PDA

View Full Version : Gitaarkenners gezorgd die mijn vraagjes kan beantwoorden



GuitarChriZ
13 maart 2003, 23:07
Hoi mensen, ben niew hier! Leek me leuk om eens te socializen met mede-gitaarfanaten. Ik ben een hele trots bezitter van een Gibson Firebird V. Dat komt doordat ik extreem Johnny Winter fan ben en omdat die gitaar super is. Nu zou ik precies het geluid van Johnny willen hebben, maar hoe doen we dat? Ik gebruik dezelfde snaren als hem, d'addario 010's (of die ook goed zijn weet ik niet, klinkt wel mooi), maar ik vind het moeilijk om mijn versterker af te stellen om het geluid van hem te krijgen. Naar mijn idee gebruikt ie nauwelijks effecten, wel een tubescreamer afentoe geloof ik, maar weet niet wat dat inhoudt! Kan iemand mij helpen?? ALvast bedankt!

By the way, deze zomer komt er (net als op een 30jaar oude dubbel lp die ik heb) een handtekening van Johnny op mijn Firebird!!!

Nielsje
13 maart 2003, 23:09
Eh nou ik wee tniet veel van jou idool, maar ik weet wel dat een tube screamer een effect is van ibanez verschenen in verschillende vormen, de een beter dan de ander, orginele zijn achterlijk duur, je kan ze eenvoudig zelf maken, maar je kan ook gewoon de nieuwste versie kopen, die waarschijnlijk wel wat anders klinkt....

maar wat voor amp heb je er aan hangen?
en wat voor een heeft hij?

GuitarChriZ
13 maart 2003, 23:11
ik heb een Tech21 Trademark 60 (60watt)! hoe duur zijn een beetje normale tubescreamers, en wat doen ze precies?

dungekste
13 maart 2003, 23:43
Een beetje redelijke prijs voor een TS-9 tubescreamer is +/- 100 EURO. Het is een overdrive effect.

vulvasonic
13 maart 2003, 23:51
Hij speelde ook veel op een Fender XII waar hij zes van de twaalf snaren er af haalde en bespeelde deze gitaar voor de stukken waarin hij zijn slide (bottleneck) gebruikte.


(waarom zet ik hier alles in de verleden tijd, hij is tenslotte niet dood, hij ruikt hooguit een beetje vreemd)
;]

pimmetje
14 maart 2003, 02:35
Het soort vraag komt vaker langs, maar zo nu en dan kan ik mezelf gewoon niet meer tegenhouden... het geluid van die goede gitarist (in dit geval dan Johnny Winter) is vooral oefenen! 't Is een manier van aanslaan en snaren/tonen pakken.

De meeste van die lui hebben ook een heel arsenaal aan gitaren en amps... OK, bij gitaren dan vaak nog wel een favoriet.

Het geluid van die gitaristen herken je meestal zelfs als ze plots over andere versterkers gaan spelen. Voor vele opnames worden ook andere amps uit de kast getrokken. Dan denk je toch niet dat je dat geluid uit een Tube Screamer of zo zal gaan halen?

En zelfs als zo'n gek vooral over 1 amp + gitaar speelt. Dan kan je wel dezelfde gitaar en amp kopen, maar dan hebben die klootzakken natuurlijk net weer niet zo eentje uit de winkel... net ff ander soort buisje en wat anders afgesteld, een ander speakertje, een bright-circuitje of wat dan ook...

Het is lastig om iemand die 't meest heldere fender clean gebruikt na te doen op een Peavey 5150, maar vele andere amps zijn redelijk genoeg in elkaars richting te krijgen qua geluid.

Mijn advies: luister meer wat Johnny Winter doet en hoe hij het doet... als je dat door denkt te hebben eventueel je gear uitbreiden of vervangen.

michielv
14 maart 2003, 07:55
Op 2003-03-13 23:11, schreef GuitarChriZ:
ik heb een Tech21 Trademark 60 (60watt)! hoe duur zijn een beetje normale tubescreamers, en wat doen ze precies?


Nou, dat lijkt me dan al heel duidelijk: deze versterker is vast niet het type wat JW gebruikt..
Kijk hier eens: http://www.yee.ch/~jwinter/winter_guitars.html

Zo te zien gebruikt JW ook een chorus en een phaser. Dit kan het geluid ook behoorlijk beinvloeden.

Tubescreamers (TS-9) zijn rond de 150 euro. Er zijn ook goedkopere zoals de TS-7 maar die ken ik niet uit ervaring.

AoDf
14 maart 2003, 08:17
Heb zelf een ts-7. Ben er zeer tevreden over, maar weet niet precies hoe een ts-9 klinkt. De ts-7 klinkt voor mij goed. Het binnenwerk schijnt hetzelfde te zijn als een ts-9, echter de ts-7 heeft een extra functie, namelijk de HOT schakelaar. Deze zorgt voor een distortion boost. Echt een goed pedaaltje voor veel minder euro's als de originele ts-9. Kijk anders ff op de ibanez site dan weet je meer

michielv
14 maart 2003, 12:42
aha, dus een beetje hezelfde als het TS-5 verhaal: dezelfde electronica in een ander kastje.

dungekste
14 maart 2003, 13:22
Op 2003-03-14 07:55, schreef michielv:

Tubescreamers (TS-9) zijn rond de 150 euro.


Bij Feedback in de aanbieding nu voor 99 EURO. geen slechte prijs.

telecastermaster
14 maart 2003, 13:36
Cool

http://www.erlewineguitars.com/pgs/lazer.htm

GuitarChriZ
15 maart 2003, 15:41
He mensen, bedankt voor jullie reacties! leuk om zo bij mijn eerste post meteen reacties te zien! Over die musicman amp waarop johnny speelt weet ik vrij weinig, zie zoiets nooit in winkels, maar ik dacht wel met mijn versterker een goeie in huis gehaald te hebben zowiezo.

Wat een phaser doet weet ik ook nie, maar ben wel van plan om een chorus boss C-E2 te kopen. Trouwes idd die gasten weten zo precies wat ze willen horen, ze doen net iets een tikkie anders afstellen en het is de perfecte sound! maarja, ik rommel gewoon lekker verder, de Gibson Firebird V is in ieder geval een wereldse gitaar en daar ben ik al errug blij mee, en wie weet ooit nog eens een Erlewine Lazer (zoals waarvan de link werd gegeven in een van de laatste reacties). Geweldige sound ook, maarja uitsluitend uit Austin, Texas te halen! Ik heb mail contact gehad en die Mark Erlewine wou er een met de Johnny Winter specs bouwen voor 2000$, even duur als de Firebird dus, maar heb toen toch maar voor die Gibson gekozen omdat ik toen toevallig een winkel tegenkwam die hem had! Maar als ik nog eens in de USA ben, ga ik zeker langs om voor die Lazer te kijken (www.erlewineguitars.com)!

Bedankt voor jullie reacties en keep on postin'!

Negative K3 fan
15 maart 2003, 15:48
firebird V's zijn geweldige gitaren, in wat voor kleur heb jij hem?

GuitarChriZ
15 maart 2003, 16:36
de normale originele sunburst! uiteraard precies dezelfde als johnny winter heeft, helemaal zelfde specs als de sixties versie! Is idd geweldige gitaar, heb altijd bijkijks!! koop alleen wel eerst een basgitaarhoes want in een normale hoes past ie niet en de kist die je erbij krijgt is zo groot (kun je egt nie mee naar les o.i.d.) maar is wel aardug wat geld waard en maakt het compleet he!

Butcher
15 maart 2003, 18:30
De MusicMan amp is hetzelfde als een Fender Super Reverb, met vier 10" speakers. De settings die Winter gebruikt is de bass, middle en treble allemaal op 10. De platen die hij maakte voordat hij van de heroine afmoest hebben een hele coole sound, en tot zover ik weet was alles amp-distortion, i.e.: gitaar-->kabel-->versterker, met de versterker helemaal opengedraaid. Ik neem aan dat de buren hier een probleem mee zullen hebben, dus daarom raad ik je de Maxon OD808 aan, een authentieker geluid dan een Tubescreamer, mits je een oude kunt vinden.


http://home.columbus.rr.com/woodstock1969/artist/johnny_winter.html

Brianmayrulezzz
15 maart 2003, 21:36
Kunt voor dit soort dingen ook altijd op http://www.guitargeek.com kijken!!!