PDA

View Full Version : Dosse vs. kwartiers zagen van essen??



knarf
23 januari 2009, 23:56
Hallo!

Ik heb een mooie halve boomstam Es gekregen en vraag me nu af of ik voor een body best het hout kwartiers of dosse kan zagen?
Dosse geeft waarschijnlijk het mooiste resultaat maar is kwartiers niet steviger voor een body uit één stuk?
Er zitten ook al een paar flinke, kwartierse scheuren in de stam dus dosse gezaagd hou ik minder materiaal over.

Oh ja, het is dus gewoon "essen van bij ons", geen amerikaans swamp ash of zo.
Hopelijk is dit ook geschikt...

Pepe
24 januari 2009, 00:02
Als je mooie jaarringen wil zien dan is het dosse dus. Kwartier is sterker -wat niet zo relevant is voor een blok hout- maar bewerkelijker en een stuk minder economisch.

cas121
24 januari 2009, 03:36
Gewoon essen is zeker geschikt vind ik, heb er zelf ook een body uit gemaakt, zit zelfs een redelijke flame in (niet duidelijk op de foto)

http://img359.imageshack.us/img359/4457/sa400060vp5.jpg

Aangezien die kwartierse scheuren er al in zitten zou ik voor kwartiers verzagen gaan, je zou desnoods altijd nog dekkend kunnen lakken, en het is wel zo stabiel.

semi off-topic; heb een dosse gezaagd flame maple billet liggen (50mm dik) die dusdanig is getordeerd dat ik er waarschijnlijk nog net één top uit kan halen... Nog een argument om voor kwartiers te gaan.

stijnkenens
24 januari 2009, 11:18
Als je een body uit één stuk wil, dan zal kwartiers gezaagd beter zijn, anders krijg je een 'natuurlijke beerbelly' in je gitaar :)

Als je dosse mooier vindt, kan je het natuurlijk heel dik zagen (> 6 cm) den kan je, als het droog is, de body terug vlak schaven. Maar misschien is het beter om bij dosse de body in 2 delen te maken, met de naad in het midden, dan heft het het krom trekken een beetje op.

Natuurlijk, als je juist een stam hebt gekregen, moet je het ook nog laten drogen, na het zagen, correct me if I'm wrong: gemiddeld 1 cm per jaar.

Als je hout krijgt, vers van de boom, is het het best dat je de stam kwartiers doormidden klieft, en dan laat drogen (als je nog niet weet wat je ermee gaat doen) dan zullen er al minder straalscheuren ontstaan.

s

Enra
24 januari 2009, 11:30
Eenmaal droog - het is en blijft natuurlijk hygroscopisch materiaal - is Essen over het algemeen zeer stabiel. Dosse of kwartiers, dat maakt dan niet zo wezenlijk veel uit voor de kwaliteit; wel voor de 'looks'.

knarf
24 januari 2009, 23:12
Het stuk essen is zo'n 130cm lang en is al in de lengte doormidden gezaagd, over iets minder dan de helft, dus de kern is er niet meer bij. Zo heeft hij 4 jaar buiten liggen drogen, onder een afdakje. Ik neem aan dat hij nu wel droog is.

Omdat ik de tekening in essen zo mooi vind zou ik idd liefst voor de looks gaan en dosse zagen maar ben dus niet zeker van de stabiliteit.
Het antwoord van Enra stelt me wel een beetje gerust.

@ Cas121: mooie body heb je daar gemaakt! Is het ook europees essen? Weinig of geen verschil met amerikaans essen lijkt me. Maar je hebt 'm wel uit 2 delen gemaakt; om kromtrekken tegen te gaan of uit noodzaak?

Oh ja: het stuk is niet groot genoeg om kwartiers een body uit 1 stuk te zagen...

cas121
24 januari 2009, 23:52
@ Cas121: mooie body heb je daar gemaakt! Is het ook europees essen? Weinig of geen verschil met amerikaans essen lijkt me. Maar je hebt 'm wel uit 2 delen gemaakt; om kromtrekken tegen te gaan of uit noodzaak?


Dank je, het is inderdaad ook europees essen. Het grootste verschil is denk ik het gewicht, deze is behoorlijk zwaar voor een tele (op het gevoel in elk geval), en was ook lastig te bewerken. Ik had een plank essen (dosse) van 100x20cm dus vandaar uit 2 delen.

barno
25 januari 2009, 00:32
Dank je, het is inderdaad ook europees essen. Het grootste verschil is denk ik het gewicht, deze is behoorlijk zwaar voor een tele (op het gevoel in elk geval), en was ook lastig te bewerken. Ik had een plank essen (dosse) van 100x20cm dus vandaar uit 2 delen.


over het verschil in gewicht van swamp of hard ash is hier ook al es topic geweest. bottomline: het is zeker niet zo dat hard ash altijd zwaarder is dan swamp ash.

het grootste verschil lijkt me dat de ringen van swamp verder vanmekaar staan omdat het door klimaat enz... sneller groeit. En als je stuk swamp ash hebt van onderkant boom (dat dus vaak onderwaterstaat) zou dat "luchtiger" zijn.
anyway that's what i hear.

Mattia
25 januari 2009, 03:59
Ik heb (voor een bed) een tijd geleden (1.5 jaar) essen besteld bij de amsterdamse. Kreeg voor de dikkere delen hard essen (geler/witter van kleur, minder prominente jaarringen, ZWAAR), en voor de langere dunnere delen swamp ash (blonder/bruiner, sterkere tekening van de jaarringen, veeeeeel lichter). Andere look, andere feel, anders in de bewerking (soepeler, minder splinteren bij de swamp ash) en flink grotere porieen bij swamp.

Recent (voor model II van hetzelfde bed, nu in 2-tone met noten en essen - model I is naar Italie, naar m'n ouders) weer essen gekocht, ditmaal in Puremerend (Vlug en Oud), zelfde afmetingen hard essen, en dat is echt stukken zwaarder. Belachelijk veel zwaarder. Voor een bed niet zo erg, maar voor een non-chambered body zou ik er niet echt happig op zijn. De 2 kleine balken swamp ash die ik nog heb liggen zijn veel lichter.

knarf
26 januari 2009, 23:30
Het gewicht is niet doorslaggevend; ik probeer er sowieso iets mee. Als het echt zwaar hout is sta ik er niet best voor: 't wordt een tele en/of LP body.
Maar het optillen van het stuk stam doet het beste vermoeden.

Dosse dan maar? Alles voor de looks...