PDA

View Full Version : intonatie: wat mag je verwachten?



BBZ86
23 januari 2009, 14:02
Hoi iedereen,

Ik heb een Amerikaanse tele van 1 jaar oud. Heb hem onlangs laten afstellen, maar vraag me af hoe goed dit gedaan is/wat je mag verwachten. Als ik de open snaren zuiver heb gestemd, zijn de flageolettes op de 12e fret nagenoeg even zuiver als de open snaar (hoewel mijn lage E er redelijk naast zit). Maar als ik vervolgens de 12e toets indruk, zit ie op verscheidene snaren er toch wel redelijk naast (een paar milimeter op mijn korg tuner). Ik druk de snaren voorzichtig in en sla normaal aan, dus daar kan het niet liggen. Hoe zuiver is een gitaar te krijgen bij het indrukken van bijv de 12e positie, even zuiver als open of mag je dat niet verwachten?
In eerste instantie was de afstelling iets beter, maar het was meteen niet honderd procent goed.
Het enige wat ik me nog zou kunnen voorstellen waardoor dit komt is dat ik een aantal keer een nacht een Blues drivertje in het voorvak van mijn tas heb laten zitten en de gitaar in de tas plat hebt neergelegd. Hierdoor heeft het pedaal mogelijk op de brug gerust, maar of dit zo'n groot verschil uit maakt? Ik let hier nu op, dus dat zal niet meer gebeuren.

Alvast bedankt voor de reacties!

Hendriks
23 januari 2009, 14:27
Je zult het nooit 100% perfect krijgen. Heb je een brug met 3 of 6 zadels?

bert k
23 januari 2009, 14:27
Als je de 12 flageolet aanslaat klinkt ie niet nagenoeg, maar exact eender als de losse snaar, het is de eerste boventoon. Als je hem indrukt op 12 hoort ie eender te klinken als de flageolet. In jouw geval dus niet, de intonatie klopt niet.
Dat zou je heel nauwkeurig moeten kunnen afstellen, maar ik weet niet wat voor brug je hebt. Standaard Tele-brug werkt per twee snaren, die krijg je nooit zo goed als per snaar instelbaar.

Nils47
23 januari 2009, 14:29
Dat bluesdriver verhaal (lijkt mij) erg onwaarschijnlijk.

Bij mij is het zo, dat de losse snaar flagiolet en 12e fret ONGEVEER hetzelfde zijn. Soms krijg je hem gewoon niet helemaal superperfect. Het is ook maar net hoe ver je wilt gaan.

Je checkt het toch wel met een tuner ofniet?

Spitfire
23 januari 2009, 14:36
Als ik de open snaren zuiver heb gestemd, zijn de flageolettes op de 12e fret nagenoeg even zuiver als de open snaar (hoewel mijn lage E er redelijk naast zit).
Dat kan dus gewoon niet. Een flageolet is altijd zuiver, want het is de eerste boventoon.

Edit: bert was eerder :)

pasqual
23 januari 2009, 16:09
Dat kan dus gewoon niet. Een flageolet is altijd zuiver, want het is de eerste boventoon.

Edit: bert was eerder :)

TS bedoeld natuurlijk dat de flageolet "nagenoeg" hetzelfde klinkt als de 12e fret ingedrukt. 100% zuiver moet kunnen, maar ik heb ook moeite om de lage E-snaar helemaal goed te krijgen en op gegeven moment moet je ophouden.

groeten Pasqual.

Spitfire
23 januari 2009, 16:14
TS bedoeld natuurlijk dat de flageolet "nagenoeg" hetzelfde klinkt als de 12e fret ingedrukt. 100% zuiver moet kunnen, maar ik heb ook moeite om de lage E-snaar helemaal goed te krijgen en op gegeven moment moet je ophouden.

groeten Pasqual.
Hij zegt toch echt duidelijk dat hij een flageolet op fret 12 vergelijkt met de open snaar. Pas daarna heeft hij het over een gefrette snaar.

Mitch
23 januari 2009, 17:03
Daarom moet je een gitaar ook niet intoneren op de flageolet maar op de gefrette oktaaf (12e fret).

JP074
23 januari 2009, 20:36
Heb je er nu een met 3 of 6 zadels?

Tupelo
23 januari 2009, 23:02
Intoneren zuigt en helemaal zuiver krijg ik het i.i.g. nooit, niet in de 16 jaar dat ik nu gitaar speel.
Heb mezelf erbij neergelegd, laatste jaren doet een Luthier het voor mij en dat scheelt stukken, niettemin, helemaal zuiver is en blijft het nooit.
Er is altijd wel een snaar waarbij de gefrette noot ietwat afwijkt van de flagiolet, in mijn geval veelal de G. of de lage E. ja.

Ander euvel is je speelstijl.
Was vroegah nogal genegen mijn gitaar zittend te intoneren, de kracht en de positie van mijn hand die ik daarbij uitoefende was dan anders dan wanneer ik stond, resultaat; zittend geintoneerd is staand niet helemaal zuiver.

Mede om die reden zeg ik - kenners zullen het vast met me oneens zijn, maar goed - helemaal zuiver krijg je het nooit, je kunt er maar beter aan wennen en een beetje eronder is wenselijker dan een beetje erboven. Speelt de ouderdom van je snaren niet ook nog eens een rol..? Oude snaren meer rek enzo..?

Zolang het één snaar betreft; stoor jezelf er niet aan, maak je je leven alleen maar moeilijker mee. :)

Mitch
23 januari 2009, 23:18
Drie zadels, van die lekkere dikke jongens is qua klank wel te prefereren op een Tele en er zijn al jarenlang gecompenseerde zadels te koop voor weinig om de intonatieproblemen zo goed als te elimineren.