PDA

View Full Version : gekke moer



Rutger
14 maart 2003, 09:09
hoi,

k Heb laatst een hele mooie telecaster gekocht :smile: En afgelopen woensdag ging ik er even voor zitten om hem af te stellen. De hals is namelijk vlak en zou wat holler mogen staan. Dus ik schroef de slagplaat eraf in de verwachting een halspen met inbus aan te treffen. Tot mijn verbazing zie ik dat aan het uiteinde van de halspen een stalen busje met kruiskop is geschroefd, zeg maar een veredelde moer. Ik dacht eerst: nou, dan schroef ik die wat losser, maar ik merkte dat het moertje wel erg makkelijk los te draaien was. Dus heb ik het maar even gelaten voor wat het was.

Mijn vraag is: heeft iemand hetzelfde halspen-systeem, en hoe stel je je hals ermee af? Of is het gewoon echt een kwestie van moer ietsje losdraaien en het hout laten werken?

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Rutger op 2003-03-14 09:39 ]</font>

Rutger
14 maart 2003, 12:20
bump

Marc Oblivian
14 maart 2003, 12:23
Misschien stond het moertje al op de uiterste stand? Verder draaien is dan zinloos? Weet t ook niet echt: weinig verstand van...

Akira
14 maart 2003, 12:35
lijkt me typisch gevalletje winkel terug en vragen.

blimb
14 maart 2003, 12:51
ja dat lijkt me ook .. als je die laatst (afhankelijk van wat dat precies inhoud) gekocht hebt .. dan moet je imho gewoon die winkel dat afstellen laten doen ....

Rutger
14 maart 2003, 13:59
k heb hem 2dehands gekocht, dus "terug"gaan gaat een beetje moeilijk

Akira
14 maart 2003, 14:35
dan zou ik hem toch naar de dichtsbijzijnde gitaarboer brengen, als ze er tenminste echt verstand van snarenplanken hebben.
Straks probeer je zelf wat en dan sloopt je je nieuwe plank.
Kzou dr toch n xpert bijhaluh zogezegd

sash
14 maart 2003, 15:19
Dat ie heel makkelijk te bewegen is ligt aan het feit dat je snaren er waarschijnlijk niet meer op zaten. Een halspen ligt los in de hals en als er geen spanning meer op de hals staat is het niet meer dan logisch dat ie makkelijk beweegt :smile:

Rutger
17 maart 2003, 09:30
Hoi,

Nog even verslag uitbrengen van de laatste bevindingen. :smile: Een expert vertelde me dat ik eigenlijk blij mag zijn dat mijn hals recht is zonder dat de halspen op spanning staat. Dat schijnt de sound en bespeelbaarheid alleen maar ten goede te komen! Nou, best goed nieuws natuurlijk, maar ik zit nog steeds met kletterende snaren.

Maar: de hals komt met de dagen toch iets omhoog, dus dat gaat de goede kant op. Ik blijf geduldig wachten. :smile: En ik kan nog altijd op dikkere snaren overgaan en de brugzadels bijstellen. Dan moet ik maar wat harder werken.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: rutger op 2003-03-17 09:37 ]</font>

moretel
17 maart 2003, 09:54
Ha Rutger, wie is die expert ?
lijkt me niet echt correct wat ie zegt.
Als de halspen niet meer in beide richtingen afgesteld kan worden dan is het vaak werk voor de reparateur. Om je hals in de goede positie te brengen door dikkere snaren te gebruiken lijkt me niet echt de bedoeling.

Rutger
17 maart 2003, 11:24
Een man die jaren voor Gibson heeft gewerkt en nu in een muziekzaak in Nijmegen geloof ik.

Hij bedoelde dat een hals die niet onder spanning van de halspen staat, de trillingen van de snaren beter over brengt en dat daarom het geluid van de gitaar beter wordt. Hij zei ook dat een rechte hals eigenlijk beter is, ook voor de bespeelbaarheid. De richtlijn van min. 0,5 mm is slechts een vuistregel.

Maar ik ben het met je eens: voor het afstellen vab je gitaar maakt dat verhaaltje van hem niet zoveel uit. Het feit is nog steeds dat de snaren kletteren. Als mogelijkheden om het kletteren te verhelpen noemde hij dikkere snaren en het verstellen van de brugzadels, iets wat ik zelf ook al bedacht had. Daar is toch niks mis mee? Het is misschien niet volgens het boekje maar wel praktisch. En ik ben dikke snaren wel gewend dus zo'n probleem is dat niet.

Maar omdat de hals nu toch bijtrekt valt het allemaal wel mee hoor.

Rutger
25 maart 2003, 15:06
Hoi,

k wil nog even melden dat de neck van mijn tele de afgelopen weken toch langzaamaan is bijgetrokken! Hij is een paar tienden mm omhoog gekomen en buzzt nu echt veeeel minder, terwijl ik de actie lager heb gezet!

ik weer blij :smile:

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Rutger op 2003-03-25 15:08 ]</font>

Anders Destium
25 maart 2003, 15:11
Oe, gelukkig maar! Het zou kut zijn als je gezeik krijgt met nieuw spul...