitaar zonder problemen als handbagage kan meenemen. En je weet hoeveel gitaristen doodsangsten uitstaan om hun gitaren met het vliegtuig mee te moeten nemen (extreme temperaturen, peperdure koffers, smijtwerk, verlies....).

Goede reden om zo'n gitaar te kopen, niet? :seriousf:

Tho
24 januari 2009, 19:06
holy shit wat een beauty.... :eek:

new deep
24 januari 2009, 19:41
goede ruil voor jou en toffe gitaren, er komt hier snel ook een Luke!

sjaak1990
24 januari 2009, 20:13
Die hals nodigt altijd uit tot spelen!

jutter
24 januari 2009, 20:29
Hé mannen bedankt voor jullie enorme leuke reacties! Eigenlijk vond ik MusicMan altijd erg mooi maar helaas voor mij onbetaalbaar. Ik had een Fender Stratocaster USA van 2,5 maand oud (999,- euro) en die beviel me achteraf niet. Die heb ik op marktplatz gezet en ik kreeg een reactie van iemand die wel wilde ruilen. Hij kwam bij mij thuis en de deal was binnen 15 minuten gesloten; hij blij en ik blij! De neck pickup is als een heuse Fender maar dan beter...vind ik! De humbucker is echt enorm vet en retestrak, niet te vergelijken met Gibson, gewoon anders. De neck zelf heeft het V-profile. Jaren geleden heb ik een Fender Stratocaster '50 gehad, die had ook een V-profiel maar dat beviel helemaal niet; ik kreeg er zere klauwen van! Maar deze MM is daarmee niet te vergelijken, dit is echt een zalige neck! Ik ben er erg blij mee!

stikel
24 januari 2009, 20:40
Mooi ding man, ik vindt de kleur ook fantastisch. Gefeliciteerd


Greetz Jan en zoon

jutter
24 januari 2009, 20:45
Mooi ding man, ik vindt de kleur ook fantastisch. Gefeliciteerd


Greetz Jan en zoon

Hé Jan, leuk jou hier ook te ontmoeten! Heb net je mail gelezen. Ik vind die OLP ook inderdaad niet verkeerd; misschien dat ik die er ook nog eens bijkoop!
Trouwens nog gefeliciteerd met je Highway!

Groetjes,
Sander

groovieguitarguus
24 januari 2009, 21:55
@Jutter.... Gaaf ding!!! Top. Lukather heeft zowel muzikaal als op gebied van sounds, gitaren en gear een zeer positieve bijdrage geleverd.
Mede daardoor heb ik enkele Valley Arts... met EMG's Te Gek ook!!!

Succes en heeeeeeeel veel plezier. Maar dat MOET lukken!!!

JelmerOnGuitar
24 januari 2009, 23:13
Wat mij altijd is bijgebleven is het verhaal van de kop. Door de geringe afmetingen ervan zou deze gitaar, i.t.t. de meeste andere volwassen gitaren, net klein genoeg zijn om in het vakje van een vliegtuig te kunnen leggen, waardoor je de gitaar zonder problemen als handbagage kan meenemen. En je weet hoeveel gitaristen doodsangsten uitstaan om hun gitaren met het vliegtuig mee te moeten nemen (extreme temperaturen, peperdure koffers, smijtwerk, verlies....).

Goede reden om zo'n gitaar te kopen, niet? :seriousf:

Hahaha super! Ik denk dat ik dát argument nog een ga gebruiken als mn moeder zo mooi zegt: "Húh, alwéér een gitaar!?!? Je kunt toch maar op 1 tegelijk spelen!?"

:D

groovieguitarguus
24 januari 2009, 23:42
gefeliciteerd!

Wat mij altijd is bijgebleven is het verhaal van de kop. Door de geringe afmetingen ervan zou deze gitaar, i.t.t. de meeste andere volwassen gitaren, net klein genoeg zijn om in het vakje van een vliegtuig te kunnen leggen, waardoor je de gitaar zonder problemen als handbagage kan meenemen. En je weet hoeveel gitaristen doodsangsten uitstaan om hun gitaren met het vliegtuig mee te moeten nemen (extreme temperaturen, peperdure koffers, smijtwerk, verlies....).

Goede reden om zo'n gitaar te kopen, niet? :seriousf:

Volgens mij is dit zelfs het idee geweest van Eddie van Halen.
Werd na mijn weten als eerste bij het Eddie van Halen model toegepast.
(Woeste gave gitaar overigens... vooral in het paars... grrrrrrr ;-)

Mukkez
25 januari 2009, 00:15
Mooi gitaartje man! Ik zelf ben ook altijd fan geweest van een MM neck (maar heb liever een Axis body :D ) Maar iig veel plezier ermee!

vulvasonic
25 januari 2009, 00:44
Volgens mij is dit zelfs het idee geweest van Eddie van Halen.
Werd na mijn weten als eerste bij het Eddie van Halen model toegepast.
(Woeste gave gitaar overigens... vooral in het paars... grrrrrrr ;-)

Ik dacht zelf dat het Steve Morse was die ermee kwam (zelf ook piloot). Maar ik weet het niet zeker, dus misschien heb je wel gelijk. Kan zomaar! :D

Orpheo
25 januari 2009, 01:02
Ik dacht zelf dat het Steve Morse was die ermee kwam (zelf ook piloot). Maar ik weet het niet zeker, dus misschien heb je wel gelijk. Kan zomaar! :D

jep, Morse kwam met dat idee voor zijn eerste signature. Toen morse met zijn sig kwam, nja, de ontwerpfase startte, speelde EvH nog vrolijk op Kramers en zat rond te hupsen op "JUUUMMMPPPPP''

Onmeunig Hans
25 januari 2009, 11:39
Eddie van Halen zat ook met het probleem en heeft toen van een gitaar de headstock gezaagd en de stemmechanieken aan de achterzijde van de hals gemaakt. Zo kon hij de gitaar als handbagage meenemen.
Ik kan er zo geen plaatje van vinden, ik heb er wel eens een gezien in de vitrine van de American Guitarstore.
Van de MM headstock wist ik deze achtergrond nog niet. Vraag me wel af of de gitaar dan nog niet te lang is, zoveel is ie nu ook weer niet korter.
Hans

groovieguitarguus
25 januari 2009, 12:54
jep, Morse kwam met dat idee voor zijn eerste signature. Toen morse met zijn sig kwam, nja, de ontwerpfase startte, speelde EvH nog vrolijk op Kramers en zat rond te hupsen op "JUUUMMMPPPPP''

Ja... wat kan ik hier nog tegen inbrengen!!! ;-)

arjanb01
25 januari 2009, 13:03
Eddie van Halen zat ook met het probleem en heeft toen van een gitaar de headstock gezaagd en de stemmechanieken aan de achterzijde van de hals gemaakt. Zo kon hij de gitaar als handbagage meenemen.
Ik kan er zo geen plaatje van vinden, ik heb er wel eens een gezien in de vitrine van de American Guitarstore.
Van de MM headstock wist ik deze achtergrond nog niet. Vraag me wel af of de gitaar dan nog niet te lang is, zoveel is ie nu ook weer niet korter.
Hans

Dit wist ik ook niet, maar de gitaar is in totaal inderdaad korter dan de standaard fender of gibson afmetingen. Inderdaad komt dit door de kleine kop, maar de theorie dat de gitaar makkelijker met de handbaggage mee kan ? Maar als je de standaard musicman case neemt, dan valt dat voordeel toch weg ? Of zie ik het verkeerd? O ja, Hans, is het toch gelukt met de afstelling van je veren in je Luke ? Heb je dit bij the american guitarstore laten doen ?

By the way, voor de TS gefeliciteerd met je aankoop en welkom bij the luke club -:)

Onmeunig Hans
25 januari 2009, 18:50
Dit wist ik ook niet, maar de gitaar is in totaal inderdaad korter dan de standaard fender of gibson afmetingen. Inderdaad komt dit door de kleine kop, maar de theorie dat de gitaar makkelijker met de handbaggage mee kan ? Maar als je de standaard musicman case neemt, dan valt dat voordeel toch weg ? Of zie ik het verkeerd? O ja, Hans, is het toch gelukt met de afstelling van je veren in je Luke ? Heb je dit bij the american guitarstore laten doen ?

By the way, voor de TS gefeliciteerd met je aankoop en welkom bij the luke club -:)

Had ik je even moeten laten weten, sorry.
Ja is gelukt. Ruud heeft me geholpen. Het op de body zetten van de trem was niet met extra veren gedaan, maar door de schroeven waarmee de veerhouder vast zit aan/in de body aan te draaien. Hij heeft hem nu volledig werkend afgesteld, zodat ie precies goed "vervormd". Hij noemde het de Fender-manier.
Toen meteen maar even van de gelegenheid gebruik gemaakt om een andere versterker te kopen, de Koch Studiotone. Staat me bij dat ik van jou daarover ook wel eens een post heb gelezen.

hans

Onmeunig Hans
25 januari 2009, 18:53
Omdat dit toch wel een beetje een Musicman of Luke topic lijkt te worden, even een vraagje over hals onderhoud.
De hals is geolied met gunstock oil (nog nooit bij de Blokker gezien trouwens) Op de site van ernie ball staat een videotje met uitleg hoe je dat kan doen.
Vraag aan andere gebruikers: oliën jullie de hals van je MM wel eens? Zo ja, waarmee?

Hans

jutter
25 januari 2009, 18:55
Omdat dit toch wel een beetje een Musicman of Luke topic lijkt te worden, even een vraagje over hals onderhoud.
De hals is geolied met gunstock oil (nog nooit bij de Blokker gezien trouwens) Op de site van ernie ball staat een videotje met uitleg hoe je dat kan doen.
Vraag aan andere gebruikers: oliën jullie de hals van je MM wel eens? Zo ja, waarmee?

Hans

Da's een hele goeie...ik zou het ook niet weten dus ben nieuwsgierig naar de reacties!

Ernieballetje
25 januari 2009, 19:08
Omdat dit toch wel een beetje een Musicman of Luke topic lijkt te worden, even een vraagje over hals onderhoud.
De hals is geolied met gunstock oil (nog nooit bij de Blokker gezien trouwens) Op de site van ernie ball staat een videotje met uitleg hoe je dat kan doen.
Vraag aan andere gebruikers: oliën jullie de hals van je MM wel eens? Zo ja, waarmee?

Hans

Ook ik wacht het antwoord af.........................

arjanb01
25 januari 2009, 21:04
Omdat dit toch wel een beetje een Musicman of Luke topic lijkt te worden, even een vraagje over hals onderhoud.
De hals is geolied met gunstock oil (nog nooit bij de Blokker gezien trouwens) Op de site van ernie ball staat een videotje met uitleg hoe je dat kan doen.
Vraag aan andere gebruikers: oliën jullie de hals van je MM wel eens? Zo ja, waarmee?

Hans

Thx voor je reactie. The American Guitarstore heeft als vanouds een hele goeie service en Ruud is echt een aardige gozer die je met raad en daad terzijde staat.
Wat betreft de studiotone. Heb je de combo gekocht of de topversie, dus met een koch 2x12 speakerkast eronder dan is het echt een lekker geluid wat je kan maken. De combo is clean wat opener en qua crunch sound heel goed, maar wil je wat meer laag in het geluid dan raad ik je de top versie aan.
Ikzelf heb mn studiotone weggedaan en vervangen voor een Koch Multitone 2 100 watt top (speakerkast 2x12 had ik dus al). Probleem bij mij was dat ik tijdens optredens op hoge volume clean geluid moest hebben, waardoor de 20 watt onvoldoende bleken (ongwild randje in je geluid, niet heel mooi). Nu ik de Multitone heb heb ik dat niet.
Wat olien van de hals betreft, ik heb het in die 5 jaar niet gedaan en het zal niet nodig zijn denk ik, laat hem zo en je hebt je leven lang plezier van die hals. Als je de hals toch wilt laten olien zou ik dit laten doen.

Onmeunig Hans
25 januari 2009, 21:17
Thx voor je reactie. The American Guitarstore heeft als vanouds een hele goeie service en Ruud is echt een aardige gozer die je met raad en daad terzijde staat.
Wat betreft de studiotone. Heb je de combo gekocht of de topversie, dus met een koch 2x12 speakerkast eronder dan is het echt een lekker geluid wat je kan maken. De combo is clean wat opener en qua crunch sound heel goed, maar wil je wat meer laag in het geluid dan raad ik je de top versie aan.
Ikzelf heb mn studiotone weggedaan en vervangen voor een Koch Multitone 2 100 watt top (speakerkast 2x12 had ik dus al). Probleem bij mij was dat ik tijdens optredens op hoge volume clean geluid moest hebben, waardoor de 20 watt onvoldoende bleken (ongwild randje in je geluid, niet heel mooi). Nu ik de Multitone heb heb ik dat niet.
Wat olien van de hals betreft, ik heb het in die 5 jaar niet gedaan en het zal niet nodig zijn denk ik, laat hem zo en je hebt je leven lang plezier van die hals. Als je de hals toch wilt laten olien zou ik dit laten doen.

Ik heb de combo versie. Ik zocht een buizenversterker met een goeie clean die het ook op lage volumes goed deed. Was al surfend al bij Koch uitgekomen en toen ik bij TAGS was voor m'n trem stond in het speelhok een studiotone combo. Kon ik mooi even los. Was ingeruild, en deed precies wat ik wilde. Ik kan er altijd nog een speakerkast achter prikken en dan werkt ie als top.
Olien ga ik zeker nog niet doen, vroeg het me alleen af. Aan de hals zie je op een gegeven moment toch dat ie bespeeld wordt. Geeft wel wat karakter aan de gitaar. Ik neem aan dat het speelcomfort in al die jaren niet minder wordt.

Hans

stikel
25 januari 2009, 22:26
Hallo,

Tekst geleend van Rikkers Gitaarbouw, Groningen

Onderhoudstips


De halzen van de meeste gitaren (basgitaren, electrische gitaren, westerngitaren en klassieke gitaren) zijn voorzien van een toets van ongelakt hout. Dat kan ebbenhout zijn (zwart) maar meestal gaat het om pallisander ('rosewood', rood-bruin).

Aangezien de achterkant van de hals vaak wel in de lak zit kan de hals alleen vocht opnemen via de voorkant. Dat vocht zit in de vingers (zweet) maar ook in de lucht.

Als er een hoge luchtvochtigheid heerst (bijvoorbeeld in de herfst) bestaat de kans dat de hals zich via de toets 'volzuigt' met vocht. Dat vocht blijft dan voornamelijk in de toets. Daarvan is het onvermijdelijke gevolg dat de hals rechter (of in een wat extremer geval) bol gaat staan. Als dat gebeurt hoor je dat aan (extra) rammeltjes van de snaren laag op de hals, dat wil zeggen in de buurt van het topkammetje.

Andersom is het zo dat als de lucht erg droog is, bij vriesweer bijvoorbeeld, vocht verdwijnt uit een hals. Daarvan gaat de hals holler staan, met als gevolg dat je (extra) rammeltjes hoort hoger op de hals, meestal zo rond de twaalfde fret. Als je de snaren daar opdrukt slaan de tonen dood.

Dit proces wordt versterkt door het feit dat zweet een hoog zoutgehalte heeft. Eenmaal in de toets laat zweet zoutkristallen achter die de neiging hebben vocht te verzamelen. De hals zal sterker reageren op wisselingen van de vochtigheid in de lucht.

Dit kun je voor een groot deel voorkomen door te zorgen dat het vocht niet in of uit het hout kan komen. Dit zou je kunnen doen door de toets te lakken, net als de achterkant van de hals. Je ziet dat bij veel Fender gitaren. Een gemakkelijker en veel goedkopere methode echter is het olieën van de toets. Waar olie is, kan geen vocht komen. Een toets die vol zit met olie (dat je niet of nauwelijks ziet of voelt) zal veel minder reageren op schommelingen in de luchtvochtigheid.


Greetz Jan en zoon

Di Stefano
26 januari 2009, 02:10
Ik doe het 2 keer per jaar bij mijn gitaren met lemon oil. Wel een heel vettige klus.

arjanb01
26 januari 2009, 07:26
Ik heb de combo versie. Ik zocht een buizenversterker met een goeie clean die het ook op lage volumes goed deed. Was al surfend al bij Koch uitgekomen en toen ik bij TAGS was voor m'n trem stond in het speelhok een studiotone combo. Kon ik mooi even los. Was ingeruild, en deed precies wat ik wilde. Ik kan er altijd nog een speakerkast achter prikken en dan werkt ie als top.
Olien ga ik zeker nog niet doen, vroeg het me alleen af. Aan de hals zie je op een gegeven moment toch dat ie bespeeld wordt. Geeft wel wat karakter aan de gitaar. Ik neem aan dat het speelcomfort in al die jaren niet minder wordt.

Hans

+1 Olien is echt niet nodig zeker bij die halzen. De toets wordt met de jaren lekker donker, wat in combinatie met de birdseye maple hals een heel mooi effect geeft, zeker op de buhne :dance:
Je kan er inderdaad altijd een kast bij aan prikken. Je krijgt dan wat meer midlaag in je geluid, ook een lekkere combi. En als het koch geluid je bevalt zul je vanzelf doorgroeien naar een multi of powertone :satisfie:

morris
26 januari 2009, 11:59
Ik olie de hals altijd één of twee keer per jaar, en elke twee snarenwisselingen behandel ik de toets met een beetje lemon oil. Je hebt maar heel weinig nodig, anders wordt het te vettig, maar het geeft net het beetje vocht/bescherming wat de hals en toets nodig heeft. Zweet is zout en droogt uit.
Ik doe dit bij al mijn gitaren en houd ze hierdoor in topconditie.

TS: gefeliciteerd met je Luke!

Morris