PDA

View Full Version : Celestion v30 cabs, speciaal voor bepaalde tops, onzin of niet?



_se_bas
23 januari 2009, 14:52
Ik ben op zoek naar een 4x12 v30 cab. Het valt mij op dat elke fabrikant eigenlijk wel een cabinet met celestion v30 speakers voor zijn top heeft, natuurlijk "geoptimaliseerd" voor zijn eigen top. Peavey, Laney, Koch, Line 6, Engl, noem ze maar op.
Nu is mijn vraag, moet ik hier veel waarde aan hechten, of is de ene v30 kast grofweg te vergelijken met de andere (als impedantie en wattage gelijk zijn en het een gesloten achterkant betreft)?

Zo denk ik nu bijvoorbeeld aan deze kast: http://www.dv247.com/invt/44570/
Een Line 6 cab met v30s, en erg goedkoop. Maar ik denk over een Laney top, niet een van Line 6. Ik zie alleen niet direct het verschil tussen de Line 6 cab en een Laney v30 cab, die wel een stukje duurder is.

Thanks. :)

AART
23 januari 2009, 14:57
Ze klinken allemaal iets anders door andere constructie/hout ed. Je kan ze echter gewoon met elke top gebruiken als ze het vermogen aankunnen en de juiste weerstand hebben.

_se_bas
23 januari 2009, 14:58
Dat begrijp ik, het werkt dan natuurlijk sowieso. Ik vraag me alleen af of zo'n 'geoptimaliseerde' kast nou echt meerwaarde heeft ten opzichte van een kast van de concurrent.

Nielsje
23 januari 2009, 15:13
Dat begrijp ik, het werkt dan natuurlijk sowieso. Ik vraag me alleen af of zo'n 'geoptimaliseerde' kast nou echt meerwaarde heeft ten opzichte van een kast van de concurrent.

Tja, het is niet echt 'geoptimaliseerd', het is meer dat iedere fabrikant het liefst natuurlijk een eigen kast aanbiedt.
Dit soort dingen zijn gewoon smaak gebonden, iedere kast klinkt anders. Leuke puzzel hoor, de optimale combinatie zoeken!

Raffel
23 januari 2009, 15:21
een puzzel die nooit compleet gaat worden denk ik als je alle componenten die met je sound te maken hebben in acht neemt!

the sure thing
23 januari 2009, 16:47
Ik ben/was al JAREN op zoek naar de ideale 2x12, ik heb veel merken voorbij zien komen en gaan. Van Bogner tot zelfbouwpruts. Hout, constructie en grootte heeft een duidelijke invloed, maar speakers zeker ook. Ik ben uiteindelijk bij een custom-bouwer geeindigd.

Ik zou in jouw geval eens naar een goede muziekzaak gaan, je eigen top meenemen en daar wat verschillende 4x12's gaan testen. En post je bevindingen!!

_se_bas
23 januari 2009, 16:54
Tja, het is niet echt 'geoptimaliseerd', het is meer dat iedere fabrikant het liefst natuurlijk een eigen kast aanbiedt.

Tja dat idee had ik ook al. Omdat het geld me ook niet op de rug groeit (zeker omdat ik ook een top ga aanschaffen) ben ik daarom van plan een goedkope v30 kast te kopen. Eventueel dat ik in een later stadium dan nog eens naar de fijne nuances zal gaan kijken. Die Line 6 is zeker een kandidaat, met de huidige stand van de Britse Pond.

Bedankt!

sjaak1990
23 januari 2009, 16:59
Allemaal natuurlijk het v30 geluid maar toch grote verschillen tussen de cabs. Zelfde grootte klinkt vaak ook heel anders, dikte hout, soort hout enz enz. Gewoon een smaak kwestie en het is dus gewoon een kwestie van proberen.

HaroldA
23 januari 2009, 17:37
Ik heb een Line6 2x12" uit de Flextone II serie gehad en dat was waardeloos. Slechte, zeer lichte constructie, slappe wieltjes, etc.

Ik weet niet wat ze tegenwoordig maken...

sjaak1990
23 januari 2009, 20:25
Ik heb een Line6 2x12" uit de Flextone II serie gehad en dat was waardeloos. Slechte, zeer lichte constructie, slappe wieltjes, etc.

Ik weet niet wat ze tegenwoordig maken...

Zal nog steeds niet veel soeps zijn. Ze zijn gemaakt om door te spelen met dat digitale spul, daarvoor maakt het niet zoveel uit natuurlijk, maar ik zou er geen nemen. Kan je beter een peavey cab nemen als je goedkoper uit wilt zijn, die zijn voor het geld goed.

Engltje
24 januari 2009, 13:36
Er zit echt veel verschil in speakerkasten zelfs al zitten er v30s in.
Ga naar een goede muziekwinkel, neem je versterker en gitaar mee en ga gewoon testen. BV bij Jukebox in boekel daar hebben een aardige hoeveelheid. maar er zullen nog wel meer interessante winkels zijn..

marter544
24 januari 2009, 14:55
Heb zelf goede ervaringen met een harley benton 2*12 V30, stevig gebouwt (ja, echt waar, het kan dus!), goed geluid. Omdat sommige het niet vertrouwden, er zitten daadwerkelijk V30's in. Ze zijn ook niet duur:

http://www.thomann.de/nl/harley_benton_g412a_vintage.htm