PDA

View Full Version : Push/pull pot vervangen voor switch



Cerberus
23 januari 2009, 15:25
Hallo,

Ik heb hier een yamaha g100 versterker waarvan de push/pull potmeter van de treble/bright defect is, ik heb uren zitten surfen voor een vervangende pot maar de hoop maar opgegeven. Het betreft een A25K push/pull pot pcb mountable waar dus (zover ik weet) niet aan te komen is.

Nu had ik het idee om er maar een alpha a25k pot er op te gaan zetten en het switchen te gaan regelen via een dpdt tuimelschakelaar, maar nu vraag ik me af hoe ik dit aan moet pakken.

Zoals ik het zie op het pcb zijn het 2 banen waar de switch tussen moet, de ''achterste'' 4 polen van de push/pull pot werden gebruikt.

Kan dit doormiddel van een dpdt of toch een 3pdt die ik middels draden op dezelfde manier aansluit als de oude push/pull (ik snap de schakeling van een push/pul niet echt)

Iemand mischien een idee hoe ik dit aan moet pakken?

nico verduin
23 januari 2009, 16:13
Zoiets: http://www.tonefactory.nl/shop2/product_info.php?cPath=28_158_90&products_id=4798

Cerberus
23 januari 2009, 16:21
Toevallig heb ik die besteld, maar om die op de pcb te krijgen zou ik alle pinnen in de lengte moeten halveren (meer zelfs), verder is de afmeting van de pot op zich niet passend kwa montage pcb/frontplaat.

HaroldA
23 januari 2009, 16:23
Hallo,

Ik heb hier een yamaha g100 versterker waarvan de push/pull potmeter van de treble/bright defect is, ik heb uren zitten surfen voor een vervangende pot maar de hoop maar opgegeven.

Wat voor reactie heb je van de Yamaha support afdeling gekregen? Of een geautoriseerde dealer/'reparateur'?

Cerberus
23 januari 2009, 16:25
Wat voor reactie heb je van de Yamaha support afdeling gekregen? Of een geautoriseerde dealer/'reparateur'?

Tot nog toe er niks meer van gehoord (zon 2 weken geleden), wel netjes een mail gehad dat mijn verzoek/vraag is binnen gekomen

Cerberus
24 januari 2009, 10:58
Via Duitse google toch een vervangende pot gevonden, http://www.tubeampdoctor.com/product_info.php?products_id=1682 kan ik hem toch mooi origineel laten zonder proffesories geneuzel.
Kwam er gisteravond achter dat de push/pull van de boost en het gain kanaal ook wat problemen hadden (allemaal van het type a24k), dus nu ik ga ik maar voor een volledige ''re-pot''.

Kwam er ook achter dat het parametic eq gedeelte als ik de level knop verdraai een verschrikkelijke luide PLOP heeft, echt oorverdordovend als een pistool schot en zelfs met het volume helemaal weg gedraait, mischien iemand een idee daarover?

Heb yamaha ondertussen nogmaals gemaild voor een schema van deze geweldige amp, dit keer maar yamaha Nederland, UK, en USA gemaild dus ga er vanuit dat ik er nu wel wat van terug hoor.:)