PDA

View Full Version : Warm Wah Pedaal



Jantje Poen
23 januari 2009, 19:49
Na een aantal wahs te hebben geprobeerd gooi ik de handdoek een beetje in de ring.

Ik heb gehad:
Budda Bud Wah: Qua toon de beste maar toch ook weer niet genoeg en geen volumeregeling

RMC 1, 2 en 3: Schelle pedalen, kwetsbaar, wel afstelmogelijkheden voor volume (RMC 2 +3)

Fulltone Clyde Deluxe: Robuust, maar verder net zo kil als RMC

Ik wil graag een warme wah zonder dat mijn vullingen eruit vliegen en die wel lekker kan kwaken en ook nogeens een volumeregeling heeft. Hij moet goed met een Strat kunnen, en liever niet duur.

Ik heb tot op heden nog nooit een dunlop uitgeprobeerd, hoe zijn deze anders en helpen ze nu echt je toon om zeep?

Graag jullie ervaringen en meningen, als ik dan een keer naar een muziekzaak ga, dan ga ik tenminste een beetje voorbereid.

MjS
23 januari 2009, 20:11
De Ernie Ball Wah heeft weliswaar geen volumefunctie, het is wel een vrij milde wah, met een 'throaty' klank. Zoek eens op YouTube naar demo's van de EB Wah en kijk of het je bevalt. Ik ben er tot nu toe erg tevreden mee.

Soulflyhigh
23 januari 2009, 20:21
Misschien iets wat te extreem maar de Zakk Wylde wah is vrij warm. In ieder geval wel in mijn setting :)

Mitch
23 januari 2009, 20:24
Warm? Misschien de Wheels of Fire wah? Ik begrijp niet goed wat je schel en kwetsbaar vond aan de RMC's?

-

Had je mijn PB gemist trouwens?

Mr.Bluesbreaker
23 januari 2009, 20:34
Ik heb zowel een Dunlop bespeeld en een RMC-1 (nog in bezit) en vond de Dunlop beduidend minder en scheller. Maargoed, ook de helft goedkoper geloof ik. Zuigt wel behoorlijk wat van je toon weg in bypass functie. Kan het zijn dat je gewoon ergens een rare aansluiting hebt gemaakt, of batterij leeg of wat dan ook? De RMC wah's zijn juist uitermate geschikt voor single coils trouwens. Ik meen me te herinneren dat het volume ergens binnenin wel te regelen is met een of andere trimpot in de RMC-1.

Mijn RMC-1 is trouwens uitgerust met de FoxRox Retrokit upgrade, misschien maakt dat een verschil met een standaard RMC. Maar dat heeft meer iets te maken met een verhaal over het gebruik van Fuzz en buffers, wat ik niet gebruik. (waarom heb je het dan, ja het zat er al in)

Peter-J
23 januari 2009, 20:35
De Sillvermachine MkII, Cry baby 535q en de Ibanez Wh-10 zijn het proberen waart, maar nou niet egt goedkoop.
Maar er zijn er genoeg die genoegen nemen met een Vox 847 of de standaard Crybaby GBC-95. ;)

Dirk_Hendrik
23 januari 2009, 20:44
Ik heb de afgelopen tijd een aardige hoeveelheid wahs over de vloer gehad, mooie, minder mooie, dure, nog duurdere etc..
Maar uiteindelijk zijn er maar 2 me echt bijgebleven en dat waren doodgewone (ge-TB-de, dat wel) Dunlop crybabies.

the sure thing
23 januari 2009, 21:04
Ik hou altijd als regel aan: voor scheurgeluiden een Crybaby en voor clean een VOX.

Ikzelf heb de Fulltone wah, en ik begrijp echt niet dat ie niet warm klinkt. Ik zou dan eerder naar je setup gaan kijken.

Jantje Poen
23 januari 2009, 21:28
Met schel bedoel ik wanneer het pedaal volledig naar voren is, dan lijkt het of je gebit en gehoor naar de mallemoeren gaan. Ik heb een HookR20 en 60's Strat en wil voornamelijk clean spelen met de Wah, maar ook met een randje en dat moet dan niet neuzig klinken. Ja het is zo dat de HookR20 ook wat schel is (mijn mening), maar op een Fender Twin is het net zo erg. Misschien zou je het ook kunnen omschrijven als penetrant op de voorgrond. Ik wil het graag wat milder, maar wel vol/warm en goed te horen. Het wah-geluid van de gitarist van Jamiroquai vind ik wel lekker, het schijnt dat hij met een Dunlop Wah speelt. Maar ik wil liever niet te veel tonesuck, als ik daar nu een TB-switch in laat zetten, ben ik dan van dat probleem af?

the sure thing
23 januari 2009, 21:35
Met schel bedoel ik wanneer het pedaal volledig naar voren is, dan lijkt het of je gebit en gehoor naar de mallemoeren gaan. Ik heb een HookR20 en 60's Strat en wil voornamelijk clean spelen met de Wah, maar ook met een randje en dat moet dan niet neuzig klinken. Ja het is zo dat de HookR20 ook wat schel is (mijn mening), maar op een Fender Twin is het net zo erg. Misschien zou je het ook kunnen omschrijven als penetrant op de voorgrond. Ik wil het graag wat milder, maar wel vol/warm en goed te horen. Het wah-geluid van de gitarist van Jamiroquai vind ik wel lekker, het schijnt dat hij met een Dunlop Wah speelt. Maar ik wil liever niet te veel tonesuck, als ik daar nu een TB-switch in laat zetten, ben ik dan van dat probleem af? Ja, dan ben je van het probleem af. Ik herken wel dat als de wah tever naar voren staat, het dan "schel" wordt, maar ik ken geen wah die dat niet heeft. Zeker niet in jouw setup. Anderen zouden het vertalen als dat ze goed door de mix heen prikken :). Is bij de RMC niet ook de SWEEP range in te stellen? EN anders zou je dikkere rubberen voetjes IN je wah kunnen zetten, zodat ie minder ver naar voren gaat.

Het wah geluid van de gitarist van Jamiroquai is ook erg mooi, maar heet een compleet andere setup dan jij...

Jantje Poen
23 januari 2009, 21:46
Ja, dan ben je van het probleem af. Ik herken wel dat als de wah tever naar voren staat, het dan "schel" wordt, maar ik ken geen wah die dat niet heeft. Zeker niet in jouw setup. Anderen zouden het vertalen als dat ze goed door de mix heen prikken :). Is bij de RMC niet ook de SWEEP range in te stellen? EN anders zou je dikkere rubberen voetjes IN je wah kunnen zetten, zodat ie minder ver naar voren gaat.

Het wah geluid van de gitarist van Jamiroquai is ook erg mooi, maar heet een compleet andere setup dan jij...

Dan toch maar een nieuwe gitaar en versterker kopen, of gewoon geen wah meer gebruiken. Dat met die dikkere voetjes is wel een idee, maar dan kun je'm toch niet meer aan/uit zetten?

Ik heb net een filmpje of 20 bekeken op youtube, het is allemaal niet m'n ding, de kwaliteit van de demonstraties zijn trouwens erg droevig. Ik wil gewoon eens een goede gitarist zien die 1 en ander uitlegt en laat horen.

Mitch
23 januari 2009, 21:53
Als het de ice-pick is: pot gewoon een tandje terugdraaien niks voor je? Het zoetste tophoog dat ik tot nu toe in wahs gehoord had kwam van een ouwe Coloursound en van een BYOC wah. Totaal verschillende wahs verder, maar duidelijk veel minder pinnig. De BYOC vond ik dan weer niet zo denderend omdat -ie binnen no-time een krakende pot had, maar dat valt allemaal te vervangen natuurlijk.

Brewskie
23 januari 2009, 21:57
Ik wil je de suggestie doen om de Ibanez Weeping Demon (WD7) eens uit te proberen. Dat is volgens mij de wah met de meeste instelmogelijkheden die er bestaat. Belangrijkste voor jou is denk ik de Range switch van normal naar low en de LO-knop die je nog kunt bijstellen. Die is eigenlijk bedoeld voor bas, maar werkt voor mij ook prima met gitaar. In ieder geval een warm geluid. Hij ziet er uit alsof hij voor metal gemaakt is, maar ik gebruik 'm voor blues. En ook geselecteerd ivm de warme toon.

http://www.zikinf.com/_gfx/matos/dyn/large/ibanez-wd7-weeping-demon.jpg

Jantje Poen
23 januari 2009, 22:15
Als het de ice-pick is: pot gewoon een tandje terugdraaien niks voor je? Het zoetste tophoog dat ik tot nu toe in wahs gehoord had kwam van een ouwe Coloursound en van een BYOC wah. Totaal verschillende wahs verder, maar duidelijk veel minder pinnig. De BYOC vond ik dan weer niet zo denderend omdat -ie binnen no-time een krakende pot had, maar dat valt allemaal te vervangen natuurlijk.


Dat terugdraaien is misschien wel een nog niet zo'n slecht idee, eigenlijk het meest voor de hand liggend, moet ik eens gaan proberen.

Waarom hebben al die wah you tubers sokken of zelfs blote voeten, ik word er een beetje misselijk van als ik er baar moet kijken.

the sure thing
23 januari 2009, 22:20
... heb je jezelf wel eens opgenomen? Met een camera of met een geluidsrecorder? Het kan zijn dat de BELEVING van dat hoog erger is, dan dat het in werkelijkheid is. Ik heb mijzelf met WAH's teruggehoord waar ik op het podium niet tevreden over was, maar later de opnames luisterend vond ik het al een stuk mooier. Dat doordringende hoog bijvoorbeeld was dan al helemaal weg.

Jantje Poen
23 januari 2009, 22:25
... heb je jezelf wel eens opgenomen? Met een camera of met een geluidsrecorder? Het kan zijn dat de BELEVING van dat hoog erger is, dan dat het in werkelijkheid is. Ik heb mijzelf met WAH's teruggehoord waar ik op het podium niet tevreden over was, maar later de opnames luisterend vond ik het al een stuk mooier. Dat doordringende hoog bijvoorbeeld was dan al helemaal weg.

Ook een goed idee moet ik zeggen. Ga ik proberen.

Wel heb ik eens een Clyde deluxe uitgeprobeerd van een vriend, hij had 'm in de verkoop, hij vond 'm niet wah genoeg. Toen ik deze wah uitprobeerde zei hij echt auw! En dat lag niet aan mijn spel, de versterker was een Fender Deluxe, en zonder de Wah deed het geen auw!

shredneck
23 januari 2009, 22:46
Ik heb zelf een Clyde, nu zo'n 4 jaar. De Clyde (Fulltone) bevalt me erg goed, beter dan de RMC's die ik ernaast heb gehad. Van de RMC's is de Wizard het meest populair denk ik (Landau etc) maar mijn klank was het niet.

Probeer de Clyde eens zonder een gebufferd pedaal ervoor, dus gewoon gitaar-wah-amp.

Als de Clyde dan nog geen enorme sweep heeft en niet warm klinkt, dan is er iets mis mee want die wah klinkt normaliter dik en vol.

De standaard Dunlop crybaby is ook waanzinnig. Scoor er 1 tweedehands, beetje (laten)modificeren (D_H) en voor minder dan 100 euro heb jij een top wah.

dunnoaname
24 januari 2009, 12:39
Gewoon je toonpot en klein stukkie terug als je gaat wah-en helpt ook wel. Doe ik soms als ik clean wat minder fel wah geluid wil. Met overdrive wil ik de wah zo heftig mogelijk, dus gaat het brugelement vol open.

Ik heb trouwens een JH-1 wah van dunlop. Op zich wel tevreden mee. Heb een aantal mods gedaan, maar die allemaal weer teruggedraaid aangezien ik het origineel beter vind. Heb wel nog een volume/wah mod, dat ik hem ook als volumepedaal kan gebruiken. Dat werkt echter bagger dus heb nu gewoon een boss volumepedaal ernaast.

De JH-1 heeft geen regelaars dus misschien niet iets voor jou...

Bernd Veenema
24 januari 2009, 13:21
Ik heb deze week een heleboel wah's getest en ik denk dat je de RMC5 (Wizard Wah) wel ok vindt als je een niet te schelle wah wilt. De RMC5 heeft niet die Ice pick waar jij het over hebt. Als je hem inschakelt, boost hij je volume wel met een paar db's. Wel een erg goede wah vind ik!

Nitefly7
24 januari 2009, 21:08
Met schel bedoel ik wanneer het pedaal volledig naar voren is, dan lijkt het of je gebit en gehoor naar de mallemoeren gaan. Ik heb een HookR20 en 60's Strat en wil voornamelijk clean spelen met de Wah, maar ook met een randje en dat moet dan niet neuzig klinken. Ja het is zo dat de HookR20 ook wat schel is (mijn mening), maar op een Fender Twin is het net zo erg. Misschien zou je het ook kunnen omschrijven als penetrant op de voorgrond. Ik wil het graag wat milder, maar wel vol/warm en goed te horen. Het wah-geluid van de gitarist van Jamiroquai vind ik wel lekker, het schijnt dat hij met een Dunlop Wah speelt. Maar ik wil liever niet te veel tonesuck, als ik daar nu een TB-switch in laat zetten, ben ik dan van dat probleem af?

toneknob op je strat iets terugschroeven.. ? :) dan accentueert de wah een iets minder 'middig' geluid..

en anders 'n Dunlop 535q altijd bij te regelen, en op bijna iedere stand wel 'n goede 'kwaak'...

wah's die ik 'prima en erg bruikbaar vond':

'gewone crybaby gcb-95
crybaby 535q
RMC Pic Wah (warm en niet zo nasaal, zowel voor SC"s als HB's te gebruiken..)
RMC1 (voor zowel HB als SC-gitaren erg erg vet en niet schel, goede sweep en mooie kwaak.. ook achter od-pedalen..)

dunnoaname
25 januari 2009, 12:03
Ik vind dat mijn JH-1 trouwens wel flink tone suckt, TB mod zou geen overbodige luxe zijn...

dml
25 januari 2009, 12:50
Als een Crybaby te schel geluid heeft/ te ver doorgaat in het hoog, probeer dan eens een Jimi Hendrix. Ik vond de nieuwe (?), met witte rubberen rand, totaal niet verkeerd klinken.

E-J
25 januari 2009, 13:09
Deze?

http://www.jimdunlop.com/files/1175759053_JH1B_463X342.jpg

135 eurotjes bij Thomann.de

Dirk_Hendrik
25 januari 2009, 13:23
Ik vond de nieuwe (?), met witte rubberen rand, ....

Grappig en inderdaad een vraagteken waard. Dat grijpt weer terug naar de oude Jen crybabies:
http://dirk-hendrik.com/images/jen_mrcrybaby_super.jpg

Is de vraag of die witte band over 25 jaar net zo netjes vergeeld is als bij de Jen's.

Nielsje
25 januari 2009, 13:31
Is de vraag of die witte band over 25 jaar net zo netjes vergeeld is als bij de Jen's.

Let's go Marty, we have to go back to the future!

http://redlightnaps.files.wordpress.com/2007/08/delorean1.jpg

rickert
25 januari 2009, 13:55
Ik heb de afgelopen tijd een aardige hoeveelheid wahs over de vloer gehad, mooie, minder mooie, dure, nog duurdere etc..
Maar uiteindelijk zijn er maar 2 me echt bijgebleven en dat waren doodgewone (ge-TB-de, dat wel) Dunlop crybabies.

En mijn Vox, toch?

Onee, da's ook dunlop natuurlijk.

Sinner
26 januari 2009, 13:40
Ik wil je de suggestie doen om de Ibanez Weeping Demon (WD7) eens uit te proberen. Dat is volgens mij de wah met de meeste instelmogelijkheden die er bestaat. Belangrijkste voor jou is denk ik de Range switch van normal naar low en de LO-knop die je nog kunt bijstellen. Die is eigenlijk bedoeld voor bas, maar werkt voor mij ook prima met gitaar. In ieder geval een warm geluid. Hij ziet er uit alsof hij voor metal gemaakt is, maar ik gebruik 'm voor blues. En ook geselecteerd ivm de warme toon.

http://www.zikinf.com/_gfx/matos/dyn/large/ibanez-wd7-weeping-demon.jpg

Ik heb 'm ook (en een crybaby) en deze is (ook in de hi stand) heel mooi warm te krijgen.

3 voordelen: heel veel instelmogelijkheden, die je kunt "bewaren" (tone lock); goede sound; niet zo duur
1 nadeel: groot en zwaar

Ik ben i.e.g. een zeer tevreden gebruiker

PS ziet er idd heel "metal" uit, maar ja gaat erom hoe die klinkt, toch?

Epic
26 januari 2009, 13:50
Om nog maar een name te droppen:

Morley ?

Regular_nelis
26 januari 2009, 14:06
Morley, ja!

Ik heb zelfs een Morley Pro Series II wah. Zeker niet een klassieke wah, clean klinkt ie alleen fijn met level helemaal dicht. Dan is ie al redelijk warm, maar met wat gain en distortion en het level wat hoger klinkt ie nog warmer. Maar, nogmaals, het is echt een typische wah.

Dirk_Hendrik
26 januari 2009, 14:23
Morley ProWah.. Huh!??
Ik gebruik nou al een jaar of 3-4 zo'n ding.
Maar da's niet bepaals vanwege het "warme" geluid maar omdattie veel gemakkelijker door de mix heen snijdt..... Scherp dus.

the sure thing
26 januari 2009, 14:24
Let's go Marty, we have to go back to the future!

http://redlightnaps.files.wordpress.com/2007/08/delorean1.jpg HE! Hoe waat je waar ik woon? :)

Jantje Poen
26 januari 2009, 23:45
Pot van de RMC twee tandjes teruggedraaid, dit doet wonderen, nooit geweten dat dit kon en dat dit mag. Ik zocht dit geluid al jaren!! Dus ongeveer 800 Euros aan wah's uitgegeven om erachter te komen dat ik de oplossing in de foute richting zat te zoeken. Gelukkig alles 2e hands gekocht en weer goed verkocht, ik denk dat de schade wel meevalt, wel jammer dat ik nu pas mijn wah kan gaan gebruiken, nu ik geen band meer heb, heb ik mooi tijd te oefenen!

Nitefly7
27 januari 2009, 00:09
Pot van de RMC twee tandjes teruggedraaid, dit doet wonderen, nooit geweten dat dit kon en dat dit mag. Ik zocht dit geluid al jaren!! Dus ongeveer 800 Euros aan wah's uitgegeven om erachter te komen dat ik de oplossing in de foute richting zat te zoeken. Gelukkig alles 2e hands gekocht en weer goed verkocht, ik denk dat de schade wel meevalt, wel jammer dat ik nu pas mijn wah kan gaan gebruiken, nu ik geen band meer heb, heb ik mooi tijd te oefenen!

welke RMC had je dan?

de RMC3 is sowieso gemaakt om te tweakeren....!
(is eigenlijk een RMC2 met dingen aan de binnenkant+ extra opties..)
of is't de Pic wah of RMC 1?